زیباترین جشنواره‌های هند کدامند؟

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
زیباترین جشنواره‌های هند کدامند؟

هندوستان محل تلاقی فرهنگ‌ها و تجمع تضادهای شگفت انگیز فرهنگی و مذهبی در کنار یکدیگر است و از این‌ رو، سفر به هند یکی از به‌یادماندنی‌ترین سفرهای هر گردشگر محسوب می‌شود.

به جرات می‌توان  را نماد «وحدت در عین تفاوت» نامید، زیرا فرهنگ این کشور سرشار از تفاوت‌های گوناگون در زمینه‌های زبانی، مذهبی، غذایی و فرهنگی است؛ و آنچه که به این تفاوت‌ها زیبایی بیشتری می‌بخشد، جشنواره‌هایی است که در آن پیروان هر مذهب، فرقه و... فرصت پیدا می‌کنند تا عقاید و رسوم خود را به زیبایی در معرض دید دیگران قرار دهند. به عبارت دیگر، هند سرزمین جشنواره‌ها است و این جشنواره‌ در قلب مردم هند جای دارند.

اگر قصد سفر به هند را دارید، در کجارو با مقایسه انواع تور هند در ایران از لحاظ هزینه و خدمات هرکدام، می‌توانید آفر موردنظرتان را در کمترین زمان از فروشنده‌های معتبر مسافرتی خریداری کنید.

اونام (Onam)

جشنواره‌های هند

اونام یکی از مشهورترین جشنواره‌‌های هندی است که در ایالت کرالا، واقع درجنوب هند، به‌مدت ده روز برگزار می‌شود. اونام نمادی از بازگشت پادشاه افسانه‌ای ماهابالی است که در آن می‌توان بهترین و زیباترین آداب و رسوم مردم کرالا را مشاهده کرد. در این جشنواره مردم خانه‌های خود را با شیوه خاصی موسوم به اوناپوک‌کالام (Onnapookkalam) گل آرایی کرده، لباس‌های نو بر تن کرده و غذاهای مخصوص جشن را آماده می‌کنند. همچنین نخستین روز این جشنواره اتهم (Atham) و روز پایانی نیز تیروونام (Thiruvonam) نام دارد.

سری راما ناوامی (Sri Rama Vavami)

جشنواره‌های هند

روز نهم ماه چایتارا در تقویم هندی (معادل با ماه آوریل و مارس تقویم میلادی) زادروز لرد راما است که با نام جشنواره سری راما ناوامی برگزار می‌شود. این جشنواره در میان کلیه جشنواره‌های هندی از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا لرد راما هفتمین مورد از سلسله لردهای ویشو (Human Avatar of Lord Vishnu) است. پیروان وی در این روز اشعار و نام مقدس وی را در این روز زمزمه می‌کنند.

ماها شیوراتری ( Maha Shivratri)

جشنواره‌های هند

ماها شیوراتری یا به عبارتی « شب بزرگ شیوا» (Great Night of Shiva) یکی دیگر از جشنواره‌های هندی است که هر ساله در روز چهاردهم ماه ماگا (فوریه و مارس) برگزار می‌شود. افسانه‌های بسیاری در رابطه با این جشنواره وجود دارند، ولی طبق باور عموم شیوا (یکی از خدایان هندو) و الهه پارواتی در این روز ازدواج کرده‌اند. بسیاری از پیروان هندو در این روز روزه می‌گیرند.

کریشنا جانماشتامی (Krishna Janmashtami)

جشنواره‌های هند

کریشنا جانماشتامی یا کریشناشتامی جشنواره‌ای است که به مناسبت تولد کریشنا (یکی از خدایان هندو) برگزار می‌شود. این جشنواره با روز هشتم ماه بادراپاد تقویم هندی (اوت و سپتامبر) مصادف است. در این روز بیشتر مردم روزه می‌گیرند و رای افطار خود غذاهای ویژه‌ای را با شیر تهیه می‌کنند. همچنین، به‌دلیل تولد کریشنا در نیمه شب، مردم تا نیمه شب در معبدها به نیایش و عبادت مشغول می‌شوند.

ماکار سانکارانتی / پونگال (Makar Sankaranti / Pongal)

جشنواره‌های هند

این جشنواره هر ساله در روز چهاردهم ژانویه در اقصی نقاط هند برگزار می‌شود و نمادی از حرکت خورشید در برج جدی است. همچنین این جشنواره نمادی از محصول و فرارسیدن بهار در هند نیز است. به عبارت دیگر، این جشنواره نوعی جشن شکرگزاری و فرا رسیدن ماه دسامبر در تقویم هندی است.

گانش چاتورتی (Ganesh Chaturthi)

جشنواره‌های هند

گانش چاتورتی یا وینایاکا چاتورتی، تولد خدای فیل سر – فرزند شیوا و پارواتی – است. این جشنواره از چهارم تا چهاردهم ماه بادراپادا (اوت و سپتامبر) با نصب مجسمه گانش در خانه‌ها و بالکن‌ها برگزار می‌شود. این مجسمه پس از انجام مناسک پرستش به‌مدت ۳ تا ۱۱ روز در دریا یا رودخانه رها می‌شود.

راشکا باندان (Raksha bandhan)

جشنواره‌های هند

راشکا باندان نمادی از رابطه مقدس بین خواهر و برادر است که در روز مهتابی شراوان (ژوئیه و اوت) برگزار می‌شود. این جشنواره که راشکی نیز نامیده می‌شود بر اساس افسانه‌اس برگزار می‌شود که طبق آن روزی کریشنا در جنگ زخمی شده و دروپادی قسمتی از لباس خود را پاره کرده و روی زخم وی می‌بندد؛ در عوض، کریشنا نیز بهوی قول می‌دهد تا روزی این محبت وی را جبران کند. همچنین، طبق قولی این جشن نمادی از قول برادر به خواهر برای محافظت از وی در طول زندگی است.

ناواراتری و دوسه‌را (Navaratri & Dussehra)

جشنواره‌های هند

این جشنوراه به‌مدت ۹ روز در سراسر هند برگزار می‌شود و نخستین روز آن به الهه دورگا یا آمبا است. روز دهم نیز متعلق به ویجیاداشامی است که برای بزرگداشت پیروزی راما بر شاه راوانا برگزار می‌شود.

هولی (Holi)

جشنواره‌های هند

هولی یا جشنواره رنگ‌ها نمادی از پیروزی خوبی بر بدی است که به‌مدت دو روز برگزار می‌شود. روز نخست با هولیکا داهان شروع می‌شود که در آن مردم برای رنگ‌امیزی هولیکا جمع می‌شوند. در روز دوم جشن نیز مردم با پاشیدن رنگ روی یگدیگر شادی خود را ادامه می‌دهند. این جشنواره در شب مهتابی پالگونا (فوریه و مارس) برگزار می‌شود. همچنین، خوراکی‌های خوشمزه بسیاری در جایجای جشنوراه برای مردم فراهم می‌شود.

دیوالی (Diwali)

جشنواره‌های هند

پیپوالی یا دیوالی بزرگ‌ترین جشنواره هندی است که به جشنواره نور نیز شهرت دارد و نمادی از غلبه نور بر تاریکی یا دانایی بر جهل است. در طول این جشنواره ۵ روزه، خانه‌ها با تعداد بسیاری از دی‌یا (Diya) – نوعی چراغ – و آتشدان‌ّای کوچک روشن می‌شوند. هر روز این جشنواره نیز دارای روایت خاصی است. البته اهمیت دیوالی بیشتر به‌دلیل بازگشت شیوا به‌همراه همسر و برادرش از تبعید به آیودیا است؛ به همین دلیل اهالی این شهر از آغاز روز خانه‌های خود را منور می‌کنند. همچنین آماده‌سازی برای این جشنواره از یک ماه قبل با خانه تکانی شروع می‌شود. علاوه بر این، دیوالی، سرآغاز سال جدید در تقویم هندو است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه