راهنمای سفر به کرواسی

کرواسی یکی از کشورهای منطقه‌ بالکان، مجموعه‌ای فوق‌العاده از جاذبه‌های گردشگری متنوع است. از هر جاذبه‌ای که تصور کنید نمونه‌ای بی‌نظیر از آن را در این کشور دیدنی پیدا خواهید کرد؛ طبیعت زیبا و نفس‌گیر، تفریحات ساحلی هیجان‌انگیز، تاریخ غنی و باشکوه، آثار معماری بی‌نظیر، غذاهای دریایی لذیذ و هزاران جاذبه‌ فرهنگی، هنری و تاریخی دیگر. در این کشور زیبا با مهمان‌نوازترین و مهربان‌ترین مردم دنیا روبه‌رو خواهید شد.

با کرواسی بیشتر آشنا شوید:

درباره کرواسی

اطلاعات ضروری کرواسی

آب‌ و‌ هوای کرواسی

بهترین زمان برای سفر به کرواسی

هزینه‌ های سفر به کرواسی

جاهای دیدنی کرواسی

رژیم غذایی در کرواسی

درباره کرواسی

چشم‌اندازی از کرواسی

عکس از وب‌سایت remax.eu (عکاس: نامشخص)

کرواسی بین بالکان و اروپای مرکزی قرار دارد، کشوری که امپراتوری‌ها و پادشاهی‌های متعددی را در طی هزاران سال تجربه کرده است. آثار تاریخی و میراث فرهنگی به‌جامانده از این دوران تاریخی، گواهی بر تاریخ پرفراز و نشیب کرواسی است. موزه‌های بی‌نظیری در این کشور وجود دارد که هرکدام گوشه‌ای از گنجینه‌های باارزش تاریخی و فرهنگی کرواسی را در دل خود جای داده‌اند.

خطوط ساحلی کرواسی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور هستند. اولین چیزی که در سواحل کرواسی توجه شما را جلب می‌کند، آب‌های زلال است. تماشای این سواحل سفید و زیبا در کنار آب‌های زلال با طیف‌های زیبایی از آبی و سبز زمردین، از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به کرواسی است.در این سواحل بی‌نظیر می‌توانید آفتاب بگیرید و از آرامش لذت ببرید. اگر دنبال هیجان و ماجراجویی هستید، هزاران تفریح و ورزش آبی در نواحی ساحلی برای استفاده‌ گردشگران فراهم شده است. غواصی، قایق‌سواری، موج‌سواری و... هزاران فعالیت تفریحی دیگر در سواحل کرواسی منتظر حضور شما است.

طبیعت ساحلی کرواسی

عکس از وب‌سایت travelanddestinations.com (عکاس: نامشخص)

اگر از جاذبه‌های ساحلی و آرامش دریا خسته شدید، می‌توانید بخشی از سفر خود را در کوهستان‌های فوق‌العاده‌ این کشور زیبا بگذرانید. کارست‌های سنگ آهکی، قله‌های مرتفع، قایق‌سواری در رودخانه، غارهای کوچک و بزرگ، آبشارها و دریاچه‌های شگفت‌انگیز از جاذبه‌های بخش‌های کوهستانی کرواسی هستند. گردشگران فعال و ورزش‌دوست می‌توانند از فعالیت‌های تفریحی مهیجی مانند پیاده‌گردی در طبیعت، کوهنوردی، دوچرخه‌سواری کوهستان در مسیرهای زیبای کوهستانی لذت ببرند. اگر هیجان بیشتری می‌خواهید، زیپ‌لاین، صخره‌نوردی و رودگردی را امتحان کنید.

غیر از این جاذبه‌های شگفت‌انگیز طبیعی، هزاران میراث تاریخی و فرهنگی در کرواسی منتظر حضور شما است. غیر از این‌ها، لذیذترین غذاهای دریایی را می‌توانید در این کشور امتحان کنید. در رستوران‌های کوچک و بزرگ و کافه‌ها بنشینید، غذای محلی نوش جان کنید و با اهالی مهمان‌نواز و دوست‌داشتنی کرواسی گرم بگیرید.

اطلاعات ضروری کرواسی

اختلاف ساعت با تهران

کرواسی در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +2 واقع شده و یک و نیم ساعت از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

کرواتی (هِرواتی)

واحد پول

کونا (HRK)

نوع برق شهری

برق شهری در کرواسی ۲۳۰ ولت و ۵۰ هرتز است. پریزها و دوشاخه‌ها از نوع C و F است که در ادامه تصویر آن را مشاهده می‌کنید:

پریز برق ترکیه

پریز نوع c

عکس‌ها از وب‌سایت netio-products.com

کد کشور

+۳۸۵

شماره‌های اضطراری

شماره اضطراری عمومی: ۱۱۲

پلیس: ۱۹۲

آتش‌نشانی: ۱۹۳

آمبولانس: ۱۹۴

جهت رانندگی

راست

فرودگاه‌های بین‌المللی

فرودگاه دوبروونیک

فرودگاه اوسیک

فرودگاه پولا

اسپلیت – فرودگاه اسپلیت

فرودگاه زادار

فرودگاه زاگرب

آب‌ و‌ هوای کرواسی

سواحل کرواسی

عکس از وب‌سایت croatia-wave.com (عکاس: نامشخص)

شمال کرواسی آب‌و‌هوای معتدل قاره‌ای دارد و مناطق مرکزی و ارتفاعات کرواسی دارای آب‌و‌هوای کوهستانی است. نواحی ساحلی دریای آدریاتیک دارای آب‌و‌هوای مطبوع مدیترانه‌ای هستند. بهار و پاییز در نواحی ساحلی آب‌و‌هوای ملایمی دارد در حالی که در نواحی شمالی و مرکزی، زمستان‌ها سرد و برفی است. میانگین دمای هوا در ژانویه بین منفی ۱۹ تا ۵ درجه سانتی‌گراد است و در اوت ۱۹ تا ۳۹ درجه‌ سانتی‌گراد است. میانگین دمای هوا در نواحی ساحلی بیشتر است. در ژانویه از ۶ تا ۱۱ درجه و در اوت از ۲۱ تا ۳۹ درجه.

بهترین زمان سفر به کرواسی

نمایی از بلوار ساحلی در کرواسی

عکس از وب‌سایت travelanddestinations.com (عکاس: نامشخص)

همان طور که گفتیم، آب‌و‌هوا در کرواسی از دو الگو پیروی می‌کند. آب‌وهوای مدیترانه‌ای با تابستان‌های گرم و زمستان‌ها ملایم در نواحی ساحلی و آب‌و‌هوای قاره‌ای در نواحی داخلی که تابستان‌ها گرم و زمستان‌های آن سرد است. از دسامبر تا فوریه دمای هوا به زیر صفر هم می‌رسد. ماه‌های ژوئیه و اوت در کرواسی فصل پرگردشگر سال یا اصطلاحا های‌سیزن است. اگر به‌دنبال سواحل شلوغ و کافه‌های پرهیاهو هستید این زمان بهترین موقعیت برای سفر به کرواسی است.

در این فصل بسیاری از اهالی کرواسی هم به‌سمت سواحل می‌روند و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در نواحی داخلی کم‌رونق‌تر می‌شود. ضمن اینکه دمای هوای روز هم در نواحی ساحلی و هم نواحی داخلی در این فصل بالا است. هتل‌ها و اماکن اقامتی هم به سرعت پر می‌شوند. اگر می‌خواهید سفری آرام را تجربه کنید، ماه ژوئن یا سپتامبر مناسب‌تر است. در این صورت امکانات مختلف گردشگری خلوت‌تر هستند. نواحی ساحلی از ماه اکتبر تا ماه مه بسیار خلوت و آرام هستند البته ممکن است بسیاری از هتل‌ها و جاذبه‌های گردشگری تعطیل باشند.

بناهای تاریخی کرواسی

عکس از هتلز (عکاس: نامشخص)

اگر قصد ندارید به نواحی ساحلی سفر کنید، پاییز فصل مناسبی برای سر زدن به پارک‌های ملی و رود Krka است. در این فصل زیبا، درختان و جنگل‌ها با هزار رنگ زیبای پاییزی جلوه‌گری می‌کنند و درختان همیشه‌ سبز در شاداب‌ترین حالت خود به سر می‌برند. فصل زمستان زمان مناسبی برای سفر به سواحل آدریاتیک و تماشای آثار تاریخی در شهرهایی چون زادار، اسپلیت و دوبرونیک است. فراموش نکنید که در این فصل از سال، هزینه‌ اقامت در هتل‌های آدریاتیک تا ۵۰ درصد کمتر از فصل شلوغ است. زمستان در نواحی داخلی کاملا متفاوت است. عموما بارش برف وجود دارد و به همین دلیل، رفت‌و‌آمد در مسیرهای کوهستانی دشوار یا غیرممکن می‌شود. با این حال، مناظر شگفت‌انگیزی زمستانی را در پس‌زمینه‌ جاذبه‌های مختلف خواهید دید.

فصل بهار هم یکی دیگر از فصل‌های ایدئال برای سفر به کرواسی است. در این فصل هوا کاملا ملایم و مطبوع و برای فعالیت‌های تفریحی در فضای باز مناسب است. دوچرخه‌سواری، پیاده‌گردی و بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی را به‌راحتی می‌توانید انجام دهید. در جنوب دالماسی هوا از اواسط تا اواخر ماه مه به‌اندازه‌ کافی گرم هست که بتوانید شنا کنید.

هزینه‌ های سفر به کرواسی

اقامت

Central Square Heritage Hotel کرواسی

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

کرواسی یک مقصد گردشگری جذاب است ازاین‌رو گردشگران زیادی دارد. حضور گردشگران باعث شده که این کشور از نظر اماکن اقامتی محدودیتی نداشته باشد. اماکن اقامتی در این کشور را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد. ارزان، میان‌رده و لوکس.

برای اینکه اقامت ارزانی در کرواسی داشته باشید باید خوابگاه‌های هاستل‌ها را انتخاب کنید. هزینه‌ اقامت در این هاستل‌ها بین ۱۰۰ تا ۳۲۵ کونا است. اگر بخواهید در اردوگاه‌های فضای باز چادر بزنید باید برای دو نفر بین ۱۰۰ تا ۳۶۰ کونا بپردازید.

هزینه‌ اقامت در هتل میان‌رده به‌ازای اتاق دوتخته، شبی ۴۵۰ تا ۸۰۰ کونا است.

برای اینکه یک اقامت لوکس در این کشور زیبا را تجربه کنید، بابت اتاق دوتخته باید شبی ۸۰۰ کونا و بیشتر پرداخت کنید. این مبلغ بسته به امکاناتی که هتل مورد نظر در اختیار شما می‌گذارد از این مبلغ هم بیشتر می‌شود.

غذا

غذاهای ارزان در کرواسی

عکس از وب‌سایت timeout.com (عکاس: Bojan-Haron Markicevic)

غذا خوردن در رستوران‌های کوچک و کافه‌های محلی ۶۰ کونا هزینه دارد. اگر بخواهید در یک رستوران خوب غذا بخورید باید بابت هر وعده ۱۲۰ کونا پرداخت کنید. برای تجربه‌ غذا خوردن در رستوران‌های لوکس بابت هر وعده ۳۰۰ کونا در نظر بگیرید.

حمل و نقل عمومی 

اتوبوس، تراموا و قطار، ارزان‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در کرواسی هستند. هزینه‌ استفاده از آن‌ها بین ۱۰ تا ۱۵۰ کونا است. با تاکسی هم می‌توانید به گوشه و کنار شهرها سر بزنید که البته گران‌تر است. هزینه‌ تاکسی برای هر سفر کوتاه در حدود ۳۰ کونا است. اگر در نظر داشته باشید که اتومبیل کرایه کنید باید روزی ۴۵۰ کونا بپدازید.

فعالیت‌های تفریحی

با پرداخت حدود ۱۰۰ تا ۳۶۰ کونا می‌توانید در طبیعت چادر بزنید و از امکانات اردوگاه استفاده کنید. تورهای گشت‌و‌گذار در شهر با دوچرخه ۱۷۵ کونا قیمت دارند. تورهای کروز هم در حدود ۱۰۰۰ کونا هزینه دارند.

میانگین هزینه‌ روزانه:

سفر ارزان: ۴۵۰ کونا

سفر میان‌رده: ۴۵۰ تا ۱۴۰۰ کونا

سفر لوکس: بیش از ۱۴۰۰ کونا

با به کار بستن نکات زیر می‌توانید هزینه‌ روزانه‌ خود را کاهش دهید.

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

واحد پول کرواسی

عکس از وب‌سایت split.gg (عکاس: نامشخص)

کرواسی یکی مقصد رویایی گردشگری است چون علاوه بر آب‌و‌هوای خوب و مردم مهمان‌نواز، مناظر طبیعی زیبایی دارد. در ضمن، سفر به کرواسی درمجموع نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی ارزان‌تر است. اما با به کار بستن این نکات می‌توانید این هزینه را تا جایی که امکان دارد کاهش دهید.

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی: در کرواسی، ارزان‌ترین روش برای سفر بین دو نقطه استفاده از اتوبوس است.  خطوط بی‌شمار اتوبوس‌رانی، شهرهای مختلف این کشور را به هم پیوند می‌دهد. اتوبوس‌ها در کرواسی بسیار مدرن و مجهز هستند. پریز برق و وای‌فای رایگان دارند که شما در طول سفر هم آنلاین باشید. تهویه مطبوع، فضای جلوی پای وسیع و صندلی‌های راحت باعث می‌شود که سفر با اتوبوس سفری راحت باشد. بیشتر راننده‌ها هم به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. اگر بلیط‌های خود را آنلاین رزرو کنید می‌توانید ۵ درصد تخفیف بگیرید. علاوه بر ارزان بودن، استفاده از اتوبوس مزایای دیگری هم دارد؛ از جمله اینکه می‌توانید به‌راحتی زیبایی‌های طبیعی مناطق حومه‌ شهرها را تماشا کنید و لذت ببرید. اگر دوست ندارید سوار اتوبوس شوید، کرایه‌ خودروانتخاب دیگری است که اگر زودتر رزرو کنید، ارزان تمام می‌شود.

اقامتگاه ارزان پیدا کنید: یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌های سفر، اقامت است. شاید فکر کنید که هتل‌های ارزان انتخاب خوبی باشند اما با کمی تحقیق می‌توانید آپارتمان‌های محلی را با هزینه‌هایی بسیار پایین‌تر کرایه کنید. برای این کار می‌توانید از وب‌سایت Airbnb استفاده کنید.

Main Square Hostel کرواسی

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

اگر می‌خواهید در هتل اقامت کنید می‌توانید از تخفیف‌های ویژه‌ای که سایت‌های رزرو آنلاین در اختیار گردشگران می‌گذارند استفاده کنید. علاوه بر این، بسیاری از هتل‌ها در ازای رزرو زودتر از موعد، تخفیف‌های خوبی برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند. پس بسیار ضروری است که به‌محض اینکه تصمیم به سفر گرفتید، هتل مناسب را پیدا و رزرو کنید. هرچه زودتر این کار را انجام دهید بهتر است. بنابراین از اینکه هتل را مستقیما از وب‌سایت خودشان رزرو کنید، نترسید و مطمئن باشید که سایت خود هتل هم پیشنهادها ویژه‌ای برای مهمانان‌ش در نظر می‌گیرد.

برای پیدا کردن اقامتگاه ارزان، از شهرهای بزرگ و توریستی فاصله بگیرید. به این ترتیب هم در هزینه‌ اقامت صرفه‌جویی می‌کنید و هم از شلوغی و ازدحام فاصله می‌گیرید.

کرواسی، سرزمین چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ طبیعی است. بنابراین فکر بدی نیست که شبی را در طبیعت و در اردوگاه بگذرانید و هم از طبیعت لذت ببرید و هم هزینه‌ اقامت خود را کاهش دهید.

کمپینگ در کرواسی

عکس از وب‌سایت camprest.com (عکاس: نامشخص)

هاستل‌های متعددی هم در شهرهای کوچک و بزرگ کرواسی وجود دارند که بسیار باصرفه هستند. البته هاستل برای همه‌ اقشار مسافران انتخاب خوبی نیست اما اگر تنها باشید می‌توانید روی آن حساب کنید و با کمترین هزینه اقامت کنید. ضمن اینکه این فرصت برای شما فراهم می‌شود تا با اهالی از نزدیک آشنا شوید و دوستان جدیدی پیدا کنید.

در فصل خلوت سال (آف سیزن) سفر کنید: برای اینکه سفر ارزانی را تجربه کنید، باید توجه ویژه‌ای به زمان سفر داشته باشید. فصل شلوغ گردشگری در کرواسی از ژوئیه تا اوت است. در این فصل قیمت‌ها به‌قدری بالا می‌رود که حتی اهالی کرواسی هم در خانه می‌مانند و سفر را به زمان دیگری موکول می‌کنند. در این مدت فرقی نمی‌کند که کجا اقامت کنید، همه جا هزینه‌ها بالاست.

برای اینکه سفرتان ارزان‌تر تمام شود، فصل بهار و پاییز را انتخاب کنید. ماه‌های آوریل و مه نسبتا گرم هستند و خبری از حضور گردشگران نیست. در این ماه‌ها می‌توانید زندگی اهالی را از نزدیک لمس کنید. در ماه سپتامبر هنوز هوا به‌قدری سرد نشده که نتوانید تنی به آب بزنید. پس در ساحل استراحت کنید و از سفر ارزان خود لذت ببرید.

بافت قدیمی در شهرهای کرواسی

عکس از Flickr (عکاس: Jorge Franganillo)

مقصد خود را به‌درستی انتخاب کنید: برای اینکه سفر ارزانی داشته باشید باید مقصد سفر را با دقت انتخاب کنید. شهری مثل دوبروونیک بسیار مشهور و توریستی است. در این شهر همیشه گردشگر وجود دارد و قیمت‌ها بالا است. اما در شهرهای کوچک‌تر هم هزینه‌های سفر پایین‌تر است و هم همان زیبایی و هیاهوی شهرهای بزرگ را می‌توانید تجربه کنید.

یا در شهری مثل دوبروونیک، از بخش تاریخی شهر فاصله بگیرید و در نواحی حاشیه‌ای تر مثل Dubrovnik Riviera یا منطقه‌ Konavle اقامت کنید. برای رفتن به پارک‌های ملی و جاذبه‌های گردشگری نگران نباشید. با سفرهای کوتاه یک روزه یا چند ساعته می‌توانید خود را به شهرهای کوچک و بزرگ اطراف برسانید و از زیبایی‌های آن‌ها هم لذت ببرید. در نقشه به‌دنبال شهرهای کوچکی بگردید که فاصله‌ کمی تا شهرهای بزرگ دارند. همان شهرها را به‌عنوان مقصدتان انتخاب کنید و از اقامت ارزان لذت ببرید.

غذای ارزان بخورید: یکی از مهم‌ترین هزینه‌های سفر، غذا خوردن است. به‌خصوص اگر بخواهید بیشتر وعده‌های غذایی را در رستوران‌ها میل کنید. توصیه‌ ما این است که از رستوران‌های سنتی غذا بخورید اما اگر می‌خواهید هم غذای سنتی بخورید و هم کمتر هزینه کنید، جایی غذا بخورید که اهالی شهرها غذا می‌خورند. در واقع از رستوران‌های توریستی فاصله بگیرید و به رستوران‌های کوچک و محلی که مشتری زیادی دارند سر بزنید.

رستوران‌های کرواسی

عکس از وب‌سایت timeout.com (عکاس: نامشخص)

علاوه بر این می‌توانید خودتان غذای‌تان را بپزید. در هرشهری در مغازه‌ها و فروشگاه‌های محلی، مواد غذایی را خریداری کنید و در یخچال هتل یا آپارتمانی که کرایه کرده‌اید نگه دارید. اگر بتوانید چند وعده را هم خودتان آشپزی کنید، مقدار زیادی در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی خواهید کرد.

همیشه غذای حاضری همراه داشته باشید تا اگر در ساعت ناهار بیرون از هتل بودید مجبور می‌شوید به هر رستورانی بروید.

جاهای دیدنی کرواسی

بناهای تاریخی کشور کرواسی

عکس از Alamy (عکاس: Dalibor Brlek)

شهرهای تاریخی و طبیعت بکر تنها گوشه‌ کوچکی از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر کرواسی هستند. شهر پرهیاهو و پرنشاط زاگرب، پایتخت کشور، میزبان بهترین موزه‌ها و گالری‌های هنری، مراکز خرید و رستوران های کرواسی است. در نواحی ساحلی، شهرهای بندری با چندین قرن قدمت، سواحل زیبا و ساختمان‌های قدیمی زیبایی دارند که در دنیا بی‌نظیر است. در این سواحل زیبا می‌توانید تفریحات جذابی مانند غواصی اسکوبا، اسکی روی آب، موج‌سواری و سایر تفریحات ساحلی را تجربه کنید. قایق‌سواران و علاقه‌مندان به آرامش ساحل از سفر به کرواسی لذت وافری می‌برند. در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی کرواسی آشنا می‌شویم.

دیوارهای شهر قدیم دوبروونیک

دیدنی های کرواسی

دوبروونیک زیباترین و مشهورترین شهرهای توریستی کرواسی است. بخش‌های تاریخی این شهر با دیوارهای دفاعی قرون‌وسطایی به‌عنوان میراث جهانی یونسکو انتخاب شده است. تورهای پیاده‌روی و گشت‌و‌گذار در میان برج و باروها از پرطرفدارترین تورهای دوبروونیک است. هیچ راهی بهتر از پیاده‌روی برای دیدن این آثار تاریخی زیبا نیست. از بالای دیوارهای دفاعی می‌توانید چشم‌اندازهای زیبایی از بام‌های خانه‌های قدیمی این محله‌ زیبا و منظره‌ درخشانی از تلالو آب‌های دریای آدریاتیک دیدن کنید. یک جفت کفش راحت، یک بطری آب و یک دوربین همراه ببرید و از تماشای شهر لذت ببرید.

کاخ دیوکلسیان در اسپلیت

دیدنی های کرواسی

اسپلیت، بعد از زاگرب بزرگ‌ترین شهر کرواسی است که در میان دیواره‌های رومی کاخ دیولکسیان گسترش یافته است. این شهر، مشرف به دریای آدریاتیک توسط امپراتور رومی دیوکلسیان ساخته شده است. این شهر قدیمی یک میدان و ۴ دروازه‌ باشکوه دارد. سه دروازه از این ۴ دروازه رو به زمین و یکی از آن‌ها به‌سمت دریا باز می‌شود. درون دیواره‌های این شهر قدیمی و باشکوه، جاذبه‌های زیادی برای تماشا وجود دارد، یکی از آن‌ها کلیسای جامع سنت دومینوس است که یک برج کلیسا دارد. بخش قدیمی شهر فقط مخصوص عابران پیاده است و به‌عنوان میراث جهانی یونسکو انتخاب شده است.

شهر خوار (Hvar)

دیدنی های کرواسی

‌بسیاری از گردشگران به شوق تماشای جزایر زیبای دالماسی به کرواسی سفر می‌کنند. یکی از مشهورترین شهرهای این منطقه، شهر خوار است. امروزه تعدادی از بهترین هتل‌ های کرواسی و بهترین رستوران‌های غذای دریایی در این منطقه قرار دارد. بخش‌های قدیمی این شهر که ماشین‌ها اجازه‌ ورود ندارند، میدان‌های وسیعی دارد که یک کلیسای جامع قرن شانزدهمی مشرف به آن قرار گرفته‌ است. یک بندر ماهیگیری زیبا و یک قلعه بر فراز تپه، زینت‌بخش این شهر زیباست. گردشگران به شوق لذت بردن از ساحل و ورزش‌های آبی و انجام تفریحاتی چون قایق‌سواری به این شهر که محبوب سلبریتی‌هاست سفر می‌کنند. این شهر از طریق فرابر و از شهر اسپلیت قابل دسترسی است.

پارک ملی پلیتویک (Plitvice)

دیدنی های کرواسی

پربازدیدترین جاذبه‌ گردشگری کرواسی، پارک ملی پلیتویک است. تپه‌های جنگلی زیبا، ۱۶ دریاچه‌ زمردین و آبشارهای متعددی که این دریاچه‌ها را به هم پیوند داده‌اند، دست به دست هم داده‌اند تا زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی دنیا را ایجاد کنند. مجموعه‌ای از مسیرهای پیاده‌روی و پل‌های چوبی در سراسر این پارک کشیده شده است. بلیط ورودی این پارک ملی، شامل قایق‌سواری در این دریاچه‌ها هم می‌شود. به لطف پوشش گیاهی انبوه و فضای سرسبز و طبیعت بی‌نظیر پارک، این پارک به بهشتی برای حیوانات وحشی تبدیل شده است از جمله گرگ و خرس. البته این حیوانات معمولا از انسان‌ها فاصله می‌گیرند و احتمال اینکه بتوانید آن‌ها را ببینید، ضعیف است. انواع جغد و عقاب و شاهین هم در این پارک پیدا می‌شود. در حاشیه‌ پارک هم تعدادی هتل وجود دارد که اگر بخواهید شب را در پارک بمانید می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. از شهرهایی مثل زاگرب هم می‌توانید با اتوبوس خود را به پارک برسانید و از تورهای مختلف بازدید از پارک بهره ببرید.

منطقه‌ تاریخی Gornji Grad در زاگرب

دیدنی های کرواسی

در پایتخت کرواسی، مهم‌ترین جاذبه‌ گردشگری، بخش تاریخی شهر موسوم به Gornji Grad است. در این منطقه آثار تاریخی متعددی وجود دارد؛ از جمله کلیسای جامعی با نمای نئوگوتیک که دو برج دارد. برج Lotrščak متعلق به قرن سیزدهم از دیگر جاذبه‌های این منطقه است که از فراز آن می‌توانید چشم‌اندازهای زیبایی از شهر را ببینید. در این منطقه حتما از موزه‌ مشهور و محبوب روابط شکست خورده دیدن کنید.

قایق‌رانی در اطراف پارک ملی کورناتی (Kornati)

دیدنی های کرواسی

شبه‌جزیره‌ کورناتی در محدوده‌ای به طول ۳۵ کیلومتر و عرض ۱۳ کیلومتر قرار گرفته است. این شبه‌جزیره بیش از ۸۰ جزیره‌ کوچک را در بر گرفته است. این جزیره‌ها به خاطر سنگلاخی و خشک بودن خالی از سکنه هستند. البته کلبه‌های سنگی کوچکی در این جزیره‌ها وجود دارد که مورد استفاده‌ ماهیگیران و چوپانان قرار می‌گرفته است. این کلبه‌ها امروزه به‌عنوان اقامتگاه‌های تفریحی و رستوران‌های غذای دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهترین راه برای گشتن در این جزیره‌ها، استفاده از قایق‌های خصوصی است. برای بازدید از این پارک می‌توانید از شهرهای Zadar و Šibenik سفرهای یک روزه ترتیب دهید.

کلیساهای رمانسک زادار (Zadar)

دیدنی های کرواسی

بخش تاریخی زادار که یک منطقه‌ بدون ماشین استَ در یک شبه‌جزیره‌ کوچک ساخته شده است. مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر، کلیساهای رمانسک هستند که بین قرن نهم تا سیزدهم ساخته شده‌اند. تزیینات طلایی و دیدنی و نقاشی‌های زيبا، در و دیوارهای این کلیساهای دیدنی را زینت داده‌اند. از میان کلیساهای این شهر حتما کلیسای قرن نهمی سنت دوناتوس (St. Donatus) با معماری پیس رمانسک و کلیسای قرن یازدهمی سنت ماری را ببینید. دو کلیسا هم متعلق به قرن دوازدهم هستند؛ کلیسای جامع آناستازیا و کلیسای Chrysogonus. از دیگر جاذبه‌های مهم می‌توان به موزه‌ شیشه‌های باستانی اشاره کرد.

ساحل Zlatni Rat

دیدنی های کرواسی

یکی از سواحل کرواسی که بسیار زیباست و تصاویر زیبای آن را همه جا دیده‌اید، همین ساحل است که Zlatni Rat به‌معنای «شاخ طلایی» نام دارد. در این منطقه یک زبانه‌ ساحلی با ظاهری متفاوت وجود دارد که ۵۰۰ متر ارتفاع دارد. با توجه به بادهای محلی و جریان‌های دریا، این زبانه‌ ماسه‌ای از فصلی به فصل دیگر، ظاهر متفاوتی پیدا می‌کند. مجموعه‌ای از درختان سرسبز کاج که کوه Vidova Gora مشرف به آن‌ها واقع شده، پس‌زمینه‌ زیبای این زبانه‌ ساحلی را تشکیل می‌دهند. این منطقه تابستان‌ها میزبان هزاران گردشگری است که چتر و صندلی خود را برپا می‌کنند و در ساحل از آفتاب لذت می‌برند. از ماه ژوئن تا اکتبر دمای آب دریا به‌اندازه‌ای گرم هست که گردشگران بتوانند شنا کنند. جاذبه‌های دیگری هم در این ساحل وجود دارد از جمله انواع ورزش‌های آبی مثل قایق‌رانی با کایاک و قایق پارویی. علاوه بر این، این ساحل یکی از محبوب‌ترین مقصدهای کرواسی برای موج‌سواری است. از طریق فرابر و کاتامرن  (قایق دوبدنه) می‌توانید خود را از اسپلیت به این ساحل برسانید.

شهر تاریخی Korčula

دیدنی های کرواسی

این شهر تاریخی در جزیره‌ Korčula در جنوب دالماسی در یک شبه‌جزیره‌ کوچک قرار دارد. برج‌ها و دیوارهای قرون‌وسطایی، اطراف آن را در بر گرفته‌اند. ورود ماشین به این منطقه ممنوع است. خیابان‌ها و کوچه‌های سنگی این شهر زیبا، طرح چپ و راست دارند تا در برابر وزش باد حفظ شوند. این شهر پر از بناهای سنگی قدیمی است که اصلی‌ترین آن خانه‌ مارکو پولو است که می‌گویند محل تولد این جهانگرد در قرن سیزدهم بوده است. یک رقص محلی هم به نام رقص شمشیر moreška، شب‌های تابستان، خارج از دیوارهای شهر برای گردشگران اجرا می‌شود. هر روز از اسپلیت با کاتامرن می‌توانید به این شهر سفر کنید. از دوبروونیک هم فقط تابستان‌ها به این منطقه سرویس وجود دارد.

پارک ملی Mljet

دیدنی های کرواسی

یک سوم غربی جزیره‌ Mljet را یک پارک ملی بزرگ در بر گرفته است. بیشتر فضای این پارک را پوشش جنگلی انبوه پوشانده است. دو دریاچه‌ آب شور فیروزه‌ای که به هم متصل هستند، در میان این پوشش جنگلی قرار دارند. در میان یکی از آن‌ها جزیره‌ کوچکی قرار دارد که یک صومعه‌ بندیکتی قرن دوازدهمی را میزبانی می‌کند. با تاکسی دریایی می‌توانید خود را به این صومعه برسانید. این منطقه مقصدی فوق‌العاده برای علاقه‌مندان به طبیعت است. مسیرهای پیاده‌روی متعددی در آن وجود دارد که یکی از آن‌ها ۹ کیلومتر طول دارد و اطراف دریاچه‌ها دور می‌زند. این مسیرها و مناظر زیبا، این پارک را به مکانی عالی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری کوهستان تبدیل کرده‌اند. برای استفاده از دریاچه‌ها می‌توانید در آن‌ها شنا یا قایق‌سواری کنید. غذای اصلی این منطقه لابستر است. فقط یک هتل در جزیره وجود دارد اما اهالی این منطقه اتاق‌هایی در خانه‌های خود را به گردشگران کرایه می‌دهند. این جزیره از طریق فرابر یا قایق‌های دوبدنه از دوبروونیک قابل دسترسی است.

رووینی (Rovinj)

دیدنی های کرواسی

در شمال کرواسی، در شبه‌جزیره‌ ایستریا، یک شهر ساحلی به نام رووینی وجود دارد که مجموعه‌ای از خانه‌های رنگارنگ و زیباست که به یک بندر ماهیگیری دیدنی منتهی می‌شوند. یک کلیسا با یک برج ساعت دیدنی بر فراز یک تپه مشرف به شهر قرار دارد. علاوه بر سواحل شنی اطراف، جاذبه‌ اصلی در این شهر موزه‌ باتانا است که در کنار دریا قرار دارد. در این موزه می‌توانید با تاریخچه‌ باتانا آشنا شوید. باتانا نام قایق‌های چوبی است که ماهیگیران محلی از آن‌ها استفاده می‌کردند. نگارخانه‌های هنری، رستوران‌های فوق‌العاده‌ غذاهای دریایی و هتل‌های شیکی در این شهر وجود دارد. اهالی این محل به یک زبان محلی که ترکیبی از ایتالیایی و کرواتی است صحبت می‌کنند.

پارک ملی بریجونی (Brijuni)

دیدنی های کرواسی

این پارک، مجموعه‌ای از جزایر کوچک است که در نزدیکی شبه‌جزیره‌ ایستریا قرار دارند و با پوشش جنگلی، پوشیده شده‌اند. بزرگ‌ترین جزیره، ولی بریجون (Veli Brijun) نام دارد و گردشگران می‌توانند از آن دیدن کنند. رئیس‌جمهوری سابق یوگسلاوی، شخصیت‌های برجسته‌ خارجی را در این پارک سرگرم می‌کرده و آن‌ها هم به‌عنوان هدیه، حیواناتی از کشور خود را برای او فرستاده‌اند. این حیوانات از گوشه و کنار دنیا در این پارک در بخش پارک سافاری به نمایش درآمده‌اند. در این پارک، دو هتل، یک زمین گلف و بقایایی از ویلاهای رومی وجود دارد. برای دسترسی به این پارک باید قایق مخصوص آن را در فازانا (Fažana) سوار شوید که حتما باید از قبل رزرو کنید.

خیابان تاریخی دوبروونیک

دیدنی های کرواسی

این خیابان تاریخی و باشکوه، جایی است که گردشگران و اهالی شهر، روزها و شب‌ها در آن به وقت‌گذرانی و تفریح مشغول می‌شوند. بدون شک این خیابان یکی از زیباترین خیابان‌های پیاده‌رو در اروپا است که کافه‌ها و رستوران‌های بسیار خوبی دارد. قدمت این خیابان که ۳۰۰ متر طول دارد، به قرن پانزدهم برمی‌گردد و به سنگ‌فرش‌های سفیدش مشهور است.  البته بسیاری از بناهای اطراف این خیابان در قرن ۱۷ بعد از زلزله‌ سال ۱۶۶۷ ساخته‌ شده‌اند. زلزله‌ای که باعث شد بیشتر شهر آسیب ببیند. خانه‌های منحصربه‌فرد این خیابان از دو بخش تجاری و مسکونی تشکیل شده‌اند و ظاهر زیبایی دارند.

کلیسای جامع دوبروونیک

دیدنی های کرواسی

این کلیسای زیبا به سبک گوتیک توسط معماری به نام Andrea Buffalini ساخته شده است. پیش از ساخت این کلیسا، کلیسای قدیمی دیگری متعلق به قرن ششم در همین منطقه وجود داشته که بر اثر زلزله ویران شده است. این کلیسا به خاطر فضای داخلی زیبایی که دارد مشهور است. نقاشی‌های زیبایی از هنرمندان قرن شانزدهم تا هجدهم ایتالیا و دالماسی، دیوارهای این کلیسا را تزیین کرده‌اند. از میان آن‌ها می‌توان به اثر Virgin of the Chair اثر رافائل اشاره کرد که اوایل دهه‌ ۱۶۰۰ کشیده شده است. یکی از دیدنی‌های این کلیسا، گنجینه‌ ارزشمند آن است که اشیای قدیمی متعددی در آن نگهداری می‌شود از جمله بخشی از صلیبی که گفته می‌شود حضرت مسیح روی آن به صلیب کشیده شده است.

دروازه‌های شهر دوبروونیک

دیدنی های کرواسی

برای مدت چندین قرن، دروازه‌ مشهور Pile، ورودی اصلی دوبروونیک بوده و در حال حاضر هم یکی از جالب‌ترین نقاط برای دسترسی به بخش قدیمی شهر است. این دروازه یکی از دو ورودی منطقه‌ Lapad است که باغ‌های زیبایی هم در اطرافش دارد. یک تندیس زیبا از St. Blaise در فرورفتگی این دوازه وجود دارد که هنرمند مشهور کرواتی یعنی Ivan Meštrović آن را تراشیده است. دروازه‌ دیگر متعلق به قرن چهاردهم است که Ploce نام دارد.

میدان Loggia

دیدنی های کرواسی

این میدان از قرن‌ها پیش محل تجمع شهروندان و گردشگران در شهر دوبروونیک است. تعدادی از بناهای تاریخی و باشکوه دوبروونیک در همین میدان قرار دارند. این میدان در شمال شرقی بخش قدیمی شهر واقع شده است. از مهم‌ترین بناهای این مجموعه می‌توان به ستون اورلاندو (Orlando's Column) اشاره کرد که Antonio Ragusino آن را طراحی کرده است. کلیسای St. Blaise هم در همین میدان قرار دارد که فضای بیرونی بسیاری دیدنی و به سبک گوتیک دارد. یک برج ساعت قرن پانزدهمی و یک فواره هم از زیبایی‌های این میدان هستند.

فواره‌ بزرگ Onofrio و کلیسای St. Saviour

دیدنی های کرواسی

فواره‌ مشهور و بزرگ Onofrio بین سال‌های ۱۴۳۸ تا ۱۴۴۴ ساخته شده و یکی از بهترین و زیباترین بناهای تاریخی دوبروونیک است. البته این سازه نسبت به بنای اولیه بسیار کوچک‌تر است زیرا بسیاری از بخش‌های آن در زلزله‌ سال ۱۶۶۷، ویران شده است. با یک پیاده‌روی کوتاه از دروازه‌ Pile می‌توانید به این فواره برسید. این فواره تقریبا در مقابل کلیسای St. Saviour قرار دارد که قدمت آن به قرن شانزدهم برمی‌گردد. این بنای مذهبی یکی از معدود بناهای تاریخی است که از زلزله جان سالم به در برده است و معماری رنسانس و گوتیک بسیار تماشایی دارد.

صومعه‌های Dominican و Franciscan

دیدنی های کرواسی

صومعه‌ Dominican  دوبروونیک در اوایل دهه‌ ۱۳۰۰ ساخته شده است. البته بخش‌های وسیعی از این صومعه در زلزله ویران شده و بعدها دوباره بازسازی شده است. یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های این صومعه، یک موزه‌ است که نقاشی‌های مذهبی از قرن پانزدهم و شانزدهم دارد. عتیقه‌جات و اشیای نقره و طلای قدیمی هم در این موزه به نمایش درآمده است.

صومعه‌ Franciscan هم بسیار دیدنی است و میزبان یکی از با‌ارزش‌ترین کتابخانه‌های کرواسی است. یک داروخانه‌ قرون‌وسطایی هم در آن وجود دارد که با بطری‌های قدیمی، وسایل اندازه‌گیری و هاون‌های مخصوص دارو تزیین شده است. یک موزه هم در این مجموعه وجود دارد که آثار تاریخی و هنری متعددی در آن به نمایش درآمده است.

قلعه‌ سنت جان (St. John)

دیدنی های کرواسی

در حاشیه‌ غربی شهر قدیم دوبروونیک، قلعه‌ سنت جان قرار دارد که اهالی شهر آن را با نام قلعه‌ سنت ایوان (Fort of St. Ivan) می‌شناسند. این قلعه در گذشته بخشی از دیوار دفاعی شهر بوده و اکنون میزبان جاذبه‌های گردشگری مدرنی است که توجه گردشگران را جلب می‌کند. در بخش بالایی، موزه‌ دریانوردی دوبروونیک قرار دارد که گذشته‌ دریانوردی این شهر را با آثار هنری و مدل‌های کوچک قایق‌ها و کشتی‌ها به نمایش گذاشته است. بخش پایینی قلعه، آکواریوم دوبروونیک ساخته شده که مجموعه‌ای از ماهی‌های بومی و سایر انواع آبزیان در آن به نمایش درآمده است. در نزدیکی این قلعه، قلعه‌ دیگری به نام Bokar وجود دارد که آن را Michelozzo di Bartolomeo ساخته و بازدید از آن فرصتی عالی برای گردشگران فراهم می‌کند تا چشم‌اندازهای زیبایی از شهر و دریای آدریاتیک را تماشا کنند.

کلیسای سنت کاترین (St. Catherine)

این کلیسا در نیمه‌ اول قرن هفدهم ساخته شده است و یکی از بهترین کلیساهای زاگرب است. از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین بخش‌های آن می‌توان به فضای داخلی زیبای آن اشاره کرد که مجموعه‌ای از آثار هنری گوتیک است. محراب و سقف‌های مزین این کلیسا بسیار دیدنی است.

موزه‌ روابط شکست خورده

دیدنی های کرواسی

زاگرب علاوه بر اینکه موزه‌های تاریخی و هنری متعددی دارد، یک موزه‌ متفاوت و دیدنی هم دارد که باید در سفر به زاگرب حتما از آن دیدن کنید. موزه‌ روابط شکست‌خورده مجموعه‌ای از اشیای شخصی و آثار هنری است که از عشاق قدیمی گردآوری شده و زیر هرکدام ماجرای یک عشق و رابطه‌ شکست‌خورده نوشته شده است.

باغ گیاه‌شناسی زاگرب

دیدنی های کرواسی

باغ گیاه‌شناسی در اصل به‌عنوان یک منطقه‌ تحقیقاتی برای دانشکده‌ گیاه‌شناسی دانشگاه زاگرب ساخته شده است. این باغ وسعتی معادل ۵۰ هزار مترمربع را در بر گرفته است. پل‌های تزیینی، بخش گیاهان دریایی و ۱۰ هزار گونه‌ مختلف از گیاهان در این مجموعه وجود دارد و این پارک را به مکانی عالی برای گشت‌و‌گذار و دوری از شلوغی‌های شهر تبدیل کرده است. اگر علاقه‌مند باشید می‌توانید از موزه‌ دیگری هم به نام موزه‌ تاریخ طبیعی دیدن کنید. این موزه در کاخ Amadeo قرار دارد که قدمت آن به اوایل دهه‌ ۱۷۰۰ برمی‌گردد. اگر به حیات‌وحش و محیط زیست علاقه‌مند باشید در این موزه اطلاعات جالبی در مورد پوشش گیاهی و جانوری کرواسی یاد می‌گیرید.

رژیم غذایی کرواسی

رژیم غذایی کرواسی

آشپزی در کرواسی بسیار متفاوت و متنوع است. بنابراین به‌سختی می‌توان تعیین کرد که  کدام غذا کاملا متعلق به کرواسی و یک غذای اصیل است. در مناطق شرقی، سس‌های تند مثل kulen و kulenova seka از آن سس‌هایی هستند که در طول سفر حتما باید امتحان کنید. یک غذای دیگر Čobanac نام دارد که خوراکی متشکل از چند نوع گوشت با مقدار زیادی  فلفل پاپریکا است.

در مناطق مرکز کرواسی پاستا به‌همراه پنیر یک غذای مشهور و لذیذ است که štrukli نام دارد. در مناطق کوهستانی Lika و Gorski Kotar، وعده‌های غذایی تهیه شده از قارچ، توت‌های وحشی و گوشت‌های شکار، بسیار رایج است. یکی از غذاهای محلی این منطقه، سیب‌زمینی با پوشش بیکن است که police نامیده می‌شود و همراه با انواع مختلف پنیر سرو می‌شود.

غذای محلی کرواسی، štrukli

عکس از وب‌سایت sinfulspoonful.com (عکاس: نامشخص)

آشپزی در کرواسی از منطقه‌ای به منطقه‌ دیگر متفاوت است و هر منطقه‌ای سنت‌های غذایی و غذاهای محلی منحصربه‌فرد و متمایزی دارد. این تفاوت‌ها علاوه بر مواد اولیه، شامل سبک‌های آشپزی هم می‌شود. مهم‌ترین تمایز بین سبک‌های آشپزی نواحی ساحلی و نواحی داخلی دیده می‌شود.

ریشه‌ آشپزی در نواحی داخلی کرواسی به اسلاوها برمی‌گردد که در دوران اخیر، تاثیراتی از مجارستان و ترکیه پذیرفته است. ویژگی آشپزی این مناطق استفاده از چربی خوک و ادویه‌هایی چون فلفل سیاه، پاپریکا و سیر است. در نواحی ساحلی، آشپزی از یونان و روم تاثیر گرفته است. در آشپزی این نواحی از روغن زیتون استفاده می‌شود و ادویه‌هایی چون رزماری، مریم گلی، برگ بو، پونه، مرزنجوش، دارچین، میخک، جوز و...

شیرینی‌های کرواسی

عکس از وب‌سایت sandinmysuitcase.com (عکاس: نامشخص)

آشپزی کرواسی را می‌توان به چند منطقه تقسیم کرد که هرکدام از دیگری متمایز است. اما درمجموع بیشتر غذاهای سنتی این کشور را می‌توان در شهرهای بزرگ پیدا کرد که البته هرکدام با توجه به منطقه‌ای که طبخ می‌شوند، تغییرات جزیی دارند.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

چگونه ویزای کرواسی بگیریم؟

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map