راهکارهای مقابله با تبعیض نژادی در خارج از کشور (قسمت اول)

عماد جعفری
عماد جعفری دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
راهکارهای مقابله با تبعیض نژادی در خارج از کشور (قسمت اول)

تبعیض نژادی از مسائلی است که گردشگران و یا کسانی که برای تحصیل یا اقامت به خارج از کشور سفر کرده‌اند، گاه و بیگاه با آن مواجه می‌شوند. برای راهکاری مقابله با تبعیض نژادی همراه کجارو باشید.

تبعیض نژادی مجموعه‌ای از رفتارهای خواسته یا ناخواسته است که همچون آفتی بدخیم در همه جای دنیا ریشه دوانده، روزی نیست که در اخبار تلوزیون، خبرگزاری‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی صحبت از خشونت‌ و تبعیض نباشد. گردشگران، دانشجویان بین المللی و آنها که همیشه در سفرند، گاه و بی‌گاه با این چالش رویا روی می‌شوند. در بخش اول این مقاله به موقعیت‌هایی می‌پردازیم که تبعیض نژادی علیه شخص شما اتفاق می‌افتد و راهکارهایی برای مقابله در شرایط گوناگون را پیشنهاد می‌دهیم. همچون همیشه همراه کجارویی‌ها هستیم.

۱. بی دلیل عصبانی نشوید

مقابله با تبعیض نژادی

برخی رفتارهای جزئی و بی‌اهمیت اغلب ناخواسته به چهره تبعیض‌آمیز نمود می‌کند(ریز پرخاشگری یا microaggressions) که ممکن هست حتی خود شخص هم متوجه آن نباشد. اگر این نوع رفتارها مایه آزار شما می‌شود، از این به بعد نباید به آن اهمیت دهید. . پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بیشتر رنگین‌پوستان روزانه مورد این اهانت‌های تبعیض‌آمیز جزئی قرار می‌گیرند و این در حالی است که بیشتر کسانی که مرتکب این رفتارها می‌شوند خود از تبعیض‌آمیز بودن آن آگاه نیستند و یا حتی آن را انکار می‌کنند. این باعث می‌شود رنگین‌پوستانی که چنین احساسی دارند بیشتر به خیال‌پردازی متهم شوند و مورد بی‌توجهی قرار بگیرند.

۲. گاهی بهتر است صحنه را ترک کنید

مقابله با تبعیض نژادی

اگر برداشت کردید در معرض رفتارهای تبعیض‌آمیز جزئی و یا همانند آن قرارگرفته‌اید، به سادگی می‌توانید خود را از بحث کنار بکشید چرا که هیچ اجباری نیست شما با چنین افرادی همدم شوید.  اصلاح شخص لغزش‌کار به هیچ عنوان وظیفه شما نیست. بحث‌های این‌چنینی بیشتر خسته‌کننده، فرسایشی و نگران‌کننده است و شما به سادگی می‌توانید صحنه را ترک کنید. اما در نهایت انتخاب با شماست. می‌توانید بمانید و با شخص خاطی وارد بحث شوید.

۳. باید رفتار یا گفته‌ی تبعیض‌آمیز را هدف بگیرد، نه خود شخص را...

مقابله با تبعیض نژادی

به جای متهم کردن خود شخص به تبعیض نژادی که باعث می‌شود شخص موضع تدافعی به خود بگیرد، بهتر است به رفتار یا صحبت تبعیض‌آمیزی که از وی سرزده اشاره کنید.

برای نمونه به جای گفتن " تو به من توهین کردی" بگویید “این رفتار با خاورمیانه‌ای‌ها سراسر نژادپرستانه است”. با این کنش شما نوک پیکان را به‌سوی جمله و یا رفتار شخص نشانه می‌روید، نه خود او.

۴. با نزدیکان خود قاطع و روشن برخورد کنید

مقابله با تبعیض نژادی

شما به هیچ روی ناچار نیستید به خاطر جلوگیری از ایجاد اصطکاک میان خود و دیگران رفتارهای تبعیض‌آمیزشان را بپذیرید. تبعیض تبعیض است و شما حق دارید به آن معترض باشید. اگر کسی با شما به طور تبعیض‌آمیز رفتار کرد، رک و آشکار مشکل رفتار او را برایش تشریح کنید. اما حواستان جمع باشد که اغلب افراد در چنین موقعیت هایی حالت تدافعی به خود می‌گیرند، پس شیوه طرح مسئله و برخورد شما با طرف مقابل بسیار تعیین‌کننده است.

۵. با رفتار یا صحبت‌های تبعیض‌آمیز در جمع مقابله کنید

مقابله با تبعیض نژادی

هنگامی که شخصی در یک جمع رفتار یا حرف تبعیض‌آمیزی می‌زند، شیوه مقابله شما با طرف بسته به عواملی ممکن است کارساز باشد و یا حتی کارایی عکس داشته باشد. هدف خود را از واکنش خود پیدا کنید: آیا تنها می‌خواهید همه بدانند که شما هرگز چنین رفتارهایی را تحمل نمی‌کنید و یا می‌خواهید رابطه دوستانه خود را با کسی که ممکن است بدون غرض رفتار تبعیض‌آمیزی در قبال شما مرتکب شده را از آسیب‌های جدی بعدی حفظ کنید؟  اگر تنها اندیشه دارید بگویید هرگز چنین رفتارهایی را تحمل نمی‌کنید، اشاره به رفتار یا گفته شخص خاطی در گروه بسیار موثر است اما احتمال حالت دفاعی به خود گرفتن شخص را هم بسیار زیاد می‌کند. اما اگر احتمال می‌دهید رفتار شخص خودخواسته نبوده بهتر است موقتی سکوت کنید و در آینده به صورت شخصی موضوع را با طرف در میان بگذارید تا از ایجاد خصومت ناخواسته میان خود و دوستانتان جلوگیری کنید. پیام سکوت در قبال این رفتارها این است که نخست شخص ناآگاهانه چنین رفتاری کرده و خود از رفتارش پشیمان خواهد شد. و دوم اینکه شما با چنین رفتارهایی بزرگ‌منشانه رفتار می‌کنید و خود را وارد هر بحث و درگیری بی‌ارزشی نمی‌کنید.

۶. انواع واکنش‌ها را برای شرایط مختلف تمرین کنید

مقابله با تبعیض نژادی

راه‌های مختلفی برای پاسخگویی به یک حرکت تبعیض‌آمیز وجود دارد و این‌که شما کدام را برای مقابله گزینش می‌کنید بستگی به منش و نوع رابطه شما با شخص مقابل دارد. یک راه این است که بگویید:  "خیلی ناراحت می‌شوم وقتی مردم چنین حرفی می‌زنند و یا چنین رفتاری مرتکب می‌شوند، چون... " این حرف اشاره مستقیم به شخص ندارد و به همین جهت کمتر ممکن است منجر به حالت تدافعی گرفتن طرف مقابل شود. با این همه چون غیر مستقیم است ممکن است در بلند مدت خیلی جوابگو نباشد. · یک راه دیگر گفتن "شما نباید چنین رفتاری بکنید یا چنین حرفی بزنید. این نسبت به فلان نژاد خاص توهین‌آمیز است چون..." است. از این روش شما یکسره طرف را متوجه رفتار یا صحبت تبعیض‌آمیزش می‌کنید. این روش الزام‌آوری بیشتری دارد.

۷. چگونگی برخورد با رفتارهای تبعیض‌آمیز مافوق خود را یاد بگیرید

مقابله با تبعیض نژادی

اگر استاد یا کارفرما شما به خاطر نژادتان رفتار متفاوتی با شما دارد، در این شرایط بهتر است در نحوه مقابله خود با آن‌ها بیشتر دقت کنید زیرا آن‌ها در موضع قدرت‌اند و مستقیما در نمره یا درآمد شما موثر اند. · این را در نظر داشته باشید که ممکن است رفتار معلم یا رئیس شما غیرعمدی بوده و هیچ غرضی پشت آن نباشد. همیشه صحبت کردن برای رفع چنین سوتفاهم هایی بسیار موثر است. · وقتی می‌خواهید با استاد یا کارفرما خود دراین‌باره صحبت کنید کوشش کنید در ساعات اداری و سر کلاس نباشد و به صورت خصوصی موضوع را در میان بگذارید. خیلی واضح، رک و غیر احساسی نگرانی خود را مطرح کنید. به به‌طور مثال بگویید" گاهی احساس می‌کنم به خاطر رنگ پوستم بین من و دیگران تفاوت قائل می‌شوید. امیدوار بودم بتوانیم درباره این مسئله صحبت کنیم تا چنین سوتفاهم هایی در آینده رخ ندهد." · اگر برداشت می‌کنید رفتار انجام‌شده عمدی و از روی غرض بوده و احتمال می‌دهید صحبت با شخص مورد نظر بر آینده کاری یا تحصیلی‌تان تاثیری منفی خواهد گذاشت، بهتر است موضوع را با مافوق او در میان بگذارید. در مدرسه این می‌تواند مشاور یا مدیر مدرسه باشد. در محیط کار می‌تواند مسئول منابع انسانی یا مدیر ارشد شما باشد. مدارک دقیق برای بازنمایی گفته خود را به همراه داشته باشید و در یک ملاقات خصوصی موضوع را در میان گذاشته و بر اهمیت اصلاح آن رفتار یا گفتار پافشاری کنید.

۸. به حقوق خود آگاه باشید...

مقابله با تبعیض نژادی

اگر در یک محیط کاری یا هر محیط رسمی دیگری مورد تبعیض نژادی قرار گرفتید، بدانید که از حقوق قانونی برخوردار هستید. قوانین و مقررات بسیاری برای مقابله با تبعیض نژادی وجود دارد(برای نمونه در آمریکا: قانون حقوق مدنی مصوبه ۱۹۶۴). اگر در محیط‌های رسمی چنین رفتارهایی علیه شما صورت گرفت و احساس کردید در نتیجه آن از حقوقی همچون امنیت، مسکن، شغل یا سایر آزادی‌ها محروم شده‌اید، با یک وکیل یا کارشناس حقوق مدنی تماس بگیرید. بسیاری از کشورها برنامه‌های مشخصی برای مقابله با تبعیض نژادی دارند. · اگر می‌خواهید یک پرونده قانونی علیه شخص خاطی تشکیل دهید اما از پس هزینه‌های آن بر نمی‌آیید، بهتر است بدانید بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری برای پشتیبانی در چنین مواردی وجود دارند. در آمریکا مرکز حقوقی جنوب برای افراد کم بضاعت(Southern Poverty Law Center) یا اتحادیه مقابله با نفرت پراکنی(Anti-Defamation League).

۹. سعی کنید میان دیدگاه تبعیض‌آمیز و رفتار تبعیض‌آمیز تمایز قائل شوید

مقابله با تبعیض نژادی

افراد نژادپرست بیشتر مغرض هستند و از روی کور باوری چنین رفتارهایی می‌کنند که به‌احتمال زیاد حتی با گفتگو هم نمی‌توان تغییری در رفتارشان پدید آورد. اما رفتارهای تبعیض‌آمیز بیشتر ناآگاهانه و یا گاهی برگرفته از هنجارهای اجتماعی- فرهنگی خاصی است که شخص در آن بزرگ شده است.

مقابله با تبعیض نژادی

· اگر کسی آگاهانه رفتار توهین‌آمیزی با شما داشته، بحث و گفت‌وگو برای آگاه کردن او از رفتار نادرستش کاری عبث و بیهوده است. آن‌ها بیشتر شما را حساس به مسئله نژاد جلوه می‌دهند و خود را بی‌تقصیر خواهند دانست. کسانی که در نتیجه صحبت با شما رفتار خود را تغییر دهند اندک‌اند. حتی گاهی این مقابله با آن‌ها ممکن است آسایش شخصی شما را هم به خطر بیندازد، اما اگر فرد، ذاتا بی‌غرض است و گاهی رفتارهای تبعیض‌آمیز از وی سر می‌زند، این اغلب از روی ناآگاهی است و با صحبت و گفتگو می‌توان او را از تأثیرات منفی رفتارش آگاه کرد تا آن را اصلاح کند. این تصمیم با شماست که بخواهید وقت خود را صرف افرادی که تبعیض قائل می‌شوند و یا رفتارها یا سیاست‌های تبعیض‌آمیز آن‌ها کنید. چون اقلیت هستید دلیل نمی‌شود وظیفه‌تان آموزش دادن به دیگران باشد.

۱۰. مراقب خودتان باشید...

مقابله با تبعیض نژادی

مسئله‌ی تبعیض بسیار بغرنج و از نگرش احساسی فرساینده است. سعی کنید اطرافیان خود را از افراد مورد اعتماد انتخاب کنید و روی توان روانی خود کار کنید. استرس ناشی از مقابله با تبعیض نژادی بسیار ویرانگر است و مستقیما بر روی کارایی روانی شما و کارکردتان در دانشگاه، و حتی افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های خطرناک موثر است. · سعی کنید در گروه‌های دانشجویی یا سازمان‌های سیاسی و یا سایر گروه‌های این چنینی که برای افرادی که از مسائل مشابه رنج می برند ایجادشده، عضو شوید و با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید. با اعضای خانواده خود دراین‌باره صحبت کنید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید. پژوهش‌ها نشان داده ارتباط با کسانی که می‌توانید با آن‌ها تجربیات منفی مشترک را در میان بگذارید، بسیار برای مقابله با فشارهای عصبی ناشی از آن موثر است.

مطالب مرتبط:

منبع wikihow

دیدگاه