سفر دو هفته ای به میانمار

کسری مجیدی
کسری مجیدی جمعه، ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰
سفر دو هفته ای به میانمار

میانمار یا برمه از کشورهای جنوب شرقی آسیا است که از جاذبه‌های گردشکری زیادی برخوردار است. در سفر به این کشور، همراه کجارو باشید.

میانمار با نام دیگر برمه، یکی از کشورهای جنوب شرقی آسیا است که هر ساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر جهان است. مردم این کشور عمدتا پیرو آیین بودا هستند؛ در نتیجه عمده شهرت این کشور به‌دلیل معبدهای فراوان و طبیعت بکرش است.

این کشور جمعیتی ۵۰ میلیونی دارد و با کشورهای هند، بنگلادش، لائوس، تایلند و چین هم‌مرز است.

هانا لوکازویچ (Hannah Lukaszewicz) به‌عنوان گردشگر، نویسنده‌ی این برنامه سفر است. مقاله‌ای که در ادامه می‌خوانید نیز از زبان خود نگارنده است:

اول ‌از همه باید گفت حداقل مدت‌زمان مناسب برای سفر به میانمار ۲ هفته است. این کشور از فرهنگ و طبیعتی بی‌نظیر بهره می‌برد. پیشنهاد ما برای سفر به این کشور، دیدن ۴ شهر «ماندلی» (Mandalay)، «باگان» (Bagan)، «کالآو» (Kalaw) و منطقه‌ی «اینله لیک» (Inle Lake) است.

۲ روز در ماندلی | ۵ روز در باگان | یک روز در کالآو | ۳ روز در منطقه‌ی اینله لیک

ما سفر خود را در دقیقه‌ی ۹۰، در اولین هفته‌ی ژانویه برنامه‌ریزی کردیم. راستش را بخواهید، حتی فقط برای دو شب اول در ماندلی هتل رزرو کردیم و برای دیگر شهرها در داخل تاکسی فرودگاه رزرو را انجام دادیم!

خوشبختانه هتل‌هایی که در آن‌ها اقامت داشتیم، همگی از بهترین‌ها بودند. این را هم به‌یاد داشته باشید که فرقی در ترتیب سفر به شهرها وجود ندارد. از هرکدام از این چهار قسمت میانمار شروع کنید، سفری هیجان‌انگیز در انتظار شما است.

آسمان میانمار

۲ روز در ماندلی

حداقل ۲ شب برای ماندلی کنار بگذارید تا بتوانید یک روز کامل را در این شهر داشته باشید. بیشتر گردشگران همه جاذبه‌های این منطقه را نمی‌شناسند. شاید بهترین راه برای آشنایی با این شهر، دوچرخه‌سواری یا قدم زدن در سطح شهر باشد. همچنین می‌توانید در تورهای شهری شرکت کنید.

معابد ماندلی

ما برای استفاده‌ی هرچه بیشتر از زمان، با ۵,۵۰۰ «کیات» (Kyat)، واحد پول میانمار، یعنی ۱۵,۰۰۰ تومان، راننده‌ای همراه با تاکسی‌ را برای ۱۲ ساعت اجاره کردیم تا به‌راحتی به گشت‌وگذارمان برسیم.

پل «یو بین»

اگر سحرخیز باشید می‌توانید، به پل «یو بین» (U Bein) بروید و از طلوع زیبای خورشید لذت ببرید. این در حالی است که در این ساعت گردشگران کمتری به نسبت مردم محلی، به این پل می‌روند؛ اما در عصرگاه ورق برمی‌گردد و تعداد زیادی از گردشگران برای دیدن غروب خورشید در این منطقه حاضر می‌شوند.

پل یو بین

راننده ما را در ساعت ۵:۴۵ صبح سوار کرد تا بتوانیم ۲۰ دقیقه مانده به طلوع آفتاب به پل برسیم.

بیشتر بخوانید:

«مینگون»

با طی کردن مسیری یک‌ساعته توسط راننده از ماندلی به «مینگون» (Mingun) رسیدیم.

در ۱۱ کیلومتری این منطقه، رودخانه‌ای بنام «آییارودی» (Ayeyarwady River) جاری است. همه‌روزه در ساعت ۹ صبح قایقی از مینگون به‌سمت ماندلی حرکت می‌کند و در ساعت ۱ بعدازظهر به مقصد می‌رسد. هزینه‌ی سفرکردن با این قایق ۱۲,۰۰۰ تومان است.

مسیر ماندلی به مینگون

یکی از مناطق موردعلاقه‌ی من در مینگون، معبد «پاتودویگی» (Mingun Pahtodawagyi) است. عمده شهرت این معبد به‌دلیل ترک‌هایی است که از زلزله‌ی سال ۱۸۳۹ در سطوح آن، برجای‌مانده است.

معبد پاتودویگی

بنای بی‌نظیر و سفیدرنگ «شین بومه» (Hsinbyume Pagoda) نیز در این مکان قرار دارد.

شین بومه

با بازگشت به ماندلی تصمیم گرفتیم به دیدن قصر ماندلی (Mandalay Palace) برویم. قصری که بر فراز تپه‌ها قرار دارد. اگر حس کنجکاوی زیادی دارید می‌توانید با پله به بالای آن برسید؛ در غیر این صورت می‌توانید با تاکسی تا پای آن رفته و سپس با پله‌برقی به بالای آن بروید.

قصر ماندلی

هتل‌های پیشنهادی در ماندلی

هتل لوکس:

هتل «هیل ریزورت ماندلی» (Mandalay Hill Resort): هتل ۵ ستاره‌ای که فاصله‌ی کمی از مرکز شهر دارد.

هزینه: از شبی ۴۰۰,۰۰۰ تومان

هتل متوسط:

هتل «لینک ۷۸ ماندلی بوتیک» (Link 78 Mandalay Boutique Hotel): هتل ۴ ستاره‌ای که در مرکز شهر قرار دارد و از اتاق‌های مدرنی برخوردار است.

هزینه: از شبی ۲۰۰,۰۰۰ تومان تا ۴۰۰,۰۰۰ تومان

هتل اقتصادی:

هتل «ای وان» (Hotel A1): هتلی که ما در آن اقامت داشتیم که قیمت بسیار مناسبی هم داشت و در قسمت مرکزی شهر واقع شده است.

هزینه: شبی ۲۰۰,۰۰۰ تومان

هتل هیل ریزورت ماندلی

رستوران‌های پیشنهادی در ماندلی

رستوران «بیسترو» (Bistro on 82nd):

این رستوران که منوی کوچکی از غذاهای اروپایی دارد، یکی از بهترین‌ها است. یادتان باشد شنیسل سوسیس را امتحان کنید. قیمت این غذا ۴۵,۰۰۰ تومان است.

آدرس: بین خیابان‌های ۳۰ و ۳۱، خیابان ۸۲.

کافه «نووا» (NOVA Coffee):

با قهوه‌ای ناب و قیمت‌های مناسب این کافه از پرطرفدارترین‌ها حساب می‌شود.

آدرس: بین خیابان‌های ۷۹ و ۸۰، خیابان ۳۷، شماره‌ی ۱۴۶.

رستوران «ایندین تادکا ماندلی» (Indian Tadka Mandalay):

نکته‌ی جالب این است که ما این رستوران را از طریق اینترنت و با توجه به نظرات مردم پیدا کردیم. جایی که عده‌ی زیادی آن را برای غذاهای هندی‌اش انتخاب می‌کنند.

ما مرغ ماسالا و نان سیر مخصوص را با ۱۳,۰۰۰ تومان سفارش دادیم.

آدرس: بین خیابان‌های ۶۳ و ۶۴، خیابان ۲۷، شماره‌ی ۶۳ و ۶۴.

۵ روز در باگان

اگر بخواهید از ماندلی به باگان سفر کنید، انتخاب‌های گوناگونی را برای سفر از میان هواپیما، اتوبوس، تاکسی و قایق، خواهید داشت.

باگان

ما تصمیم گرفتیم سفر خود را با قایق به‌سمت باگان ادامه دهیم. این سفر که ۱۰ ساعت به طول می‌انجامد، از مناظر زیبایی بهره می‌برد و بسیار لذت‌بخش است.

در باگان ۵ روز اقامت داشتیم. پیشنهاد ما هم به شما این است که حداقل ۳ شب را برای باگان کنار بگذارید؛ چراکه ۲۰۰۰ معبد در این شهر وجود دارد و مطمئنا به زمان زیادی برای بازدید از آن‌ها نیاز خواهید داشت.

به‌محض اینکه به باگان برسید، متوجه خواهید شد که ما به چه دلیل ۵ روز را در این شهر سپری کردیم. هتلی که در آن اقامت داشتیم در قسمت جدید شهر واقع شده بود و اتاقی که انتخاب کرده بودیم، چشم‌اندازی زیبا از معبدها داشت. البته این اتاق چند تومانی گران‌تر از دیگر اتاق‌ها بود ولی کاملا به پرداخت هزینه‌اش می‌ارزید.

معابد باگان

از بالکن اتاقمان می‌توانستیم نظاره‌گر ۱۰ معبد معروف باگان باشیم. معبدهایی مثل «سولامانی» (Su La Ma Ni Pahto)، «دامایانگی» (Dhamma Yan Gyi Pahto)، «آناندا» (Ananda Temple)، «شوساندا» (Shwe San DawPaya) و «دت بیین نیو» (That ByinNyu Temple).

ما بسیار خوش‌شانس بودیم که توانستیم این اتاق را برای شبی ۲۴۰,۰۰۰ تومان بگیریم.

دوچرخه‌ی برقی کرایه کنید

یکی از بهترین وسیله‌های گشت‌وگذار در باگان، دوچرخه‌ی برقی است تا بتوانید از همه مناطق و معبدهای آن دیدن کنید.

بیشتر هتل‌ها دوچرخه‌های برقی را از صبح اول وقت تا شب اجاره می‌دهند. این در حالی است که مسافران اجازه‌ی اجاره‌ی موتور را ندارند ولی اجاره‌ی دوچرخه‌ی برقی امکان‌پذیر است.

هزینه‌ی اجاره:

  • از ۷ صبح تا ۷ شب، ۲۴,۰۰۰ تومان.
  • از ۵:۳۰ صبح، برای دیدن طلوع خورشید، تا ۷ شب: ۲۸,۰۰۰ تومان.
  • اگر بعد از ۷ شب دوچرخه را برگردانید ۴,۰۰۰ تومان بیشتر باید پرداخت کنید.

ما هم ۲ دوچرخه را برای پنج روز اجاره کردیم و از آنجایی که به دیدن طلوع خورشید هم رفتیم، هزینه‌ی بیشتری پرداخت کردیم.

با نقشه‌، به دیدن معابد باگان بروید

در اولین روزی که به باگان رسیدید، نقشه‌ی معابد شهر را تهیه کنید. بیشتر هتل‌ها نقشه‌ها را به‌صورت رایگان در اختیارتان می‌گذارند. نقشه‌های با جزییات بیشتر هم در فروشگاه‌هایی که دوچرخه کرایه می‌دهند با قیمت ۲,۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

پیشنهاد ما این است که یک روز را به بازدید از معبدهای حومه‌ی شهرها اختصاص دهید. جالب است بدانید که بیشتر وقت ما صرف دیدن معابدی شد که در نقشه نبودند.

بارها اتفاق افتاد که به‌سمت معبد مشخصی در حال حرکت بودیم که اتفاقی معبد دیگری را در وسط راه دیدیم و تصمیم به بازدید از آن گرفتیم.

دیدن طلوع خورشید از فراز معابد باگان

سحرخیز بودن برای دیدن طلوع خورشید در باگان امری است کاملا طبیعی. لذت نظاره‌گر بودن این رویداد روزانه از فراز معابد باگان هیچگاه یکنواخت نمی‌شود.

غروب در معابد باگان

اگر نظر ما را بخواهید، لیست معابدی را که در نقشه‌ها برای دیدن طلوع خورشید وجود دارد فراموش کنید؛ چراکه ازدحام گردشگران در این مناطق مانع از لذت بردنتان می‌شود. به‌ جای آن به‌دنبال معابد کمتر شناخته‌شده‌تر باشید.

ما مکان‌های مختلف را در این مدت چه برای طلوع و چه برای غروب خورشید امتحان کردیم.

بالن‌سواری بر فراز معابد باگان

یکی از زیباترین مناظری که در باگان وجود دارد، پرواز بالن‌‌ها است. صحنه‌های جالبی که هرروز صبح در این شهر پدید می‌آید.

بالن ها بر فراز معابد میانمار

بالاخره ما هم تصمیم گرفتیم با یکی از این بالن‌ها پرواز کنیم. ساعت ۵ صبح از خواب بیدار شدیم و عازم بالن‌سواری شدیم. تقریبا برای مدت بیش از یک ساعت بر فراز این شهر پرواز کردیم. تجربه‌ای شگفت‌انگیز که به‌ندرت تکرار رمی‌شود.

قیمت این بالن‌ها با توجه به مسیر، مدت‌زمان و خدماتی که ارائه می‌دهند، مانند صبحانه و ناهار، از ۱,۲۰۰,۰۰۰ تا ۱,۸۰۰,۰۰۰ تومان متغیر است.

بالن بر فراز باگان

امکان رزرو کردن بالن در باگان هم میسر است و شما می‌توانید بالن خود را انتخاب کنید. این را هم به یاد داشته باشید که این بالن‌ها به‌دلیل وزش بادها و شرایط جوی فقط در ۵ ماه از سال پرواز می‌کنند.

هتل‌های پیشنهادی در باگان

هتل‌های این شهر در سه منطقه واقع شده‌اند که عبارت‌اند از: باگان قدیم، باگان جدید و «نیانگ یو» (Nyaung-U). هرکدام از این مناطق نکات مثبت و منفی خود را دارد.

باگان قدیم در مرکز شهر قرار دارد و شاید بهترین مکان برای اقامت باشد. البته چندان هم فرقی نمی‌کند که در کدام قسمت باشید؛ با دوچرخه از باگان جدید تا نیانگ یو تنها ۲۰ دقیقه فاصله است. از سوی دیگر به عقیده‌ی ما، بهترین رستوران‌ها در نواحی باگان جدید و نیانگ یو واقع شده‌اند.

هتل در باگان جدید:

هتل «کومودارا» (Kumudara Hotel) هتلی است که ما در آن اقامت داشتیم. با مزایایی مانند چشم‌اندازی از مناظر زیبا، استخر عالی و نزدیک بودن به رستوران‌های شهر.

هتل در باگان قدیم:

هتل پیشنهادی ما هتل «ثانده» (Thande Hotel) است.

هتل در نیانگ یو:

هتل «آروم پالاس» (Aureum Palace Hotel & Resort) هتلی است که به شما پیشنهاد می‌دهیم.

هتل ثانده

رستوران‌های پیشنهادی در باگان

قبل از هرچیز در نظر داشته باشید که در اینجا فقط نام رستوران‌هایی که ما غذایشان را امتحان کردیم، آورده شده است.

رستوران‌های متعدد دیگری هم هستند که با غذاهای محلی و قیمت مناسب‌تر از علاقه‌مندان پذیرایی می‌کنند. برای برخی از دوستان ما که در گذشته به میانمار سفر کرده بودند، مشکلات گوارشی اتفاق افتاد و در ادامه‌ی سفر اذیت شدند؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم به رستوران‌های تقریبا گرانتری برویم.

رستوران در نیانگ یو:

رستوران «ویدراسپون» (Weatherspoon’s) پاتوق اصلی ما بود. تا جایی که برای ۳ بار به این رستوران رفتیم. با پیمودن مسیری ۳۰ دقیقه‌ای با دوچرخه به این محل می‌رسیدیم.

حتما برگر مرغ و سالاد برگ چای را که قیمت‌های ۱۴,۰۰۰ و ۶,۰۰۰ تومانی دارند، امتحان کنید.

سالاد برگ چای

رستوران در باگان جدید:

اگر از طرفداران پیتزا هستید، پیتزا سنگی «لا پیتزا» (La Pizza) را از دست ندهید. پیتزاهای این رستوران با قیمت حداقلی ۲۰,۰۰۰ تومان، مقداری از استانداردهای میانمار گرانتر است.

پیتزای «آروگولای» (Arugula) این رستوران را حتما امتحان کنید.

رستوران در باگان قدیم:

رستوران‌های «بی کایند تو انیمالز» (Be Kind To Animals Moon 1&2) را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

یک روز در کالآو

اگر کماکان منتظر آشنایی با طبیعت وحشی میانمار هستید، این سفر برای شما است؛ سفری هیجان‌انگیز با پای پیاده از کالآو به دریاچه‌ی «اینله» (Inle Lake). پیشنهاد ما این است که یک روز در کالآو اقامت کنید تا بتوانید لذت بیشتری از سفر خود ببرید.

پیاده از کالآو

اتوبوس‌هایی هم هستند که مسافران را در سفری ۶ ساعته از باگان به کالآو می‌برند. نزدیک‌ترین فرودگاه هم در ۴۵ دقیقه‌ای این منطقه، در «ههو» (Heho) قرار دارد.

سفر با پای پیاده از کالآو به دریاچه‌ی اینله

شما دو انتخاب برای این سفر دارید، مسیری ۳ روزه و مسیری ۲ روزه. هردوی این مسیرها از مناظر زیبایی، مانند روستای محلی «شان» (Shan) و مزارع چای، بهره می‌برند.

مسیر پیاده از کالآو به دریاچه‌ی اینله

تصورش را بکنید پیاده‌روی از میان این مناظر و طبیعت بکر تا چه اندازه لذت‌بخش است.

هزینه‌ی میانگین برای تور ۳ روزه برای هر نفر ۱۲۰,۰۰۰ تومان است که شامل راهنما و وعده‌های غذایی هم می‌شود.

۳ روز در منطقه‌ی اینله لیک

۳ روز برای این سفر مدت‌زمان مناسبی است تا بتوانید از جاذبه‌های این منطقه لذت ببرید. این دریاچه بسیار بزرگ‌تر از حد تصورتان است و از زیبایی‌های زیادی بهره می‌برد. تفریحات بسیاری را نیز می‌توان در این منطقه تجربه کرد.

منطقه دریاچه اینله

بالن‌سواری بر فراز دریاچه‌‌ی اینله

یکی از بهترین راه‌های دیدن رودخانه، پرواز با بالن بر فراز آن است. خوشبختانه ما هم توانستیم این تجربه را برای مدت ۲ ساعت داشته باشیم. این پنجمین پروازی بود که با بالن انجام می‌دادیم و شاید حتی بهترینشان.

بالن بر فراز دریاچه اینله

بالن از روستایی در همان نزدیکی‌ها پرواز خود را آغاز کرد و تا ارتفاع ۲ کیلومتری از سطح دریاچه اوج گرفت.

دوچرخه‌ کرایه کنید

در منطقه‌ی «نیانگشو» (Nyaungshwe) دوچرخه را با قیمت ۵,۰۰۰ تومان کرایه کنید و به دل طبیعت بزنید. ما با دوچرخه به منطقه‌ی «رد مانتون» (Red Mountain) رفتیم و از غذاها و نوشیدنی‌های محلی لذت بردیم.

پس از غروب خورشید به‌سمت غار «هتات ایان» (Htat Eian) رفتیم و از صدها مجسمه‌ی بودا دیدن کردیم.

غار هتات ایان

تور قایق‌سواری در دریاچه‌ی اینله

حتما پیشنهاد می‌کنیم یک روز را برای تور این دریاچه کنار بگذارید. ما تور را به‌صورت خصوصی از طریق هتل گرفتیم که برای یک روز کامل، هزینه‌ای ۱۴۰,۰۰۰ تومانی داشت.

راننده‌ی ما لیستی از مناطق گردشگری داشت تا ما را به آن مکان‌ها ببرد، اما به‌دلیل آنکه نمی‌خواستیم سوغاتی یا اجناس دیگری بخریم به مناطق دیگری مانند رستوران‌های محلی روی آب رفتیم.

مغازه های شناور بر آب

به دیدن ماهیگیری سنتی دریاچه‌ی اینله بروید

اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید ماهیگیران این منطقه را ببینید. عمده شهرت این ماهیگیران به‌دلیل روش سنتی است که برای صید ماهی به‌کار می‌برند.

این روش به این‌گونه است که یک پای آن‌ها در قایق است و پای دیگر پارو را گرفته است. ما به گروهی از آن‌ها برخوردیم که تور ماهیگیری را در آب پهن کرده بودند و با پارو ماهی‌ها را داخل آن می‌انداختند.

ماهیگیری در دریاچه اینله

هتل‌های پیشنهادی در منطقه‌ی دریاچه‌ی اینله

چندین هتل‌ در اطراف این دریاچه قرار دارند ولی بیشتر آن‌ها در نیانگشو واقع شده‌اند. این منطقه مکانی است که اتوبوس‌های گردشگران برای رستوران‌های آن می‌آیند.

اقامت در هتلی که خارج از نیانگشو است خوبی‌ها و بدی‌های خود را دارد. شما برای وعده‌های غذایی و همچنین جاذبه‌های شهری باید در این منطقه باشید. از طرف دیگر هم مناظر زیبای دریاچه را از دست خواهید داد.

ما ترجیح دادیم در هتل نزدیک دریاچه اقامت داشته باشیم. از هتل تا شهر مسافتی ۴۰ دقیقه‌ای بود که برای هر مسیرش ۶۰,۰۰۰ تومان باید می‌پرداختیم.

هتل در نزدیکی دریاچه:

هتل «آماتا گاردن» (Amata Garden) هتلی بود که در آن اقامت داشتیم. هتلی ۴ ستاره با چشم‌اندازی بی‌نظیر که حتما پیشنهاد می‌کنیم.

هتل در نزدیکی نیانگشو:

هتل «مینگلار این» (Minglar Inn) که ۳ ستاره بود و قیمت مناسبی هم داشت؛ برای هر شب ۱۲۰,۰۰۰ تومان. این هتل در شهر قرار داشت و از دسترسی بسیار مناسبی برخوردار بود.

هتل آماتا گاردن

رستوران‌های پیشنهادی در منطقه‌ی دریاچه‌ی اینله

این منطقه، از تنوع بسیار زیاد رستوران‌ها بهره می‌برد. ما ۳ وعده‌ی غذایی را در این منطقه بودیم. یکی از رستوران‌ها را به‌اندازه‌ای پسندیدیم که دو وعده را در آن داشتیم.

ما سه رستورانی که در آن غذا خوردیم را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

رستوران «اینلای هات ایندین» (Innllay Hut Indian Food House):

بهترین رستوران برای غذاهای هندی است. مرغ ماسالا، مرغ کره‌ای و نان سیر را حتما امتحان کنید.

رستوران «وان اول گریل» (One Owl Grill):

این رستوران، قهوه‌ها و صبحانه‌های بی‌نظیری دارد. سوپ و سیب‌زمینی این رستوران نیز بسیار خوشمزه بود.

رستوران «پاپ ایژیاتیکو» (Pub Asiatico):

کافه‌ی بسیار زیبایی که از فضایی زیبا در پشت‌بام نیز بهره می‌برد و با نوشیدنی‌های هیجان‌انگیزی پذیرای شما است.

بیشتر بخوانید:

همان طور که ملاحظه کردید، میانمار یکی از زیباترین مقاصد گردشگری چه در آسیا و چه در جهان است. به همین دلیل حتما این کشور را در فهرست خود برای مسافرت قرار دهید.

در انتها نیز، شما را به دیدن فیلمی از بالن‌سواری دعوت می‌کنم. امیدوارم از این تور مجازی لذت ببرید و زمانی آن را به‌صورت حقیقی تجربه کنید.

دانلود ویدیو

مطالب مرتبط:

منبع Gettingstamped

دیدگاه