هفته نامه: از برگزاری جشنواره نوروزی در ۳۱ کشور تا بازدید بی سابقه از فلک الافلاک

سارا کرایی
سارا کرایی شنبه، ۵ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
هفته نامه: از برگزاری جشنواره نوروزی در ۳۱ کشور تا بازدید بی سابقه از فلک الافلاک

در اولین هفته نامه سال ۹۶ درباره برگزاری جشنواره نوروزی در ۳۱ کشور جهان، دشوارتر شدن اخذ ویزای آمریکا و چند خبر دیگر بخوانید. 

این شماره از هفته‌نامه کجارو در بخش‌های زیر منتشر شده است که با کلیک روی هر عنوان می‌توانید آن بخش را مطالعه کنید:

برگزاری جشنواره نوروزی در ۳۱ کشور | دشوارتر شدن دریافت ویزای آمریکا | دشوارتر شدن دریافت ویزای آمریکا | بازدید بی سابقه از موزه ها و قلعه فلک الافلاک خرم آباد | دیگر خبرها

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برگزاری جشنواره نوروزی در ۳۱ کشور

 سوئد، دانمارک، فنلاند و بسیاری دیگر

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نوروز

به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جشنواره نوروزی سال ۱۳۹۶ با اعزام گروه‌های فرهنگی و هنری در کشورهای مختلف جهان، برگزار می‌شود. این جشنواره که هر سال از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به اجرا در می‌آید؛ در سال ۱۳۹۶ نیز برای تعدادی از کشورهای ایرانی‌نشین برنامه‌ریزی شده و بر اساس آن اعزام ۲۸ گروه موسیقی، طنز، فرهنگی و هنری و مجری، به ۳۱ کشور از جمله سوئد، دانمارک، فنلاند، نروژ، بوسنی، آفریقای جنوبی، فیلیپین، قزاقستان و ... انجام می‌شود.

اداره‌ کل ایرانیان خارج از کشور با ارسال اقلام فرهنگی نوروزی و حمایت از برگزاری جشن نوروز در دیگر کشورها، تلاش کرده تا زمینه بهره‌برداری و برگزاری جشن‌های متنوع ویژه این ایام را برای ایرانیان خارج از کشور فراهم کند. رایزنی‌های فرهنگی ایران در کشورهای مختلف و همچنین تعدادی از سفارتخانه‌های کشورمان در اجرای هرچه باشکوه‌تر این برنامه‌ها همکاری دارند.

همچنین، گروه‌های موسیقی اعزامی از سوی این اداره‌کل در برنامه‌های ویژه غیر ایرانیان در کشورهای مورد نظر به اجرای برنامه‌های متنوع خواهند پرداخت.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دشوارتر شدن دریافت ویزای آمریکا

برای ایرانیان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ویزا

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، به سفارتخانه‌های این کشور در سراسر جهان دستور داده است در فرایند صدور ویزا برای متقاضیان ورود به خاک آمریکا دقت و سختگیری بیشتری به خرج دهند.

تیلرسون همچنین از سفارتخانه‌های آمریکا خواسته است پیش از اعطای ویزا به افرادی که کوچک‌ترین سابقه حضور در مناطق تحت اشغال داعش را دارند، فعالیت‌های آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی را نیز به دقت مورد بررسی قرار دهند.

علاوه بر این، در دستورالعمل جدید وزیر خارجه آمریکا پرسش‌های خاصی برای متقاضیان ویزا از کشورهای ایران، سوریه، سومالی، لیبی، سودان و یمن که مشمول فرمان مهاجرتی ترامپ هستند در نظر گرفته شده و از سفارتخانه‌های آمریکا در سراسر جهان خواسته شده در مصاحبه با اتباع این کشورها حتما این سوالات از آن‌ها پرسیده شود. دستورالعمل جدید تیلرسون اتباع ۶ کشور یادشده را ملزم می‌کند جزئیات مربوط به محل سکونت و کار خود طی ۱۵ سال گذشته و تمامی شماره تلفن‌ها، آدرس‌های ایمیل و نام کاربری و رمز عبور تمامی شبکه‌های اجتماعی که طی ۵ سال گذشته از آن‌ها استفاده کرده‌اند را در اختیار متصدیان صدور ویزا در سفارتخانه‌های آمریکا قرار دهند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

گردشگران پشت در موزه‌های بسته تهران

 مردم زیادی پشت درهای بسته معطل ماندند

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

موزه تهران

با وجود تبلیغات متعددی که پیش از آغاز تعطیلات برای بازدید از مراکز تاریخی و گردشگری پایتخت از سوی شهرداری تهران و اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان شده بود، اما در چند روز گذشته مردم زیادی پشت درهای بسته برخی موزه‌ها و اماکن تاریخی معطل ماندند.

کاخ‌ها، عمارت‌ها و موزه‌های وقفی یا تحت تصرف یا در مالکیتِ نهادها، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و تشکل‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که با برنامه‌ریزی‌های مربوط به اوقات فراغت مردم و زمان سفر گردشگران چندان همسویی ندارند و معمولا آن‌چنان که خود صلاح می‌دانند و تدبیر می‌کنند، اداره می‌شوند، مثل ساعت و هزینه‌ای که برای بازدید دارند و متفاوت از موزه‌ها و سایت‌های تاریخی تحت نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

موزه‌ی مقدم از جمله‌ عمارت‌های تاریخی تهران است که دقیقا با شروع تعطیلات رسمی کشور درهای آن بدون هیچ اطلاع‌رسانی قبلی به روی گردشگران نوروزی بسته بوده است. همچنین، موزه جواهرات که زیر نظر بانک مرکزی است در وضعیت مشابه به سر می‌برد. به‌علاوه، سردر باغ ملی که در تمام نقشه‌ها و گشت‌های شهری تهران، بازدید از آن به‌شدت و مکرر پیشنهاد شده است این روزها در حال گذراندن تعطیلات نوروزی است و برنامه‌ی موزه‌ی اندرونی، «ملک» را هم تا حدی تحت شعاع قرار داده است.

مدیر موزه‌ی ملی ملک ـ هم درباره‌ی این محدودیت‌های سر درباغ ملی هم در مورد زمان بازدید از این موزه ، گفت:

طبق وقف‌نامه‌ی رسمی حسین آقا ملک این موزه در تعطیلات رسمی سال، بسته است، برای همین این چند روز تعطیل بوده، اما از روز شنبه تا ۱۱ فروردین‌ماه از ساعت ۸:۱۵ تا ۱۶:۴۵ موزه باز است و دوزادهم و سیزدهم هم که تعطیل رسمی است. البته تمام این برنامه‌ریزی به باز بودن سردر باغ ملی بستگی دارد، چون قبلا هم با این مشکل روبه‌رو شده‌ایم، مثلا موزه‌ی ملک ساعت ۴ بعدازظهر تعطیل می‌شد، اما دروازه را گاهی ساعت ۲ می‌بستند که آخرین پنجشنبه سال ۹۵ نمونه‌ای از این حرکت بود، هرچند نامه‌نگاری‌های زیادی دراین‌باره شده است.

کمی پایین‌تر از دورازه میدان مشق در خیابان ناصر خسرو، نشانی مدرسه دارالفنون را داده‌اند که هیچ‌وقت زمان بازدید آن دقیق به مردم اطلاع‌رسانی نشده، با این حال شهرداری تهران امسال بازدید از آن را در نقشه‌هایش به مردم پیشنهاد داده، در حالی که این مدرسه هم تعطیل است.

به غیر از این عمارت‌ها و موزه‌ها، مکان‌های دیگری هم در تهران هستند که برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات نوروز پیشنهاد شده‌اند، اما این چند روز، گردشگران و بازدیدکنندگان را پشت در گذاشته‌اند که تعدادی از موزه‌های بنیاد مستضعفان با وجود تعطیلی چندین ساله، از آن جمله‌اند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بازدید بی سابقه از موزه‌ها و قلعه فلک الافلاک

در اولین روز فروردین ۹۶

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

فلک الافلاک

غلامرضا سلیمانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان، در رابطه با حضور گردشگران در استان لرستان اظهار کرد:

در اول فروردین ۹۶ تعداد ۹۴ هزار و ۵۴۵ نفر از اماکن تاریخی، تفریحی و توریستی استان بازدید کرده‌اند.

و در ادامه افزود:

از این آمار ۵۰۸۲ مورد بازدید مربوط به قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد است.

به گفته سلیمانی در این روز ۲۹ هزار و ۵۸۷ نفر در دیگر اماکن اقامتی استان اسکان داشته‌اند که با توجه به آمار و ارقام اعلام شده، در اولین روز سال جدید بازدید از اماکن تفریحی، تاریخی و همچنین اسکان مسافران و گردشگران نوروزی، رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به چند روز گذشته داشته است.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دیگر خبرها

سایر خبرهای حوزه گردشگری

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

در این بخش لینک دیگر اخبار مهم هفته‌ی گذشته را می‌بینید.

تحریریه‌ی کجارو همواره منتظر نظرات، انتقادات، پیشنهادها و سوال‌های شما همراهان گرامی کجارو است.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه