بسفر به مالدیو؛ بایدها و نبایدها (قسمت اول)

رضا  حبیب زاده
رضا حبیب زاده سه شنبه، ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
بسفر به مالدیو؛ بایدها و نبایدها (قسمت اول)

جزایر مالدیو بسیار زیبا و منحصربه‌فرد هستند که از سفر به آن‌ها نهایت لذت را خواهید برد. برای آشنایی با این کشور با کجارو همراه باشد.

در ادامه‌ی گزارش، لورن (Lauren) از سفرش به مالدیو را می‌خوانید که در آن تجاربی را که کسب کرده به اشتراک گذاشته است.

مالدیو روی نقشه

سفر مستقل به مالدیو تازه رونق گرفته است

گردشگری در مالدیو تا حدودی تازگی دارد. اولین استراحتگاه در سال ۱۹۷۳ افتتاح شد و تا ۳۰ سال بعد از آن، تنها راه بازدید به‌عنوان گردشگر، از طریق این استراحتگاه‌های گران‌قیمت بود.

مالدیو

با این حال هفت سال پیش، دولت قوانین را در جهت امکان ساخت مهمان‌خانه در جزایر محلی تغییر داد. برای اولین بار به گردشگران اجازه داده شد که در این جزایر اقامت کرده و زندگی در مالدیو را تجربه کنند. در حال حاضر، اکثر گردشگران هنوز از امکان انجام این کار اطلاعی ندارند. به همین جهت، گردشگران مستقل بسیار کم بوده و گاهی اوقات خودم را تنها مسافر مستقل در این کشور حس می‌کردم. حتی در یکی از جزایر من و هم‌سفرم دیو (Dave) تنها گردشگران آن جزیره بودیم.

مالدیو

از جنبه‌های منفی این سفر این بود که برخی اوقات احساس می‌کردم که برخلاف میل افراد محلی، در حال تجاوز به جزایرشان بودم. گاه حس می‌کردم من و دیو مورد ظن قرار گرفته‌ایم یا شاید عجیب به نظر می‌آمدیم. در برخی از جزایر کوچک اغلب افراد محلی علاوه بر خیره شدن، جواب سلام ما را هم نمی‌دادند. نمی‌دانم به این خاطر بود که خجالت می‌کشیدند یا نسبت به ما کنجکاو بودند یا حتی از اینکه در جزیره‌ی آن‌ها هستیم عصبانی هستند.

علی‌رغم همه این‌ها، اکثر ساکنان رفتار دوستانه و خوشایندی داشتند و خوش‌اخلاق بودند. تنها در برخی موارد با نگاه‌های خیره مواجه می‌شدیم. به‌علاوه، وقتی من به‌تنهایی در جزیره قدم می‌زدم، زنان محلی بسیار مشتاق بودند که با من ارتباط برقرار کنند. اگرچه در حد یک سلام دادن یا تعارف یک شکلات مالدیوی بود، ولی گشت‌وگذار به‌عنوان یک زن تنها در جزیره در مقایسه با پرسه زدن دونفره تجربه‌ی متفاوتی بود.

اطلاعات کمی در مورد این کشور وجود دارد

مالدیو

تابه‌حال کشوری ندیده‌ام که سفر مستقل در آن تا این حد تازگی داشته باشد و همین امر برنامه‌ریزی برای سفر را دشوار می‌کرد. من به‌شدت به برنامه‌ریزی پایبند هستم، بنابراین انتخاب میان جزیره‌ها در حالی که هیچ تصوری از آن‌ها در ذهن ندارم، بیشتر مرا عصبی می‌کند.

وقتی تصمیم می‌گیرم جایی بروم اولین کاری که می‌کنم آن را در تصاویر گوگل جست‌و‌جو می‌کنم. دوست دارم جایی را که قرار است بروم، از قبل دیده باشم. وقتی این کار را در مورد جزایر مالدیو انجام دادم، با تصاویر جزایر مالدیو، استراحتگاه‌ها و تصاویر ماهواره‌ای مواجه شدم. از بابت اینکه آن تصاویر واقعا همان جزایری است که قرار بود بروم مطمئن نبودم.

مالدیو

زمانی که من به سفر رفتم اطلاعات بسیار اندکی در اینترنت درباره مالدیو پیدا کردم. درباره اکثر جزایر در حد یک پاراگراف در ویکی‌پدیا مطلب داشت که درباره وسعت و جمعیت آن‌ها نوشته بود ولی اطلاعات گردشگری بیشتری موجود نبود. هیچ وبلاگی درباره‌ی سفر به مالدیو پستی نداشت و هیچ راهنمای سفر آنلاینی پیدا نکردم. بهترین مطلبی که توانستم پیدا کنم در سایت تریپ ادوایزر (Trip Advisor) بود که مهمان‌خانه‌ها را بررسی کرده بود و به‌صورت مختصر درباره جزایر توضیحی داده بود.

البته الان وضعیت تغییر کرده است زیرا که اکثر وبلاگ‌های گردشگری در مورد سفر ارزان به مالدیو مطالبی منتشر کرده‌اند. الان می‌توانید پست‌هایی را درباره‌ی انواع جزایر محلی که در مجاورت «ماله»، پایتخت مالدیو، هستند پیدا کنید.

حرکت قایق‌ها به‌صورت نامنظم صورت می‌گیرد

قایق مالدیو

اگر می‌خواهید تا زمانی که در مالدیو هستید از چند جزیره دیدن کنید، قایق‌ها بزرگ‌ترین مانع شما خواهند بود. قایق‌ها در روزهای جمعه تعطیل هستند و یک روز در میان به جزایر اصلی حرکت می‌کنند. قایق‌های بین جزیره‌ای نیز موجود هستند ولی جدول زمانی برای آن‌ها وجود ندارند و معلوم نیست برنامه‌ی منظمی داشته باشند.

به‌دلیل بی‌نظمی حرکت قایق‌ها، سفرهای بین جزیره‌ای اعصاب خوردکن است. اگر می‌خواهید وقت‌تان در ماله بیهوده تلف نشود بایستی زمان فرود در ماله را با حرکت قایق‌ها هماهنگ کنید. برخی اوقات ممکن است برنامه رفتن از جزیره‌ای به جزیره دیگر را چندین بار عوض کنید و روزهایی را که می‌خواهید به جزایر بروید با برنامه حرکت قایق‌ها هماهنگ کنید. همچنین شاید مجبور شوید شب‌هایی را در دیگر جزیره‌ها بخوابید.

مالدیو کشوری مسلمان است

مسجد مالدیو

مالدیو کشوری اسلامی است و تحت قوانین اسلام اداره می‌شود و همه شهروندان آن مسلمان هستند. به هنگام ورود به این کشور بیانیه‌ای را امضا می‌کنید که اظهار می‌دارد شما از به کارگیری مواردی که در تضاد با اسلام است منع می‌شوید. از جمله‌ی آن‌ها، معبودهای ساختگی، کتاب مقدس، گوشت خوک و متعلقات آن و نوشیدنی الکی.

به‌علاوه، در مالدیو جمعه‌ها و شنبه‌ها آخر هفته محسوب می‌شود و جمعه روز استراحت محسوب می‌شود. همه‌جا غیر از رستوران‌ها تعطیل است و قایق‌ها نیز متوقف هستند.

گوشت خوک و الکل ممنوع است. همچنین هیچ سگی در جزیره وجود ندارد. در بیرون از استراحتگاه‌ها هیچ جا نوشیدنی الکلی دیده نمی‌شود. ما جایی را ندیدیم که نوشیدنی الکلی برای فروش داشته باشد.

مالدیو

در مورد پوشش هم نکاتی را باید رعایت کنید. شانه و ران پا باید پوشیده باشند حتی موقعی که در ساحل هستید. همچنین از لباس شفاف هم نباید استفاده شود. مردان نیز نمی‌توانند بدون پیراهن بیرون بیایند یا لباسی بپوشند که ران آن‌ها معلوم باشد. خانم‌ها نیز نباید از مایو یا لباس شنا استفاده کنند.

به هنگام شنا در اقیانوس می‌توانید از شورت پادار و تی‌شرت گشاد استفاده کنید. برای پیاده‌روی در اطراف جزیره، می‌توان از شلوار جین و تی‌شرت استفاده کرد. زمانی که به گردش در جزایر محلی می‌روید، مثلا برای غواصی، می‌توانید هرآنچه که دوست دارید را بپوشید.

ویدیو تایم لپس از جزایر مالدیو را می‌توانید مشاهده کنید:

دانلود ویدیو

در قسمت دوم مقاله مطالب بیشتری درمورد سفر به مالدیو مرور خواهیم کرد. با کجارو همراه باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه