روزشمار: ۱۸ اسفند؛ روز جهانی زن

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی چهار شنبه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۱۸ اسفند؛ روز جهانی زن

روز جهانی زن هر ساله در ۸ مارس برگزار می‌شود. این روز، روز بزرگ برپایی جشن‌هایی برای زنان در کل جهان است. بسته به مناطق مختلف، تمرکز جشن روی بزرگداشت، قدردانی، ارائه عشق به زن و برگزاری جشنی برای دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زنان است.

روز جهانی زنان که در گذشته روز جهانی زنان کارگر نامیده می‌شد، بزرگداشتی است که هر ساله در روز ۸ مارس برگزار می‌شود. روز جهانی زن در ابتدا به‌عنوان یک رویداد سیاسی سوسیالیستی آغاز شد، اما بعدها در فرهنگ بسیاری از کشورها آمیخته شد. این روز در بسیاری از مناطق رنگ و بوی سیاسی خود را از دست داده و تبدیل به مناسبتی برای مردان شده تا عشق خود را به زنان بیان کنند. در واقع این روز، آمیزه‌ای از روز مادر و روز ولنتاین شده است.

روز جهانی زن

با این حال در مناطقی دیگر مانند استرالیا، اصل سیاسی و زمینه حقوق بشری که توسط سازمان ملل متحد تعیین شده، با قدرت اجرا می‌شود و آگاهی سیاسی و اجتماعی امیدوار کننده‌ای از مبارزات زنان در سراسر جهان به ارمغان می‌آورد. سازمان ملل هم از سال ۱۹۷۷ این روز را به‌عنوان «روز حقوق زنان و صلح بین‌المللی» به رسمیت می‌شناسد.

روز جهانی زن

گیاه حساس (یا حساسه یا درخت گل ابریشم)، نمادی از جشن روز زن در کشورهای ایتالیا و روسیه است. همچنین گل میموزا یکی از نمادهای این روز است.

میموزا

اولین مراسم روز جهانی زن در ۲۸ فوریه سال ۱۹۰۹ میلادی در نیویورک به‌عنوان یک رویداد سیاسی سوسیالیستی برگزار شد. این مراسم توسط حزب سوسیالیست آمریکا، برای یادبود اعتصاب «اتحادیه جهانی زنان کارگر صنایع پوشاک» در سال ۱۹۰۸ سازمان یافت. با وجود ادعاهای بعدی، اعتصاب خاصی در ۸ مارس اتفاق نیفتاده بود. این مراسم حاصل آمیختگی فرهنگ چندین کشور و در درجه اول کشورهای اروپایی به‌ویژه بلوک شرق بود. در سال ۱۹۱۷ میلادی در اتحاد جماهیر شوروی، این روز یک مناسبت ملی اعلام شد و به دیگر کشورهای همسایه نیز سرایت کرد. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای شرقی این روز جشن گرفته می‌شود.

روز جهانی زن

در ماه اوت سال ۱۹۱۰، کنفرانس جهانی زنان قبل از جلسه عمومی سوسیالیست‌های بین‌الملل دوم در کپنهاگ دانمارک برگزار شد. «لوییس زیتس» سوسیالیست آلمانی با الهام از سوسیالیست‌های آمریکایی، پیشنهاد تاسیس سالانه روز جهانی زن را داد و «کلارا زتکین» سوسیالیست پیشرو که بعدها یک رهبر کمونیست شد از او حمایت کرد، البته در آن کنفرانس روز خاصی مشخص نشد.

روز جهانی زننمایندگان که مجموعه‌ای از ۱۰۰ زن از ۱۷ کشور بودند، با این ایده برای ترویج حقوق برابر، شامل حق رای برای زنان، موافقت کردند. سال بعد در ۱۹ مارس ۱۹۱۱ روز جهانی زن برای میلیون‌ها نفر در اتریش، دانمارک، آلمان و سوئیس برای اولین بار شناخته شده بود. فقط در امپراتوری اتریش-مجارستان، ۳۰۰ تظاهرات برگزار شد. در وین، زن‌ها در رینگ‌اشتراسه رژه می‌رفتند و بنرهایی به افتخار شهدای کمون پاریس حمل می‌کردند. زنان خواستار حق رای و مناصب عمومی بودند. آن‌ها همچنین نسبت به تبعیض جنسیتی در استخدام اعتراض داشتند. آمریکایی‌ها در آخرین یکشنبه فوریه روز ملی زن را به پا داشتند.

در ۱۹۱۳ زنان روسی اولین روز جهانی زن را در آخرین شنبه فوریه برپا داشتند. همچنین تا سال ۱۹۱۴، اعتصاباتی به رهبری زنان، راهپیمایی‌ها و تظاهرات دیگری وجود داشت که هیچ‌کدام از آن‌ها در ۸ مارس اتفاق نیفتاد. در ۱۹۱۴ روز جهانی زنان در ۸ مارس برگزار شد، احتمالاً به این دلیل که آن روز یکشنبه بود و در حال حاضر این روز در همه کشورها در ۸ مارس برگزار می‌شود. در سال ۱۹۱۴ برگزاری روز زن در آلمان به حق رای زنان اختصاص داده شد که البته زنان آلمانی تا سال ۱۹۱۸ این حق را به دست نیاوردند.

در ۸ مارس ۱۹۱۴ در لندن راهپیمایی از میدان بو تا ترافالگار در حمایت از حق رای زنان برگزار شد. «سیلویا پنکهرست» در راه میدان ترافالگار برای سخنرانی، جلوی ایستگاه «چارلز کراس» دستگیر شد.

در ۱۹۱۷ تظاهراتی تحت عنوان روز جهانی زن در سن پترزبورگ در آخرین پنجشنبه فوریه برپا شد که سرآغاز انقلاب فوریه بود. در این روز، زنان در سن پترزبورگ برای «نان و صلح» در اعتصابات شرکت کردند و خواستار پایان دادن به جنگ جهانی اول، کمبود مواد غذایی روسیه و حکومت استبدادی مطلقه شدند.

«لئون تروتسکی» می‌نویسد:

۸ مارس روز جهانی زن بود و جلسات و اقدامات پیش‌بینی شده بود ولی ما تصور نمی‌کردیم که این روز زن، انقلاب به پا می‌کند. اقدامات انقلابی پیش‌بینی می‌شدند اما زمان آن‌ها مشخص نبود. برخلاف دستورها، کارگران نساجی در چندین کارخانه کارشان را رها کرده و نمایندگانشان را برای حمایت از تظاهرات فرستادند که منجر به اعتصاب توده‌ها شد... همه به خیابان‌ها ریختند.

روز جهانی زنپس از انقلاب اکتبر انقلابی بلشویک «الکساندرا کولونتای» و «ولادمیر لنین»، این روز را در اتحاد جماهیر شوروی مناسبتی رسمی اعلام کردند. اما تا ۱۹۶۵ یک روز غیر تعطیل بود. در ۸ می ۱۹۶۵ شورای عالی ریاست اتحاد جماهیر شوروی روز جهانی زنان را یک روز تعطیل در اتحاد جماهیر شوروی اعلام کرد:

برای یادبود مقاومت و ایستادگی زنان شوروی در ساختار کمونیست، در دفاع از سرزمین مادری در جنگ بزرگ وطن، در قهرمانی و از خودگذشتگی در جلو و عقب جبهه‌ها و همچنین نشان دادن مشارکت عظیم زنان برای تقویت دوستی در بین مردم و تلاش برای صلح، روز زن باید مانند دیگر وقایع برپا شود.

پس از رسمی شدن این روز در روسیه، بعد از انقلاب شوروی در ۱۹۱۷ این مراسم عمدتاً در کشورهای کمونیستی و سوسیالیستی برگزار شده است. در چین از سال ۱۹۲۲ و در اسپانیا از سال ۱۹۳۶ توسط کمونیستها برگزار شد. پس از تاسیس جمهوری خلق چین در اول اکتبر ۱۹۴۹، در تاریخ ۲۳ دسامبر، شورای دولتی اعلام کرد که روز ۸ مارس مناسبتی رسمی است و به زنان در چین نصف روز مرخصی داده خواهد شد.

در غرب، روز جهانی زنان اولین بار بعد از سال ۱۹۷۷ مشاهده شد که در این تاریخ مجمع عمومی سازمان ملل دول عضو را دعوت کرد تا روز ۸ مارس را به‌عنوان روز سازمان ملل متحد برای حقوق زنان و صلح جهانی بنامند، ولی زنان اروپای شرقی که در آمریکای شمالی ساکن بودند، روز جهانی زن را دهه‌ها پیش از این برگزار می‌کردند. در طول جنگ جهانی دوم بعضی از کشورهای غربی، بر این روز به‌عنوان مشارکت زنان در جنگ و شکست فاشیسم تأکید کردند.

در همین روز:

  • درگذشت «سیمین دانشور»، نویسنده و مترجم ایرانی (۱۳۹۰ شمسی)
  • تاج‌گذاری نادر شاه افشار (۱۷۳۶ میلادی)

مطالب مرتبط:

دیدگاه