تحصیل در خارج، تلخ و شیرین ۱۷ تغییر بی برگشت در زندگی یک مهاجر (قسمت اول)

عماد جعفری
عماد جعفری شنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
تحصیل در خارج، تلخ و شیرین ۱۷ تغییر بی برگشت در زندگی یک مهاجر (قسمت اول)

تحصیل در خارج و مهاجرت به کشوری دیگر اگرچه از دور روایتی دوست داشتنی به نظر می‌رسد، اما این همه ماجرا نیست. تغییر بخش لاینفک زندگی می‌شود و فراز و فرود مهاجرت و تجربه های شخصی از زندگی در خارج از سرزمین مادری همراه همیشگی آدمی خواهد بود. با کجارو همراه باشید.

مقاله پیش‌روی، برگردان نوشته اسکریتو  (ESCRITO POR MASEDIMBURGO) دانشجوی اسپانیایی و اهل کاتالونیا است، که تغییرات سبک و سیاق زندگی و دگرگونی‌های درونیش را پس از تحصیل در خارج از سرزمین مادریش با ظرافتی خاص به رشته تحریر در آورده، همراه با کجارویی‌ها پای صحبت اسکریتو می‌نشیم.

کنون ‌که فکر می‌کنم متوجه می‌شوم در آن لحظه که تصمیم گرفتم زندگی خود را داخل یک چمدان جا کنم و شهر آبا و اجدادی خود بارسلونا را ترک کنم، بدون تردید بهترین تصمیم زندگی‌ام تاکنون را گرفته بودم. وقتی تصمیم می‌گیری بروی و همه زندگی خود را به یک سفر پر ماجرا تبدیل کنی، از تمام جوانب رشد خواهی کرد و معنای بیشتری به زندگی‌ات می‌بخشی. با چالش‌های تازه‌ای روبه رو می‌شوی، بخش‌هایی از وجودت را کشف خواهی کرد که هرگز از وجودشان خبر نداشتی و از کشف خودت و دنیای پیرامون به وجد می‌آیی. یاد می‌گیری افق‌های پیش رویت را گسترش دهی. پستی‌وبلندی‌ها را از رویاروی برمی‌داری و فروتنانه بالیدن را با آغوش گرم پذیرا می‌شوی. کمال می‌یابی. دل‌تنگی به سراغت می‌آید... و از این به بعد سپر خاطرات اندیشه‌ات را هرگز زمین نخواهی گذاشت. اگر شما هم خارج از سرزمین مادری خود زندگی کرده و یا ناگزیر به انجام سفر دورو دراز شده باشید، اطمینان دارم که این ۱۷ تغییر را که تا ابد در زندگی همراهی‌تان خواهد کرد، در شما هم به هستی یافته.

۱. آدرنالین و هیجان بخشی از زندگی‌تان خواهد شد

تغییر مهاجرت

از دمی که تصمیم می‌گیرید برای زندگی به کشور دیگری بروید، زندگی‌تان به مجموعه‌ای از احساسات تبدیل می‌شود: آموختن، در لحظه زندگی کردن، رویارویی با چیزهای غیرمنتظره... تمام حس‌هایتان موشکافانه‌تر می‌شوند و انگار که واژه «روزمره» از دایره واژگانتان حذف می‌شود تا جا برای یک سرگذشت پر هیجان هموار شود. مکان‌های جدید، افراد جدید، چالش‌های جدید، عادات جدید و یک آغاز جدید بی‌گمان باید برای شما دلهره‌آور باشد، اما برعکس، به طرز غیرمعمولی اعتیادآور می‌شود.

۲. به گذشته که می‌نگری... همه‌چیز همیشگی به نظر می‌رسد

تغییر مهاجرت

به همین خاطر است که وقتی پس از یک سفر چند روزه به خانه بر می‌گردید از اینکه چه قدر همه‌چیز عادی است شگفت‌زده می‌شوید. زندگی شما به طرز غیر قابل مهاری هر لحظه در حال تغییر بوده و اینک شما با کوله باری از تجربه آمده‌اید تا از این‌همه هیجان خود به همه بگویید. اما در خانه همه‌چیز همچون قبل است. همه با روزمرگی خود در کشمکش‌اند و ناگهان متوجه می‌شوید: زندگی شما هرگز متوقف نخواهد شد.

۳. واژه‌ها دیگر از بیان احساسات قاصرند

تغییر مهاجرت

وقتی کسی در مورد زندگی جدیدتان از شما می‌پرسد، کلمات را برای بیان احساس خود کافی نمی‌بینید. اما همین‌که گرم گفتگو می‌شوید فلان حرف شما را یاد فلان خاطره می‌اندازد اما ناگزیرید جلوی خود را بگیرید چون نمی‌خواهید با این همه خاطره و حکایتی که تعریف می‌کنید، سر بقیه را به درد آورید.

۴.  درک می‌کنید، درباره شجاعت غلو می‌شود

خیلی‌ها به شما خواهند گفت که شما چه قدر شجاع هستید – و اینکه اگر آن‌ها هم شجاعت شما را داشتند شاید در خارج زندگی می‌کردند. اما ته دل خودتان می‌دانید که شما هم ترسیده بودید. می‌فهمید که شجاعت تنها ۱۰٪ در تصمیم شما موثر است و ۹۰٪ بقیه بر می‌گردد به میزان آرزومندی و علاقه شما و اینکه چه قدر از ته قلب می‌خواهید کاری را انجام دهید. آنگاه انجامش می‌دهید. از دمی که تصمیم می‌گیریم بپریم دیگر نه بی‌باکیم و نه ترسو - هر چه سر راهمان باشد باید از پیش رو برداریم.

۵. و چه ناگاه، رها هستید

شما همیشه آزاد بوده‌اید، اما طعم این آزادی دیگرگون است. اینک که با پشت کردن به تمام آسایش‌ها، هزاران مایل دورتر از خانه توانسته‌اید از پس سختی‌هایش برآیید، احساس می‌کنید دیگر همه‌چیز برایتان ممکن است و همه کار می‌توانید انجام دهید.

برخی اوقات تنها راه پیشرفت، قدم برداشتن از روی ایمان است. 

۶. دیگر تنها به یک زبان فکر نمی‌کنید

گاهی ناخودآگاه کلمه‌ای از زبان دیگر را لابه‌لای حرف‌هایتان می‌آورید. گاهی یک مطلب را می‌توانید به خوبی اما در آن زبان دیگر توضیح دهید. وقتی شما هر روز با یک زبان خارجی صحبت می‌کنید هم‌زمان هم یاد می‌گیرید و هم از یاد می‌برید. همواره خود را در یک فرهنگ جدید غرق می‌کنید و گاها که عصبانی می‌شوید ناسزایی به زبان جدید خود می‌گویید، اما زبان مادری خود را هم تنها نمی‌گذارید تا در گوشه‌ی ذهنتان بپوسد.

۷. خداحافظ گفتن را خواهید آموخت و لذت از زندگی

تغییر مهاجرت

به زودی متوجه خواهید شد که بسیاری از افراد در زندگی شما می‌آیند و می‌روند و این شمایید که میزان اهمیت آن‌ها را در زندگی خود تعیین می‌کنید. شما تعادل را میان گرفتن و رها کردن برقرار خواهید کرد- یک جدال دائمی میان نوستالژی و واقعیات.

۸. از هر چیزی دو تا دارید

دو سیم‌کارت (که یکی پر شده از شماره‌های مختلف از گوشه و کنار جهان)، دو کارت کتابخانه، دو حساب بانکی و دو نوع سکه که اتفاقا هر وقت می‌خواهید پول چیزی را بدهید با هم قاطی می‌شوند.

۹. عادی؟ معمولی یعنی چه؟

تغییر مهاجرت

وقتی در کشور دیگری زندگی می‌کنید، متوجه می‌شوید که «عادی» تنها به این معنا است که توسط فرهنگ و اجتماع آن جامعه پذیرفته شوید. وقتی خود را در دل یک فرهنگ و جامعه متفاوت می‌بینید، تعریف شما از این کلمه دچار دگرگونی می‌شود. می‌فهمید که راه‌های متفاوتی برای انجام هر چیزی وجود دارد و به زودی خود را حین انجام کاری می‌بینید که روزی حتی فکرش را هم نمی‌کردید. شما خود را هم اندکی بهتر از قبل درک خواهید کرد، چرا که درمی‌یابید به چه چیزهایی واقعا ایمان دارید و چه چیزهایی تنها مقتضیات فرهنگی جامعه‌ای است که در آن بزرگ شده‌اید.

مطالب مرتبط:

منبع masedimburgo

دیدگاه