تهیه آیین نامه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی در کشور

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۵
تهیه آیین نامه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی در کشور

روز جهانی و ملی زمین پاک فرصتی برای توجه دادن به موضوعات بسیار مهم زیست محیطی و راهکارهایی برای حفظ محیط زیست و تولید کمتر کیسه‌های پلاستیکی در کشور است.

«معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:

روز جهانی و ملی زمین پاک فرصتی است برای توجه دادن به موضوعات بسیار مهمی که به آینده کره زمین، خاک و تغییر اقلیم بستگی دارد، این که چطور می‌توانیم از زمین بیشتر محافظت کنیم و جلوی آلودگی‌ها و ضایعاتی را که آسیب‌های جبران ناپذیری به آن وارد می‌کند، بگیریم.

وی افزود:

در ایران در روز زمین پاک همواره روی پسماندها تاکید می‌شود، این که از مرحله برنامه‌ریزی برای اصلاح الگوی مصرف وارد مرحله اجرایی شویم و دولت اقداماتی را آغاز کرده که مهم‌ترین آن آموزش است.

ابتکار بیان کرد که همچنین تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان محیط زیست با استانداران شهرهای شمالی و البرز برای اجرای طرح «مسیر سبز-ساحل پاک» منعقد شد که یکی از محورهای مهم آن داشتن برنامه مدیریت پسماند و جلب مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی، مردم و تشکل‌ها برای حل معضلات پسماند است.

وی افزود:

پسماند معضل بزرگی است به خصوص در مناطق شمالی کشور و با وجود تمام تلاش های صورت گرفته همچنان تا شرایط مطلوب فاصله داریم. برای همین سازمان حفاظت محیط زیست تذکر و نظارت‌های لازم را به دستگاه‌های مسئول و مجری مانند شهرداری ها داده و پیگیر موضوع است و اگر جایی کوتاهی شده باشد، برخورد می‌کند.

وی گفت که در حال تهیه آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی هستیم و به زودی آنرا به دولت تحویل خواهیم داد، معتقدیم باید برای کیسه‌های پلاستیکی عوارض تعیین و مصرف آن به طور کامل کنترل شود، در بسیاری از کشورها مصرف کیسه‌های پلاستیکی ممنوع شده است.

ابتکار افزود:

همواره حجم زیادی از کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف در تمام جاده‌های کشور دیده می‌شود، بیشتر پسماندها به مرور در طبیعت تجزیه می‌شوند هر چند آنها هم نباید در طبیعت رها شوند، اما پلاستیک قرن‌ها در طبیعت باقی می‌ماند و این امر آسیب زیادی به محیط زیست وارد می‌کند، وارد چرخه آب می‌شود و به آبزیان هم آسیب می‌زند.

وی اظهار کرد که دولت در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده و به زودی آیین‌نامه اجرایی کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی به دولت داده می‌شود. امروزه پسماندهایی مانند شیشه، پلاستیک و کاغذ قابلیت ورود به بورس را دارند و خیلی از شهرها بورس این پسماندها را دارند، به عنوان مثال کاغذ A4 با کیفیت در صورت داشتن فناوری مناسب، قابلیت تولید و استفاده تا ۷ بار را دارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه