چطور به ماچو پیچو، شهر گمشده‌ اینکاها سفر کنیم؟ (قسمت اول)

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
چطور به ماچو پیچو، شهر گمشده‌ اینکاها سفر کنیم؟ (قسمت اول)

با خواندن این مطلب، دیگر در شهر گمشده‌ی اینکاها گم نمی‌شوید. با کجارو همراه باشید.

حتما تابه‌حال تصاویر زیبا و حیرت‌انگیزی از ماچو پیچو دیده‌اید و شیفته‌ی جذابیت و سحرانگیزی آن شده‌اید. شهر باستانی ماچو پیچو یکی از عجایب هفت‌گانه جدید جهان است که پیش از این مطلب مفصلی در مورد آن در کجارو منتشر شده است. برای اینکه با سفر به این منطقه‌ی باستانی دیدنی و نمادین که در کشور پرو واقع است، بیشتر آشنا شوید، ادامه‌ی این مطلب را دنبال کنید.

هر سال، میلیون‌ها گردشگر از شهر سحرانگیز امپراتوری اینکا در پرو دیدن می‌کنند. اما سفر به ماچو پیچو که یکی از آثار به ثبت رسیده در میراث جهانی یونسکو است، سفر ارزانی نیست. سازه‌های سنگی باشکوه، تپه‌هایی سرسبز با چشم‌اندازی رویایی و مزارع پلکانی از جذابیت‌های ماچو پیچو است که توجه گردشگران را جلب می‌کند.

ماچو پیچو

بهترین زمان سفر

ماچو پیچو در تمام طول سال بازاست. از اکتبر تا آوریل فصل بارانی در این منطقه است اما در تمام طول سال احتمال بارندگی وجود دارد. فصل شلوغ گردشگری در ماچو پیچو ماه‌های جولای و آگوست است. روزهای یکشنبه از روزهای دیگر شلوغ‌تر است. چون روزهای یکشنبه بازدید از ماچو پیچو برای ساکنان ناحیه‌ی کوزکو رایگان است. علاوه بر اهالی منطقه، این شهر باستانی روزانه ۵۲۰۰ بازدیدکننده دارد.

چطور بدن را با شرایط ماچو پیچو وفق دهیم؟

جایی که شما از آن به ماچو پیچو سفر می‌کنید احتمالا خیلی کم‌ارتفاع‌تر از ماچو پیچو یا کوزکو است. کوزکو ۳۳۵۲ متر و ماچو پیچو ۲۴۳۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. برای اینکه در این ارتفاع بالا دچار بیماری ارتفاع‌زدگی نشوید، توصیه می‌کنیم که پیش از رفتن به ماچو پیچو، بلافاصله خود را از کوزکو به شهر Machu Picchu Pueblo برسانید؛ شهر کوچکی که در نزدیکی ماچو پیچو قرار دارد. یک شب یا دو شب را در این شهر بگذرانید تا به ارتفاع عادت کنید. با این کار، اثرات ناشی از حضور در ارتفاع بالا را کاهش می‌دهید؛ این علائم عبارت‌اند از سردرد، خستگی و حالت تهوع. سعی کنید آب و مایعات بیشتری مصرف کنید و از فعالیت‌های شدید فیزیکی اجتناب کنید. به بدن‌تان فرصت بدهید تا با هوای رقیق، سازگار شود.

ماچو پیچو

سفر از کوزکو به ماچوپیچو

آسان‌ترین راه برای سفر از کوزکو به ماچو پیچو، سفر با قطار به Aguas Calientes است. شهری که در چند کیلومتری ماچو پیچو قرار دارد. این سفر ۳ و نیم ساعته، برایتان جذاب خواهد بود چون مسیر آن از کنار رود اوروباما (Urubamba) و دره‌های زیبا و سرسبز می‌گذرد.

نکاتی در مورد سفر با قطار

ایستگاهی که ایستگاه قطار کوزکو نامیده می‌شود، در واقع در یکی از شهرهای نزدیک کوزکو یعنی شهر Poroy قرار دارد. با تاکسی می‌توانید خود را به این ایستگاه برسانید اما برای رسیدن از مرکز کوزکو به ایستگاه قطار یک ساعت زمان در نظر بگیرید چون ترافیک در کوزکو معمولا سنگین است. 

برای سفر به قطار سه شرکت مسافرتی وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توانید انتخاب کنید: شرکت‌های اینکا ریل، پرو ریل و بلموند هیرام بینگام. سرویس‌های شرکت هیرام بینگام گران‌تر هستند البته امکانات بهتری دارند، قطارهای بسیار شیکی دارند و یک وعده غذا هم به‌همراه نوشیدنی سرو می‌کنند. سرویس‌های اینکا ریل و پرو ریل ارزان‌تر هستند و انواع قطار را در اختیار دارند و سفر راحتی را با آن‌ها تجربه خواهید کرد.

هر قطاری را که انتخاب می‌کنید تا جایی که ممکن است زودتر رزرو کنید. در برخی از ماه‌های سال، بلیط‌ها از چند هفته قبل به فروش می‌رسند.

تورهای ماچو پیچو

ماچو پیچو

یکی دیگر از روش‌ها برای سفر به ماچوپیچو شرکت در تورهای چندروزه‌ی پیاده است. سالانه هزاران نفر مسیر ماچو پیچو را کوه‌پیمایی و پیاده‌روی می‌کنند.

مشهورترین راه برای پیاده‌روی به‌سمت ماچو پیچو، یکی از هزاران راهی است که توسط امپراتوری اینکا ساخته و گسترده شده است. برگزارکننده‌های تور متعدد تورهای مختلف اینکا تریل (Inca Trail) را عرضه می‌کنند. این تورها در مدت زمان و سطح آمادگی بدنی مورد نیاز با هم تفاوت دارند. همه تورها نیاز به اردو زدن دارند. مسیر اینکا تریل که به ماچو پیچو منتهی می‌شود، هر سال در تمام ماه فوریه بسته است.

کسانی که می‌خواهند تجربه‌ی خلوت‌تری داشته باشند و با گردشگران کمتری روبه‌رو شوند یا می‌خواهند جنبه‌های دیگر کشور پرو را هم در سفر خود به‌سمت ماچو پیچو ببینند، جایگزین‌های دیگری برای آن‌ها وجود دارد. دومین مسیر مشهور و پرطرفدار به‌سمت ماچو پیچو، پیاده‌روی به دور کوه باشکوه Salkantay است؛ یکی از متمایزترین قله‌ها در رشته‌کوه آند پرو. شرکت‌های مختلفی تور پیاده‌روی در مسیر Salkantay را ارائه می‌کنند. یکی از آن‌ها Apus Peru نام دارد که بر گردشگری مسئولانه و پایدار تاکید دارد. یکی از تورهای این شرکت به نام Expreso Salkantay Trek، مدت زمان معمول برای طی کردن این مسیر را یک روز کاهش داده است تا کسانی که می‌خواهند کمی فعال‌تر باشند از آن لذت ببرند.

ماچو پیچو

مسافرانی که به باستان‌شناسی علاقه‌مندند می‌توانند از تور Choquequirao Tour استفاده کنند. این تور شامل پیاده‌روی در مسیرهای شگفت‌انگیز و البته سخت دره‌ی Apurimac Canyon است که به منطقه‌ی تاریخی Choquequirao منتهی می‌شود. پیش از اینکه به شهر Aguas Calientes برسید و مسیر خود را به‌سمت ماچو پیچو ادامه دهید، می‌توانید از مناطق تاریخی دیگری هم در طول سفر بازدید کنید و از مناظر طبیعی زیبا لذت ببرید.

شرکت Lares Adventure هم تورهای ترکیبی فوق‌العاده‌ای برای پیاده‌روی در آند و رویارویی با جوامع محلی Quechua دارد پیش از اینکه به شهر Aguas Calientes برسید و در نهایت از ماچو پیچو دیدن کنید. البته شرکت‌های دیگری هم تورهایی برای گشت‌و‌گذار در منطقه‌ی Lares دارند اما فقط همین تور است که اقامتگاه‌های لوکس در لژهای اختصاصی دارد و در تمام طول سفر امکانات کامل برای مسافران فراهم کرده است.

ماچو پیچو

تور جنگل اینکا که با عنوان Tropical Inca Trail هم شناخته می‌شود، فعالیت‌های ورزشی و تفریحی متعددی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، رودگردی و زیپ‌لاین را در مسیر رسیدن به ماچو پیچو در کنار هم فراهم کرده است.

شرکت برگزارکننده‌ی تورهای لوکس andBeyond در سال‌های اخیر فعالیت خود را در آمریکای جنوبی هم گسترش داده است و برای ماچو پیچو هم تورهای مختلفی دارد.

می‌توانید بیشتر مسیر کوزکو به شهر Hydroelectrico را رانندگی کنید. از آنجا، با یک پیاده‌روی سه ساعته به Aguas Calientes و سپس به ماچو پیچو می‌رسید. بسیاری از شرکت‌های گردشگری کوزکو، این مسیر را در قالب تورهای یک یا دو روزه به‌وسیله‌ی ون‌های خصوصی عرضه می‌کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه