سفر به شهرهای جذاب و کوچک ایرلند (قسمت اول)

کاملیا کوثری
کاملیا کوثری یکشنبه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
سفر به شهرهای جذاب و کوچک ایرلند (قسمت اول)

یکی از جذابیت‌های سفر به هر شهر یا کشور، علاوه بر دیدن شهرهای بزرگ، کشف و گردش در شهرها و مکان‌های کوچک‌تر و گم‌نام است. با کجارو همراه باشید تا شهرهای کوچک ایرلند را بشناسید.

«دوبلین» (Dublin) و «بلفاست» (Belfast)، «کورک» (Cork) و «گالوی» (Galway)؛ در سفر به ایرلند بدون شک باید به این شهرهای بزرگ بروید. گرچه که این شهرها می‌توانند حس و حال شهرهای کوچک را هم به شما منتقل کنند، اما نباید این جزیره را بدون گردش در جاده‌های روستایی، روستاها و شهرهایی که در ادامه راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد، ترک کنید. جادوی همین دهکده‌ها و روستاها است که ایرلند را به مکانی خاص برای اقامت تبدیل می‌کند.

وست‌پورت (Westport)، شهر مایو (County Mayo)

وست پورت

وست‌پورت نقطه تلاقی زندگی روستایی و سرزندگی است و توانسته‌ توازن خوبی بین این دو برقرار کند. اغلب فروشگاه‌ها، مغازه‌های مستقلی هستند که همه چیز، از لباس‌های ایرلندی گرفته تا صنایع‌دستی محلی را به فروش می‌رسانند. کافه‌ها همیشه پر از جمعیت هستند، به‌ویژه در تعطیلات آخر هفته. طرفداران موسیقی سنتی می‌توانند برای شنیدن موسیقی زنده، هر شب به کافه موسیقی «مت ملوی» (Matt Moloy) بروند که گاهی هم خود «مت»، عضو ایرلندی گروه «رئیس قبیله» (Chieftain) موسیقی اجرا می‌کند.

با یک پیاده‌روی کوتاه از مرکز شهر، به خانه و باغ‌های «وست پورت» می‌رسید. یکی از ارزشمندترین خانه‌های روستایی در ایرلند که سرشار از جاذبه‌های بصری است، به‌ویژه با پله‌های مرمر سیسیلی خود که بسیار باشکوه است. با نگاهی به اتاق‌های عمومی ساختمان، همه چیز را در مورد آن و نیز ارتباط‌اش با یکی از شجاع‌ترین زنان تاریخ ایرلند، «گریس امالی» (Grace O’Malley) خواهید فهمید.

پشت «وست پورت»، اسکله‌ای آرام قرار دارد که پیاده‌رویی زیبا و مامنی آرام به دور از هیاهوی شهر است. اینجا همچنین یکی از بهترین نقاط برای خوردن غذای دریای است. رستوران «آیدل وال» (Idle Wall) شبیه کلبه‌های روستایی است که صدف محلی و صدف دریایی طبخ شده با خامه و رازیانه سرو می‌کند.

  • موقعیت: تقریبا میانه‌ی راه بالی‌کروی (Ballycroy) و کنمرا (Connemara)، پارک ملی جاده آتلانتیک وحشی (Wild Atlantic Way)

نیوکاسل (Newcastle)، شهر داون (County Down)

نیوکاسل

موقعیت: جاده ساحلی، به فاصله‌ی یک ساعت از غرب «بلفاست» (Belfast)

در «نیوکاسل»، حس نوستالژی جذابی هست که بخش عمده‌ی آن به سبب وجود میعادگاه‌های ساحلی قدیمی و استخرهای محبوب دهه‌ی ۱۹۳۰ است. همیشه عده‌ای را کنار ساحل می‌بینید و حتی هوای سرد هم نمی‌تواند مانع از آب‌تنی شود. اگر خود را شجاع می‌دانید، «راک پول» (Rock Pool) یکی از بهترین‌ها برای شیرجه زدن است.

اما «نیوکاسل» شهری ساحلی است که هویتی بیش از ماسه و دریا دارد. شهر در دامنه‌ی «اسلیو دونارد» (Slieve Donard) که بلندترین قله در ایرلند شمالی است، قرار دارد و سایر قله‌های کوه مورن (Mourne Mountains) نیز در پشت شهر پراکنده هستند. گردش با دوچرخه در این نواحی را از دست ندهید! مناظری خواهید دید که به تلاشی که باید بکنید می‌ارزد؛ به‌علاوه، هنگامی‌که به شهر باز می‌گردید، می‌توانید به «سوک» (Soak) رفته و خستگی عضلات‌تان را در جلبک دریایی به در کنید. اگر به‌ دنبال مرکز اسپا و صرف شام هستید، به «وانیلا» (Vanilla) بروید و اگر در منویش گوشت گوزن «فینبروگ» دیدید، حتما امتحان کنید چرا که یکی از لذیذترین انواع آن در سراسر جزیره است.

دالکی (Dalkey)، شهر دوبلین (Dublin)

دالکی

با وجود دو کلیسای قدیمی از قرن دهم میلادی، دو قلعه‌ی «نورمن» (Norman) در خیابان اصلی و جزیره‌ای به‌همین نام که در آن باید منتظر دیدن خرگوش، بز، کلیسای خرابه و گران‌ترین خانه‌ی یک‌خوابه در ایرلند (برج «دالکی») باشید، این مکان شاد و سرزنده، یکی از زیباترین شهرهایی است که خواهید دید.

کارهای بسیاری می‌توان در این منطقه انجام داد: کایاک‌سواری اطراف بندر و تماشای فوک‌ها و دلفین‌ها، پایین رفتن از تپه‌ی «کیلینی» (Killiney Hill) و رفتن به «کلبه‌ی بیدی» (Biddy’s Cottage) برای نوشیدن چای، خوردن کیک و شنیدن داستان‌های ایرلندی در کنار آتش.

  • موقعیت: به فاصله‌ی یک ساعت از جنوب‌غرب «دوبلین» (Dublin)

کینسیل (Kinsale)، شهر کورک (County Cork)

کینسیل

«کینسیل» با ساختمان‌های رنگارنگ، بندر پر‌رونق و غذاهای گوناگون، شهری کوچک و با چهره‌ی کاملا ایرلندی است. شهرت این شهر به‌سبب خرید آن نیز هست؛ در گالری‌های خیابان اصلی شهر گردش کنید و عکس‌‌های عکاسی «ژیل نورمن» (Giles Norman Photography) را که از چشم‌انداز بی‌نظیر شهر گرفته شده‌است، ببینید.

محبوبیت دیگر این شهر، به خاطر غذاهای بی‌عیب آن است که بیش از آنچه که باید، رستوران‌های عالی دارد. «فیشی فیشی» (Fishy fishy) توسط آشپز مشهور غذاهای دریایی «مارتین شاناهان» (Martin Shanahan» و همسرش ماری اداره می‌شود) جایی است که در آن ماهی تازه و ماهی محلی سرو می‌شود. همان‌طور که انتظار دارید، منو طبق ماهی‌هایی که در طول روز صید می‌شود تغییر می‌کند، اما غذاهای دریایی ساحل جنو‌ب‌غربی همیشه شما را راضی خواهد کرد. به شاه‌میگو، صدف دریایی و صدف محلی فکر کنید.

  • موقعیت: به فاصله‌ی نیم ساعت از جنوب‌ «کورک» (Cork)، نزدیک دهانه‌ی رود «باندون» (Bandon)

باشمیلز (Bushmills)، شهر آنتریم (Antrim)

باشمیلز

شهری کوچک در ساحل شمالی ایرلند که با چرخیدن در خیابان‌های آن به مغازه‌های بامزه و کافه‌های قدیمی برمی‌خورید.

«باشمیلز» در فاصله‌ی کوتاهی از «گذرگاه ساحلی جاینت» (Giant Causeway) قرار دارد که در سایت میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده و مناظری بی‌نظیر دارد. افسانه‌ای حاکی از آن است که بیش از ۴۰۰۰۰ ستون‌ شش‌گوشه‌ی از جنس بازالت آن، برآمده از بقایای گذرگاهی است که توسط «فین مک‌کول» (Finn MacCool) قوی هیکل تا اسکاتلند ساخته‌ شده‌ است. اگر از یک زمین‌شناس بپرسید، به شما می‌گوید که فعالیت‌های آتش‌فشانی سبب این پدیده شده، اما واقعیت شاید کمی خیال‌پردازانه به نظر برسد.

  • موقعیت: محلی رویایی «گذرگاه ساحلی جاینت» (Giant's Causeway) و قلعه‌ی «دانلوس» (Dunluce castle) در جاده‌ی گذرگاه ساحلی

مطالب مرتبط:

منبع Matador Network

دیدگاه