سفر به شهرهای جذاب و کوچک ایرلند (قسمت دوم)

کاملیا کوثری
کاملیا کوثری دوشنبه، ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
 سفر به شهرهای جذاب و کوچک ایرلند (قسمت دوم)

شهرهای بزرگ و شناخته‌شده‌ی یک کشور، بدون شک نخستین مقاصد گردشگری آن هستند. اما در کنار این، شهرهای دورافتاده و کوچک‌تری هم هستند که نباید گشت و گذار در آن‌ها را فراموش کرد. کجارو شما را در سفر به ایرلند همراهی خواهد کرد تا این شهرها را از دست ندهید.

ایرلند، کشوری تاریخی در شمال‌غرب اروپا است که مناظری فوق‌العاده و شگفتی‌های فراوانی را در دل خود جای داده‌است. سفر به شهرهای کوچک و قدیمی این کشور، با چشم اندازهای بدیع طبیعی، صنایع دستی هنرمندان آن و طعم‌های جادویی غذاهای محلی، فرصتی است که نباید از دست داد.

کنمیر (Kenmare)، شهر کری (County Kerry)

کنمیر

موقعیت: ابتدای خلیج «کنمیر»، جنوب پارک ملی «کیلارنی»(Killarney)

جاده‌ی «حلقه‌ی کری» (Ring of Kerry)، یکی از محبوب‌ترین جاده‌ها در ایرلند است و «کنمیر» مهم‌ترین شهر بین راهی در این جاده محسوب می‌شود. این شهر بازاری، اصالتی ایرلندی دارد که اگر روز چهارشنبه به آن‌جا بروید، می‌توانید لابلای بساط دست‌فروشان در بازار روز گردش کنید که پر است از مواد غذایی محلی و غذاهای خوشمزه‌ی روستایی. اگر به «لبنیاتی تونز بریج» (Toon’s Bridge Dairy) می‌روید، پنیر موتزارلای آن‌ها را حتما مزه کنید که طعمی بی نظیر از خامه‌ی زده شده در «وست کورک» (West Cork) را دارد.

حتی زمانی‌که بازار در شهر نباشد هم گزینه‌های زیادی برای شاد کردن شکموها وجود دارد. «مولکاهی» (Mulcahy) یکی از بهترین رستوران‌های «راهنمای مک‌کناس»(McKennas) است که می‌تواند حتی بهترین رستوران ایرلند باشد که منویی کامل برای گوشت‌خواران شامل گوشت خوک، هالیبوت، بیکن، صدف، بیف ولینگتن و جوجه‌ی همراه با کدو و قارچ وحشی دارد.

کارلینگ‌فورد (Carlingford)، شهر لاوث (Louth)

کارلینگ فورد

موقعیت: ساحل شمالی «دوبلین»، با فاصله‌ی کمی از ایرلند شمالی

شهری که مناظر اصلی آن خرابه‌های باقی‌مانده از قرون وسطی و عبور قایق‌های ماهی‌گیری است می‌تواند خسته کننده به‌نظر برسد، اما در «کارلینگ فورد» کارهای زیادی برای انجام دادن هست. کافه‌ها و رستوران‌های مرکز شهر، غذاهای پر‌ادویه‌ی محلی بخورید یا در کافه‌های خیابان اصلی شهر، موسیقی زنده‌ی سنتی بشنوید.

بستر شهر درست در کنار دریاچه‌ی «کارلینک‌فورد» واقع شده‌است که معایب و در عین مزایایی دارد. تاریخ این شهر به زمان «وایکینگ‌ها» (Vikings) باز‌می‌گردد که در قرن نوزدهم به ایرلند آمده و طبق گفته‌ی باستان‌شناسان در آن‌جا سکنی گزیدند. این روزها ورزش‌های متنوع و هیجان‌انگیزی در این ناحیه رواج دارد؛ کایاک‌سواری، قایق‌رانی، ژیمناستیک در آب و موج سواری. به فوتبال حبابی، فستیوال صدف و یوگا هم توجه کنید. اگر یکی از این فعالیت‌ها برای شما جذاب است، باید حتما آن‌ها را خودتان تجربه کنید.

آدر (Adare)، شهر لیمریک (Limerick)

ادر

موقعیت: در فاصله‌ی بیست دقیقه از جنوب‌غرب شهر «لیمریک» (Limerick)

با خانه‌هایی که سقف‌شان پوشیده از حصیر و پوشال است، در «آدر» حس بودن در یک جعبه‌ی شکلات را خواهیدداشت. وجود این خانه‌های باشکوه، ایده‌ی «ارلز دان‌راون» (Earls of Dunraven) بود که چهره‌ای رمانتیک به شهر داده و «آدر مانور» (Adare Manor) را ساخت. امروزه، به رغم این‌که پوشال و حصیر بیشتر بر سقف مغازه‌ها و کافه‌ها به‌چشم می‌خورد تا خانه‌های شخصی، حس زیبایی در نمای شهر هنوز باقی است.

برای سرگرم شدن، گزینه‌های بسیاری در شهر وجود دارد؛ به قلعه‌ی «آدر دزموند» (Adare Desmond Castle) که بازمانده از قرن سیزدهم است بروید یا «دیر آگوستینی» (Augustinian Priory)را ببینید. در نزدیکی «آدر مانور»، یکی دیگر از بناهای باقی‌مانده از قرن نوزدهم است که الان هتلی لوکس و مجلل در آن ساخته شده و در پاییز ۲۰۱۷ بازگشایی خواهد شد.

پورت‌استوارت (Portstewart)، شهر لندن‌دری (Londonderry)

پورت استوارت

موقعیت: جاده‌ی گذرگاه ساحلی، غرب «پورت راش» (Portrush)

با فاصله‌ی اندکی از «باشمیلز»(Bashmills) ، «پورت‌استوارت» شهری اصیل است که به لطف باشگاه گلف معروفش که چشم ‌انداز دریا دارد، مورد‌علاقه‌ی گلف‌بازان خواهد بود.

اما دلیل اصلی علاقه به این منطقه، کلبه‌ی کوچکی است که در ساحل غذاهای دریایی سرو می‌کند. «کلبه‌ی هری» (Harry’s Shack) تنها چند ماه بعد از افتتاحیه اش در سال ۲۰۱۴، تبدیل به یکی از بهترین رستوران‌ها در لیست «راهنمای مک کناس» (McKennas) شد. این کلبه‌ی چوبی که چشم‌اندازی رو به ماسه‌های طلایی و موج‌های آبی دارد، محلی برای سرو بهترین غذاهای دریایی است که ممکن است دوست داشته‌باشید امتحان کنید؛ ماهی هادوک و چیپس، ماهی و خمیر (که با چیپس سرو می‌شود)، میگو با سس سیر و جعفری و لیمو، کیک ماهی خال‌مخالی. شاید لازم باشد شب بمانید تا بتوانید همه‌ی این غذاها را امتحان کنید.

اردمور (Ardmore)، شهر واترفورد(Waterford)

اردمور

موقعیت: ساحل غربی، میانه‌ی راه بین دو شهر «واترفورد» (Waterford) و «کورک» (Cork)

شهر ماهی‌گیران که قدیمی‌ترین محل اسکان مسیحیان در کشور است. «اردمور» شهرِ کافه‌های سرزنده و ساحل شنی بی‌نظیر است که از قرن دوازدهم، برجی مدور را به یادگار دارد. ساکنان محلی از این برج به‌عنوان پناه‌گاه استفاده می‌کردند و کتاب‌ها و دارایی‌های ارزش‌مند خود را به این محل می‌آوردند و نردبان چوبی را بر‌می‌داشتند تا از حملات احتمالی در امان بمانند.

وقتی که در شهر هستید، ممکن است بخواهید از کارگاه سفال‌گری و صنایع دستی «اردمور» (Ardmore) دیدن کرده و از کارهای بیش از ۱۵۰ هنرمند ایرلندی خرید کنید. اگر برای پیاده‌روی قبراق وسرحال هستید، به خیابان «سنت دکلان» (St. Declan) بروید که یک جاده‌ی قدیمی و زیارتی است که از «اردمور» تا « راک آو کشل» (Rock of Cashel) که در شهر «تیپراری» (Tipperary) است، ۵۶ مایل طول دارد.

مطالب مرتبط:

منبع Matador Network

دیدگاه