۱۰ درس با ارزش از سفر؛ عاقبت فرار از مدرسه!

کسری مجیدی
کسری مجیدی پنجشنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
۱۰ درس با ارزش از سفر؛ عاقبت فرار از مدرسه!

همواره سفرکردن تجربه‌هایی را در پی دارد که با هیچ‌یک از تجربه‌های دیگر زندگی، قابل قیاس نیست. به همین بهانه، به مقایسه‌ی درس‌های سفر با درس‌های مدرسه پرداخته‌ایم! همراه کجارو باشید.

مدرسه شاید بهترین مکان از لحاظ آکادمیک و درسی باشد اما زمانی که صحبت از درس‌های زندگی و لذت بردن از آن است، به هیچ تجربه‌ای بهتر از سفر کردن نخواهیم رسید. همان طور که سعدی بزرگ نیز در یکی از غزلیات خود به اهمیت آن اشاره می‌کند: «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی».

در این مقاله نیز به ۱۰ مورد از تجربه‌هایی که سفر کردن در قیاس با مدرسه رفتن در پی دارد، پرداخته‌ایم.

۱. از روزمرگی رها می‌شوید

مدرسه محلی است که با تمام زیر و بم‌های آن هر روز مواجه می‌شوید. ساعت‌های زیادی را با معلم‌ها، همکلاسی‌ها و مسئولان مدرسه سپری می‌کنید. کسانی که شما را می‌شناسند، به زبان شما صحبت می‌کنند و فرهنگ مشترکی دارند.

حال سفر کردن را تصور کنید. عواملی مانند فرهنگ، غذا، زبان و آدم‌های جدید تنها برخی از تفاوت‌هایی است که شما را از روزمرگی نجات می‌دهند. نکته‌ی مثبت این امر، کمک به‌شکل‌گیری شخصیت است.

یکنواختی مدرسه به نسبت سفر

۲. خود را پیدا می‌کنید

در مدرسه همکلاسی‌ها و معلمان با شخصیت متفاوتی از شما برخورد می‌کنند. شاید شما آن دانش‌آموز اتو کشیده‌ای که هر روز خبردار در مدرسه هستید، نباشید. به همین دلیل، مسافرت به شما اجازه می‌دهد تا خود را رها کنید و مجموعه‌ای از خصلت‌های نهان و آشکار خود را بشناسید.

۳. نظم بیشتر، زمان‌بندی بهتر

همه‌ی ما با قوانین مدرسه آشنا هستیم. اگر دیر به زنگ آغاز مدرسه می‌رسیدیم، در دفتر ناظم مورد بازخواست قرار می‌گرفتیم. اگر پروژه‌ی خود را طبق مهلت داده شده، انجام نمی‌دادیم، معلم نمره‌مان را کم می‌کرد.

اما از طرف دیگر، دیر رسیدن در طول سفر به معنی از دست رفتن پول است. فکرش را بکنید از پروازتان جا مانده‌اید؛ چه تنبیهی می‌تواند بزرگ‌تر از خالی شدن جیبتان باشد! پس مجبور به زمان‌بندی درست برای بهره بردن از سفرتان می‌شوید.

زمان در سفر

۴. جذاب‌تر خواهید شد

سفر کردن به شما امکان کسب تجربه‌هایی را می‌دهد که شاید در هیچ‌وقت و هیچ کجای دیگر فرصت مواجهه با آن را پیدا نمی‌کنید. تجربه‌هایی که هرگز در مدرسه اتفاق نمی‌افتد.

حال چه کسی دوست ندارد این خاطرات و تجربه‌های شگفت‌انگیز سفر را بازگو نکند؟ همان‌قدر که تجربه‌ی یک سافاری، هیجان‌انگیز و جذاب است، بیان خاطرات آن نیز چه برای شنونده و چه برای گوینده جذاب و شیرین خواهد بود.

۵. برنامه‌ریزی بهینه را می‌آموزید

زمانی که در سفر هستید، دائما در حال برنامه‌ریزی برای کارهای خود هستید. زمانی که در حال صبحانه خوردن هستید، به فکر برنامه‌ی روزتان هستید؛ که به کدام مکان‌های گردشگری بروید یا آنکه تاکسی بهتر است یا مترو.

موارد زیادی در سفر هستند که باید برای آن برنامه‌ریزی کنید و این کار باعث ایجاد نظم در شخصیتتان می‌شود. در حالی که در مدرسه، افراد دیگری باب میل خودشان برای شما برنامه‌ریزی می‌کنند.

برنامه ریزی در سفر

۶. کسب تجربه از دریچه نو

خود را در وسط معرکه‌ای ناشناخته در سفری ماجراجویانه به چین تصور کنید. تجربه‌ی فرهنگ جدیدی که از نزدیک لمسش می‌کنید یا خوردن سوسک در جلوی چشمانتان! چه تجربه‌ای می‌تواند بیشتر از این موارد در خاطرتان بماند. سفر کردن چشمان شما را به روی دنیایی جدید باز می‌کند.

البته که می‌توانید روی نیمکت مدرسه به دیدن عکس‌های دیدنی‌هایی جهان بنشینید و از این زاویه به آن نگاه کنید. حال آنکه این کجا و آن کجا!

فرهنگ جدید

۷. اجتماعی خواهید شد

در طول سفر به مکان‌های بسیاری پا می‌گذارید؛ هتل، رستوران، کافه، اتوبوس و چندین و چند مکان دیگر. به طبع در پی آن با آدم‌های خوب و بد و متفاوتی آشنا خواهید شد. همه‌ی این اوامر خواه و ناخواه موجب می‌شوند که لب به سخن باز کنید و ارتباط برقرار کنید.

۸. اعتماد به نفس پیدا می‌کنید

کیلومترها دورتر از خانه‌ی گرم و نرمتان در حال صحبت کردن با زبان جدید با افرادی که تابه‌حال ندیده‌اید. سروکله زدن با مغازه‌داری که زبانش را متوجه نمی‌شوید. همه‌وهمه کارهایی است که تاکنون نکرده‌اید و اکنون مجبور به گذر از چنین چالش‌های جدیدی هستید. چالش‌هایی که فکرش را نمی‌کردید روزی قادر به انجام دادن آن باشید. هرچه از پس این کارها بر آیید، اعتماد بیشتر نسبت به خود پیدا می‌کنید.

اعتماد به نفس در سفر

۹. قدر داشته‌هایتان را خواهید دانست

سفر کردن به معنی برخورد با اقشار مختلف جهان است. مسافرت به یک کشور فقیر و دیدن افرادی که با کمترین داشته‌ و با ناچیزترین اتفاق به بیشترین حد ممکن، شاد و سرزنده هستند، باعث می‌شود قدر داشته‌های خود را بدانید.

خیلی از اوقات، هر یک از ما فراموش می‌کنیم که چقدر خوش‌شانس هستیم و تنها به یک تلنگر برای یادآوری نیاز داریم. امری که در هیچ یک از کتاب‌های درسی به این اندازه ملموس نیست.

۱۰. کسب تجربه‌های غیرمنتظرانه

شاید اگر دست‌کم بخواهیم یک مورد را در این لیست جای دهیم، به کسب تجربه‌های غیر منتظره می‌رسیم. در طول سفر شاید اتقاقاتی بیفتد که به‌هیچ‌وجه برایشان برنامه‌ریزی نکرده باشید. اتفاقات خوب و بد و ریز و درشتی که منتظرشان نبودیم.

از طرفی با رخ دادن آن‌ها متوجه خواهید شد که نباید آن‌قدرها هم سخت گرفت. یاد خواهید گرفت که همیشه همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود. چگونگی برخورد و مواجهه با چالش‌های گوناگون را خواهید آموخت. نکاتی که هیچگاه در برنامه‌های مدون و کلیشه‌ای مدرسه، پیدا نخواهید کرد.

تجربه جدید در سفر

در آخر باید یادآور شد که موارد اشاره شده، تنها برخی از درس‌ها و تجربه‌هایی است که از سفر کردن می‌آموزیم و در خاطراتمان حک می‌کنیم.

مطالب مرتبط:

منبع Lifehack

دیدگاه