کجا کیوی ببینیم؟

شایان شفایی
شایان شفایی پنجشنبه، ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۵
کجا کیوی ببینیم؟

کیوی، پرنده‌‌ی کوچک و منحصربه‌فردی است که نمی‌تواند پرواز کند. در ادامه با کجارو همراه باشید تا کیوی را بیشتر بشناسیم.

کیوی پرنده‌ای است که ظاهری گلابی شکل دارد، پاهای بلندی داشته و قادر به پرواز کردن نیست. در مورد شکل ظاهری کیوی معمولا این تصور به وجود می‌آید که بدن این پرنده با خز پوشیده شده است اما این تصور حقیقت ندارد و بدن کیوی با پرهای کوچک و متراکمی که شباهت بسیاری به مو یا خز دارند پوشیده شده است. نزدیک‌ترین خویشاوندان کیوی از نظر طبقه بندی پرندگان، شترمرغ و کاسواری هستند. کیوی پرنده نسبتا کوچکی است و اندازه آن با اندازه یک مرغ برابری می‌کند. در کل پنج گونه از این پرنده وجود دارد.

پاهای کیوی بسیار قدرتمند و تنومند است و حدود یک سوم از وزن این پرنده را شامل می‌شود. کیوی‌ها بال‌های بسیار کوچکی دارند و در انتهای هر بال چنگال کوچکی دارند اما این چنگال‌ها به هیچ وجه کارآمد نیستند و به این پرنده قدرت پرواز کردن نمی‌دهند!

کیوی

نام این پرنده ارتباطی با میوه کیوی ندارد!

نکته جالبی که در مورد نام این پرندگان وجود دارد این است که بر خلاف تصور عوام، نام این پرنده ارتباطی با میوه کیوی ندارد بلکه این نام به این مسئله باز می‌گردد که این پرندگان یکدیگر با حالت خاصی صدا می‌زنند. صدایی که این پرندگان هنگام صدا زدن یکدیگر استفاده می‌کنند، چیزی شبیه به "kee-wee , kee-we" شنیده می‌شود و از همین رو نام «کیوی» را به این پرندگان نسبت دادند.

کیوی

کیوی‌ها اکثر فعالیت‌های خود را شبانه انجام می‌دهند و در طول روز استراحت می‌کنند. کیوی‌ها معمولا در طول شب به جست و جوی غذا می‌پردازند. کیوی‌ها بر روی قلمرو خود و تعیین مرز قلمرو بسیار حساس هستند و همواره در حال مشخص کردن مرز قلمرو خود هستند. کیوی‌ها پرندگان همه چیز خواری هستند. این پرندگان از حشرات، کرم‌ها و دانه‌ها تغذیه می‌کنند. کیوی‌ها حس بویایی بسیار قوی دارند و از این مزیت خود در جهت پیدا کردن غذا استفاده می‌کنند. کیوی‌ها نوک بلندی دارند و تنها پرندگانی هستند که سوراخ بینی‌شان در انتهای نوک قرار دارد.

کیوی

متاسفانه وضعیت بقای کیوی‌ها در مرحله خوبی قرار ندارد! دو گونه از کیوی‌ها وضعیت بقای «آسیب پذیر» دارند و دو گونه دیگر «در خطر انقراض» قرار دارند. اما خوشبختانه نسل این پرندگان در حال زیاد شدن و متعادل شدن است پس این امید وجود دارد که اگر شرایط به همین نحو پیش برود، نام این پرنده را در مراحل «آسیب پذیر» و یا حتی «در حال انقراض» مشاهده نکنیم.

کیوی‌ها در هر نوبت بین یک الی دو عدد تخم می‌گذارند و نکته بسیار جالبی که در مورد جوجه‌های این پرندگان وجود دارد این است که جوجه‌ها به محض بیرون آمدن از تخم پَر دارند و دقیقا شبیه به یک مدل کوچک شده از والدین خود هستند! جوجه‌ها حدود ۲۰ روز را با والدین خود زندگی می‌کنند و پس از آن ممکن است همچنان در قلمروی والدین خود بمانند و یا اینکه برای خود قلمروی جدیدی پیدا کنند.

کیوی

کیوی‌ها تنها در نیوزلند یافت می‌شوند.

کیوی‌ها پرندگانی هستند که در تنها در نیوزلند یافت می‌شوند. این پرندگان تمایل دارند تا در تنه‌ی خالی درختان و در مناطق متراکم از نظر پوشش گیاهی زندگی کنند در نتیجه زندگی در مناطق جنگلی نیوزلند می‌تواند برای این پرندگان بسیار مناسب باشد. متاسفانه کیوی‌های زیادی توسط تصادف‌های جاده‌ای در نیوزیلند جان خود را از دست می‌دهند به همین دلیل تابلوهایی در جاده‌های این کشور نصب شده‌اند که احتمال حضور این حیوانات در جاده را به رانندگان اخطار می‌دهد.

نظر شما در مورد کیوی‌ها چیست؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع livescience

دیدگاه