آداب سفر هوایی، بایدها و نبایدها (قسمت دوم)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم سه شنبه، ۸ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۰
آداب سفر هوایی، بایدها و نبایدها (قسمت دوم)

آیا تا به‌حال به فردی که با رفتار نامناسب خود در حین پرواز، سفر شما را تبدیل به جهنم کرده‌ است برخورد داشته‌اید؟ در این مقاله از کجارو به شما یاد می‌دهیم خودتان جزو آن افراد نباشید!

گاهی یک فرد با رفتار نامناسب خود در حین سفر هوایی باعث می‌شود تمامی انرژیتان صرف تنفر از او شود! افرادی که با ایجاد صدا، بو، فشار به صندلی و .. برای دیگران ایجاد مزاحمت می‌کنند. گاهی خود ما ناخواسته در این ایجاد مزاحمت سهیم هستیم. در ادامه‌ی این مقاله و بخش دوم همراه ما باشید.

مساله‌ی فضا

می‌خواهید صندلی خود را بخوابانید؟ قبلش با نفر پشت سر هماهنگ کنید.

شارون شویتزر، متخصص بین‌المللی آراب معاشرت می‌گوید:

فضای هواپیما عمومی و مشترک است پس بهتر از پیش از خواباندن صندلی از نفر پشت سر اجازه بگیرید.

می‌توانید پیش از پرواز فضای صندلی خود را بفهمید. برای این کار به سایت Seatguru.com رفته و به اعداد دقت کنید. برای مثال اگر فضای جلوی صندلی ۲۸ است بدانید که محیطی کوچک در اختیارتان است. اعداد بیشتر به معنای فضای بیشتر هستند اما در مورد پروازهای اقتصادی این فضا هیچ وقت آنقدر نیست که تصور کنید خواباندن صندلی بر روی نفر پشت سر تاثیر نمی‌گذارد.

رفتار در پرواز

راه حل: اگرواقعا با فضاهای کوچک مشکل دارید می‌توانید صندلی کلاس‌های بالاتر یا صندلی‌های مسیر خروجی (که پشت سرشان صندلی نیست) را رزور کنید. در صورت مشکل حتما نفر پشت سرتان را مطلع کرده و از وی اجازه بگیرید. آماده‌ی شنیدن نه باشد اما هنر مصالحه را نیز فراموشن نکنید. می‌توانم فقط تا نیمه صندلی را بخوابانم؟ می‌توانم فقط برای یک ساعت صندلی عقب بکشم؟

تجربه‌ی شخصی من روی این موضوع از زمان‌هایی است که درحال کار با لپتاپم هستن و ناگهان جهان کوچک و فشرده می‌شود! قد من کوتاه است اما می‌توان با اجازه گرفتن کاری کرد که تحملم کوتاه نباشد!

در این موارد می‌توانید درخواست خود را آرام و با کمی شوخی همراه کنید. حتی تعارف یک نوشیدنی یا خوراکی.

رفتار در پرواز

اگر اوضاع خوب پیش نرفت، حتما از میهماندار بخواهید تا مداخله کند.

شخصا دوبار دعوای شدید را در هواپیما دیده‌ام. یک بار وقتی که پدر یک کودک نتوانست او را از لگد زدن به صندلی جلویی منع کنید و یک بار هم زمانی که نفر جلویی فضای نفر عقبی را اشغال کرده بود. اصلا صحنه‌ی زیبایی نیست.

این نوع دعواها در حال افزایش هستند. بر طبق گزارش International Air Transport Assn در سال ۲۰۱۵ تعداد مشکلات و منازعات در هواپیما ۱۵۳۸ عدد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

در حدود یک چهارم این موارد، الکلی که معمولا پیش از پرواز مصرف شده دخالت داشته‌ است.

مجله‌ی Science magazine یک منبع عجیب دیگر را برای بدخلقی یافته‌ است: کابین سطح اول (Firs class)

بن پانکو طی تحقیقی می‌نویسد:

پرواز‌هایی که بخش کلاس سطح اول دارند حدود ۴ برابر بیشتر در بخش اقتصادی خود شاهد نزاع هستند.

بر طبق این پژوهش، به نظر می‌رسد با دیدن بخش سطح اول، مردم در بخش اقتصادی حس می‌کنند متحمل نابرابری اجتماعی شده که این موضوع منجر به افزایش جدی مشکلات رفتاری مسافرین شده است.

اگر این موضوع در مورد شما نیز صدق می‌کند، سعی کنید بلیط کلاس‌های بالاتر را دریافت کنید. اگر نه سعی کنید که مراقب رفتارتان باشید چرا که فقط بابانوئل نیست که رفتارتان را برای دادن هدیه‌ی سال نو چک می‌کند!

کسی نمی‌خواهد میهمانداران را تبدیل به داور کند اما در صورت اجبار آن‌ها از شما خواهند خواست که تنفربرانگیز بودن را متوقف کنید.

به یاد داشته باشید که اگر کاری را که میهمانداران می‌خواهند را نکنید از پرواز اخراج شده یا در صورت بودن در هوا، زمان فرود یک گروه از پلیس امنیت یا انتظامی به استقبالتان خواهند آمد.

رفتار در پرواز

ممکن است از درخواستی که از شما می‌شود خوشحال نباشید اما در ارتفاع ۱۰ کیلومتری زمین، دموکراسی معنایی ندارد!

در صورت ایجاد مشکل، احتمالا تعطیلات را در حبس خواهید گذراند.

پس سرجای خود نشسته، آرامشتان را حفظ کرده و تلاش کنید که از سواری خود متنفر نباشید. دو حقیقت زیبا بعث می‌شوند که سفر هوایی شما عالی شوند. اول اینکه اگر تعداد صعود و فرودهایتان برابر باشیند پس روز موفقی داشته اید! دوم اینه اگر شخصی که به شما آرامش قلب می‌دهد در مقصد انتظار شما را می‌کشد، پس مسیر اصلا مهم نیست. (حتما که نباشید شخص باشد می‌تواند دوربینتان، موتور سیکلتتان، پیکان جوانان گوجه‌ایتان، گربه‌ی کوچولوی مغرورتان یا ... باشد- مترجم).

شما کجارویی‌های عزیز می‌توانید موردی را به این لیست اضافه کنید؟ مثل همیشه باما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

منبع LAtimes

دیدگاه