دیدنی های مسکو، یادگاران تزارهای روسیه (قسمت دوم)

مینا رهبری
مینا رهبری سه شنبه، ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
دیدنی های مسکو، یادگاران تزارهای روسیه (قسمت دوم)

شهر مسکوی روسیه، یکی از مهم‌ترین شهرهای این کشور است که همواره مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. گردشگران ایرانی نیز علاقه‌ی بسیاری برای بازدید از آثار تاریخی، فرهنگی و هنری مسکو دارند. با کجارو همراه شوید تا با دیدنی‌های مسکو بیشتر آشنا شوید.

شهر مسکوی روسیه دیدنی‌های بسیار زیادی دارد که برای بازدید همه‌ی آن‌ها باید چند روزی وقت صرف کنید. با این حال بسیاری از گردشگران فقط تعدادی از این جاذبه‌ها را می‌شناسند و از وجود دیگر بناهای تاریخی و هنری مسکو بی‌خبر هستند. پس اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که علاقه دارید به مسکو سفر کنید، حتما در ادامه این مقاله را دنبال کنید تا در قسمت دوم معرفی جاذبه‌های مسکو، شما را با مکان‌های کمترشناخته شده‌ی این شهر آشنا کنیم.

کافه پوشکین (Cafe Pushkin)

کافه پوشکین مسکو

کافه پوشکین یکی از مشهورترین کافه رستوران‌های مسکو است که ۲۴ ساعته به مشتریان خود خدمت‌رسانی می‌کند. بهترین غذاهای روسی را می‌توانید در این رستوران نوش جان کنید. کافه پوشکین مکانی است مجلل که در آن پیشخدمت‌ها با مشتریان مانند یک بانو یا نجیب‌زاده‌ی قرن نوزدهمی برخورد می‌کنند. فضای داخلی آن نیز به چندین بخش جداگانه مانند داروخانه و کتابخانه تقسیم شده و طراحی آن شما را یاد عمارت‌های باشکوه نجیب‌زادگان روس می‌اندازد. 

موقعیت کافه پوشکین روی نقشه

پارک هنر Muzeon

پارک هنر Muzeon مسکو

پارک هنر Muzeon در نزدیکی گالری Treatyakov و خانه‌ی مرکزی هنرمندان قرار دارد و در آن مجموه مجسمه های اتحاد جماهیر شوروی به نمایش گذاشته شده است. این پارک با بیش از ۷۰۰ اثر هنری که در حال حاضر به نمایش گذاشته شده و بیش از ۲۰۰ اثر که در انبار آن قرار دارد، بزرگ‌ترین موزه‌ی مجسمه‌‌سازی در هوای آزاد در روسیه است. همچنین اینجا می‌توانید تراس‌های چوبی زیبا برای نشستن، تعدادی کافه و یک غرفه‌ی طولانی روبازی ببینید که بر زیبایی محیط پارک افزوده است. پارک گورکی نیز در فاصله‌ی ۵ دقیقه‌ای از این پارک واقع شده است.

موقعیت پارک هنر Muzeon روی نقشه

مجموعه ورزشی لوژنیکی (Luzhniki)

مجموعه ورزشی لوژنیکی

مجموعه المپیک لوژنیکی یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های ورزشی چندمنظوره در جهان است که بین سال‌های ۱۹۵۵ و ۱۹۵۶ ساخته شده است. این مجموعه‌ی ورزشی در سمت مقابل پارک گورکی، در آن سوی رودخانه‌ی مسکو قرار دارد و در دوران حکومت اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده است. این مجموعه کاخی بسیار زیبا هم دارد که معماری آن، به خودی خود ارزش بازدید دارد. شما می‌توانید با کرایه‌ی یک دوچرخه به راحتی از تمامی قسمت‌های این مجموعه بازدید به عمل آورید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در نزدیکی مجموعه‌ی ورزشی لوژنیکی هیچ کافه یا رستورانی وجود ندارد، پس قبل از رفتن به این مکان، مقداری خوراکی با خود به همراه ببرید چون حدودا نصف روز شما را خواهد گرفت. 

موقعیت مجموعه ورزشی لوژنیکی روی نقشه

تپه های اسپرو (Sparrow Hills)

اسپرو هیلز مسکو

تپه‌های اسپرو یا همان اسپرو هیلز (به زبان روسی به آن Vorobyovy Gory می‌گویند) در سمت راست رودخانه‌ی مسکو قرار دارد و با ۲۲۰ متر ارتفاع از سطح دریا، یکی از مرتفع‌ترین مکان‌های مسکو به حساب می‌آید. اینجا مکانی است که در آن می‌توانید چشم‌انداز زیبای بر شهر مسکو داشته داشته و دید پانورما لذت ببرید. دانشگاه مسکو نیز در نزدیکی اسپرو هیلز قرار دارد و می‌توان آن را نمونه‌ای مثال‌زدنی از معماری دوران استالین خواند که گفته می‌شود حتی در برابر حملات اتمی نیز مقاوم است. اگر دوست دارید از این دانشگاه دیدن کنید، حتما باید در یکی از تورهای موزه‌ی  Soil واقع در طبقه‌ی ۱۶ برج دانشکده ثبت نام کنید.

موقعیت اسپرو هیلز روی نقشه

قبرستان نوودویچی

قبرستان نوودویچی مسکو

گورستان نوودویچی نام گورستانی تاریخی و بسیار مشهور در نزدیکی صومعه نوودویچی در مرکز شهر مسکو است. در این گورستان تاریخی بسیاری از افراد مشهور اهل روسیه دفن شده‌اند. در دهه ۱۹۳۰، نویسندگان، هنرمندان سینما و تئاتر، موسیقی‌دانان و چهره‌های معروف در آنجا دفن شدند، افرادی مثل سیرف، یرمولوا، لویتان، روبینشتاین، مایاکفسکی و تریتیاکف. در نیمه دهه ۱۹۵۰ بخش دیگری به نوودویچی اضافه شد و گورستان سه بخش پیدا کرد. در حال حاضر حدود هفت هزار قبر در این محوطه مشخص است. حدود ۲۳۰ نفر از آنان لقب «قهرمانان اتحاد شوروی» را دارند که بزرگ‌ترین لقب در رژیم کمونیستی به شمار می‌رفت.

موقعیت قبرستان نوودویچی روی نقشه

کلیسای نوودویچ

کلیسای نوودویچ

در نزدیکی لوژنیکی یکی از معروف‌ترین دیرها و کلیساهای قدیمی مسکو به نام نوودویچ قرار دارد که از بناهای قدیمی شهر محسوب می‌شود و سالیان سال مورد توجه ادیبان و ادب‌دوستان بوده است. این کلیسا و دیر به افتخار تسخیر شهر سمولنسک توسط واسیلی سوم، شاهزاده بزرگ مسکو، در جنوب غربی مسکو در منطقه لوژنیکی بنا شد. این دیر در قرون ۱۶ و ۱۷ پناهگاه زنانی از اشراف و خانواده سلطنتی بود که تارک دنیا شده و به راهبگی روی آورده‌اند. با روی کار آمدن حکومت کمونیستی، بخشی از دیر به گورستان اختصاص یافت و به محلی برای دفن ثروتمندان منطقه تبدیل شد. کم‌کم این محل یک قبرستان فرا منطقه‌ای شد و توسعه یافت. این رشد به صورتی بود که در پایان قرن نوزدهم مجبور شدند محدوده آن را افزایش دهند. در سال ۱۹۰۴ هم منطقه جدیدی را در بخش جنوبی به آن اضافه کردند.

آسمان خراش های هفت خواهران مسکو

هفت خواهران مسکو

با گشت‌وگذار در خیابان‌های مسکو متوجه هفت آسمان‌خراش مشابه می‌شوید که به هفت خواهران مشهور است. هفت خواهران مجموعه‌ای از هفت آسمان‌خراش است که به سبک معماری استالینیستی ساخته‌ شده‌ است (به این ساختمان‌ها هفت خواهران استالین نیز می‌گویند). این بناها شاید مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار نگیرند اما یادگارهایی از دوران گذشته‌ی روسیه است و رویدادهای مختلف سیاسی و تاریخی را به یاد می‌آورد. این ساختمان‌های هفت گانه از ساختمان اصلی دانشگاه دولتی مسکو، مجتمع مسکونی در بلوار کاتلنیچسکایا، هتل اوکراین، ساختمان وزارت خارجه روسیه، مجتمع مسکونی در میدان کودرینسکایا، ساختمان اداری مسکونی برج دوشکین نزدیک دروازه‌های سرخ و هتل لنینگراد تشکیل شده است.

کلیسای جامع مسیح منجی (Cathedral of Christ the Savior) 

کلیسای جامع مسیح منجی مسکو

در این کلیسای دیدنی می‌توانید تاریخ، هنر و فرهنگ روسیه را در کنار هم تماشا کنید و از درهای این کلیسا چشم‌انداز زیبایی از رود Moskva را به نظاره بنشینید. ارتفاع کلی این بنا به ۱۰۳ متر می‌رسد و بلندترین کلیسای ارتدکس دنیامحسوب می‌شود. بنای فعلی، دومین بنایی است که در این مکان ساخته شده است؛ بنای اصلی در قرن نوزدهم ساخته شده بود که ساخت آن ۴۰ سال طول کشید. بازسازی بنا بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ انجام شده است.

موقعیت کلیسای مسیح منجی روی نقشه

تئاتر مالی

تئاتر مالی مسکو

تئاتر مالی در ابتدا در سال ۱۸۰۶ در خانه‌ی پاشکوف و سپس در سال ۱۸۲۴ در ساختمان جدید آن در میدان تئاتر، واقع در منطقه‌ی تورسکوی مسکو ایجاد شد. مالی در زبان روسی به معنی «کوچک» است و شاید در مقایسه با تئاتر بولشوی این نام را روی آن گذاشته‌اند. ۴۰ نمایش‌نامه از ۵۴ اثر آلکساندر آستروفسکی برای اولین بار در تئاتر مالی به روی صحنه است. 

موقعیت تئاتر مالی روی نقشه

البته آنچه در این دو مقاله ذکر شد، تنها بخشی از دیدنی‌هایی است که در سطح شهر مسکو وجود دارد. 

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه