سوغات آمستردام چیست؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰
سوغات آمستردام چیست؟

آمستردام، پایتخت هلند یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری دنیا است. در این مقاله با سوغات آمستردام آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

مقاله‌های مرتبط:

آمستردام، پایتخت زیبای هلند، یکی از مقصدهای محبوب گردشگری در دنیا است. هر مقصدی که گردشگران زیادی داشته باشد، به مکانی عالی برای خرید تبدیل می‌شود. در آمستردام هم می‌توانید انواع محصولات را به عنوان سوغات برای دوستان و یادگار سفر خریداری کنید؛ از جدیدترین محصولات برندهای برتر پوشاک و لوازم منزل تا شیرینی‌ها و خوراکی‌های محلی و خرت‌و‌پرت‌های کوچکی که خاطرات سفر به آمستردام را زنده می‌کنند.

هر شهری علاوه بر محصولات بین‌المللی و کالاهای مورد نیاز، محصولات دیگری هم دارد که منحصربه‌فرد است و در جای دیگر دنیا مانند آن را نمی‌توانید پیدا کنید. این کالاها معمولا یک ویژگی خاص از آن شهر را به یاد می‌آورند. مثلا صنایع دستی محلی هستند یا تصاویر و المان‌هایی از آن شهر را به نمایش می‌گذارند. مثلا در آمستردام، گوی‌های برفی زیبا با آسیاب‌های بادی درون آن‌ها، یکی از سوغاتی‌های جالبی هستند که طرفدار زیادی دارند و به خوبی خاطرات سفر به هلند را زنده می‌کنند.

علاوه بر این، آمستردام سوغات دیگری هم دارد که در ادامه با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌شویم. برخی از آن‌ها شاید برای شما و دوستان‌تان جالب باشند.

پنیر

سوغات آمستردام

پنیرهای آمستردام شهرت جهانی دارند. در این شهر و از فروشگاه‌های مختلف می‌توانید انواع پنیر را خریداری کنید و از چشیدن طعم لذیذ آن‌ها لذت ببرید. البته برای بسیاری از مسافران تهیه‌ی پنیر و بردن آن به شهر محل زندگی‌شان کار سختی است. حتی اگر به عنوان سوغات هم نخواستید پنیر بخرید، حتما برای خودتان بخرید و آن را امتحان کنید.

پنیر در هلند یک سبک زندگی است! پنیرهای مشهوری چون ادام (Edam) و گودا (Gouda) از این کشور نشات گرفته‌اند و اکنون در تمام دنیا مشهور هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید برای خانواده و دوستان خود پنیرهای هلند را به عنوان سوغات ببرید، پنیر گودا بهترین انتخاب است. چرا که پنیر گودا در همه جای دنیا وجود دارد و بسیاری از افراد روزانه از آن استفاده می‌کنند. با بردن پنیر گودای هلند به برای دوستان، آن‌ها متوجه تفاوت چشم‌گیر پنیرهای هلندی با سایر پنیرهای دنیا می‌شوند.

اگر در مدت اقامت‌تان در آمستردام زیاد پنیر گودا را امتحان کرده‌اید و می‌خواهید برای خودتان هم کمی پنیر به خانه ببرید، پنیرهای محلی را امتحان کنید. این پنیرها را می‌توانید از فروشگاه‌های محلی خریداری کنید.

یادگاری‌هایی از باشگاه آژاکس

طرفداران فوتبال به خوبی می‌دانند که باشگاه محلی آمستردام یعنی باشگاه فوتبال آژاکس در دوران اوج خود، جزو یکی از بهترین تیم‌های اروپایی بود. در آن زمان محصولات متنوعی با موضوع تیم آژاکس تولید می‌شد که این سنت هنوز هم ادامه دارد. سوغاتی‌های مرتبط با باشگاه آژاکس از جمله پیراهن‌های ورزشی را می‌توانید از فروشگاه‌های مختلف در سراسر آمستردام بخرید.

کفش‌های چوبی

سوغات آمستردام

کفش‌های چوبی یکی از سوغاتی‌های مورد توجه گردشگران هستند. در گذشته از این کفش‌ها به عنوان کفش‌های محافظ در مزارع استفاده می‌کردند. البته در بسیاری از شهرهای دنیا می‌توانید انواع کفش چوبی را بخرید اما کفش‌های چوبی آمستردام، تزیینات و نقش‌های منحصربه‌فردی دارند. روی این کفش‌های چوبی زیبا می‌توانید نمادهای کشور هلند را ببینید؛ یعنی مزارع زیبا و رنگارنگ لاله و آسیاب‌های بادی. این کفش‌ها در اندازه‌های مختلفی برای فروش در اکثر فروشگاه‌های سوغات آمستردام عرضه می‌شوند. هم می‌توانید کفش‌هایی در اندازه‌ی واقعی بخرید و هم کفش‌های کوچک به عنوان جاکلیدی.

ظروف سفالی دلفت (Delftware)

سوغات آمستردام

کارگاه تولید ظروف سفالی و سرامیکی دلفت در نزدیکی آمستردام قرار ندارد اما محصولات آن را در تمام فروشگاه‌های سوغات در همه‌ی شهرهای هلند به خصوص آمستردام می‌توانید پیدا کنید. این محصولات با نقش و نگارهایی به رنگ‌های سفید و آبی کاملا متمایز و سوغات خوبی برای دوستدان و نزدیکان هستند. علاوه بر انواع ظرف شامل بشقاب و کاسه و گلدان و... تندیس‌های کوچک سرامیکی هم در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند. قدمت ساخت این ظروف سفالی در شهر دلفت به قرن شانزدهم بازمی‌گردد. علاوه بر ظروف و اشیای کوچک و بزرگ، انواع عتیقه‌ی این ظروف را هم می‌توانید خریداری کنید که البته قیمت بسیار بالایی دارد.

سوغات آمستردام

کتاب خاطرات آنه فرانک

آنه فرانک نویسنده‌ی آلمانی، پس از چاپ خاطرات روزانه‌اش به نام «خاطرات یک دختر جوان» به شهرت رسید. این نویسنده بخشی از عمر خود را در دوران جنگ جهانی دوم در هلند زندگی کرده است. این کتاب را می‌توانید با ترجمه‌هایی به زبان‌های مختلف از موزه‌ی آنه فرانک بخرید. موزه‌ی آنه فرانک یکی از دیدنی‌های هلند است که اگر به تاریخ و ادبیات علاقه داشته باشید از تماشای آن لذت می‌برید. این موزه در واقع خانه‌ای است که آنه فرانک به همراه خانواده‌اش در آن زندگی کرده و خاطرات خود را به رشته‌ی تحریر درآورده است.

اشتروپ وافل

سوغات آمستردام

برای آن دسته از دوستان‌تان که عاشق انواع خوراکی هستند، این سوغات بهترین انتخاب است. اشتروپ وافل به معنای وافل شربتی، از دو لایه نازک ویفر تشکیل شده است که در بین آن از شربت کاراملی استفاده می‌کنند. بعد از اینکه این وافل‌های لذیذ را داغ داغ از یک فروشنده خیابانی بخرید یا در یک کافه در آمستردام نوش جان کنید، مطمئنا ترغیب می‌شوید که برای دوستان‌تان هم آن را ببرید. بهترین اشتروپ‌وافل‌های شهر را می‌توانید از Lanskroon بخرید؛ یک قنادی قدیمی در کنار کانال. بعد از این قنادی، فروشنده‌های خیابانی در بازار Albert Cuyp، بهترین وافل‌های شهر را عرضه می‌کنند. انواع وافل بسته‌بندی را هم می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای Hema و Albert Heijn بخرید.

همچنین می‌توانید دو سوغاتی مشهور آمستردام را با هم ترکیب کنید. از رویال دلفت (Royal Delft) ظرف مخصوص وافل بخرید و این شیرینی‌های لذیذ را در آن نگهداری کنید.

تقویم تولد

برای هلندی‌ها بسیار مهم است که تاریخ تولد دوستان و نزدیکان خود را به خاطر بسپارند. برای همین، تقویمی در هلند رایج است که به آن تقویم تولد می‌گویند. این تقویم‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که بتوانید تاریخ تولد دوستان‌تان را روی هر کدام از روزهای آن بنویسید و جایی جلوی چشم‌تان نصب کنید تا هیچ وقت این روزهای مهم زندگی را فراموش نکنید. یکی از بهترین سوغاتی‌هایی که می‌توانید از آمستردام بخرید، همین تقویم‌های تولد هستند که تنوع زیادی دارند و برای سلیقه‌های مختلف طراحی می‌شوند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه