بورسیه تحصیلی دولت چین، راهنمای دریافت کمک هزینه برای تحصیل در چین

عماد جعفری
عماد جعفری سه شنبه، ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
بورسیه تحصیلی دولت چین، راهنمای دریافت کمک هزینه برای تحصیل در چین

بورسیه تحصیلی چین برای تحصیل در دانشگاه های چین به‌سادگی و با اطلاع کافی از جزئیات برنامه‌های تحصیلی و البته دریافت پذیرش از دانشگاه‌های چین میسر است. با راهنمای دریافت بورسیه تحصیلی چین همراه کجارو باشید.

دریافت بورسیه تحصیلی، آن هم از یک کشور بیگانه، یکی از شیرین‌ترین تجربه‌های زندگی دانشجویی برای هر کسی است. از دیگر سوی، در حال حاضر سالانه ارز بسیار زیادی از کشورمان به سوی کشورهای بیگانه روانه می‌شود،  بخش عمده‌ای از این معضل به‌دلیل بی‌اطلاعی بسیاری از دانشجویان از انواع بورسیه‌های تحصیلی ارائه شده در کشور محل تحصیلشان است. در این راستا بر آن شدیم تا بورسیه‌های تحصیلی و شرایط دریافت آن‌ها را به همراهان همیشگی کجارو معرفی کنیم.

بورسیه تحصیلی چین

شورای اعطای بورس تحصیلی چین (China Scholarship Council)  یا به اختضار csc، هر ساله به دانشجویان متقاضی تحصیل در چین، بورسیه‌های تحصیلی متنوعی اعطا می‌کند. در حالی که برخی از این بورسیه‌ها معدود به کشورهای خاصی نظیر کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند، سایر کمک‌ هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان همه کشورها در دسترس هستند. برای آشنایی با فرایند درخواست بورسیه تحصیلی در چین و پاسخ به سوالات متداول در این زمینه، با این مقاله از کجارو همراه باشید.

بورسیه تحصیلی چین به چه صورت است و کجا و کی باید اقدام کرد؟

بورسیه تحصیلی چین

به‌طور معمول برنامه‌های متنوع بورسیه تحصیلی چین از اوایل ماه ژانویه آغاز شده و تا اوایل ماه آوریل در دسترس دانشجویان قرار دارند. برای دریافت بورسیه تحصیلی چین، باید درخواست و مدارک خود را قبل از اتمام مهلت مقرر به نمایندگی های تعیین شده ارسال کنید. در جدول ذیل زمان و جایی که باید درخواست بورسیه و مدارک خود را به آن ارسال کنید، به تفکیک آمده است:

نوع بورسیه

ارسال مدارک به

مقطع تحصیلی

میزان حمایت بورسیه تحصیلی

برنامه دوجانبه مسئولان در کشور متقاضی کارشناسی

کارشناسی ارشد

دکتری

محققان عمومی

محققان ارشد

بورسیه تحصیلی کامل یا بورسیه تحصیلی پوششی
برنامه مستقل دانشگاه‌های چیندانشگاه معین شده در چینکارشناسی ارشد

دکتری

بورسیه تحصیلی کامل
برنامه دیوار چینکمیسیون ملی یونسکو در کشور درخواست دهندهمتقاضی عمومی

محققان ارشد

بورسیه تحصیلی کامل
برنامه اتحادیه اروپادفتر آموزش‌وپرورش، ماموریت از روابط عمومی چین به اتحادیه اروپاکارشناسی

کارشناسی ارشد

دکتری

محققان عمومی

محققان ارشد

بورسیه تحصیلی کامل
برنامه AUNدبیرخانه AUNکارشناسی ارشد

دکتری

بورسیه تحصیلی کامل
برنامه PIFدبیرخانه PIFکارشناسی

کارشناسی ارشد

دکتری

محققان ارشد

بورسیه تحصیلی کامل
برنامه WMOدبیرخانه WMO کارشناسی

کارشناسی ارشد

(رشته‌های هواشناسی، هیدرولوژی و نظارت و مدیریت منابع آبی)

بورسیه تحصیلی کامل

مراحل بهره‌مندی از بورس تحصیلی دولت چین به چه ترتیب است؟

بورسیه تحصیلی چین

  1. رایزنی با سرپرستان اعزام برای دریافت جزئیات بورسیه تحصیلی و ارسال مدارک موردنیاز به سازمان‌های دریافت‌کننده بورسیه.
  2. تماس با دانشگاه‌های چین برای دریافت نامه پیش از پذیرش، که به دست سرپرستان اعزام، برای بورسیه تحصیلی توصیه‌شده‌اند. درخواست‌کنندگان بدون نامه پذیرش ممکن است به‌وسیلهیییی یک دانشگاه دیگر به غیر از دانشگاه هدف خود به خدمت گرفته شوند.
  3. نام‌نویسی و ارسال درخواست آنلاین در سیستم CSC برای دانشجویان بین‌المللی و چاپ یک کپی از فرم تکمیل‌شده برای کمک هزینه تحصیلی دولت چین. هنگام ورود به نرم افزار آنلاین از درستی شماره سازمان دریافت‌کننده بورسیه مطمئن شوید (این شماره را می‌توانید هنگامی‌که به‌عنوان یک متقاضی به یکی از سازمان‌های دریافت‌کننده بورسیه معرفی شدید دریافت کنید).
  4. ارسال مدارک لازم (پیوست نامه پیش از پذیرش خود در صورت موجود بودن) به سازمان خاص دریافت‌کننده. اسناد ناقص رد خواهند شد.
  5. تقاضانامه‌های دارای نامه پیش از پذیرش، برای تایید به دانشگاه مقصد ارسال خواهد شد.
  6. تقاضانامه‌های بدون نامه پیش پذیرش بر پایه تشخیص CSC به دانشگاه‌های تعیین شده ارسال خواهد شد.
  7. برای آگاهی از نتیجه ارسال‌شده به‌وسیله CSC در اواخر ماه جولای با سازمان مربوطه تماس بگیرید.

آیا می‌توان بدون نامه پذیرش، بورسیه تحصیلی چین را دریافت کرد؟

بورسیه تحصیلی چین

بله، درخواست‌کنندگان بدون نامه پذیرش از دانشگاه نیز مجاز به دریافت بورسیه تحصیلی چین هستند. با این حال، CSC حق تنظیمات لازم / تغییرات در دانشگاه میزبان، رشته تحصیلی، مدت بورسیه را برای خود محفوظ می‌دارد، اگر نامه پیش پذیرش را همراه مدارک خود ارسال کرده باشید از نوع و مدت زمان بورسیه تحصیلی تعیین شده تبعیت می‌کند و درخواست‌های بورسیه که همراه با نامه پیش پذیرش هستند برای تایید به‌طور مستقیم به دانشگاه میزبان ارسال می‌شوند.

 رایانامه از سوی استاد راهنما، با نامه پیش پذیرش معادل می‌شود؟

بورسیه تحصیلی چین

خیر، تنها نامه پذیرش (یا پذیرش نامه) صادرشده به‌وسیله دفتر پذیرش از دانشگاه‌های تعیین شده چینی معتبر است. پرونده‌های دیگر مانند نامه پذیرش از استادان راهنما یا رایانامه از استادان، به‌عنوان معادل یا جایگزین در نظر گرفته نمی‌شود.

شماره سازمانی متقاضی  چیست و چگونه می‌توانیم آن را دریافت کنیم؟

 هنگام استفاده از سیستم آنلاین CSC، توسط دانشجویان بین‌المللی شماره سازمانی متقاضی بورسیه تحصیلی چین به‌عنوان نخستین مورد باید ارائه شود. هر شماره سازمان متعلق به یک سازمان دریافت‌کننده بورسیه است و تنها به درخواست‌کنندگان توصیه شده، داده می‌شود. ارائه شماره سازمان صحیح منجر به ورود برنامه و دریافت مدارک به‌وسیله سازمان مربوطه می‌شود، به همین ترتیب شماره اشتباه منجر به رد درخواست برای بورسیه تحصیلی چین می‌شود. شما این شماره را تنها از سازمان مربوطه خود (برای نمونه سفارت چین، دبیرخانه AUN، و غیره) هنگامی‌ که گزینش شده‌اید، دریافت می‌کنید.

دانشجویان بین‌المللی چگونه می‌توانند وارد سامانه CSC شوند؟

بورسیه تحصیلی چین

  • به نشانی www.csc.edu.cn/laihua یا www.campuschina.org بروید و روی آیکون (Application Online for International Students) برای ورود به سیستم کلیک کنید.
  • کاربرانی که برای نخستین بار قصد به کارگیری سامانه را دارند، در ابتدا باید به‌صورت آنلاین نام‌نویسی کنند.
  • برای کارکرد بهتر، از اینترنت اکسپلورر (۶٫۰ یا ۷٫۰) استفاده کنید. ممکن است در مرورگرهای دیگر درست کار نکند.

هنگام ثبت درخواست آنلاین باید به چه چیزهایی توجه ویژه داشت؟

بورسیه تحصیلی چین

  • حتما برنامه بورسیه دولت چین را انتخاب کنید.
  • گزینه Apply For به مقطع دلخواه برای ادامه تحصیل مربوط می‌شود، نه مدرکی که شما پیش‌تر اخذ کرده‌اید.
  • رشته دلخواه شما باید یکی از رشته‌های اصلی ارائه شده به‌وسیله دانشگاه‌های چین باشد و مرتبط با سوابق تحصیلی شما باشد. گزینش رشته نا به جا یا ناموجود در نتیجه نهایی تاثیر منفی می‌گذارد.
  • اولویت موسسات باید از میان ۲۷۹ دانشگاه تعیین شده چینی که به‌وسیله وزارت علوم تعیین شده است انتخاب شوند. دانشگاه‌های خارج از فهرست بورسیه ارائه نخواهند داد.
  • مدت دوره آموزش باید با برنامه درخواست شده به‌وسیله شما هماهنگ باشد، برای آگاهی از طول هر دوره تحصیلی خاص باید اطلاعات مربوط به آن دوره را مد نظر قرار دهید.
  • درخواست‌های ارائه شده می‌توانند برای تجدید نظر بازنگری شوند. در بازنگری، درخواستی که پیش از این ارائه شده ملغی می‌شود، بنابراین برای بازنگری باید یک‌بار دیگر درخواست خود را ارسال کنید.

از چین بیشتر بدانید:

مطالب مرتبط:

منبع csc

دیدگاه