۱۱ نکته که هر گیاه خوار، پیش از سفر خارجی باید بداند

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۶ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۰
۱۱ نکته که هر  گیاه خوار، پیش از سفر خارجی باید بداند

اگر گیاه‌خوار  و وگان هستید با کجارو همراه باشید تا با نکاتی مهم درباره پیدا کردن غذای گیاهی در گوشه و کنار دنیا آشنا شوید.

وگانیسم یک روش تغذیه و زندگی است که هدف آن، حذف هر نوع محصول حیوانی چه در غذا و چه در مواد مصرفی است. مهم‌ترین دلایل وگان شدن افراد (کسانی که به وگانیسم اعتقاد دارند) مسائل اخلاقی یا رعایت حقوق حیوانات، حفاظت از محیط زیست، حفظ سلامتی، مسائل معنوی یا مذهبی است. بسیاری از افراد وگان با پرورش صنعتی حیوانات و آزمایش روی حیوانات مخالفت می‌کنند. روش تغذیه‌ی وگان زیرمجموعه‌ای از گیاهخواری است.

پیدا کردن غذاهای گیاهی خوب در بسیاری از نقاط دنیا کار سختی است. بنابراین، گیاه‌خوارانی که دوست دارند در سفر غذاهای گیاهی خوب بخورند باید از قبل به‌خوبی تحقیق کنند. اگر گیاه‌خوار هستید و نگران حفظ رژیم خود در طول سفر هستید، این نکات به شما کمک می‌کند.

گیاه خواری

۱. مقصد سفرتان را با دقت انتخاب کنید

این نکته بدیهی به نظر می‌رسد اما خیلی ضروری است و گاهی فراموش می‌شود. در بسیاری از سفرها مثلا سافاری در کنیا، انتخاب‌های محدودی برای غذا وجود دارد. اما ممکن است که تمایل داشته باشید یک مقصد خاص را ببینید. بنابراین باید حسابی تحقیق کنید. اگر مقصد برای‌تان فرقی نمی‌کند و به‌دنبال جایی می‌شد که غذای گیاهی در آن راحت پیدا بشود، کارتان ساده‌تر است. در بسیاری از شهرها و کشورهای دنیا غذای گیاهی بسیار رایج است و رستوران‌های متعددی به گیاه‌خواران اختصاص دارد. مثلا در هند یا برلین اصلا در پیدا کردن رستوران گیاهی با مشکل مواجه نمی‌شوید.

۲. تحقیق کنید

امروزه در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا رستوران های گیاهی وجود دارد اما اگر بخواهید از شهرهای خلوت‌تر بازدید کنید و از شلوغی و شهرهای بزرگ فاصله بگیرید ممکن است با مشکل مواجه شوید. با جست‌و‌جو کردن هشتگ‌های مختلف مثلا #vegancopenhagen و #veganparis در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید توصیه‌های کاربران در مورد رستوران‌های مختلف را بخوانید و با چنین رستوران‌هایی آشنا شوید. وبلاگ‌های سفر هم منبع خوبی برای پیدا کردن رستوران‌های گیاهی هستند.

۳. کلمه‌ی گیاه‌خوار در برخی نقاط دنیا وجود ندارد

همین طور که کلماتی مانند لطفا و متشکرم را قبل از سفر یاد می‌گیرید باید این جمله را هم به زبان‌ مقصد مورد نظرتان یاد بگیرید: من گیاه‌خوار هستم.

اما در بعضی از زبان‌ها و فرهنگ‌ها، واژه‌ی گیاه‌خوار وجود ندارد. برای اینکه بتوانید منظورتان را منتقل کنید باید کلماتی مثل گوشت، ماهی، تخم‌ مرغ، سبزی و سایر مواد تشکیل‌دهنده‌ی غذاها را یاد بگیرید. با گفتن این کلمات سعی کنید به دیگران بفهمانید که گوشت و محصولات لبنی نمی‌خورید. همچنین با دانستن این کلمات می‌توانید مواد تشکیل‌دهنده‌ی برخی از غذاها را بفهمید و در صورتی که مواد غیرگیاهی در غذا استفاده شده آن را سفارش ندهید.

۴. همیشه غذای حاضری همراه داشته باشید

یکی از نکاتی که همه گیاه‌خواران باید در تمام شرایط سفر رعایت کنند این است که همیشه غذای گیاهی حاضری و انواع اسنک همراه داشته باشند. این غذاهای حاضری برای شرایط مختلف مناسب‌اند. در قطار، هواپیما و اتوبوس که امکان دسترسی به غذاهای متنوع، محدود است. علاوه بر غذای حاضری، خوراکی‌هایی مثل میوه‌های خشک و مغزها هم انتخاب خوبی هستند برای اینکه همیشه همراه داشته باشید تا اگر گرسنه شدید و دسترسی به غذا نبود، از آن‌ها استفاده کنید.

۵. در آپارتمان اقامت کنید

گیاه خواری

یکی از بهترین روش‌ها برای اینکه رژیم غذایی خود را در سفر حفظ کنید این است که در آپارتمان اقامت کنید. در این صورت می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز خود را خریداری کنید و خودتان غذای مناسب رژیم‌تان را بپزید. اقامت در آپارتمان یک حسن دیگر هم دارد و آن حسن این است که هزینه‌ی خورد و خوراک‌تان کاهش پیدا می‌کند . مجبور نیستید دائم در رستوران‌های خاص غذا بخورید.

۶. از بازارهای محلی خرید کنید

خرید از بازارهای رنگارنگ و شلوغ محلی علاوه بر اینکه یک تفریح و سرگرمی متفاوت است، فرصتی را برای شما فراهم می‌کند تا محصولات گیاهی مختلف و متنوع را با قیمت ارزان خریداری کنید. در بازارهای روز و بازارچه‌های مواد خوراکی هم می‌توانید سبزی‌ها و میوه‌های تازه‌ی محلی پیدا کنید و با آن‌ها غذایی خوشمزه برای خودتان آماده کنید.

۷. وسایل و لوازم بهداشتی به‌اندازه‌ی کافی همراه ببرید

اگر با مصرف هرگونه ماده‌ی حیوانی یا تست محصولات روی حیوانات مشکل دارید، لوازم بهداشتی و محصولات زیبایی مورد استفاده‌ی خود را همراه ببرید. چون پیدا کردن محصولات بهداشتی گیاهی از پیدا کردن غذای گیاهی سخت‌تر است. ضمنا در بسیاری از کشورهای دنیا مثل چین، تست محصولات آرایشی و بهداشتی روی حیوانات، اجباری است و انجام می‌شود.

۸. غذاهای جدید محلی را امتحان کنید

گیاه خواری

رویارویی با یک فرهنگ جدید، تجربه‌ای هیجان‌انگیز است به‌خصوص در مورد غذا خوردن و چشیدن طعم‌های متفاوت و جدید. در مورد غذاهای محلی که با مواد گیاهی تهیه می‌شوند، تحقیق کنید و آن‌ها را امتحان کنید. در بسیاری از مناطق دنیا مثل غرب آفریقا یا آمریکای جنوبی، از تنوع غذاهای گیاهی شگفت‌زده خواهید شد. در چین تنوع زیادی در منوهای گیاهی و شبه‌گوشت‌ها وجود دارد.

۹. همیشه موفق نمی‌شوید

گاهی پیش می‌آید که در سفر از پیدا کردن غذای مناسب ناامید می‌شوید و مجبور می‌شوید فقط کمی نان و سبزی و میوه بخورید. حتی اگر به شهرها و مناطق توریستی و مشهور سفر می‌کنید، ممکن است نتوانید غذا و رستوران گیاهی پیدا کنید. اگر تجربه‌ی خوشایندی در غذا خوردن ندارید، از بقیه‌ی سفرتان لذت ببرید.

۱۰. از اهالی راهنمایی بخواهید

معمولا اهالی یک منطقه در مورد رستوران‌ها و مغازه‌های دور و بر خود بیشتر از گردشگران و شرکت‌های توریستی اطلاع دارند. بنابراین از آن‌ها کمک بگیرید. اگر یک رستوران با منوی گیاهی پیدا کردید، آدرس رستوران‌های مشابه را از آن‌ها بگیرید. آن‌ها احتمالا مراکز فروش و رستوران‌های غذای گیاهی را بهتر می‌شناسند. از سایر مشتریان یک رستوران گیاهی هم می‌توانید سراغ رستوران‌های دیگر را بگیرید.

۱۱. تجربیات خود را با دیگران در میان بگذارید

گیاه خواری

هر تجربه‌ای که کسب کردید، خوب یا بد، آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های مرتبط با دیگران به اشتراک بگذارید تا مسافران دیگر هم بتوانند از تجربیات شما استفاده کنند. در سایت‌های Happy Cow و Trip Advisor می‌توانید تجربیات خود را با سایر مسافران به اشتراک بگذارید. در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و توییتر با هشتگ‌های مناسب پست بگذارید تا گیاه‌خوار‌ها و گیاه‌خواران دیگر به‌راحتی بتوانند مطالب شما را هنگام جست‌و‌جو پیدا کنند.

مطالب مرتبط:

منبع metro

دیدگاه