دیدنی های مشابه تایلند در ایران کدامند؟

محبوبه رستمی
محبوبه رستمی دوشنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
دیدنی های مشابه تایلند در ایران کدامند؟

تایلند را شاید بتوان محبوب‌ترین مقصد آسیای جنوب شرقی در میان ایرانی‌ها دانست. با این وجود ممکن است بسیاری از شما دنبال نقاطی مشابه تایلند در کشور ایران باشید.

شکی نیست که هر نقطه‌ای در این کره‌ی خاکی اتمسفر و فرهنگ خاص خود را دارد، ازاین‌رو  نمی‌توان به قطع یقین گفت که به‌طور مثال فلان ساحل و معبد در ایران تجربه‌ای کاملا مشابه سواحل و معابد تایلند را ارائه می‌دهد.

اما شاید بتوان با انتخاب مقصدهایی نسبتا مشابه تا حدودی حس ماجراجویی را ارضا کرد.

از سویی سفر به کشورهای خارجی برای بسیاری امکان‌پذیر نیست. علاوه بر تمام این‌ها می‌توان با جلوگیری از خروج ارز از کشور به صنعت این مرز و بوم کمک شایانی کرد.

درهرصورت اگر به هر دلیلی تاکنون موفق به سفر تایلند نشدید، می‌توانید تجربه‌ای کم‌وبیش مشابه را در ایران داشته باشید.

با این وجود اگر قصد سفر به تایلند را دارید، با مشاهده تور لحظه آخری تایلند در کجارو و مقایسه قیمت تمامی تورها و پکیج‌های مسافرتی از معتبر‌ترین فروشندگان، می‌توانید اقدام به تهیه تور کنید.

جزایر ایرانی به‌جای جزایر تایلند

تایلند کشوری پر از جزیره‌های گرمسیری است. شاید بتوان گل سرسبد آن‌ها را استان کرابی با جزایر زیبایش دانست. استان کرابی روی خط ساحلی دریای آندامان قرار دارد و هنوز هم یکی از جذابیت‌های اصلی آن، طبیعت نسبتا بکر و دست نخورده‌‌اش است که شامل سواحل سفید شنی، آب‌های گرم شفاف، صخره‌های مرجانی زیبا، غارهای بی‌شمار، آبشارهای باشکوه و بیش از ۱۳۰ جزیره از جمله جزیره‌ی کوه ‌لانتا و جزایر شش گانه‌ی مو کوه فی فی می‌شود.

اما بسیاری از تفریحاتی را که خود دلیل سفر به این مقصد جزیره‌ای هستند می‌توان در جزایر جنوبی ایران انجام داد.

به‌طور مثال غواصی در میان صخره‌های زیبای مرجانی در جزایری مانند کیش و قشم تجربه‌ای تقریبا مشابه ارائه می‌دهد.

اگر به‌دنبال جزیره‌ای بکر و بسیار زیبا هستید، جزیره هرمز گزینه‌ی بسیار مناسبی است. هرمز جزیره‌ای کوچک از توابع شهرستان قشم است که حتی خاک این جزیره‌ یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر آن به شمار می‌رود.

هرمز

پاراسل سواری، جت اسکی، اسکی روی آب، گشت با قایق تندرو، گشت تفریحی دور جزیره، ماهیگیری تفریحی، قایق های پدالی، بانانا و شاتل سواری تنها بخشی از دیگر تفریحاتی هستند که می‌توان در جزایر جنوبی ایران هم انجام داد.

پاراسل سواری

شاید تنها نکته‌ی منفی این باشد که برخی از تفریحات را نتوانید به‌همراه خانواده‌تان انجام دهید.

دریاچه‌ی زیبای اوان تجربه‌ای از سیلورلیک (دریاچه نقره‌ای)

دریاچه‌ی سیلوریک در پاتایا قرار دارد و طبیعت زیبای آن گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند. بسیاری نیز آرامشی که در اطراف آن حکمفرما است را دوست دارند. اما دریاچه‌های بسیاری در کشورمان وجود دارد که چنین تجربه‌ای را القا می‌کنند.

دریاچه‌ی شگفت‌انگیز اوان یکی از ده‌ها دریاچه‌ی ایرانی است که طبیعی بسیار آرامش بخش و زیبا دارد. علاوه بر اینکه این دریاچه در فصل‌های بهار و تابستان مشتاقان خاص خود را دارد و در پاییز با زیبایی و آرامشی مثال زدنی میزبان شما خواهد بود، در طول زمستان هم می‌توان روی سطح یخ زده‌ی اوان به ورزش مفرح اسکی روی یخ پرداخت.

دریاچه‌ی اوان

دریاچه زیبای اوان در نیمه شمالی الموت، در دامنه کوه خشچال، در فاصله ۷۵ کیلومتری قزوین و در میان چهار روستای اوان، ورین، زوار دشت و زر آباد استان قزوین قرار دارد.

پارک سنگی جمشیدیه مکانی مشابه مزرعه تمساح پاتایا

«پارک سنگی میلیون سال» در پاتایا واقع شده است و عمده شهرتش را مدیون مزرعه تمساحش است. به‌علاوه فضای سنگی پارک نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد.

پارک یا بوستان سنگی جمشیدیه در تهران می‌تواند تا حدی حال و هوای پارک سنگی میلیون سال را برای شما تداعی کند. این پارک زیبا یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری است که ساکنان تهران به مسافران پیشنهاد می‌دهند.

پارک جمشیدیه

اگر مشتاق تماشای گونه‌های تمساح از نزدیک هستید، مزرعه‌ِ‌ی تمساح در جزیره‌ی هنگام نیز انتخاب خوبی است. این مکان تنها پارک تمساح کشور است که مرکز گردشگری مهمی هم به شمار می‌رود.

پارک تمساح

کاخ گلستان و عالی قاپو، تجربه‌ای همانند کاخ بزرگ بانکوک

کاخ بزرگ مجموعه‌ای ارزشمند از ساختمان‌های سلطنتی است که قدمت قدیمی‌ترین بنای آن به قرن هفدهم میلادی باز می‌گردد. این مجموعه از قرن هجدهم میلادی تاکنون محل اقامت رسمی پادشاهان رسمی تایلند بوده است.

در ساخت این مجموعه‌ی چشم‌نواز به‌طرزی هنرمندانه سبک معماری سنتی تایلند با معماری اروپایی ترکیب شده است که همین موضوع ارتباط با این نوع معماری را آسان‌تر می‌کند.

این مجموعه‌ی ۴۹۹ هزار متر مربعی متشکل از چند سازه است که از این میان شاید مشهورترین آن‌ها معبد بودای زمردین باشد.

بانکوک

کاخ باشکوه گلستان واقع در مرکز شهر تهران یکی از منحصربه‌فردترین بناهای ایرانی است که با معماری تلفیقی زیبایش همه را مبهوت خود می‌کند.

کاخ گلستان

کاخ یا عمارت عالی قاپو هم یکی از شاه‌نشین‌های ایرانی به شمار می‌رود که در دوران شکوهمند صفوی ساخته شده است. هر دوی این بناها با توجه‌به قدمت و نوع معماری و کاربری آن در گذشته می‌توانند گزینه‌های خوبی برای کسب تجربه‌ای مشابه باشند. البته کاخ گلستان از این میان تجربه‌ای نزدیک تر را ارائه می‌دهد.

عمارت عالی قاپو

معبد قدیمی هندوها، معبد آناهیتا و چغازنبیل؛ مشابه‌های ایرانی معابد تایلندی

تایلند و به‌خصوص بانکوک را می‌توان بهشت معابد بودایی به شمار آورد. معابد بسیاری در این کشور وجود دارد که به‌خوبی هم حفظ و نگه‌داری می‌شوند.

شاید به خاطر تفاوت در ظاهر و سالم ماندن معابد تایلندی نسبت به معابد موجود در ایران پیشنهاد دادن معابدی مانند چغازنبیل و آناهیتا به‌جای پاگوداهای مشهور تایلندی کمی نامتعارف باشد اما به هر صورت این مکان‌ها زمانی پررونق بوده‌اند و از مشهورترین نیایشگاه‌های ایرانی محسوب می‌شوند.

چغازنبیل

بدون شک نمی‌شود با قدم زدن در میان این معابد تجربه‌ای عینا مشابه را داشت اما از طرف دیگر نمی‌توان از حال و هوای خاصی که قدم زدن در این معبد دارد، چشم‌پوشی کرد.

از این میان شاید نزدیک‌ترین گزینه معبد قدیمی هندو است که در بندرعباس قرار دارد. بزرگی این معبد با عظمت معابد بودایی تایلند قایل قیاس نیست. این معبد شامل اتاقی چهار گوش است که گنبدی زیبا روی آن قرار دارد و درون آن می‌توان نقش‌های مذهبی از خدایان هندی همچون کریشنا را تماشا کرد. متاسفانه این معبد هم مانند دیگر بناهای تاریخی مورد بی‌توجهی مسؤلین قرار گرفته است.

خلیج هندو

تخت جمشید، شوشتر و ملایر نمونه‌های مشابه آیوتایا (Phra Nakhon Si Ayutthaya)

تخت جمشید، شوشتر و ملایر هر سه با آیوتایا شباهت‌هایی دارند. این سه شهر زمانی پایتخت بوده‌اند و هر سه هم مملو از مخروبه‌های قدیمی هستند.

آیوتایا، پایتخت سابق تایلند تنها یک ساعت با ماشین از بانکوک فاصله دارد. این پایتخت قدیمی زمانی شهری پررونق و مرفه بود که اغلب معاملات تجاری تایلند در آن صورت می‌گرفت.

آیوتایا تاجران و فرستاده‌های بسیاری را از سراسر دنیا جذب و روابط دیپلماتیک نزدیکی با کشورهایی همچون پرتغال، چین، ژاپن و فرانسه داشت. روزگاری هنر و فرهنگ در این شهر رونق گرفت، اما امروزه به‌صورت آشکارا با وجود تعداد بسیاری بنای زیبا و تزیین‌شده، این مکان به مقصد توریستی محبوبی تبدیل شده است که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

در بیش از ۴۰۰ سال، آیوتایا از پایتخت پررونق تایلند، به خرابه‌ای غارت‌زده و به یغما رفته مبدل شد. ساکنان این شهر در سال ۱۷۶۲ میلادی توسط ارتش برمه‌، مجبور به فرار و ترک شهر شدند.

معبد تایلند

تخت جمشید نیازی به تعریف و تمجید ندارد. این شهر باستانی نه‌تنها در میان ما ایرانی‌ها به‌خوبی شناخته شده است بلکه در سراسر دنیا از شکوه آن صحبت می‌شود.

تخت جمشید

شوشتر در زمان ساسانیان و ملایر در زمان حکومت زندیان برای مدتی به‌عنوان پایتخت ایران‌زمین شناخته می‌شدند. این دو شهر مملو از آثار به‌جای مانده‌ی قدیمی هستند که هر ایرانی باید به وجود آن‌ها غبطه بخورد. بی‌شک تنها چیزی که ایران کم ندارد بناهای تاریخی است.

شوشتر

البته برخلاف تخت جمشید و آیوتایا، دو شهر ملایر و شوشتر امروزه هم رونق خود را تا حدودی حفظ کرده‌اند. 

بوستان ملت تهران و گردشگاه شاه گلی تبریز به‌جای پارک لامپینی (Lumpini Park)

پارک لامپینی از بهترین پارک‌های بانکوک است که اغلب مسافران و بومی‌های این شهر برای فرار از شلوغی شهر به آن پناه می‌برند. در ایران عزیز هم از این دست نقاط کم نیست.

بوستان ملت تهران یکی از زیباترین نقاط پایتخت است که احتمالا اغلب مسافرانی که عازم این شهر هستند از آن دیدن خواهند کرد. وجود دریاچه‌ها، مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه سواری، زمین‌های بازی و وجود حیوانات متنوع از ویژگی‌های بوستان ملت به شمار می‌رود.

پارک ملت تهران

گردشگاه شاه‌گلی از مهم‌ترین جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تبریز محسوب می‌شود که در هفت کیلومتری مرکز شهر قرار دارد. دریاچه‌ای با عمق حدود ۱۲ متر فرصت انجام تفریحاتی مانند قایق‌سواری را فراهم آورده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پارک عمارتی کلاه فرنگی است که وسط دریاچه قرار دارد و چشم‌اندازی بسیار زیبا را پدید آورده است.

تبریز

تجربه هیجان‌انگیز زیپ لاین رامسر تجربه‌ای مشابه پارک فلایت پاتایا

پارک فلایت (Flight of the Gibbon) تنها یک ساعت از پاتایا فاصله دارد. در این پارک می‌توانید تجربه‌ی زیپ لاین در میان درختان را داشته باشید. البته نقاط دیگری هم در تایلند وجود دارد که برای چنین کاری ساخته شده‌اند. اما برای کسب چنین تجربه‌ای نیاز نیست حتما به این کشور سفر کنید. زیپ لاین تله کابین رامسر با واقع شدن در ارتفاعات و جنگل‌های سرسبز و زیبا تجربه‌ای بسیار نزدیک را برایتان فراهم می‌کند.

زیپ لاین رامسر

خریدی مشابه خرید در بانکوک

بانکوک مراکز خرید فراوانی دارد که اغلب کسانی که به تایلند سفر می‌کنند از آن‌ها دیدن می‌کنند. اما اگر بدانید برخی از بزرگ‌ترین مراکز خرید جهان در کشور خودمان قرار دارند احتمالا تصورتان دگرگون خواهد شد.

مرکز خرید بانکوک

مرکز خریدPantip Plaza (مرکز خرید لوازم کامپیوتری) در بانکوک

مرکز خرید خلیج فارس در شیراز و سیتی سنتر در اصفهان از جمله این مراکز خرید هستند. مجتمع خلیج فارس با مساحتی بالغ بر ۵۰۰ هزار متر مربع به‌عنوان پنجمین مرکز خرید بزرگ جهان شناخته می‌شود که البته هنوز به‌طور کامل افتتاح نشده است. این مرکز شامل بزرگ‌ترین هایپر مارکت کشور، رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها، مراکز تفریحی، باند هلیکوپتر، پارکینگ سرپوشیده با ظرفیت ۵۵۰۰ خودرو، هتل بین‌المللی و مرکز بازی‌های رایانه‌ای است.

هایپر شیراز

سیتی سنتر اصفهان نیز از بزرگ‌ترین مراکز خرید ایران و خاورمیانه به شمار می‌رود که علاوه بر مراکز خرید از مراکز تفریحی پرتعدادی برخوردار است. همچنین بزرگ‌ترین شهربازی سرپوشیده خاورمیانه در این مرکز قرار دارد.

سیتی اصفهان

مطالب مرتبط:

منبع kojaro

دیدگاه