راهنمای سفر به مجارستان

راهنمای سفر به مجارستان، شامل اطلاعات کلی و ضروری درباره‌ سفر به این کشور دیدنی در اروپای مرکز است. با کجارو همراه باشید.

درباره مجارستان بیشتر بدانید:

معرفی مجارستان

اطلاعات ضروری مجارستان

آب و هوای مجارستان

بهترین زمان سفر به مجارستان

اقامت در مجارستان

هزینه‌های سفر به مجارستان

جاهای دیدنی‌ مجارستان

رژیم غذایی مجارستان

معرفی مجارستان

مجارستان

مجارستان، کشوری در اروپای مرکزی است. این کشور از شمال با اسلواکی، از غرب با اتریش، از جنوب غربی با کرواسی و اسلوونی، از جنوب با صربستان، از شرق با رومانی و از شمال شرقی با اوکراین مرز مشترک دارد.

مجارستان عضو اتحادیه‌ اروپا و توافق‌نامه‌ شنگن است. جاذبه‌های گردشگری و مقصدهای عالی و متنوع توریستی این کشور هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند.

ارتفاعات شمال غربی، دشت بزرگ در شرق، دریاچه‌ها و رودخانه‌های متعدد، دریاچه‌ بالاتون (Balaton) که بزرگ‌ترین دریاچه‌ اروپای مرکزی است و صدها روستا و شهر تاریخی و زیبای کوچک و بزرگ از جذابیت‌های این کشور زیبا است. علاوه بر این‌ها، دسترسی عالی این کشور و قرار گرفتن در مرکز اروپا، به‌اضافه‌ فرهنگ و اقتصاد زنده و شکوفا، دست به دست هم داده‌اند تا مجارستان، مقصدی عالی برای سفر باشد.

اطلاعات ضروری مجارستان

اختلاف ساعت با تهران

مجارستان در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +1 hour قرار دارد که ۲ ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

مجاری

واحد پول

فورینت (HUF)

نوع برق شهری

برق شهری در مجارستان، ۲۳۰ ولت و ۵۰ هرتز است. پریزها و دوشاخه‌ها در مجارستان از نوع C  و F است که تصویر آن را در ادامه مشاهده می‌کنید.

پریز برق ترکیه

پریز نوع c

عکس از وب‌سایت netio-products.com

کد کشور

۳۶+

شماره‌های اضطراری

شماره‌ ۱۱۲ شماره‌ اضطراری چندمنظوره در مجارستان است که علاوه بر زبان مجاری، تماس‌ها به زبان‌های انگلیسی، آلمانی و در برخی مناطق به زبان رومانیایی پاسخ داده می‌شوند. اپراتور ۱۱۲ به‌طور متوسط در کمتر از ۶ ثانیه پاسخگو است و در کمتر از ۳ ثانیه موقعیت تماس‌گیرنده را ردیابی می‌کند.

از همین شماره در تمام اتحادیه اروپا می‌توان به‌عنوان شماره اضطراری چندمنظوره استفاده کرد.

شماره‌های اختصاصی اضطراری دیگر در مجارستان عبارت‌اند از:

آمبولانس و فوریت‌های پزشکی: ۱۰۴

آتش‌نشانی و امداد و نجات: ۱۰۵

پلیس: ۱۰۷

جهت رانندگی: راست

فهرست فرودگاه‌های بین‌المللی

فرودگاه بین‌المللی بوداپست فرنک لیست

فرودگاه بین‌المللی دبرسن

فرودگاه بین‌المللی سالفرملیک

آب‌ و‌ هوای مجارستان

چشم‌اندازی از بوداپست

عکس از وب‌سایت roughguides.com (عکاس: نامشخص)

دمای هوای مجارستان در طول سال از منفی ۲۰ درجه‌ سانتی‌گراد تا ۳۹ درجه‌ سانتی‌گراد بالای صفر، متغیر است. توزیع و تناوب بارش باران به‌دلیل آب‌و‌هوای قاره‌ای که این کشور دارد، غیر قابل پیش‌بینی است. بادهای شدید بعد از روزهای داغ تابستانی رایج است و بارش باران بیشتر در پاییز اتفاق می‌افتد. بخش‌های غربی این کشور، معمولا بارندگی بیشتری را نسبت به بخش‌های شرقی دریافت می‌کنند و خشکسالی‌های جدی ممکن است در تابستان به وقوع بپیوندد. آب‌و‌هوا در دشت بزرگ، ناملایم است. این منطقه تابستان‌های بسیار گرم، زمستان‌های بسیار سرد و بارندگی اندکی دارد. آب‌وهوای پایتخت، قاره‌ای مرطوب است و دمای هوا در بهار و پاییز مطبوع و ملایم است. در تابستان، هوا گرم است و بارش‌های شدید ناگهانی اتفاق می‌افتد. زمستان‌های پایتخت سرد و معمولا دمای هوا زیر صفر است.

بهترین زمان سفر به مجارستان

قلعه بوداپست

عکس از Shutterstock (عکاس: نامشخص)

بیشتر گردشگران مجارستان، فصل تابستان را برای سفر انتخاب می‌کنند و این فصل در بین گردشگران محبوب‌تر است چراکه ۹ تا ۱۰ ساعت در روز هوا روشن است و البته گاهی بادها و طوفان‌های کوتاه و شدید وجود دارد. رطوبتی که عامل این شرایط است در بوداپست آزاردهنده است. در سایر بخش‌ها، آب‌و‌هوا مطبوع و ملایم است.

فستیوال‌های بهاری و تابستانی در بوداپست، جاذبه‌های گردشگری و ویژگی‌های منحصربه‌فرد غذایی، باعث می‌شوند که بسیاری از افراد این دو فصل را هم برای سفر به این شهر انتخاب کنند و در واقع این شهر بیشتر ایام سال مسافر دارد. اما سایر بخش‌های این کشور، جاذبه‌های کمی در فصل زمستان دارند و آب‌و‌هوای آن‌ها تا اواخر بهار، چندان مطبوع نیست. ماه مه، گرم است ولی بارندگی دارد و بهترین زمان برای دیدن Danube Bend، دهکده‌ Tihany و شهر سوپرون (Sopron) است قبل از اینکه سیل جمعیت گردشگران از راه برسد. ماه ژوئن، گرم‌تر و خشک‌تر است. جمعیت گردشگران مجارستان در تابستان بیشتر است. البته در تابستان هم نواحی روستایی و کمتر شناخته شده، گردشگران کمتری دارند حتی در فصل‌های شلوغ سال.

اقامت در مجارستان

در فصل پرگردشگر سال، اماکن اقامتی به سرعت پر می‌شوند. بنابراین اگر قصد دارید در تابستان به مجارستان سفر کنید، حتما باید محل اقامت خود را از قبل رزرو کنید. در مقاصد توریستی اصلی، اقامت در هتل رایج است و در سراسر این کشور، پانسیون‌های خانگی و مهمان‌خانه‌های متعددی وجود دارد.

برای یک اتاق دوتخته در حدود ۸۰۰۰ فورینت باید بپردازید. اگر به‌دنبال اقامتگاه‌های کم‌هزینه هستید، خوابگاه‌های دانشجویی انتخاب خوبی هستند. البته این خوابگاه‌ها در ماه‌های ژوئیه و اوت و آخر هفته‌ها در تمام طول سال قابل کرایه کردن هستند. برای رزرو این خوابگاه‌ها باید با دفاتر گردشگری داخلی هماهنگ کنید.

D8 Hotel در بوداپست

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

اتاق‌های خصوصی و آپارتمان‌ها هم انتخاب‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند که برای رزرو آن‌ها می‌توانید از طریق آژانس (Ibusz) به آدرس اینترنتی www.ibusz.hu یا دفاتر گردشگری مراجعه کنید.

اتاق‌های دوتخته در شهرستان‌ها بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ فورینت قیمت دارند. گزینه‌های ارزان‌تر در میان هتل‌ های مجارستان معمولا خارج از بوداپست و دورتر از دریاچه‌ بالاتون قرار دارند. در نواحی اطراف دریاچه، قیمت‌ها در حدود ۳۰ درصد بالاتر است.

هزینه‌ کمپینگ در اردوگاه‌ها بسته به امکانات آن اردوگاه، متفاوت است. در فصل‌های پرگردشگر، به‌ازای هر نفر شبی ۸۰۰ فورینت باید بپردازید. این مبلغ در اطراف دریاچه‌ بالاتون دوبرابر می‌شود.

هزینه‌ های سفر به مجارستان

پول مجارستان

عکس از وب‌سایت hungarytoday.hu (عکاس: نامشخص)

هزینه‌ روزانه در مجارستان برای سفر ارزان، در حدود ۱۲۰۰۰ فورینت است که شامل ۳۰۰۰ تا ۶۵۰۰ فورینت برای اقامت در خوابگاه، ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ فورینت برای غذا خوردن در رستوران ارزان یا سلف سرویس و ۷۰۰ فورینت برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری مثل موزه‌ها است.

هزینه‌ روزانه برای سفرهای میان‌رده بین ۱۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ فورینت است. این هزینه شامل ۷۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ فورینت برای اقامت در اتاق اختصاصی یک یا دوتخته، ۳۵۰۰ تا ۷۵۰۰ فورینت بابت غذا و نوشیدنی و ۱۵۰۰ فورینت برای فعالیت‌های تفریحی است.

هزینه‌ روزانه برای سفرهای گران‌قیمت بیش از ۳۵۰۰۰ فورینت است. این هزینه شامل ۱۶۵۰۰ فورینت برای اتاق دوتخته در هتل خوب، ۱۲۵۰۰ فورینت بابت غذا و نوشیدنی در رستوران خوب و ۳۶۰۰ فورینت بابت بلیط‌های چندمنظوره‌ فعالیت‌های تفریحی شامل اسپا و پارک آبی است.

جاهای دیدنی مجارستان

چشم‌اندازی از بوداپست در کنار دانوب

عکس از وب‌سایت travel2next.com (عکاس: نامشخص)

از بوداپست پایتخت زیبا و نورانی مجارستان گرفته تا شهرها و روستاهای کوچک، هر طرف که سر بر گردانید، تاریخ و فرهنگ پرباری را مشاهده خواهید کرد. بوداپست را با شهرهایی مثل پراگ و پاریس می‌توان مقایسه کرد. این شهر با اختلاف زیاد مهم‌ترین مقصد گردشگری در مجارستان است با وجود این، سایر شهرها و مناطق این کشور هم، دیدنی و زیبا هستند. شهرهای کوچک و بزرگ شکل سنتی خود را حفظ کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها از فرهنگ‌های دیگر تاثیر پذیرفته‌اند و این تاثیرات را به وضوح می‌توان در این شهرها مشاهده کرد. در بخش‌های حومه و در طبیعت مجارستان می‌توانید از تماشای چشم‌اندازهای زیبا لذت ببرید. هر کجای این کشور که باشید، منظره‌های زیبای طبیعی در نزدیکی شما خواهند بود. رودها، دریاچه‌ها و کوهستان‌ها در کنار رود بزرگ و باشکوه دانوب، دره‌های سرسبز و فرصت‌های بی‌نظیر برای پیاده‌گردی در طبیعت و فعالیت‌های تفریحی و ورزشی در فضای باز، تنها گوشه‌ای از جاهای دیدنی مجارستان است.

۱. قلعه‌ بودا

قلعه بودا

زمانی که به قلعه‌ باشکوه بودا در بوداپست نگاه می‌اندازید، متوجه می‌شوید که چرا بسیاری از افراد این شهر را به‌عنوان پاریس شرق می‌شناسند. این بنای تاریخی شگفت‌انگیز که یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است، از نظر طراحی شگفت‌انگیز و شکوه و عظمت، با کاخ ورسای برابری می‌کند. این قلعه به‌جای قصری ساخته شده که در سال ۱۶۸۶ در نبرد بودا ویران شده بود. این بنای جدید که دربردارنده‌ ۲۰۰ اتاق است، در قرن هجدهم میلادی بازسازی شد. تمرکز طرح متقارن و جذاب این بنا روی گنبد مرکزی ۱۶ متری آن است که مشرف به رود دانوب ساخته شده است. از این رود، مناظر شگفت‌انگیزی از قلعه را می‌توان تماشا کرد. بخش‌هایی از بنای قرون‌وسطایی اصلی بازسازی شده‌اند از جمله برج Buzogány و برج جنوبی باشکوه که قدمت آن به قرن پانزدهم میلادی بر می‌گردد.

۲. رود دانوب

طبیعت مجارستان با رود دانوب

عکس از وب‌سایت viennabudapesttransfer.com (عکاس: نامشخص)

رود شگفت‌انگیز و بزرگ دانوب از شمال تا جنوب مجارستان جریان دارد و از بوداپست می‌گذرد و این شهر را به دو قسمت تقسیم می‌کند. بهترین چشم‌اندازهای غروب خورشید از بوداپست را می‌توانید از فراز پل مشهور آزادی ببینید. این پل یکی از مناطق محبوب در میان اهالی شهر و گردشگران است. یکی از زیباترین مناظر بوداپست، جایی است که رود دانوب دور رشته‌کوه سرسبز و جنگلی وایسگراد می‌چرخد. این منطقه یکی از محبوب‌ترین مقصدها برای علاقه‌مندان به طبیعت و پیاده‌گردی است. کروزهای متعددی هم برای سفر در رود دانوب و لذت بردن از مناظر زیبای اطراف آن وجود دارد. رود دانوب با ۲۸۵۰ کیلومتر طول، دومین رود طولانی اروپا پس از ولگا است.

۳. شهرهای تاریخی اسپا

اسپاهای مجارستان

عکس از وب‌سایت thermalwatercosmetics.com (عکاس: نامشخص)

اگر به‌دنبال تعطیلاتی آرام در کنار تماشای جاذبه‌های فرهنگی هستید، مجارستان بهترین انتخاب است. در سراسر این کشور، شهرهای تاریخی اسپا متعددی وجود دارند که امکانات زیادی در اختیار گردشگران می‌گذارند. از یک حمام ساده گرفته تا اقامتگاه‌های لوکس اسپا. مجارستان از قدیم به خاطر حمام‌ها و چشمه‌های آب معدنی شهرت داشته است. قدمت این حما‌م‌ها به ۲۰۰۰ سال پیش و به زمان رومیان بر می‌گردد. رومیان، اعتقاد خاصی به تاثیرات شفابخش آب‌های معدنی این منطقه داشتند. در قرن شانزدهم میلادی، ترک‌ها، حمام‌های ترکی را به راه انداختند که هنوز هم بعضی از آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیش از ۱۰۰۰ چشمه، آب معدنی و آب گرم این اسپاهای طبیعی را تامین می‌کند. یکی از مشهورترین آن‌ها Lake Hevíz نام دارد که متوسط دمای آن ۲۵ درجه‌ سانتی‌گراد است.

۴. تیهانی (Tihany)

تیهانی

یکی از محبوب‌ترین مقصدهای توریستی در مجارستان، شبه‌جزیره ی کوچک تیهانی در دریاچه‌ بالاتون است. این شبه‌جزیره فقط ۸ کیلومتر مربع وسعت دارد. با وجود اینکه بسیار کوچک است ولی زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی مجارستان را در اختیار دارد. این منطقه یک ذخیره‌گاه طبیعی است و ورود ماشین به بخش‌های جنوب غربی آن ممنوع است. بهترین راه برای گشت‌و‌گذار در این منطقه، با پای پیاده است. یکی دیگر از جاذبه‌های این شهر، یک صومعه‌ بندیکیتی قرن هفدهمی است که چشم‌اندازی زیبا از دریاچه و نواحی اطراف آن دارد. در فصل بهار، زمانی که درختان بادام شکوفه می‌دهند و در فصل تابستان، زمانی که زمین به هزاران رنگ زیبا مزین می‌شود، زیباترین مناظر را در این منطقه خواهید دید. در بندر Inner، از گردشگاه‌های ساحلی زیبا لذت خواهید برد.

۵. غارهای Lillafured

غارهای مجارستان

یکی دیگر از مقاصد اسپای محبوب در مجارستان، شهر Lillafured در رشته‌کوه بوک است. علاوه بر اسپا این منطقه به خاطر غارهای شگفت‌انگیزش شهرت دارد که به‌سادگی از مرکز شهر با پای پیاده قابل دسترسی هستند. از میان مشهورترین غارهای این مجموعه می‌توان غار Istvan را نام برد که اشکال استالاکتیتی آن بسیار جالب توجه است. در غار Petofi دیواره‌ها با پوشش گیاهی منحصربه‌فردی پوشیده شده‌اند. برای اینکه تجربه‌ای ماجراجویانه‌تر داشته باید، مسیر غار Szeleta را طی کنید. در این غار آثاری به جا مانده از عصر یخبندان شامل تیرها و نیزه‌هایی را خواهید دید که با مهارت تمام ساخته شده‌اند.

۶. سوپرون (Sopron)

سوپرون

سوپرون در ۶۴ کیلومتری جنوب وین قرار دارد و فقط ۸ کیلومتر با مرز اتریش فاصله دارد. این منطقه که در نزدیکی کوه‌پایه‌های آلپ واقع شده، مقصدی محبوب برای سفرهای کوتاه است. جذابیت این منطقه فقط به خاطر طبیعت و چشم‌اندازهای زیبای اطراف آن نیست. تعداد زیادی بنای قرون‌وسطایی و ساختمان‌های باروک در این شهر وجود دارد. در این شهر ۱۱۵ بنای ثبت شده و ۲۴۰ بنای حفاظت‌شده وجود دارد که بزرگ‌ترین مجموعه در نوع خود در تمام اروپا است. همه‌ این ساختمان‌ها در بخش قدیمی شهر در محدوده‌ دیوارهای قرون‌وسطایی قرار گرفته‌اند. بسیاری از این بناهای تاریخی مورد توجه گردشگران قرار دارند چون در دوره‌های تاریخی مختلف، بخش‌هایی به هرکدام از آن‌ها اضافه شده است.

۷. قلعه‌ ایگر

قلعه اگر

مجارستان، قلعه‌، کاخ و دژهای  تاریخی متعددی دارد که هرکدام از آن‌ها گوشه‌ای از تاریخ این سرزمین را به چشم دیده‌اند. یکی از مشهورترین آن‌ها، قلعه‌ ایگراست که در دامنه‌های جنوبی کوه‌های بوک واقع شده است. قدمت این قلعه به قرن شانزدهم بر می‌گردد. گردشگران امروزه می‌توانند از تماشای برج‌های به‌جا‌مانده و سایر آثار باقی مانده از این قلعه‌ قدیمی لذت ببرند و عظمت و شکوه گذشته‌ آن را تصور کنند. از این قلعه می‌توان بناهای تاریخی به سبک باروک در بخش پایینی شهر را مشاهده کرد؛ جایی که رستوران‌ها و کافه‌های متعدد و زیبایی دارد.

۸. کلیسای جامع سنت پیتر

کلیسای جامع سنت پیتر

این کلیسا که در محل یکی از بناهای آرامگاهی رومی ساخته شده است، مثل سایر بناهای تاریخی مجارستان، نشانه‌هایی از دوران تاریخی مختلف را در خود جای داده است. تاثیر فرهنگ‌ها و معماری‌های گوناگون را می‌توانید در گوشه گوشه‌ این بنا مشاهده کنید. این کلیسا در سال ۱۰۰۹ ساخته شده و بخش قدیمی و اصلی آن متعلق به قرن دوازدهم میلادی است که بعدها بازسازی شده و یک بار هم در حمله‌ مغول‌ها ویران شده است. این کلیسا در نهایت در سال ۱۸۹۲ بار دیگر به‌طور کامل بازسازی شده است و بنای باشکوهی که امروزه می‌بینید، به‌جای مانده است. داخل این کلیسا مجموعه‌ ارزشمندی از صنایع دستی مذهبی از گوشه و کنار مجارستان دیده می‌شود.

۹. کاخ سلطنتی وایسگراد

کاخ سلطنتی وایسگراد مجارستان

عکس از وب‌سایت libredd.it (عکاس: نامشخص)

این کاخ بر فراز شهر قدیم وایسگراد، در ۴۰ کیلومتری شمال بوداپست قرار دارد. بقایای این کاخ تاریخی و باشکوه و شهر قدیمی وایسگراد، مقصدی عالی برای یک سفر یک روزه از پایتخت است. این کاخ ابتدا به دستور چارلز اول ساخته شد زمانی که او و دربارش در سال ۱۳۱۶ به وایسگراد نقل مکان کردند. صد سال بعد این کاخ گسترش پیدا کرد و به‌عنوان یکی از بهترین کاخ‌های اروپا شناخته می‌شد. این کاخ به خاطر عظمت و شکوه و چشم‌اندازهای زیبا بر فراز رود دانوب، مورد توجه گردشگران قرار دارد.

۱۰. تپه‌های بودا

تپه‌های بودا

علاوه بر آثار تاریخی و فرهنگی، فضاهای باز و پارک‌های متعددی در بوداپست وجود دارد. تپه‌های بودا در حومه‌ غربی شهر یکی از محبوب‌ترین فضاهای باز این شهر است. این تپه‌ها که بیش از ۵۱۸ متر طول دارند، از طریق مجموعه‌ای از مسیرهای پیاده‌روی جذاب و مسیرهای دوچرخه‌سواری منحصربه‌فرد، قابل دسترسی هستند. ایستگاه‌های متعددی در سراسر شهر برای کرایه‌ دوچرخه وجود دارد. در این مجموعه از غارهای متعدی هم می‌توانید بازدید کنید و از فعالیت‌های تفریحی در فضای سبز لذت ببرید.

رژیم غذایی در مجارستان

غذای مجارستان

در این کشور هم مثل سایر نقاط توریستی دنیا، کافه‌ها و رستوران‌های متعددی وجود دارد. وعده‌های غذایی معمولا مفصل هستند. غذا خوردن در رستوران‌ های مجارستان معمولا مقرون‌به‌صرفه است. با ۲۰۰۰ فورینت می‌توانید غذای خوبی به‌همراه نوشیدنی بخورید. سوپ‌ها و وعده‌های غذایی مختصرتر کمتر از ۶۰۰ فورینت قیمت دارند.

برای خارجی‌هایی که به مجارستان سفر می‌کنند، یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی، گولاش (goulash) است؛ خوراکی متشکل از گوشت و سیب‌زمینی است که با پاپریکا سرو می‌شود.

گولاش مجارستان

عکس از وب‌سایت thespruceeats.com (عکاس: The Spruce Eats / Nita West)

مجارستانی‌ها عاشق این هستند که انواع گوشت را به پودر سوخاری آغشته کنند و در روغن سرخ کنند و در کنار پنیر فراوان نوش جان کنند. به همین دلیل، تنوع غذایی در رستوران‌ها برای گیاه‌خواران محدود است و به سالاد و استارتر محدود می‌شود.

صبحانه‌ مجارستانی‌ها غنی از پروتئین است. پنیر، تخم‌مرغ، سالامی به‌اضافه‌ نان و مربا، صبحانه‌ رایج اهالی این کشور را تشکیل می‌دهد. قهوه‌خانه‌های زیادی در مجارستان وجود دارند که در آن‌ها می‌توانید انواع قهوه را در وعده‌ صبحانه سفارش دهید.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

چگونه ویزای مجارستان بگیریم؟

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map