دیدنی های مشابه ترکیه در ایران کدامند؟ (قسمت اول)

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
دیدنی های مشابه ترکیه در ایران کدامند؟ (قسمت اول)

با نزدیک شدن تعطیلات تابستانی بسیاری از مردم در تدارک سفر هستند و در این میان ترکیه یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگران ایرانی محسوب می‌شود؛ ولی آیا می‌توان تجربه‌ای مشابه را در ایران نیز رقم زد؟ در ادامه همراه کجارو باشید.

جای تردیدی نیست که مقایسه یک به یک دو شهر، کشور یا منطقه چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، زیرا هر ناحیه دارای ویژگی‌ها، جاذبه‌ها، تفاوت‌‌های فرهنگی و حتی محدودیت‌های قانونی منحصر به خود است که در جای دیگر نمی‌توان نظیر آن را تجربه کرد.

در واقع هدف از این سری مقاله‌ها در وب‌سایت گردشگری کجارو معرفی جاذبه‌های مشترک میان ایران و سایر کشورهای پرطرفدار در عرصه گردشگری است؛ زیرا واقعیت امر بر این است که امکان سفر به خارج از کشور برای عموم شهروندان مهیا نبوده و مهم‌تر از آن، آشنایی با زیبایی‌ها و جاذبه‌های داخل کشور ضمن شناسایی فرصت‌های گردشگری نهفته و ناشناخته در داخل، موقعیتی چشمگیر را برای رونق صنعت گردشگری و پیشگیری از خروج ارز از کشور را فراهم می‌کند.

بنابراین اگر تاکنون امکان سفر به ترکیه برای شما فراهم نشده است یا علاقه‌مند به ایرانگردی هستید، می‌توانید برخی از جاذبه‌های مشابه آن را در اقصانقاط ایران تجربه کنید.

جاذبه‌های مذهبی | کاخ‌ها | بناهای تاریخی

الف) جاذبه‌های مذهبی

مساجد و کلیساها

دیدنی‌های ترکیه

از آنجایی که همانند ایران، دین مبین اسلام از دیرباز تاکنون مذهب رایج در کشور ترکیه است، مساجد متعددی برای تشکل‌های عمومی مسلمانان و همچنین انجام فرایض دینی ساخته شده‌اند. قدمت ساخت اغلب این مساجد به دوران حکومت عثمانی باز می‌گردد و در جای‌جای آن‌ها می‌توان ظرافت‌‌های هنر معماری را در کنار استحکام و سلابط بناها مشاهده کرد. از جمله نمونه‌‌های معروف این مساجد می‌توان به مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد موسوم به مسجد آبی، مسجد سلیمانیه، مسجد رستم پاشا، مسجد جدید و مسجد اورتاکوی اشاره کرد. گفتنی است کلیه مسجدهای یاد شده در شهر استانبول قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

دیدنی‌های ترکیه

به‌دنبال استقرار دین اسلام در ایران تحولات بسیاری در جامعه ایران به وجود آمد که از جمله نمودهای آن افزوده شدن مساجد به بناهای شهری بود. البته ایرانیان در این زمینه ذوق و هنر خود را به خدمت گرفته و شاهکارهای معماری بی‌نظیری را در دوران مختلف خلق کرده‌اند که دست کمی از مساجد استانبول نداشته و خوشبختانه تعدادی از آن‌ها تا به امروز به یادگار مانده‌اند.

دیدنی‌های ترکیه

برای مثال، مسجد و مدرسه سپه سالار نمونه عینی و مشابه برای مسجد ایاصوفیه است. این بنای زیبا در جوار عمارت بهارستان مجلس مجلس شورای ملی در میدان بهارستان قرار دارد و به همت میرزا حسین خان سپهسالار قزوینی – صدراعظم ناصر الدین شاه قاجار – ساخته شده است. معماری بنای مسجد سپهسالار تلفیقی از سبک معماری ایرانی و مسجدهای استانبول است؛ به عبارت دیگر، طرح آن از مسجد جامع اصفهان، مدرسه چهار باغ اصفهان و مسجد ایاصوفیه استانبول الهام گرفته شده است.

دیدنی‌های ترکیه

از جمله سایر مساجد زیبا می‌توان به نمونه‌های ارزشمند و زیبای ساخته شده در دوره صفوی اشاره کرد که در شهرهای تبریز، قزوین و اصفهان وجود دارند.

بیشتر بخوانید:

دیدنی‌های ترکیه

مسجد گوهرشاد مشهد نیز یکی دیگر از شاهکارهای معماری ایرانی است که در دوره تیموری ساخته شده و در مجاورت آرامگاه امام هشتم قرار دارد. این مسجد در دوره‌های مختلف شاهد حوادث طبیعی و تاریخی بسیاری بوده و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی شهر مشهد به شمار می‌رود؛ ازاین‌رو، می‌توان این مسجد را پربازدیدترین مسجد ایران نیز نامید.

دیدنی‌های ترکیه

موزه کلیسای وانک، کلیسایی بزرگ است که در دوره شاه عباس دوم ساخته شده و در منطقه جلفای اصفهان قرار دارد. این کلیسا به‌دلیل طلاکاری سقف و سطح داخلی گنبد و نقاشی‌های تاریخی از زیباترین کلیساهای ایران محسوب می‌شود و یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری اصفهان است.

شهر قونیه

دیدنی‌های ترکیه

قونیه شهری مذهبی در مرکز کشور ترکیه است که در شمال استان آنتالیا و جنوب آنکارا قرار دارد. این شهر عمده شهرت خود را مرهون آرامگاه مولوی است و سالانه هزاران گردشگر از اقصانقاط جهان – به‌ویژه در سالگرد وفات مولانا – برای شرکت در مراسم بزرگداشت وی به این شهر سفر می‌کنند.

بقعه شیخ صفی

دیدنی‌های ترکیه

اگر از علاقه‌مندان تاریخ و مکان‌های تاریخی هستید، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی مکانی ارزشمند و تاریخی است که در زمره دیدنی‌ترین مکان‌های ایران قرار دارد و در محله عالی قاپوی اردبیل واقع شده است. این آرامگاه به‌دلیل کنار نیز قرار گرفتن آثار مختلف هنری از جمله کاشی‌کاری معرق و مقرنس، گچبری، خطاطی، نقره کاری، تذهیب و طلاکاری، نقاشی و تنگ‌بری در زمره شاهکارهای هنری و معماری قرار دارد.

دیدنی‌های ترکیه

خراسان از دیرباز تاکنون از جمله مهم‌ترین پایگاه‌های شکل‌گیری و اشاعه مکتب‌های عرفانی است و ازاین‌رو، یکی از نخستین مراکزی است که خانقاه‌های صوفیه در آنجا تاسیس شده‌اند. علاوه بر کارکردهای دینی و فرهنگی، خانقاه‌ها جزیی از جاذبه‌های مذهبی نیز به شمار می‌روند.

دیدنی‌های ترکیه

در کنار این موارد آرامگاه‌های واقع در توس، نیشابور، حافظیه و سعدی در شیراز و شاه نعمت الله ولی در کرمان بهترین نمونه‌های داخلی مشابه دیگری برای سفر و زیارت مشتاقان و علاقه‌مندان ادب و عرفان است.

ب) کاخ‌ها

دیدنی‌های ترکیه

کاخ‌ها یکی از محبوب‌ترین جاذبه های استانبول برای گردشگران خارجی هستند که قدمت آن‌ها به دوران امپراتوری روم‌ها، بیزانس و دوران حکومت سلاطین عثمانی نیز می‌رسد. برای مثال، کاخ دولما باغچه، برج گالاتا، برج دختر (کیزکولسی)، کاخ توپکاپی، کاخ گوکسو، کاخ چراغان، کاخ ییلدیز، کاخ بیلربی و برج بیازیت از معروف‌ترین کاخ‌های استانبول هستند.

دیدنی‌های ترکیه

بیشتر بخوانید:

در داخل ایران نیز به‌واسطه حکومت سلسله‌های مختلف از جمله صفویه، قاجار و پهلوی در گذشته، کاخ‌های بسیار زیبا و باشکوه دارای تزیینات داخلی منحصربه‌فرد ساخته شده‌اند که تعداد بیشماری از آن‌ها در حال حاضر نیز پابرجا بوده و با تبدیل کاربری به موزه میزبان علاقه‌مندان به تاریخ و معماری هستند. برای مثال، تعدادی از این کاخ‌ها مانند سعد آباد، گلستان و نیاوران در تهران و همچنین کاخ‌های صفوی نظیر عالی قاپو در قزوین، هشت بهشت و چهل ستون در اصفهان، کاخ مرمر رامسر نمونه‌هایی از این جاذبه‌های تاریخی و هنری هستند.

ج) بناهای تاریخی

قلعه‌ها

دیدنی‌های ترکیه

قیز قلعه‌سی (Kızkalesi) یا قلعه دختر در نزدیکی شهر مرسین – جنوب ترکیه - قرار دارد و وجه تسمیه نام آن برگرفته از قلعه‌ای تاریخی است که روی جزیره‌ای کوچک در مجاورت شهر ساخته شده است.

بیشتر بخوانید:

حضور قلعه دخترها در میراث تاریخی ایران نیز پر رنگ بوده و در جای‌جای این سرزمین می‌توان نمونه‌هایی از این قلعه‌ها را مشاهده کرد. برای مثال، قلعه دختر فیروزآباد، قلعه دختر کرمان، قلعه دختر بیشابور و... نمونه‌هایی از این جاذبه‌های کمتر شناخته شده هستند.

دیدنی‌های ترکیه

البته داستان نام‌گذاری این قلعه‌ها نیز خالی از لطف نیست؛ برای مثال وجه تسمیه نام‌گذاری قلعه دختر فیروزآباد، منسوب به اردشیر ساسانی، به قلعه دختر به سبب انتساب آن‌ها به الهه آناهیتا – خدای آب‌‌های زیرزمینی و پاکی – است که در فرهنگ ایرانی به‌شکل دختری پاک و معصوم تصور شده است.

دیدنی‌های ترکیه

همچنین در مورد قلعه دختر کرمان نیز افسانه‌ای با این مضمون وجود دارد که طبق آن دختری بر این قلعه فرمانروایی داشته که با در اختیار داشتن طلسمی دسترسی به آن را امکان ناپذیر کرده بود.

ولی در حالت کلی، استفاده از نام «دختر» در نام‌گذاری این قلعه‌ها برگرفته از این است که دختر در فرهنگ ایرانی مظهر دست نخوردگی است و استفاده از این نام برای قلعه‌ها اشاره‌ای ضمنی بر غیر قابل تسخیر بودن آن‌‌ها توسط مهاجمان دارد.

دیدنی‌های ترکیه

چنانچه عازم جنوب کشور هستید، دیدار از قلعه پرتغالی‌ها در بخش هرمز – از توابع قشم – خالی از لطف نخواهد بود. این قلعه در سواحل نیلگون خلیج فارس قرار دارد و مهم‌ترین یادگار بر جای مانده از دوران تسلط پرتغالی‌ها بر این منطقه است.

مطالب مرتبط:

منبع kojaro

دیدگاه