آرامگاه فردوسی تحسین سفیر هلند را برانگیخت

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۵
آرامگاه فردوسی تحسین سفیر هلند را برانگیخت

 سفیر هلند در سفر به مشهد و در بازدید از آرامگاه فردوسی ابراز شگفتی از معماری باشکوهاین آرامگاه و عظمت این شاعر بزرگ داشت. 

به نقل از پایگاه میراث فرهنگی توس، 'سوزانا ترسنال' در بازدید از مجموعه فرهنگی و تاریخی آرامگاه فردوسی گفت:

آرامگاه فردوسی بخصوص معماری آن بسیار جذاب و دوست داشتنی است.

سفیر هلند در تهران با ابراز خرسندی از سفر به مشهد و بازدید از آرامگاه بزرگترین حماسه سرای جهان افزود:

برای نخستین بار است که به مشهد می آیم ولی در مورد ایران و حکیم فردوسی پیش از این مطالعه کرده بودم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هلند شاعری به بزرگی فردوسی دارد؟ گفت:

فردوسی حماسه سراست و از نظر سبک و اندیشه با شاعران هلند متفاوت است.

«سوزانا ترسنال» سفیر هلند در ایران و 'استر لاروش' نماینده و مدیر دفتر منطقه ای یونسکو با هدف بازدید و بررسی طرح بازگشایی حریم و بستر رودخانه «کشف رود» به مشهد سفر کرده بودند.

طرح احیا و آزادسازی مسیر رودخانه کشف رود در حاشیه مشهد که از سال ۱۳۹۴ آغاز شده، اکنون به عنوان یک طرح پایلوت در شورای جهانی آب سازمان یونسکو مطرح شده است.

کشف رود و زمینهای اطراف آن که از نزدیک مرز ترکمنستان در قوچان آغاز شده و تا دشت مشهد ادامه می یابد در سالهای گذشته با رهاسازی غیرقانونی فاضلاب خام در کشف رود و آبیاری غیرمجاز زمینهای کشاورزی اطراف آن با فاضلاب تهدید بزرگی برای وضعیت بهداشت و سلامت زائران و مجاوران در مشهد بود.

تاکنون در چهارچوب طرح احیا و آزادسازی کشف رود هزار و ۵۰۰ هکتار از زمینهای اطراف آن آزادسازی شده و در مرحله احیا قرار گرفته و با هدف تبدیل به فضای سبز به سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری مشهد واگذار شده است.

هم اینک مسیر اصلی کشف رود شامل ۷۵ کیلومتر از بستر مورد تجاوز آزادسازی شده و عملیات آزادسازی مسیر فرعی این رودخانه به طول ۳۰ کیلومتر در حال انجام است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه