نکاتی که پیش از خرید چراغ قوه مسافرتی باید بدانید

زهره خسروی
زهره خسروی دوشنبه، ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۳
نکاتی که پیش از خرید چراغ قوه مسافرتی باید بدانید

چراغ قوه دستی یکی از ضروری‌ترین تجهیزات برای طبیعت گردی یا حتی سفرهای خانوادگی محسوب می‌شود که در زندگی روزمره نیز کاربرد دارد.

پیشرفت‌هایی که در فناوری LED ها و بهره‌وری باتری‌ها به وجود آمده است، باعث شده تا در مقایسه با چند سال گذشته، انواع چراغ قوه‌ در ابعاد کوچک‌تر، سبک‌تر ولی پرنورتری وارد بازار شود. هر زمان به یک منبع پرنور قابل حمل احتیاج داشتید، یا زمانی که دقت و مهارت در کنترل نور برای شما اهمیت دارد یا زمانی که می‌خواهید روشنایی لازم برای انجام یک کار را تنظیم کنید یا به کسی علامت بدهید، انتخاب و خرید چراغ قوه برای شما بیشتر از هرچیز اهمیت پیدا می‌کند.

در ادامه، کجارو  نکته‌های مهم برای خرید چراغ قوه مسافرتی و استفاده از آن را ارائه می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم این ابزار کاربردی را در لیست ضرور‌ی‌ترین تجهیزات سفر قرار دهید.

آنچه درباره خرید چراغ قوه مسافرتی می‌خوانید:

انواع چراغ قوه

انواع چراغ قوه

انتخاب عکس از ul.com

چراغ قوه‌ها بسته به‌نوع کاربری در انواع و مدل‌های مختلف تولید می‌شوند. گاهی ممکن است استفاده از یک چراغ قوه برای یک کمپینگ دوستانه در تعطیلات آخر هفته باشید یا بخواهید از آن در عملیات‌های گسترده جستجو و نجات استفاده کنید. در حال حاضر انواع مختلف چراغ قوه در بازار موجود است.

  • چراغ قوه پرتابل: این چراغ کوچک و قابل حمل به‌راحتی به گیره بالای چادر مسافرتی شما نصب می‌شود.
  • چراغ پیشانی: هدلامپ‌ها از انواع بسیار رایج و محبوب چراغ قوه هستند که در بین کوهنوردان و طبیعت گردها بیشتر استفاده می‌شوند. گاهی حتی این نوع چراغ را به‌عنوان هدلامپ کوهنوردی می‌شناسند.
  • چراغ قوه لیزری: این نوع چراغ قوه درست مانند لیزر عمل می‌کند. یعنی برد زیادی دارد و می‌تواند تا چندکیلومتر جلوی شما را نشان دهد. معمولا باتری آن قابل شارژ است و داخل جعبه لوازم خود آداپتور و شارژر هم دارد.
  • چراغ قوه آویز: این نوع چراغ قوه بیشتر به درد تعمیرکارهای خودرو و کار در کارگاه می‌خورد. این چراغ قوه دو سری USB و میکرو USB دارد که می‌توان آن را به شارژر، لپ‌تاپ، کامپیوتر و پاور بانک متصل کرد.
  • نورافکن دستی: این چراغ قوه مناسب کمپینگ در طبیعت است. حالت نوردهی آن قابل تنظیم و حمل آن آسان است.
  • چراغ قوه اضطراری: از این نوع چراغ حداقل یک عدد باید در هر خانه‌ای باشد. این نوع چراغ برای مواقع اضطراری مثل قطع شدن برق کاربرد دارد.
  • چراغ قوه فانوسی: چراغ‌های فانوسی شباهت بسیار زیادی به فانوس دارند. این چراغ دسته‌ای دارد که حمل آن را آسان می‌کند. همچنین می‌توان آن‌را به‌راحتی آویزان کرد.

چراغ قوه مسافرتی از کجا بخریم؟

چراغ قوه مسافرتی از کجا بخریم؟

انتخاب عکس از freepik.com

استفاده از چراغ قوه در بسیاری از فعالیت‌های مهیج از قبیل کمپینگ، کوهپیمایی، غارنوردی و نقشه‌خوانی در طبیعت، یا فعالیت‌هایی مانند مسیریابی و عملیات‌های جستجو و نجات کاربرد دارد. در واقع، یک چراغ قوه خوب می‌تواند تاثیر مهمی بر کیفیت تجربه شما از سفر به‌طبیعت بگذارد. می‌توانید برندهای مختلف چراغ قوه را از فروشگاه‌های لوازم سفر و تجهیزات کمپینگ بخرید.

چنانچه قصد خرید اینترنتی دارید، توصیه می‌کنیم برای خرید از فروشگاه‌های معتبر و سایت‌هایی با مجوز فروش آنلاین اقدام کنید و پیش از خرید، نکات فوق را در نظر داشته باشید.

۳ فاکتور مهم در خرید چراغ قوه

فاکتورهای مهم در خرید چراغ قوه

انتخاب عکس از freepik.com

  • خروجی نور
  • نوع باتری و مدت زمان نگهداری شارژ
  • اندازه و وزن

گاهی قیمت دو چراغ قوه در حالی که اندازه و شکل یکسانی دارند، به‌شکل قابل توجهی متفاوت است. به‌نظر شما دلیل این اختلاف قیمت چیست؟

میزان روشنایی مهمترین دلیل اختلاف قیمت دو چراغ قوه است. گاهی یک چراغ قوه به‌دلیل بهره‌مندی از تکنولوژی پیشرفته، نوع باتری‌ها و فناوری به‌کار رفته در مدارها، قدرتمندتر از انواع دیگر عمل می‌کند.

استفاده از باتری‌های قابل شارژ باعث افزایش قیمت یک چراغ قوه می‌شود، همچنین ویژگی‌هایی مانند ضد آب بودن، توزیع بهینه گرما و حالت‌های مختلف نوردهی بر قیمت یک چراغ قوه تاثیر دارد.

قبل از خرید چراغ قوه این سوالات را از خودتان بپرسید

نکات مهم در خرید  چراغ قوه

انتخاب عکس از freepik.com

این چراغ چگونه روشن و خاموش می‌شود؟ آیا ممکن است به‌صورت خودکار و ناخواسته در کوله‌پشتی شما روشن شود؟ یا اینکه اگر قصد دارید در شرایط آب و هوایی سرد از آن استفاده کنید، چگونه با وجود دستکش می‌توانید چراغ قوه خود را روشن و خاموش کنید؟ آیا برای هدف و نوع کاربری شما به‌اندازه کافی روشنایی دارد؟ آیا به‌راحتی می‌توان آن را در دست گرفت؟ آیا برای تعویض باتری‌ها به ابزار خاصی نیاز است؟

پاسخ این سوالات به‌شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشید.

نکاتی که پیش از خرید چراغ قوه باید بدانید

نکاتی که پیش از خرید  چراغ قوه باید بدانید

انتخاب عکس از verywellfamily.com

۱. عملکرد چراغ قوه

اغلب تولیدکنندگان از برندهای بسیار خوب، بارها محصولات خود را مورد آزمایش قرار می‌دهند؛ اما اطلاع از موارد زیر می‌تواند به‌شما در خرید چراغ قوه کمک کند.

واحد اندازه‌گیری میزان روشنایی، در چراغ قوه و هدلامپ لومن (lumens) است. این مقیاس بیشترین میزان نوردهی یک چراغ قوه را در حالت بالاترین روشنایی نشان می‌دهد. در بعضی چراغ‌ها ممکن است میزان نوردهی برای حالت‌های روشنایی مختلف (بالا، متوسط و پایین) نیز نمایش داده شود.

میزان نوردهی بر حسب لومن یک ابزار عالی برای مقایسه چراغ قوه‌های مختلف و کمک به خرید آن است؛ اما همه اطلاعات مورد نیاز درباره یک چراغ قوه را بیان نمی‌کند.

اطلاع از شعاع نور و مسافتی که روشنایی را می‌تاباند هم در خرید یک چراغ قوه موثر است. خروجی نور یک چراغ قوه می‌تواند از ۲۰ لومن (که برای مطالعه کتاب مناسب است) تا ۳۵۰۰ لومن تغییر کند.

۲. شعاع نور

برای خرید یک چراغ قوه باید به‌مسافتی که نور را می‌تاباند هم توجه کنید. این مسافت برحسب متر اندازه‌گیری می‌شود. برای سفرهای ماجراجویانه در دل طبیعت، هرچه مسافت توزیع نور بیشتر باشد، چراغ قوه شما کارایی بهتری خواهد داشت.

۳. زمان نوردهی

این زمان برحسب ساعت اندازه‌گیری و روی بدنه چراغ قوه درج می‌شود. اطلاع از این موضوع که از زمان قراردادن باتری جدید در چراغ قوه تا زمان کاهش شارژ باتری به ۱۰ درصد چند ساعت طول می‌کشد، به شما در خرید چراغ قوه کمک کند. معمولا روی چراغ قوه یا درون کاتالوگ و روی جعبه آن به‌مدت زمان نوردهی اشاره می‌شود.

۴. مقاومت در برابر ضربه

میزان ضربه‌پذیری یک چراغ قوه نیز با متر اندازه‌گیری می‌شود. البته همه چراغ قوه‌ها از نظر ضربه‌پذیری تست می‌شوند تا مقاومت آن‌ها در مقابل ضربه‌های احتمالی و پرتاب شدن مورد سنجش قرار بگیرد.

چراغ قوه ضد آب

انتخاب عکس از leisurepro.com

۵. مقاومت در برابر آب

  • ضد آب بودن یک چراغ قوه زمانی اهمیت دارید که بخواهید از آن در شرایط بارندگی یا درون حفره‌های آبی استفاده کنید.
  • نشان IPX4 روی بدنه چراغ قوه به این معنی است که یک چراغ قوه بعد از آزمایش‌ها به‌عمل آمده، در مقابل آب مقاومت دارد.
  • علامت IPX7 نشان‌دهنده مقاومت چراغ قوه در شرایط غوطه‌وری در عمق یک متر به‌مدت ۳۰ دقیقه است.
  • IPX8 نشان‌دهنده مقاومت چراغ قوه در شرایط غوطه‌وری در آب به‌مدت ۴ ساعت است.

سایر امکانات و کاربری‌های چراغ قوه

سایر امکانات و کاربری های  چراغ قوه

انتخاب عکس از freepik.com

موارد زیر می‌تواند در انتخاب و خرید یک چراغ قوه تاثیرگذار باشد.

۱. نوع لامپ

پیشرفت‌های به‌وجود آمده در تکنولوژی LED ، تقریبا سایر انواع لامپ را از رده خارج کرده است. اگرچه در بعضی از انواع چراغ قوه هنوز از لامپ‌های کریپتون (krypton) استفاده می‌شود، این نوع چراغ قوه‌ها با مشکل توزیع انرژی، زمان نوردهی و مقاومت در برابر ضربه مواجه هستند.

۲. نوع پرتو

رفلکتور لنزهایی که لامپ چراغ قوه را احاطه کرده‌اند، بر چگونگی پراکندگی نور تاثیر می‌گذارند.

  • حالت پراکنده (Flood) یعنی پرتو افشانی غیرمتمرکز. این حالت مناسب فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی در شب و کمپ زدن است.
  • حالت متمرکز یا نقطه‌ای (Spot) بهترین نوع پرتو افشانی یک چراغ قوه برای مسیریابی یا فعالیت‌هایی است که نیاز به سرعت عمل بالا دارد.
  • حالت قابل تنظیم، نیز امکان تنظیم پرتو افشانی به‌صورت پراکنده یا نقطه‌ای را فراهم می‌کند. این نوع چراغ قوه مناسب کوهنوردانی است که برای پیداکردن مسیر بعدی یا خواندن نقشه نیاز به نور متمرکز دارند.

۳. خروجی منظم

وقتی که نور یک منبع تغذیه منظم و با سطح درخشندگی ثابت داشته باشد، تمام طول چرخه عمر باتری برای روشنایی لازم کفایت می‌کند. میزان شدت نور در پایان عمر باتری به‌طور قابل‌توجه و ناگهانی افت می‌کند؛ اما تغییرات مداوم حالت نوردهی چراغ قوه تاثیر مستقیمی در کاهش عمر باتری دارد.

باتری  چراغ قوه

انتخاب عکس از everydaycarry.com

۴. نوع باتری

نوع و دسترس‌پذیری باتری‌ها غالبا در انتخاب و خرید چراغ قوه تاثیر بسزایی دارد.

  • باتری یکبارمصرف: متداول‌ترین نوع باتری برای یک چراغ قوه، باتری‌های یکبارمصرف است که به‌راحتی در دسترس‌اند. CR123A نیز از باتری‌های یکبار مصرف پرتقاضا است؛ اما قیمت آن کمی بیشتر است و شاید به‌اندازه باتری‌های معمولی در دسترس نباشد. باتری‌های یکبار مصرف در چراغ قوه‌های کوچک‌تر خروجی نور بهتری دارند. اگر از باتری‌های یکبار مصرف استفاده می‌کنید توصیه می‌کنیم، انواعی را بخرید که هنوز کاملا در دسترس‌اند و برای خرید آن مشکل ندارید.
  • باتری‌ قابل شارژ: باتری‌های لیتیومی با استفاده از یک کابل USB با اتصال به کامپیوتر، لپ‌تاپ، پریز برق و پنل خورشیدی به‌راحتی قابل شارژ هستند. تولید این نوع باتری به‌منظور کاهش زباله است اما قیمت آن از باتری‌های یکبار مصرف بیشتر است.
  • باتری با انرژی تجدیدپذیر: چراغ قوه‌هایی که باتری آن‌ها از انرژی‌های پاک و تجدید‌پذیر مانند پنل‌های خورشیدی تغذیه می‌کنند، انتخابی بسیار ایدئال به شمار می‌روند.

توجه کنید از باتری‌های لیتیوم یا لیتیوم–یونی در هر چراغ قوه‌ای استفاده نکنید، مگر اینکه استفاده از آن توسط تولیدکننده مجاز باشد. استفاده از باتری‌هایی که مناسب چراغ قوه شما نیست، می‌تواند به چراغ شما آسیب بزند.

۵. حالات مختلف نوردهی

یک تنظیمات واحد برای استفاده هدفمند از چراغ قوه کافی است؛ اما بعضی مدل‌های چراغ قوه دو یا چند حالت تنظیمات نور (مانند زیاد، متوسط و کم) را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند. به‌ندرت اتفاق می‌افتد که بیش از یک حالت نوردهی مورد نیاز شما باشد؛ اما برای اطمینان می‌توانید چراغ قوه‌ای بخرید که دو حالت نور دهی کم و زیاد را داشته باشد. به‌خاطر داشته باشید هرچه شدت روشنایی بیشتر باشد، مدت زمان عمر باتری کوتاه‌تر است.

۶. کلید روشن/ خاموش

برای بعضی افراد نوع کلیدهای روشن و خاموش کردن چراغ قوه و تغییر حالت‌های آن اهمیت دارد. معمولا دکمه‌های روشن و خاموش چراغ قوه طوری ساخته می‌شوند که با فشار انگشت قابل استفاده باشند. در بعضی چراغ قوه‌ها، دکمه‌ها چرخشی هستند. بعضی دیگر هم دکمه ایمنی قفل‌شونده دارند که مانع روشن شدن چراغ قوه به‌صورت تصادفی و اتلاف نور و انرژی می‌شوند.

جنس بدنه و شکل چراغ قوه

انتخاب عکس ازoffgridweb.com

۷. جنس بدنه و شکل چراغ قوه

بدنه بیشتر چراغ قوه‌ها از پلاستیک و آلومینیوم ساخته می‌شود. در بعضی قسمت‌های بدنه برای مقاومت در برابر ضربه‌، از فولاد نیز استفاده می‌شود. در بدنه بعضی مدلهای چراغ قوه برای مقاومت در برابر غلت خوردن، برش‌هایی داده می‌شود. علاوه بر این سطح بدنه ممکن است کمی خمیدگی داشته باشد تا مانع سر خوردن ‌شود.

اندازه  چراغ قوه

انتخاب عکس ازoffgridweb.com

۸. اندازه و وزن

یک چراغ قوه سنگین‌تر و بزرگ‌تر الزاما روشنایی بیشتری ندارد؛ اما به‌خاطر فضای استفاده از باتری‌های بیشتر، احتمال مدت زمان روشنایی آن بالاتر خواهد بود.

تجهیزات جانبی  چراغ قوه

انتخاب عکس ازreddit.com

۹. تجهیزات جانبی

همه چراغ قوه‌ها شامل تجهیزات جانبی از قبیل تسمه، غلاف یا نوار برای بستن به کمربند، فیلترهای لنز و پخش‌کننده نور هستند که این تجهیزات ممکن است به‌طور جداگانه به‌فروش برسد.

مطالب مرتبط:

منبع kimik.ir rei.com

دیدگاه