آثار تاریخی و تمدن ایران مایه افتخار موزه و تالار هنر آلمان

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۵
آثار تاریخی و تمدن ایران مایه افتخار موزه و تالار هنر آلمان

برگزاری نمایشگاهی از آثار تاریخی و تمدن ایران زمین به نام «فرهنگ کهن، بین آب و بیابان»در برلین آلمان که نتیجه سه سال تلاش بین دو کشور بوده است. در تیرماه سال ۹۶ نیز سمپوزیومی در این  زمینه برگزار خواهد شد.

در مراسم افتتاح نمایشگاه 'ایران: فرهنگ کهن، بین آب و بیابان' که در موزه و تالار هنر و نمایش جمهوری فدرال آلمان برگزار شد، گونتر ویناندز افزود:

در این نمایشگاه سعی کرده‌ایم نشان ‌دهیم که از نخستین یکجانشینان تا دوران بعدی تاریخی چطور گذشته و چه سیری طی شده است.

وی تاریخ ایران را داستانی پیچیده خواند و بیان کرد:

برای درک بهتر موقعیت و فضا، در نمایشگاه از تجهیزات فیلم و مدیا نیز استفاده کرده‌ایم تا محتوای نمایشگاه بهتر درک شود و مخاطبان به‌ سویی هدایت شوند که در محیطی به ‌سر ببرند که قبل از بنیاد سلسله هخامنشی ایجاد شده بود. وی با اشاره به این موضوع که طبیعت بسیار می تواند در حفاظت یک سرزمین و نوع فرهنگ و محیط زیست آنها موثر باشد.

معاون وزیر فرهنگ و رسانه جمهوری فدرال آلمان بیان کرد: امیدوارم به این ‌ترتیب آشکار شود که این تاریخ چه میزان عظیم بوده است؛ امروز فرهنگ هفت هزار سال پیش‌ از میلاد تا دوره هخامنشی و اشیای مربوط به آن دوره زمانی در موزه‌های داخل تالار ما هستند.

موزه برلین المان

وی برگزاری این نمایشگاه را نتیچه پیگیری‌های موفقیت‌آمیز چهارساله مسئولان موزه‌ای دو کشور عنوان کرد و به ‌زبان فارسی گفت:

دست شما درد نکند؛ بسیار سپاسگزارم.ویناندز در ادامه خطاب به حاضران گفت: از نخستین باغ ایرانی و آثار تاریخی این کشور نیز می‌توانید لذت ببرید.

راین ولفز، مدیر موزه و تالار هنر نمایش جمهوری فدرال آلمان نیز در این مراسم با اشاره به همکاری‌های متقابل در برپایی این نمایشگاه اظهار کرد:

برای به ‌سرانجام رساندن برگزاری این نمایشکاه تقریباً سه سال و نیم با ایرانیانی که به ما اعتماد کامل داشتند و با احترام با ما برخورد کردند کار کردیم. این نمایشگاه برایمان بسیار مهم بود و پروژه‌ای بود که بر پایه علم و پژوهش شکل گرفت.

ولفز، غنای نمایشگاه و آثار تاریخی به‌ نمایش‌ درآمده را مدیون موزه‌ها و کارشناسان ایرانی دانست و بیان کرد:

ایرانی‌ها در به‌ سرانجام رساندن این پروژه به ما ”همکاری“ هدیه کردند.

مدیر موزه و تالار هنر نمایش جمهوری فدرال آلمان انجام این پروژه را فعالیتی بر اساس مبادله، همکاری و اعتماد فراوان بین دو طرف مذاکره‌کننده عنوان کرد و افزود: در ماه ژوئیه ۲۰۱۷ (تیرماه ۹۶) نیز با همکاری کارشناسان موزه برلین و مرکز پشتیبانی مالی بنیاد هرکل در ایران، سمپوزیومی در این زمینه برگزار خواهد شد.

ولفز در ادامه خطاب به حاضران تصریح کرد: معتقدم با دیدن این نمایشگاه روح و تجربه زندگی شرقی و ایرانی را با خود به خانه‌هایتان می‌برید.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه