نکاتی که باید پیش از سفر به مراکش بدانیم (قسمت اول)

کسری مجیدی
کسری مجیدی چهار شنبه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۰
نکاتی که باید پیش از سفر به مراکش بدانیم (قسمت اول)

مراكش يكی از مقاصد گردشگری پرطرفدار، چه در قاره‌ی آفريقا و چه در جهان است. در اين مقاله همراه كجارو باشيد تا با نكاتی كه پيش از سفر به اين كشور بايد بدانيد، آشنا شويد.

مراکش از کشورهای شمال غربی قاره‌ی آفریقا است. این کشور با جمعیتی ۴۰ میلیونی هرساله پذیرای گرداشگران زیادی از اقصی نقاط جهان است.

کازابلانکا که بزرگ‌ترین شهر این کشور است از دیرباز از اصلی‌ترین قطب‌های گردشگری آفریقا محسوب می‌شود. امروزه مراکش با تلفیقی از فرهنگ سنتی و مدرن، جاذبه‌های فراوانی برای علاقه‌مندان دارد.

در این مقاله با برخی از قوانین و نکاتی که برای سفر به این کشور لازم است، آشنا خواهید شد.

لباس مناسب بپوشید

به‌طور کلی در مراکش نحوه‌ی پوشش و لباس مردان تفاوتی ندارد؛ اما قضیه برای زنان کاملا متفاوت است. زنان برای اینکه با خیالی آسوده‌تر در سطح شهر به گشت‌وگذار بپردازند، باید به‌گونه‌ای لباس بپوشند که کمتر جلب توجه کنند.

حتی اگر با مردی از آشنایان خود در حال قدم زدن باشند ولی پوشش کاملی نداشته باشند، ممکن است نگاه مردم را به سوی خود ببینند.

برای ورود به مساجد هم باید تا مچ دست‌هایشان، پوشیده باشد. بهترین کار این است که همیشه با خود شالی را به‌همراه داشته باشند.

مردم مراکش

خرج کردن

بیشتر فروشگاه‌های اصلی مراکش، کارت‌های اعتباری رایج را قبول می‌کنند؛ اما مغازه‌های کوچک و دست‌فروش‌ها پول نقد دریافت می‌کنند. به همین دلیل پول نقد کشور را در جیب داشته باشید.

واحد پول این کشور، درهم مراکشی است. هر درهم مراکش برابر ۴۵۰ تومان است.

پول مراکش

شاید تصور کنید که با توجه به میزان گردشگری بودن این کشور با قیمت‌های به مراتب پایین‌تری روبه‌رو شوید؛ ولی هزینه‌ها در مقابل اروپا یکسان است. تقریبا برای هر روز ۴۵۰,۰۰۰ تومان نیاز دارید.

موجودی دستگاه‌های خودپرداز زود تمام می‌شود

به‌محض اینکه در هتل یا صرافی، امکان تعویض پول خود را با درهم داشتید، این کار را بکنید. موجودی دستگاه‌های خودپرداز خیلی زود به اتمام می‌رسد. حتی علی‌رغم شارژ روزانه‌ی دستگاه‌ها، موجودی آن تمام می‌شود.

این را هم به یاد داشته باشید که در مراکش به‌سختی می‌توانید چک‌پول‌های خود را نقد کنید؛ پس پول نقد همراه داشته باشید.

خودپرداز مراکش

همه جور پول نقدی همراهتان باشد

از سکه تا انواع اسکناس در جیب‌تان باشد تا ضرر نکنید. سکه‌ها را حتما با خود به‌همراه داشته باشید. برای خرید از دست‌فروش‌ها به کارتان خواهند آمد.

سکه در مراکش

تاکسی‌های مراکش در صورت نیاز پولتان را تعوض می‌کنند؛ اما حواستان باشد که مقداری ضرر خواهید کرد. بیشتر تاکسی‌ها برای مسافت‌های داخل شهری حدودا ۱۴,۰۰۰ تومان می‌گیرند.

در انتهای سفر، برای اینکه کمتر ضرر کنید هرچه درهم مراکشی در جیب دارید را خرج کنید.

چانه بزنید

اگر از فروشگا‌های اصلی شهر خرید می‌کنید، حتما چانه بزنید. باور کنید اگر کمی برای چانه زدن وقت بگذارید می‌توانید تا نصف قیمت تخفیف بگیرید.

به هر روش ممکن این کار را انجام دهید. مثلا به‌دلیل اینکه قیمت بالاست از فروشگاه بیرون بیایید؛ مطمئن باشید فروشنده به‌دنبال شما می‌آید و صدایتان می‌زند!

خرید در مراکش

قبل از سوار شدن در تاکسی هم هزینه‌ی آن را تعیین کنید تا در انتها با مشکلی مواجه نشوید.

انعام دادن

مقداری پول نقد هم برای انعام دادن کنار بگذارید. اندکی از جیب خود بیشتر خرج کنید تا از خدمات بهتری بهره‌مند شوید.

انعام در مراکش

مراقب راهنماهای محلی باشید

پیدا کردن راهنمای محلی برای سفر و گشت‌وگذار در شهر، فکر بسیار خوبی است؛ چراکه با کمک آن‌ها می‌توانید از جاذبه‌های بیشتری دیدن کنید.

از طرفی هم باید مراقب آن‌ها باشید. راهنماهای محلی شما را برای خرید به مغازه‌هایی می‌برند که آشنایشان است تا از این طریق سود بیشتری کنند. به حرف‌های راهنمای محلی گوش ندهید و خودتان برای خرید و چانه زدن دست به کار شوید.

به تورهای مجانی نروید

حتی اگر راهنمای تور نگرفته باشید، زمانی که در سطح شهر در حال قدم زدن هستید، عده‌ای از محلی‌ها شما را به تورهای رایگان دعوت می‌کنند. هرگز این پیشنهادها را قبول نکنید.

آن‌ها با این کار به‌طور مداوم از شما طلب انعام می‌کنند. حتی برخی برای راهنمایی مسیر هم انعام می‌گیرند!

بهترین کار این است که برای یافتن مسیرها از هتل راهنمایی بخواهید یا از طریق اپلیکیشن‌های مسیریابی این کار را انجام دهید.

تور مراکش

به زمان‌بندی سفرتان دقت کنید

از آنجایی که مراکش یک کشور مسلمان است، روزهای تعطیل آن هم متفاوت با دیگر نقاط است. عموما روزهای جمعه مغازه‌ها تعطیل هستند.

در ماه رمضان هم به‌سختی در طول روز رستورانی برای غذا خوردن پیدا خواهید کرد. روزهای مذهبی دیگری هم هستند که شهر در خاموشی کامل به سر می‌برد.

در نتیجه با در نظر داشتن مناسبت‌های این کشور، سفر خود را تنظیم کنید.

مسجد مراکش

مراقب آب آشامیدنی باشید

اگر می‌خواهید خیالتان راحت باشد، از بطری‌های آب معدنی بنوشید. حتی با این بطری‌ها مسواک بزنید.

حواستان باشد که از یخ‌های غیربهداشتی استفاده نکنید.

آب آشامیدنی مراکش

اگر مایل به دانستن باقی نکات سفر به مراکش هستید، در قسمت دوم این مقاله همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه