حمل و نقل عمومی در مراکش (قسمت دوم)

علی  کماسی
علی کماسی دوشنبه، ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰
حمل و نقل عمومی در مراکش (قسمت دوم)

برای اینکه سفر راحت‌تری داشته باشید بهتر است اطلاعات مناسبی از سیستم حمل و نقل مقصد خود از قبل تهیه کنید. اگر قصد سفر به مراکش را دارید و می‌خواهید بیش‌تر با سیستم حمل و نقل عمومی این کشور آشنا شوید با کجارو همراه باشید.

مراکش در شمال آفریقا یکی از کشورهای زیبا و پربازدید است. حمل و نقل همیشه یکی از مسایل مهم هر سفر است که مسافر باید از قبل با سیستم حمل و نقل مقصد خود آشنا شود و حتی اگر لازم است وسیله‌ای را از قبل کرایه کند. مراکش کشور بزرگی است و گزینه‌های زیادی از نظر حمل و نقل مانند ماشین‌های اجاره‌ای و هیچ‌هاکینگ در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

هیچینگ (Hitching)

هیچ‌هایکینگ در مراکش

در حومه شهر، جایی که به ندرت اتوبوس پیدا می‌شود یا اصلا پیدا نمی‌شود، هیچینگ یک عمل معمول برای ون‌ها، کامیون ها و ترانزیت‌ها است که مسافران را در ازای مبلغی جابه‌جا می‌کنند.

هیچینگ در مراکش زیاد گسترده نیست اما ممکن است شما به آن در مناطقی که حمل و نقل عمومی کم است نیاز پیدا کنید. تعداد کمی از توریست‌ها ممکن است شما را سوار کنند و مراکشی‌ها نیز ممکن است شما را رایگان جابه‌جا کنند اما معمولا شما باید به اندازه قیمت کرایه تاکسی و اتوبوس، هزینه کنید. هیچینگ در حقیقت امن نیست و قطعا برای خانم‌هایی که تنها سفر می‌کنند توصیه نمی‌شود. ما از هیچ‌هایکرهای مراکشی شنیده‌ایم که تعدادی در جاده N12  دزدیده شده‌اند و ممکن است این اتفاق هرجای دیگری نیز بیفتد.

ماشین

رانندگی در مراکش

در مراکش مشکلات رانندگی کمی وجود دارد اما نرخ تصادفات بالا است. بخش عظیمی از این مشکل به موتورسوار‌ها برمی‌گردد که معمولا از قوانین تبعیت نمی‌کنند و به شکل خطرناکی حرکت می‌کنند. جاده N8 بین شهرمراکش و اگادیر یکی از شاخص‌ترین مکان‌های تصادفات جاده‌ای است. هنگامی که به پیچ‌های کور جاده یا مسیر‌های شیب دار می‌رسید مراقب ماشین‌های دیگر باشید چون ممکن است بدون زاویه دید مناسب سبقت بگیرند. همچنین مراقب عابرین پیاده نیز باشید و همیشه انتظار این را داشته باشید که هرلحظه یک موتور یا یک عابر وسط خیابان ظاهر شود. تمامی این نکات باعث می‌شود که شما تجربه رانندگی سخت و پراسترسی در مراکش داشته باشید. از دیگر مشکلات نبود علامت‌های رانندگی کافی در کوچه‌ها و خیابان‌ها است. هنگام رانندگی در شب نیز بسیار احتیاط کنید زیرا رانندگی بدون چراغ تا ۲۰ کیلومتربرساعت مجاز است که به متوروسوار ها اجازه می‌دهد در خیابان‌ها بدون چراغ پرسه بزنند همچنین الاغ‌ها و بزها و گوسفند‌ها هم چراغ ندارند.

محدود سرعت در شهرهای مراکش ۴۰ کیلوتربرساعت، در جاده‌های عمومی ۱۰۰ کیلومتر و در بزرگ‌راه‌ها ۱۲۰ کیلومتر است. بعضی مواقع موتورسوارها برای شما چراغ می‌زنند تا شما را از وجود پلیس‌راه آگاه کنند.

طبق قانون، راننده و مسافران باید کمربند ایمنی ببندند. تعداد زیادی رعایت نمی‌کنند اما شما اگر رعایت کردید و با این وجود پلیس شما را متوقف کرد به این معنی است که باید مقدار کمی به صورت غیر رسمی پول پرداخت کنید.

4WD

ماشین‌های شاسی بلند اجاره‌ای مراکش

قطعا تجربه رانندگی در کوهستان‌ها و صحرا با ماشین‌های 4DW  (ماشین‌های شاسی‌بلند) می‌تواند مهیج باشد. برخی شرکت‌‌ها ماشین و راننده در اختیار مسافران قرار می‌دهند. همچنین خورد و خوراک آن‌ها را نیز تامین می‌کند تا به هرجایی که دوس دارند سفر کنند. به دلایل صرفه جویانه گروه‌ها باید ۵ و ۱۱ نفره باشند پس شما مجبورید با تعدادی غریبه هم‌سفر شوید.

ماشین اجاره‌ای

ماشین‌های اجاره‌ای مراکش

قیمت اجاره یک ماشین معمولی بدون محدودیت مسافت و به همراه بیمه ۲۰۰۰ درهم در هفته و۴۰۰ درهم در روز است. شما باید اطلاعات کارت اعتباری خود را در اختیار کمپانی اجاره ماشین قرار دهید همچنین قیمت سوخت کمی زیاد است. بیشتر بازدیدگنندگان در کازابلانکا، شهر مراکش و آگادیر ماشین کرایه می‌کنند اما اگر از طریق شرکتی که ترتیب سفر شما را به مراکش داده از قبل اقدام به اجاره ماشین کنید ممکن است ارزان‌تر برایتان تمام شود. لیست شرکت‌های اجاره ماشین در باجه‌های راهنما قرار دارد.

مطالب مرتبط:

منبع Rough Guides

دیدگاه