خانه های تاریخی دیروز، کافه رستوران های زیبای امروز در تهران

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان چهار شنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۵
خانه های تاریخی دیروز، کافه رستوران های زیبای امروز در تهران

خانه‌های تاریخی زیبایی هستند که اکنون به کافه تبدیل شده و مکانی بسیار جذاب برای جوانان امروزی و دیروزی است تا از کافه گردی بهاری لذت ببرند.

خانه‌های قدیمی که قدمتی ۵۰ یا ۶۰ ساله دارند، برای جوانان امروزی، مکان‌هایی دوست داشتنی برای گشت‌وگذار با حال و هوایی متفاوت هستند. کافه گردی نیز یکی از سرگرمی‌های پرطرفدار میان جوانان است. اگر تلفیق این دو را در کنار هم داشته باشیم، قطعا مکانی جذاب خواهد بود که دوست‌داران این دو را در کنار هم جمع می‌کند.

شاید افراد میانسال هم کافه گردی را دوست داشته باشند، اما ترجیح دهند در کافه‌ای با سبک قدیمی و حال و هوای جوانی خودشان لحظاتی را بگذرانند. این کافه‌ها برای این دسته از افراد هم می‌تواند تجربه‌ای به‌یادماندنی ایجاد کند. قطعا این کافه‌ها مکانی دوست داشتنی برای جوانان امروز و جوانان دیروز خواهد بود تا لحظاتی دلنشین را در آن‌ها بگذرانند.

۱. کافه طرفه

کافه طرفه

کافه طرفه در باغ موزه مقدم قرار دارد. خانه مقدم از ارزشمندترین خانه‌های تاریخی تهران از دوران قاجار است.

این خانه موزه‌ای هم دارد که به موزه مقدم معروف است. بازدید از این کافه و موزه و باغ آن، در این فصل می‌تواند انتخاب خوبی برای تفریح بهاری باشد. مطمئن باشید دیدن این باغ و کافه آن در قلب تهران برایتان بسیار جذاب خواهد بود. کافه طرفه و مجموعه باغ موزه مقدم در خیابان امام خمینی قرار دارد.

آدرس کافه طرفه:

خیابان امام خمینی، بعد از شیخ هادی، موزه مقدم

موقعیت کافه طرفه روی نقشه

۲. کافه ایوان

کافه ایوان

کافه ایوان اندکی با سایر کافه‌های این لیست تفاوت دارد. این کافه در واقع از تغییر کاربری یک خانه قدیمی ایجاد نشده است، بلکه فضای بازی است که رو به عمارت مشیرالدوله قرار گرفته است.

هرکدام از میزهای کافه ایوان را که انتخاب کنید، عمارت قدیمی مشیر الدوله رو‌به‌روی شما خواهد بود. این کافه نیز در قلب بافت قدیمی تهران، یعنی خیابان لاله زار و منوچهری قرار دارد.

آدرس کافه ایوان:

خیابان لاله زار-بالاتر از جمهوری-تقاطع منوچهری-کوچه پیرنیا ۲-پاساژ مرجان

موقعیت کافه ایوان روی نقشه

۳. خانه قدیمی فرهنگ و هنر واژه

خانه قدیمی فرهنگ و هنر واژه

خانه قدیمی فرهنگ و هنر واژه، همان طور که از نامش پیدا است، خانه‌ای قدیمی در خیابان انقلاب تهران است که به‌تازگی تبدیل به کافه شده است. بعد از ورود به این کافه، عبور از یک فضای راهرو مانند با سنگ‌فرش و آجرهای قدیمی روی دیوار، شما را به بخش اصلی کافه می‌رساند. قطعا درها، پنجره‌ها، اتاق‌های تو در تو، حوض وسط حیاط مجموعه و بافت قدیمی آن، نظرتان را جلب خواهد کرد و مدتی را به گرفتن عکس در این کافه خواهید گذراند.

این مجموعه همچنین مکانی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری هم هست که انتخاب خوبی برای دور همی عصرانه در حوالی انقلاب خواهد بود.

آدرس خانه قدیمی فرهنگ و هنر واژه

خیابان انقلاب، بین وصال و قدس، کوچه ی اسکو، پلاک ۱۳

موقعیت خانه قدیمی فرهنگ و هنر واژه روی نقشه

۴. کافه رومنس

کافه رومنس

کافه رومنس را می‌توان معروف‌ترین کافه‌ها در بین خانه‌های قدیمی نامید. این کافه در یکی از کوچه‌های خیابان فردوسی قرار دارد. فضای این کافه شامل سالنی بزرگ و چند اتاق است؛ فضایی دست نخورده از همان خانه قدیمی با صفا که از قبل وجود داشته است. میز و صندلی‌های لهستانی کافه رومنس، حس قدیمی بودن در این کافه را چند برابر می‌کند.

در راهروی کافه رومنس، آینه‌ای قدیمی را خواهید دید که بسیاری از افراد پیش از ورود به کافه با آن عکس می‌گیرند. این آینه در واقع جزئی از هویت کافه شده است. همچنین در این کافه برنامه هفتگی نمایش فیلم‌های سینمایی در نظر گرفته شده که برای علاقه‌مندان سینما جذاب است.

آدرس کافه فردوسی:

خیابان فردوسی.نرسیده به میدان فردوسی.کوچه ضرابی.پلاک ۴

موقعیت کافه رومنس روی نقشه

۵. کافه دیاموند

کافه دیاموند

کافه دیاموند از بزرگ‌ترین عمارت‌های قدیمی تهران است که به کافه تبدیل شده است. این کافه که جزو کافه های بازی تهران به شمار می‌رود، همیشه پذیرای جمعیت زیادی است و در دو سالن و حیاط زیبای آن، از دوست‌داران کافه گردی پذیرایی می‌کند.

البته فضای سالن ممکن است حس قدیمی بودن آن را تداعی نکند، اما اگر سر میزهای موجود در حیاط بنشینید، عمارت روبرویتان شما را به حال و هوای قدیم می‌برد. کافه دیاموند را در خیابان ویلا می‌توانید پیدا کنید. این کافه یکی از بهترین کافه‌ های تهران محسوب می‌شود.

آدرس کافه دیاموند:

خیابان انقلاب، خیابان نجات الهی، خیابان فلاح پور، پلاک ۳۳

 

موقعیت کافه دیاموند روی نقشه

۶. سام کافه فردوسی

سام کافه فردوسی

چند هفته است که با تلاش بنیاد پژمان، یکی از کارخانه‌های قدیمی تهران در خیابان فردوسی، بازگشایی شده است. البته این کارخانه که آرگو نام دارد، محصولی تولید نمی‌کند؛ بلکه به گالری تبدیل شده تا میزبان آثار هنری با رویکردی خاص باشد.

سام کافه یک بار کوچک در گوشه‌ای از کارخانه برپا کرده تا از مشتریانش با قهوه و کیک‌های خوشمزه پذیرایی کند. البته این مجموعه تا اواسط فروردین فقط پنجشنبه و جمعه‌ها دایر است. بعد از نیمه فروردین، کارخانه آرگو مدتی تعطیل می‌شود و بعد از آن یک شعبه دائمی از سام کافه در این کافه برپا می‌شود.

۷. کافه رستوران ری را

کافه ری را

کوچه لولاگر تهران را احتمالا می‌شناسید. کوچه‌ای در خیابان نوفل لوشاتو که با وجود پیتزا داوود، اولین پیتزا فروشی تهران، خیلی‌ها را به سوی خود می‌کشاند. با وجود کافه رستوران ری را و گالری آران، جذابیت این کوچه بیش از پیش شده است.

ری را خانه‌ای قدیمی بوده که فضای آن مشرف به حیاط است. در طبقه پایین آن هم یک گالری ایجاد شده که معمولا آثار هنری مختلفی در آن به نمایش در می‌آید. فضای داخلی ری را، شامل دیوارها و ستون‌های آن، با آجرهای قدیمی پوشیده شده و از سقف آن هم یک ریسه چراغ آویزان است.

دکوراسیون کافه ری را و المان‌های آن، با دقت خاصی انتخاب شده تا همه چیز حس نوستالژیک را به مشتریان منتقل کند. حتما به یاد داشته باشید که قبل از حضور در کافه ری را، میزتان را رزرو کنید.

آدرس کافه ری را:

خیابان نوفل لوشاتو بن‌بست لولاگر شماره ۵

موقعیت کافه ری را روی نقشه

۸. رستوران سنتی نان و نمک

رستوران سنتی نان و نمک

نان و نمک، از بناهای دوره قاجاری است که اکنون به رستوران سنتی تبدیل شده است. این رستوران در محله سرچشمه تهران قرار دارد. فضای خانه فخرالملوک پر است از گچ‌کاری، آینه‌کاری و مقرنس‌کاری. حوض آبی‌رنگ وسط حیاط هم مانند گویی جادویی، شما را در زمان به سفر خواهد برد.

آدری کافه نان و نمک:

میدان بهارستان، خیابان مصطفی خمینی، پایین‌تر از چهارراه سرچشمه، کوچه نصرالهی، کوچه جاویدی، پلاک ۱۱۴

موقعیت کافه نان و نمک روی نقشه

۹. آپ آرت مان

آپ آرت مان

آپ آرت مان موسسه‌ای فرهنگی در خیابان ایرانشهر است که بخش‌های مختلفی شامل فروشگاه صنایع دستی، محصولات هنری، کلاس‌های آموزشی و برنامه‌های فرهنگی هنری دارد.

قسمت کافه آن اما، ویژگی‌های خاصی دارد. سالن اصلی در طبقه همکف ساختمان است؛ سپس در انتهای سالن چند پله وجود دارد که وقتی آن‌ها را پایین بروید، وارد یک گلخانه خواهید شد. این گلخانه در حیاط خانه‌ای قدیمی است که شاید مشابه آن را جای دیگری نبینید. میز و صندلی‌های کافه در داخل همین گلخانه قرار گرفته و ساعت‌ها پذیرای گپ و گفت دوستانه شما خواهد بود.

آدرس کافه آپ آرت مان:

خیابان ایرانشهر، خیابان کلانتری، پلاک ۴۸

موقعیت کافه آپ آرت مان روی نقشه

۱۰. عمارت روبه‌رو

عمارت رو به رو

عمارت روبه‌رو، عمارتی قدیمی در خیابان ولیعصر است که به‌تازگی تغییر یافته و با کاربری‌های مختلف، پذیرای میهمانان است. در این عمارت می‌توانید کتابفروشی، بخض فروش محصولات فرهنگی و همچنین کافه و گالری که در پشت بام قرار دارد را ببینید. تماشاخانه‌ی این عمارت هم برای اهل تئاتر و هنر، از جدیدترین سالن‌های نمایش به حساب می‌آید.

وقت گذرانی در مجموعه‌ای فرهنگی - هنری و نوشیدن یک فنجان قهوه یا چای گرم در فصل بهار، آن هم در پشت بام یک خانه قدیمی، لذتی وصف‌نشدنی دارد که در عمارت روبه‌رو منتظر شما است.

آدرس عمارت روبه‌رو:

چهارراه ولیعصر، ضلع شمال شرقی، نبش بانک شهر،بن‌بست کیانپور

موقعیت عمارت روبه‌رو روی نقشه

نظر شما در مورد این کافه رستوران‌ها چیست؟ آیا تاکنون در آن‌ها حضور داشته‌اید؟ شما چه کافه‌های دیگری را به این لیست اضافه می‌کنید؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع فیدیلیو

دیدگاه