نکاتی که باید پیش از سفر به آمستردام بدانیم

کسری مجیدی
کسری مجیدی جمعه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
نکاتی که باید پیش از سفر به آمستردام بدانیم

آمستردام به عنوان پایتخت کشور هلند، میزبان گردشگران بسیاری از سرتاسر جهان است. همراه کجارو باشيد تا با نكاتی كه پيش از سفر به اين شهر بايد بدانيد، آشنا شويد.

آمستردام پایتخت لاله‌های نارنجی یعنی هلند است که یکی از زیباترین شهرهای اروپا نیز محسوب می‌شود. این شهر از جاذبه‌های بسیاری بهره می‌برد. شاید بتوان کانال‌های آبی و پل‌های آمستردام را بارزترین ویژگی این شهر دانست.

در این مقاله به قوانین و نکات لازم برای سفر به این شهر، پرداخته‌ایم.

شهر آمستردام

پول نقد همراه داشته باشید

در اولین قدم مانند تمامی نقاط دیگر جهان برای راحتی هر چه بیشتر، همراه خود پول نقد داشته باشید. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانید، دستگاه‌های خودپرداز کشور هلند با کارت‌های اعتباری که چیپ الکترونیکی دارند، سازگار نیستند. پس با همراه داشتن پول نقد خیال خودتان را در طول سفر راحت کنید.

پول نقد در آمستردام

هوای جیبتان را داشته باشید

درست است که میزان جرم در آمستردام به نسبت دیگر شهرهای اروپا کمتر است؛ اما هنوز هم جیب‌برها، آماده‌ی غفلت شما هستند. در مکان‌های شلوغ حواستان را جمع کنید. با افراد غریبه برخورد نکنید، به ویژه اگر مشغول پیاده‌روی در شب هستید.

جیب بری در آمستردام

با خیال راحت انگلیسی صحبت کنید

پر بیراه نیست اگر بگوییم مردم آمستردام زبان انگلیسی را در حد زبان مادری خود صحبت می‌کنند، حتی به عبارتی مردم آمستردام به این ویژگی خود می‌بالند. در نتیجه برای ارتباط بر قرار کردن مشکل خاصی نخواهید داشت، چراکه در تمامی مناطق شهر این امر صادق است.

مردم آمستردام

شرایط آب و هوایی آمستردام

به طور کلی شرایط اقلیمی مطبوعی در سرزمین لاله‌ها بر قرار است؛ اما بارندگی عاملی است که قدری آب و هوا را غیر قابل پیش‌بینی می‌کند. حتی در روزهای گرم نیز ممکن است تنها در عرض چند دقیقه، آسمان شروع به باریدن بکند.

با توجه به این موارد و امکان بارش باران، بهتر است لباس و تجهیزات لازم مانند چتر را با خود به همراه داشته باشید.

آب و هوای آمستردام

به گشت و گذار در کانال‌های شهر بروید

یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های آمستردام از دیرباز تاکنون، کانال‌های آبی آن است. این شهر بیش از ۱۶۰ کانال را در خود جای داده است. به همین دلیل از بهترین راه‌های گشت و گذار در شهر، گذر از همین کانال‌ها است.

حتما چند ساعتی را برای گردش در این کانال‌ها کنار بگذارید. تنوع بسیاری از قایق‌ها نیز در دسترس است، از قایق‌های سنتی گرفته تا پدالی. همچنین با قایق‌سواری در این آب‌ها، چشم‌اندازهای زیبایی را خواهید دید. از طرفی هم می‌توانید به جای رفت و آمد با اتوبوس، از این قایق‌ها استفاده کنید تا به نوعی هم فال باشد و هم تماشا!

کانال های آمستردام

حومه شهر را از دست ندهید

آمستردام شهری است که به خودی خود می‌تواند در تمام طول سفرتان شما را سرگرم کند؛ اما حومه‌ی شهر را نیز به یاد داشته باشید. جاذبه‌های بسیاری در اطراف این شهر قرار دارد که دست کم می‌طلبد یک روز را برای دیدن آن‌ها صرف کنید.

از قلعه‌های مختلف در دل طبیعت گرفته تا آسیاب‌ها و مراتع گل، همه و همه تنها برخی از جاذبه‌های حومه‌ی آمستردام هستند.

حومه آمستردام

حواستان به کافه‌ها باشد

احتمالا جالب‌ترین نکته در این لیست این مورد باشد؛ سیگار کشیدن در فضای عمومی در آمستردام از سال ۲۰۰۸ ممنوع اعلام شد. این در حالی است که مصرف دخانیات و حتی برخی از مواد مخدر در کافه‌های این شهر مجاز است! به همین دلیل می‌بایست کافه‌های شهر را بشناسید.

در واقع بین دو مقوله‌ی کافی شاپ (Coffeeshop) و کافه (Café) در این شهر تفاوت وجود دارد. کافی شاپ در آمستردام مکانی است که مصرف هر نوع دخانیاتی در آن بلامانع است. در نتیجه برای صرف چای و قهوه می‌بایست به کافه‌های سطح شهر بروید و نه کافی‌شاپ‌ها.

کافه های آمستردام

دوچرخه حق تقدم اول را دارد

یکی از مشخصه‌های آمستردام تعدد دوچرخه‌ها در سطح شهر است. طول مسیرهای اختصاصی دوچرخه در این شهر به چندین کیلومتر می‌رسد. همچنین دوچرخه‌ها از پارکینگ‌های مخصوص نیز بهره می‌برند؛ چراکه دوچرخه‌سواری در آمستردام امری نیست که صرفا برای ورزش کردن باشد و در واقع یکی از وسایل نقلیه‌ی اصلی شهر به شمار می‌رود. این موارد اهمیت دوچرخه و دوچرخه‌سواران را نشان می‌دهد.

به همین دلیل دوچرخه و دوچرخه‌سواران از حقوق شهروندی بسیاری برخوردار هستند، از حق تقدم گرفته تا میزان بیمه‌ها و خسارت‌ها. این توصیف‌ها، دوچرخه‌سواری در آمستردام را به فرهنگی سنتی بدل کرده است.

دوچرخه آمستردام

فروشگا‌ه‌ها زود تعطیل می‌شوند

در طول سفر به آمستردام به یاد داشته باشید که مغازه‌ها و فروشگاه‌ها عموما حداکثر تا ساعت ۶ عصر تعطیل می‌کنند. از طرفی داستان برای مراکز خرید مقداری متفاوت است. مراکز خرید آمستردام ساعات کاری بیشتری دارند.

فروشگاه آمستردام

حتما از موزه‌های شهر دیدن کنید

با بهره‌مندی بیش از ۵۰ موزه‌ی مختلف، طبیعی است که یکی از جاذبه‌های پایتخت هلند، موزه‌ها باشند. موزه‌های آمستردام در زمینه‌های گوناگونی فعالیت دارند. با توجه به رستوران‌ها و مغازه‌های حوالی موزه‌ها، شما می توانید روز خود را به طور کامل در موزه‌های شهر سپری کنید و با مردم و فرهنگ این کشور آشنا شوید.

موزه های آمستردام

پریز برق

در انتها برای آنکه با وسایل برقی‌تان دچار مشکل نشوید لازم است بدانید که ولتاژ برق هلند مانند ایران، ۲۲۰ ولت است. اگر هم در کشوری هستید که از برق ۱۱۰ ولتی استفاده می‌کنید، احتیاج به یک ترانس خواهید داشت. از طرفی برای پریز برق باید از تبدیل استفاده کنید.

به طور کلی با در نظر گرفتن قوانین و مطالعه‌ی بیشتر در رابطه با مقصد خود، سفر خود را لذتبخش‌تر کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه