تماس با ارواح در قلعه‌ی جادوگران، اتریش

مریم اصلانی
مریم اصلانی سه شنبه، ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
تماس با ارواح در قلعه‌ی جادوگران، اتریش

ظاهرا یک قلعه قرون وسطایی در اتریش، به واسطه‌ی تاریخچه توأم با کشتارش به دام ارواح افتاده و جاذبه‌ی محبوب دنیای گردشگری وحشت شده است.

«قلعه‌ی موشِم» (Moosham Castle) در نزدیکی شهر «سالزبورگ» (Salzburg) و در کشور اتریش واقع شده است. این قلعه‌ی نظامی که تاریخ ساختش به قرن سیزدهم بازمی‌گردد، توسط شاهزاده - اسقف سالزبورگ ساخته شده و دارای یک گذشته‌ی عجیب و البته دهشتناک است. با کجارو همراه باشید تا اندکی بیشتر با این قلعه و این گذشته‌ی تلخ آشنا شویم.

قلعه تسخیر موشم موسوم به قلعه جادوگران واقع در اتریش

قلعه‌ی موشِم با تاریخی پر رمز و راز و آمیخته به حوادث تلخ و خشونت بار، به عنوان مکانی تسخیر شده و ترسناک به شهرت رسیده است، قلعه‌ای که به نام «قلعه جادوگران» هم شناخته می‌شود. مشخص نیست که دقیقا چه تعداد انسان بی‌گناه در میان این دیوارها به زنجیر کشیده شده یا برای اعمال جادوگرانه به مرگ محکوم شدند، اما این پیشینه به هر حال در محبوبیت این مکان به عنوان مقصد گردشگری ایده‌ال دنیای ترس و وحشت بی‌تأثیر نبوده است. هر چند بسیاری از افراد، دیگران را از بازدید این قلعه بازداشته و آنها به خاطر این کار سرزنش می‌کنند و البته با وجود رخدادهای اتفاق افتاده در این مکان، نمی‌توان آنها را سرزنش کرد.

قلعه تسخیر موشم موسوم به قلعه جادوگران واقع در اتریش

اما داستان ترسناک این قلعه چیست؟ ظاهرا در حدود صد جادوگر در میان دیوارهای این قلعه گردن زده شدند و گفته می‌شود که ارواح شماری از آنها هنوز هم این دژ و استحکامات نظامی اتریشی را در تسخیر خود دارند، جایی که امروزه به عنوان یک موزه مشغول فعالیت است.

ارواح جادوگران شکنجه شده و مقتول، امروزه این قلعه را به تسخیر خود در آورده‌اند

شکنجه و آزار و اذیت جادوگران البته تنها مختص به آن دوران و این قلعه نبوه است. سه قرن پیش موجی عظیم و نگران کننده آمریکا و اغلب کشورهای اروپایی را در نوردید که در نتیجه‌ی آن شاهد کشتاری عظیم بودیم که تحت عنوان محاکمه و سوزاندن جادوگران شناخته می‌شود.

قلعه تسخیر موشم موسوم به قلعه جادوگران واقع در اتریش

این ترس بیمارگونه به دلیل وحشت از زندگی جادوگران در میان مردم عادی حادث شده و در ادامه به این تفکر دامن زد که باید این جادوگران خطرناک را با سوزاندن از بین برد. در آن زمان دادگاه‌های متعددی تشکیل شده و متهمان را که عمدتاً زن بودند را به دلیل اتهام جادوگری به مرگ محکوم می‌کردند، دادگاه‌هایی که به تدریج به بخشی از زندگی رزومره‌ی افراد مبدل شدند. در طول این دوران بسیاری از زنان با ترس از این قبیل اتهامات زندگی کرده و مراقب هر حرکت خود بودند، مبادا مورد سوءظن قرار گرفته و سرانجام‌شان به میان توده‌های شعله‌ور هیزم ختم شود.

جادوگر سوزان اروپا

اما در اتریش قلعه موشِم به مرکزی برای برگزاری جلسات دادگاه‌های جادوگری مبدل شد. در فاصله سال‌های ۱۶۷۵ تا ۱۶۹۰ بیش از صد نفر در این دادگاه‌ها به مرگ محکوم و بسیاری دیگر نیز به جرم فعالیت‌های مشکوک و مرتبط با جادوی سیاه دستگیر و زندانی شدند.

قلعه تسخیر موشم موسوم به قلعه جادوگران واقع در اتریش

ایراد این اتهامات علیه افراد رفته رفته از تنی چند به چندین هزار نفر افزایش پیدا کرد که زندانی شده و حتی مورد شکنجه قرار می‌گرفتند. البته این داستان در مورد قلعه‌ی موشم با تفاوتی همراه بود، چرا که در اکثر موارد مرتبط با جادوگران این زنان بودند که متهم شده و مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتند اما این بار برخلاف دفعات قبل، متهمان اصلی این دادگاه‌ها مردان بودند نه زنان. سن این افراد نیز معمولا بین ده تا هشتاد سال متغیر بود و ۹۲ نفر آنها زیر ۲۱ سال سن داشتند که متأسفانه اکثرا مجرم شناخته شدند. در خلال این دادگاه‌های ناعادلانه تنها کودکانی بی‌پناه و بی‌آزار مورد سوءظن بودند و تنها مسئله در مورد آنها این بود که هیچ کسی حاضر به ضمانت کردن درستی آنها نبود.

جادوگر سوزان

روش‌های استفاده شده برای شکنجه‌ی اغلب این افراد بسیار هولناک و دردآور بود، به طوری که گاهی دست افراد را قطع کرده یا شکنجه‌گران بدن آنها را با قطعات آهن داغ می‌سوزاندند که همچون داغ ننگی، برای باقی عمر همراه همیشگی آنها بود. بسیاری حین شکنجه به هر اتهامی اعتراف می‌کردند؛ فقط و فقط برای آنکه از زیر این شکنجه‌های طاقت فرسا رهایی پیدا کنند.

قلعه تسخیر موشم موسوم به قلعه جادوگران واقع در اتریش

این تاریخ خون‌بار و لبریز از سبعیت و رفتارهای غیر انسانی بعد از گذشت چندین قرن همچنان همراه این قلعه نفرین شده باقی مانده است، به طوری که شاید بتوان گفت هر داغ ننگی که بر پیکر انسانی بی‌گناه زده شد، در واقع ردّ خود را روی تار و پود این قلعه نیز برجای گذاشته است.

امروز کارمندان و بازدیدکنندگان، بارها حین رفت و آمد در این مکان با تماس‌های ترسناک و غیر عادی، حس تنفس کسی در همان نزدیکی، صداهای دلهره‌آفرین، اشباح، صدای قدم زدن و بسته شدن ناگهانی درها مواجه شده‌اند. همچنین بسیاری در مورد مه سفید شناور و غیر قابل درک صحبت می‌کنند.

قلعه تسخیر موشم موسوم به قلعه جادوگران واقع در اتریش

مالک فعالی این قلعه، «ترزیتا ویلچک» (Theresita Wilczek) در اتاقی سکونت دارد که به نام «اتاق تونی» (Room of Tony) شناخته شده و به شهرت رسیده است. این اتاق ظاهرا متعلق به همان مردی است که مسئول همه این جنایت‌های هولناک و غیر قابل توصیف بوده است! بسیاری از سایه و حضوری شوم صحبت می‌کنند که گویی در این اتاق خانه کرده است. یک بازدیدکننده موزه حتی ادعا کرد که توسط این حضور اهریمنی مورد آزار و اذیت واقع شده است.

قلعه تسخیر موشم موسوم به قلعه جادوگران واقع در اتریش

در اتاق شکنجه، بسیاری دستانی را حس کرد‌ه‌اند که به سر یا پاهای آنها کشیده شده است. دیگران از یک حضور نامرئی و نامشخص صحبت کردند که گویی خیلی نزدیک به آنها ایستاده بوده و حتی مردم از حس کردن گرمای تنفس کسی روی بدن خود وحشت‌زده شده‌اند.

قلعه تسخیر موشم موسوم به قلعه جادوگران واقع در اتریش

از سوی دیگر صداهای عجیب در طول پدیده ضبط صدای الکترونیکی در این قلعه ثبت شده‌اند که باز هم بر عمق وحشت از این قلعه افزوده است. دیگر بخش عجیب تاریخچه این قلعه به گزارشاتی از حضور «گرگ انسان» در طول دهه‌ی ۱۸۰۰ باز می‌گردد. ظاهرا در آن زمان اجساد آهو، گوسفند و دیگر احشام در نزدیکی این قلعه پیدا می‌شد، آن هم در حالی که اجسادشان تکه تکه شده بود. در آن زمان تعدادی از ساکنان قلعه به گرگ انسان بودن متهم شدند که از این میان شماری به مرگ محکوم شده و شماری نیز به زندان افتادند. به هر حال به نظر می‌رسد این قلعه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که جز از مسیر ترس و وحشت راهی برای دستیابی به آنها وجود ندارد.

قلعه تسخیر موشم موسوم به قلعه جادوگران واقع در اتریش

قلعه و استحکامات دفاعی موشِم- سالزبورگ- اتریش

امیدوارم از مطالعه‌ی این مطلب لذت برده باشید.

مطالب مرتبط:

منبع seeksghosts

دیدگاه