هانوی کجاست؟

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی جمعه، ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
هانوی کجاست؟

هانوی به عنوان پایتخت جمهوری سویالیستی ویتنام، مرکز فرهنگ، سیاست، تجارت و گردشگری در تمام کشور است. در ادامه با این شهر بسیار زیبا و پر از جاذبه‌های دیدنی بیش‌تر آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

هانوی معروف به شهر ۱۸ دریاچه حیرت‌انگیز، در سمت راست رودخانه رد ریور (Red River) و در آغوش طبیعتی بی‌نظیر قرار گرفته است. موزه‌های بسیاری وجود دارند که تاریخ انقلاب، جنگ و هنر این شهر را روایت می‌کنند. خیابان‌های مناطق قدیمی شهر و ساختمان‌هایی که رگه‌هایی از معماری فرانسوی را به نمایش می‌گذارند بسیاری را به وجد می‌آورند.

معرفی

هانوی

هانوی دومین شهر بزرگ ویتنام، با مساحت ۳۳۲۹ کیلومتر مربع، مهد تاریخی ۳۰۰۰ ساله است. هانوی از زمان‌های دور یعنی از پادشاهی تانگ لانگ (Thang Long) تا اشغال شهر به دست فرانسوی‌ها در دهه ۱۸۷۰، نام‌های بسیاری داشته است. این پایتخت بی‌نظیر منزلگاه ۷/۷ میلیون نفر جمعیت از میلیت‌ها و قومیت‌های مختلف با مذهب‌های مختلف است.

هانوی جزو شهرهایی از جهان است که در عرصه تولید تاخالص داخلی از سال ۲۰۰۸ سرعت و پیشرفت بسیار بالایی داشته است، همچنین تولیدات صنعتی، تجارت و توریسم بزرگ‌ترین صنایع این شهر به حساب می‌آیند.

هانوی

بیش‌تر ویتنامی‌ها به با زبان خمر (Khmer)، زبان کامبوج و جمعیت اندکی نیز به زبان انگلیسی و ماندارین مسلط هستند. بیش‌تر جمعیت تحصیل‌کرده و افراد مسن‌تری که در جنوب ویتنام قدیم تحصیل کرده‌اند به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. نسل‌های جوان خانواده‌ها می‌توانند به زبان‌های روسی، آلمانی، چکسلواکی و لهستانی ارتباط برقرار کنند. 

هزینه‌های بسیار پایین، حتی با استانداردهای آسیایی، در هانوی و دیگر بخش‌های ویتنام، این مکان را به جذاب‌ترین مقصد برای غربی‌ها تبدیل کرده است. هزینه اجاره بها، صنایع همگانی مانند برق و تلفن، غذا و تفریحات تنها گوشه‌ای از تمام هزینه‌ها در آمریکا و انگلیس را شامل می‌شود.

هانوی

هانوی دارای هوایی گرم و مرطوب است و هر چهار فصل تابستان، پاییز، زمستان و بهار را میزبان هر ساله می‌شود. پاییز در هانوی که از آگوست شروع شده و تا اکتبر ادامه دارد، با آن آسمان آبی و تمیز و نسیم آرام و جادویی، پراحساس‌ترین فصل را برای هنرمندان و گردشگران به وجود می‌آورد.

هانوی

همچنین تمدن هانوی گردشگران و بینندگان بسیاری از سراسر دنیا را به خود جذب می‌کند تا میزبان حضور آن‌ها در روستاهای مسکونی چون بات ترانگ (Bat Trang) شود و شاهد بازدیدشان از آثار زیبایی چون ظروف سفالی، برنزی و شیشه‌ای، تجربه لذیذ آشپزی این منطقه و دیدن فستیوال‌های بسیار باشد.

مکان‌های مهم و دیدنی

محله قدیمی هانوی (Old Quarte)

محله قدیمی هانوی

محله قدیمی هانوی در نزدیکی رودخانه هوان کیم (Hoan Kien) آرایش و معماری سال‌های دور هانوی را به نمایش می‌گذارد. در ابتدای قرن ۲۰ این شهر تنها ۳۰ خیابان داشت که همگی اکنون جزو محله قدمی هستند. در این خیابان‌ها اجناس رنگارنگی با قیمت‌های ارزان مانند پارچه، زیورآلات و کالاهای دیگر به فروش می‌رسد. رستوران‌ها با غذاهای محلی و کافه‌های بسیاری پذیرای مشتریان هستند. بازار شب در شب‌های جمعه، شنبه و یکشنبه برپا است.

بازار دونگ ژوان (Dong Xuan)

بازار پونگ ژوان هانوی

بازار دنگ ژوان که در اصل در سال ۱۸۸۹ به دست فرانسوی‌ها ساخته شد بارها مرمت شده که آخرین بار در سال ۱۹۹۴ پس از یک آتش‌سوزی بسیار ویرانگر بوده است. امروزه این مرکز خرید قدیمی بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده هانوی به شمار می‌رود که عمده‌فروشان بسیاری اجناس مختلفی از پوشاک گرفته تا مواد غذایی را در این مکان به فروش می‌رسانند.

معبد ادبیات (The Temple of Literature)

معبد ادبیات هانوی

این معبد که نماد نفوذ کنفوسیوس بر ویتنام است، اولین دانشگاه و قدیمی‌ترین ساختمان این کشور به حساب می‌آید. این معبد در سال ۱۰۷۰ میلادی ساخته شده و نمونه‌ای فوق‌العاده از معماری سنتی ویتنام را در معرض نمایش گذاشته است.

دریاچه هوان کیم (Hoan Kiem Lake)

دریاچه هوان کیم هانوی

دریاچه هوان کیم (به معنای شمشیر بازیافته) که به دریاچه شمشیر نیز معروف است مکانی بسیار زیبا، آرامش‌بخش و مناسب برای پیاده‌روی و ورزش‌های صبح‌گاهی است. در نزدیکی دریاچه معبدی بسیار جذاب و در وسط دریاچه آرامگاهی به نام برج لاک‌پشت قرار دارند.

معبد کوان سو

معبد کوان سو هانوی

این معبد که به معبد کوهستان جید نیز معروف است در نزدیکی دریاچه هوان قرار گرفته و قدمت آن به قرن ۱۵ برمی‌گردد. معماری آن  بسیار جذاب است و فضایی جادویی دارد و یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین معابد ویتنام به شمار می‌رود.

تئاتر عروسک‌های آبی تانگ (Thong)

تئاتر عروسکی هانوی

اگر به دنبال دیدن سنت‌های این مردم هستید به تماشای این تئاتر آبی بروید. در این تئاتر زیبا و منحصربه‌فرد عروسک‌ها روی آب استخر کم عمقی شناور و در حرکت هستند و اجرای زیبایی را به نمایش می‌گذارند. قدمت این تئاتر و عروسک‌هایش به بیش از ۱۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. پیشنهاد می‌شود آن را از دست ندهید.

دریاچه وست و دریاچه تراک باک

دریاچه  هانوی

دریاچه  هانوی

 این دو مکان زیبا واقع در غرب هانوی، بزرگ‌ترین دریاچه‌های این شهر هستند.

پاگودا تران کوک (Tran Quoc)

پاگودا تران کوک هانوی

این معبد بودای بسیار قدیمی در جزیره کوچکی نزدیک ساحل جنوب‌غربی دریاچه وست قرار گرفته است.

پارک آبی وست لیک

پارک آبی هانوی

این پارک آبی که در سال ۲۰۰۰ افتتاح شد به دلیل امکانات تفریحی مدرنش در جنوب شرق آسیا افراد زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

موزه زندان هوا لو (Hoa Lo)

موزه زندان هانوی

این زندان در ابتدا مورد استفاده فرانسوی‌ها برای شکنجه زندانیان سیاسی بوده که بعدها به دست ویتنامی‌ها برای شکنجه زندانیان آمریکایی افتاده است. این زندان در دهه ۹۰ خراب شد و باقی‌مانده آن امروزه به صورت موزه در اختیار مردم قرار داده شده است.

موزه مردم‌شناسی ویتنام

موزه مردم شناسی ویتنام

این موزه واقع در هانوی، به ۵۴ گروه قومیتی که به رسمیت شناخته شده‌اند می پردازد. این موزه به عنوان مرکز تحقیقات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مجموعه آرامگاه هو چی مینه (Ho Chi Minh)

ارامگاه هو چی مینه هانوی

این آرامگاه مهم‌ترین مکان برای زائران ویتنامی است. این آرامگاه در واقع مجموعه‌ای از باغ‌های گیاه‌شناسی، بناهای یادبود، یادگاری‌ها و پاگوداها است. مردم زیادی از سراسر ویتنام برای عرض ادب و احترام به «عمو هو» به این مجموعه می‌آیند.

آدرس

موقعیت هانوی روی نقشه

مسیر دسترسی

بسته به شهر یا کشوری که در آن هستید از وسایل نقلیه متفاوتی برای رفتن به هانوی می‌توانید استفاده کنید. اما اگر تجربه یا وقت کافی برای سفر ندارید حتما از تورهای مختلف برای سفر به این شهر زیبا استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

منبع vietnamtourspro

دیدگاه