کجا اورانگوتان ببینیم؟

شایان شفایی
شایان شفایی یکشنبه، ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
کجا اورانگوتان ببینیم؟

اورانگوتان‌ها، میمون‌هایی هستند که در گردشگری حیات وحش بسیار شاخص هستند. در ادامه با کجارو همراه باشید تا این حیوانات را بیشتر بشناسیم.

اورانگوتان‌ها یکی از اعضای بزرگ جثه خانواده میمون‌ها هستند و در کنار دیگر پستانداری از جمله: گوریل‌ها و شامپانزه‌ها قرار می‌گیرند. اورانگوتان تنها عضوی از خانواده میمون‌های بزرگ جثه است که در آسیا یافت می‌شود.

از سویی دیگر اورانگوتان بزرگ‌ترین پستانداری است که می‌تواند روی درختان زندگی کند. در حال حاضر اورانگوتان‌ها شرایط زندگی آسانی ندارند و از نظر وضعیت بقا مشکلات زیادی دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. این پستانداران خز قرمزیا نارنجی رنگ دارند که تمام نقاط بدنشان به جز صورت و کف دستانشان را پوشانده است.

دستان اورانگوتان‌ها از پاهایشان بلندتر است و شباهت بسیاری به دستان انسان دارد. از آنجایی که اورانگوتان‌ها اکثر زندگی خود را روی درختان سپری می‌کنند، انگشتان بلندی دارند و فرم دست و انگشتان این پستانداران کمک بسیار زیادی به راحت زندگی کردن آن‌ها روی شاخه‌های درخت کرده است. طول دست‌های اورانگوتان‌ها بسیار زیاد است. اگر یک اورانگوتان هر دو دست خود را باز کند، فاصله بین دو سر انگشتان هر دست حدود دو متر طول دارد! به طور کلی دو گونه اورانگوتان وجود دارد که در هرکدام از گونه‌ها، دو نوع اورانگوتان نر مختلف وجود دارد که یکی از این گونه هم اندازه ماده‌ها هستند و دیگری دو برابر ماده‌ها هستند.

اورانگوتان

اورانگوتان‌ها همه چیز خوار هستند

اورانگوتان‌ها همه چیز خوار هستند و این بدان معنا است که این جانوران هم از گیاهان تغذیه می‌کنند هم از گوشت. هر چند معمولا تمایل این جانوران نسبت به خوردن گوشت بسیار کم است اما این بدان معنی نیست که اورانگوتان‌ها قابلیت گوشت خوردن نداشته باشند! به طور کلی، اورانگوتان‌ها حدود ۵۰۰ نوع مختلف از گیاهان و میوه‌ها را می‌خورند و در کل ۶۰% از رژیم غذایی این پستانداران را میوه‌ها تشکیل می‌دهند. لازم به ذکر است که اورانگوتان‌ها از شاخه‌های درخت، برگ درختان، گل‌ها و حشرات نیز تغذیه می‌کنند. اورانگوتان‌ها بزرگ‌ترین جانوران میوه خوار زمین هستند که بیشترین نوع میوه را مصرف می‌کنند.

اورانگوتان

اورانگوتان‌ها بسیار باهوش هستند.

علی‌رغم دیگر اعضای خانواده میمون‌ها که بسیار اجتماعی هستند، اورانگوتان‌ها نیمه اجتماعی به شمار می‌آیند. این پستانداران بعضی اوقات به دور یکدیگر جمع می‌شوند و زندگی گروهی را تجربه می‌کنند اما اکثر اوقات را به صورت منزوی و به تنهایی می‌گذرانند. اورانگوتان‌ها بسیار باهوش هستند و همیشه در زمینه حل مشکلات، روش‌های خاص خود را دارند. به عنوان مثال اگر به یک شامپانزه یک عدد میخ بدهید با تعداد زیادی از نقاط که تنها یکی از آن‌ها جای درست میخ باشد، شامپانزه به صورت تمام نقاط را امتحان کرده و میخ را در تک تک نقاط فرو می‌کند تا اینکه نقطه درست را پیدا کند اما اورانگوتان‌ها به هیچ وجه اینگونه رفتار نمی‌کنند! اورانگوتان ابتدا در شکل میخ غرق می‌شود و حسابی آن را بررسی می‌کند. حتی ممکن است بدن خود را با میخ بخاراند! سپس بدون آزمون و خطا، نقاط را به دقت مشاهده می‌کند و سرانجام با این صحنه مواجه می‌شویم که اورانگوتان با اولین آزمون خود، میخ را در جای درست خودش فرو کرده در حالی‌که چیز دیگری توجهش را جلب کرده است و نگاهش به سمت دیگری است!

اورانگوتان

پیش‌تر مطرح کردیم که اورانگوتان‌ها دو گونه جنس نر دارند که یکی جثه بسیار بزرگ‌تری دارد. این گونه از نرها نسبت به سایر گونه‌ها بسیار پرخاشگرتر و عصبانی‌تر هستند و می‌توانند صداهای بسیار بلندی تولید کنند که از فاصله دو کیلومتری هم می‌توان آن‌ها را شنید! اورانگوتان‌های نر از این صداها برای تعیین قلمرو خود استفاده می‌کنند. متاسفانه از دو گونه اورانگوتان‌ها، یکی از گونه‌ها در خطر انقراض است و گونه دیگر شدیدا در خطر انقراض قرار دارند. این وضعیت برای هیچ گونه جانوری خوب نیست و نشان دهنده آن است که اگر به وضعیت موجود رسیدگی نشود و مشکلات و خطرها به همین شکل ادامه پیدا کند، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد انقراض گونه مورد نظر خواهیم بود. مشکل اصلی که تعداد اورانگوتان‌ها را به شدت کاهش داده است، از بین رفتن زیستگاه این جانوران است. از سویی دیگر این موجودات به صورت زیاد توسط شکارچیان به صورت غیر قانونی شکار می‌شوند.

اورانگوتان

نام اورانگوتان در زبان مالایی به معنای «مرد جنگل» است. اورانگوتان‌ها تمایل دارند تا در جنگل‌های بارانی و روی شاخه‌های درختان زندگی کنند. اکثر جمعیت اورانگوتان‌ها در جزیره سوماترا در اندونزی و همچنین جزیره بورنئو زندگی می‌کنند. اورانگوتان‌ها خانه‌های خود را نیز در میان شاخ و برگ درختان می‌سازند و روی شاخه درختان می‌خوابند!

اورانگوتان

نظر شما در مورد اورانگوتان‌ها چیست؟ آیا مایل به دیدن این حیوانات از نزدیک هستید؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع livescience

دیدگاه