به سرقت رفتن شیر سنگی نماد غیرت دلیر مردان بختیاری

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۰
به سرقت رفتن شیر سنگی نماد غیرت دلیر مردان بختیاری

به سرقت رفتن شیر سنگی استان کهکیلویه و بویر احمد که به زبان محلی بهآنبردشیر می‌گویند با کجارو همراه باشید .

باتوجه به خبری که از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشری استان چهار محال بختیاری در راستای سرکشی نیروهای یگان حفاظت این اداره از کانون گردشگری پیر غار صورت گرفته مشخص شده است که یک پیکره شیر سنگی که در محل ورودی این کانون نصب شده بود توسط سارقان به سرقت رفته است.

منطقه گردشگری پیرغار در ۴۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار داردو این شیرها متعلق به دوران قاجار بوده و میراث فرهنگی کشورمان محسوب می‌شوند و البته نمادی از هویت و شجاعت مردمان این استان است کتیبه‌ای که در این مکان قرار گرفته شهرت و ارزش بسیاری دارد چرا که انقلابیون مشروطه خواه دردوره های اول و دوم در هنگام فتح تهران در این مکان گردآمدند و کتیبه‌ی نصب شده در این مکان ارزشی تاریخی - فرهنگی و سیاسی دارد.

سرقت این آثار تاریخی مهم از طریق واحد حقوقی این اداره کل در دست پیگیری است روابط عمومی اداره میراث فرهنگی و گردشگری این استان از دستگاه های متولی درخواست کرده که این اداره کل را در خصوص صیانت وحفاظت از اشیای تاریخی یاری کنند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از عموم مردم استان تقاضا کرد تا در صورت کسب اطلاعاتی در این خصوص مراتب را به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان منعکس کنند.

شیرسنگی که در گویش بختیاری به آن بردشیر گفته می شود نماد غیرت و جوانمردی است که بر روی قبور دلاورمردان بختیاری نصب می شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه