حمل و نقل عمومی در مراکش (قسمت اول)

علی  کماسی
علی کماسی دوشنبه، ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰
حمل و نقل عمومی در مراکش (قسمت اول)

حمل و نقل همیشه یکی از مهم‌ترین مسایل سفر است. اگر قصد سفر به مراکش دارید و می‌خواهید از وسایل حمل و نقل این کشور مطلع شوید با کجارو همراه باشید.

روی هم رفته، سیستم حمل و نقل عمومی مراکش با وجود شبکه خطوط راه آهن بین شهرهای مهم شمالی کشور، بخش ساحلی، شهر مراکش و تعداد قابل توجهی اتوبوس و تاکسی‌های مختلف، بسیار خوب است. ماشین‌های اجاره‌ای هم این امکان را به شما می‌دهند تا از مسیرهایی که زمان‌بر هستند و دسترسی به حمل و نقل عمومی در آن‌ها سخت است استفاده کنید.

هواپیما

هواپیمایی مراکش

شرکت هواپیمایی رویال ایر ماروک (Royal Air Maroc) مجری پروازهای داخلی از کازابلانکا به مراکز شهرهای سراسر کشور است. اگر می‌خواهید بین دو شهر پرواز داشته باشید، معمولا باید در کازابلانکا پروازتان را تغییر دهید. درکل، پرواز به صرفه نیست مگر برای راه‌های طولانی مانند شهر العیون یا شهر داخله در صحرای غربی که وقت زیادی را برای شما صرفه جویی می‌کنند. اطلاعات پروازهای فرودگاه مراکش بر روی سایت رسمی شرکت هواپیمایی ملی مراکش (ONDA) قرار دارد و شما باید تا ۷۲ ساعت قبل از حرکت، پرواز خود را تایید کنید. در پروازهای داخلی، دانش‌آموزان و کسانی که زیر ۲۶ سال سن دارند از تخفیف ۲۵ درصدی برخوردار می‌شوند، ولی حتما باید بلیت را از یکی از دفاتر رسمی شرکت تهیه کنید.

قطار

قطار مراکش

قطارها بخش محدودی از مسیرها را پوشش می‌دهند، اما برای رفت و آمد بین شهرهای اصلی راحت‌ترین و سریع‌ترین گزینه هستند، هرچند بعضی مواقع تاخییر دارند.

دو خط ریلی اصلی وجود دارد، که یکی از طنجه در شمال به مراکش و دیگری از وجده در شمال شرقی به مراکش کشیده شده و در سیدی قاسم به هم می‌پیوندد. خطوط فرعی شهرهای ناظور، الجدیده، اسفی، وادزم و فرودگاه کازابلانکا را پوشش می‌دهد. جدول زمانی حرکت قطارها در ایستگاه‌های اصلی قابل رویت است. همچنین باجه‌های بلیت‌فروشی یک جدول کوچک زمانی برای شما پرینت می‌کنند که برنامه حرکت بین دو ایستگاه دیگر در آن قرار دارد. اگرچه شما نمی‌توانید به صورت آنلاین بلیت تهیه کنید اما می‌توانید جدول زمانی و قیمت بلیت‌ها را بر روی وبسایت ONCF مشاهده کنید. برای تهیه بلیت، نیازی به رزرو کردن نیست و هروقت که خواستید می‌توانید از باجه راه‌آهن بلیت تهیه کنید. بلیت‌های قطار در دو درجه‌ی، یک و دو عرضه می‌شوند. بلیت درجه دو کمی از هزینه‌ای که برای اتوبوس می‌پردازید، بیش‌تر است. سرویس‌های سریع والسیر حدود ۳۰ درصد گران‌تر است. بیشتر ایستگاه‌های قطار در مرکز شهرها قرار گرفته است .

اتوبوس

اتوبوس مراکش

سفر با اتوبوس فقط مقدار کمی از تاکسی مشترک ( تاکسی مشترک به تاکسی گفته می‌شود که چند مسافر برای کاهش هزینه‌ها از یک تاکسی استفاده می‌کنند) ارزان‌تر و حدود ۳۰ درصد کندتر بوده اما امن‌تر و بسیار راحت‌تر است، هرچند در برخی اتوبوس‌های قدیمی جا برای پاها محدود است و برای افرادی که بیش از ۱۸۲ سانتی‌متر قد دارند، مسافرت‌های طولانی تحمل ناپذیر است. بیش‌تر اتوبوس‌های مسیر دور به دلیل خنک‌تر بودن و سریع‌تر راندن، در شب حرکت می‌کنند. در طول روز می‌توانید از روشنایی برای کتاب خواندن استفاده کنید اما در شب عموما چراغ‌‌ها در اتوبوس خاموش است. این را هم باید اضافه کرد که نرخ تصادفات اتوبوس‌ها در شب و به خصوص در مسیرهای شلوغ بالا است که یکی از این مسیرها، مسیر N9 بین شهر مراکش و اگادیر است. اگر می‌خواهید در روز سفرکنید و از افتاب تیز مراکش در امان باشید، وقتی که از شمال به سمت جنوب می‌آیید، صبح‌ها در سمت راست و ظهر در سمت چپ اتوبوس بنشینید.

تاکسی

تاکسی مراکش

تاکسی ون‌های مشترک یکی از بهترین وسیله‌های حمل و نقل مراکش هستند. آن‌ها اکثر جاده‌ها را پوشش می‌دهند و بسیار سریع‌تر از اتوبوس‌ها (گاهی حتی از قطارها) بوده و دارای رنج قیمتی متفاوت هستند. ماشین‌های تاکسی عموما مرسدس بنز و پژو هستند که ظرفیتشان ۶ نفر است. اکثر مرکزهای تجاری در خیابان‌های اصلی قرار دارند و معمولا در طول روز خیابان‌های معروف دارای ترافیک روان هستند. فقط کافی است به ترمینال رفته و مقصد مورد نظر را به راننده بگویید. بهترین زمان رسیدن بین ساعت ۷ تا ۹ صبح است که مردم در حال رفتن به سرکار هستند و تاکسی‌ها به سرعت پر می‌شوند. از طرف دیگر بدترین زمان وقت ناهار است که مسافر کم است و تاکسی‌ها دیر پر می‌شوند. فراموش نکنید که موقع سوار شدن در تاکسی‌های مشترک، راننده را متوجه کنید که فقط به یک مسیر می‌خواهید بروید وگرنه تصور می‌کند شما قصد دارید تاکسی دربست بگیرید که به معنی پرداخت کرایه کل ۶ صندلی است. خانم‌هایی که تنها سفر می‌کنند معمولا دو صندلی کرایه می‌کنند یا در کنار راننده روی صندلی شاگرد می‌نشینند تا مجبور نباشند کنار دو مرد غریبه بنشینند. یکی از مشکلات تاکسی‌های مشترک این است که در بین راه توقف نمی‌کنند مگر اینکه یکی از مسافران بخواهد پیاده شود. برای تاکسی گرفتن کنار خیابان فقط کافی است دستتان را بالا ببرید و با انگشتان دست تعداد مسیرهایی که می‌خواهید بروید نشان دهید. نرخ کرایه برای مسیرهای مشخص ثابت است و معمولا راننده‌ها از توریست‌ها کرایه اضافی نمی‌گیرند (هرچند گاهی برای چمدان‌ها مبلغی از مسافر گرفته می‌شود). اگر فکر می‌کنید مقدار بیشتری از شما کرایه گرفته‌اند از مسافران دیگر سوال کنید یا قیمت‌‌ها را در هتل چک کنید. ممکن است برای اینکه تاکسی سریع‌تر حرکت کند ۵ مسافر هزینه یک صندلی خالی را تقسیم کنند یا یک مسافر دو صندلی را حساب کند. اگر شما قصد داشته باشید میانه راه پیاده شوید، باید کل کرایه‌ی مسیر را بپردازید. اگر می‌خواهید در شهر گردش کنید یا از مسیرغیرمعمولی بروید می‌توانید دربست بگیرید. افرادی معتقدند که تاکسی‌های اشتراکی امنیت ندارند. مسلما حقیقت دارد زیرا سرعت بیش از حد، سبقت در پیچ یا سینه کش جاده باعث شده تا بخش عمده‌ای از تصادفات جاده‌ای مربوط به تاکسی‌های اشتراکی ‌باشد. شاید بهتر باشد شب‌ها به سراغ این تاکسی‌ها نروید چون اکثر راننده‌ها تمام طول روز، کار می‌کنند و ممکن است شب‌ها هنگام رانندگی خوابشان ببرد. همچنین به یاد داشته باشید که به دلیل چیدمان صندلی‌ها امکان بستن کمربند نمی‌باشد پس بهتر است یا یک صندلی اضافه کرایه کنید یا روی صندلی شاگرد بنشینید.

مطالب مرتبط:

منبع Rough Guides

دیدگاه