زنان در صنعت گردشگری پیشتاز می شوند

علیرضا  طبیب زاده
علیرضا طبیب زاده یکشنبه، ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
زنان در صنعت گردشگری پیشتاز می شوند

حضور پررنگ زنان در مدیریت و اجرای تورهای گردشگری روز‌به‌روز بیشتر نمایان‌ می‌شود. با کجارو همراه شوید تا با چند نمونه از فعالیت‌های زنان در صنعت گردشگری بیشتر آشنا شوید.

مقاله‌های مرتبط:

در اقصی نقاط دنیا زنان در پست‌های مختلفی فعالیت می‌کنند و صنعت گردشگری نیز از این امر مستثنی نیست. در ادامه با چند نمونه از پروژه‌های گردشگری که توسط زنان اداره می‌شود آشنا خواهید شد.

سفر در کوهستان، تاجیکستان

تاجیکستان

پروژه‌ای جدید در کوه‌های «پامیر» (pamir)؛ استفاده از لیدرهای کوهنورد زن برای گردشگران است. زنان کوهنورد پامیر یک تیم ۱۰ نفره از زنان آموزش‌دیده به کلیه مهارت‌های کوهنوردی و مدیریت خطر و رهبری تیم‌های کوهنوردی است که توسط «کریستین اوریول» (Christine oriol) که یک آموزش‌دهنده نیروهای متخصص فرانسوی است، انجام می‌گیرد.

مدیر اجرایی تور مرزهای بکر از ۲ کوهنورد زن که قصد کوه‌پیمایی در ماه آگوست جاری با هدف بازدید از دریاچه‌های کوه‌های پامیر را دارند، در کنار راهنمایی‌های بین‌المللی همراهی می‌کند. در واقع این سفر از «بولونکول» (Bulunkul) که دریاچه‌ای در جنوب تاجیکستان و در استان بدخشان است آغاز می‌شود و یک سفر شگفت‌انگیز به قصد کشف زیبایی‌های ارتفاعات پامیر است. این زنان آموزشدیده در آینده به‌صورت مستقل سفرهای خود را مدیریت می‌کنند. سایر زنان این تیم به گسترش صنعت توریسم در شرق تاجیکستان، جایی که با مناطق بکر فوق‌العاده زیبا پتانسیل بالقوه‌ای برای جذب گردشگر دارد، کمک خواهند کرد.

تور پیاده‌روی تاریخی، پاریس

پاریس

«هیدی ایوانس» (Heidi Evans) یک فرانسوی، انگلیسی‌الاصل اولین تور پیاده‌روی علاقه‌مندان به تاریخ با محوریت نفوذ و اثرگذاری زنان بر پایتخت فرانسه را اجرایی کرده است.

تمرکز این تور بر گردشگری در ناحیه left Bank پاریس که منطقه قدیمی و پر از آثار سنتی و هنری پاریس است و تاثیر زنان در شکل‌گیری شهر و اجتماع امروزی مثل ماری کوری است. این تور همچنین از نمادها و مراکز شناخته‌شده‌ای همچون «پانتئون» (pantheon)، «کلیسای نوتردام» (Notre Dame) و باغ «لوگزمبرگ» (Jardindo luxembourg) نیز عبور می‌کند. این تور که حدود سه ساعت و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد با یک استراحت در محل بهترین باگت فروشی شهر همراه است.

شرکت تعاونی خانم مای، ویتنام

ویتنام

«ونگ‌تای‌مای» (Vang Thi Mai) حدود ۱۰ سال پیش یک شرکت تعاونی را راه انداخت که به قربانیان قاچاق انسان در مرز ویتنام-چین کمک کند. اگرچه پلیس بسیاری از زنانی را که طعمه گروه‌های قاچاق انسان شده‌اند، نجات می‌دهد ولی بسیاری از آن‌ها از سوی خانواده‌های خود طرد می‌شوند. «مای» (Mai) به آن‌ها یک خانه در «هوپ‌تین» (Hop Tien)؛ روستایی بین «ین‌مین» (Yen minh) و «هونگ سوفی» (Hoang suphi) می‌دهد و به آن‌ها آموزش ریسندگی، دوزندگی، رنگرزی و بافندگی می‌دهد.

او اکنون یک شرکت تعاونی متشکل از ۱۰۰ عضو که همگی خانم هستند دارد که بیشتر آن‌ها از گروه‌های اقلیت یا آسیب‌دیدگان از خشونت‌های محلی و خانوادگی هستند. گروه‌های توریستی می‌توانند جهت بازدید و خرید از محصولات آن‌ها طی سفر به ویتنام به آنجا بروند.

دهکده‌های هیمالیایی، هندوستان

هند

«مانیشا پانده» (Manisha pande) مسئول برگزاری تورهای راه‌های روستایی، گروهی زنانه به‌منظور توسعه‌ی گردشگری پایدار در جوامع روستایی هند، نپال و اتیوپی به راه انداخته است. حداقل دو عضو از کمیته هر دهکده باید زن باشند و این زنان باید به‌عنوان راهنمایان تورهای گردشگری آموزش دیده باشند.

عکاسی حیات وحش، سوئد

سوئد

۲ خانم «سامی» (sami) (سامی به بومیان اسکاندیناوی گفته می‌شود) به نام‌های «ییلوا ساری» (Ylva sari) و «آنت نیی‌آ» (Anette Niia) اقدام به راه‌اندازی تورهای عکاسی در «کای‌رونا» (Kiruna) در شمال کشور کرده‌اند. آنت یک عکاس است و ییلوا یک راهنمای کوهنوردی و طبیعت‌گردی و آن‌ها می‌دانند که بهترین و مناسب‌ترین مکان‌ها برای دیدن و عکاسی کردن از شفق‌های قطبی چه مکانی است. سایر خدمات این تورها شامل عکاسی از حیات وحش، پیداکردن گوزن شمالی و پرنده «باقرقره» (patarmigan)، سفرهای کوهستانی با سورتمه و آشنایی با فرهنگ، غذا و سبک زندگی سامی است.

زندگی جزیره‌ای، کانادا

کانادا

«زیتاکوب» ( Zita cobb) یک خانم کانادایی اقامتگاهی را در ساحل جزیره «فوگو» (Fogo) در «نیوفاندلند» (New found land) در سال ۲۰۰۳ تاسیس کرد تا این جزیره را دوباره زنده کند. زندگی در این جزیره که به خاطر از بین رفتن صنعت ماهیگیری تهدید می‌شد با تبدیل شدن به مقصد گردشگری جان تازه‌ای یافته است. این تغییر بزرگ در واقع به خاطر تاسیس مسافرخانه‌ی لوکس فوگو جزیره و پروژه‌های فرهنگی، هنری مختلف و برنامه‌های زمین‌شناسی و پیاده‌روی ساحلی است. بیشتر قسمت‌های مسافرخانه و گردش‌های تورها را زنان آموزش دیده بر عهده دارند.

کارگاه بافت دستی، ایتالیا

بافت دستی ایتالیا

در شهر «پروجا» (Perugia) ایتالیا، در کلیسای «سن فرانسسکو‌دل‌دون» (San Francesco delee Donne)، کارگاه «گوئیدیتابروزتی» (Guiditta Brozzetti) که یکی از معدود کارگاه‌های سنتی بافت دستی به جا مانده است وجود دارد. این هنر در سال ۱۹۲۱ توسط «بروزتی» (Brozzetti) یک مدیر مدرسه و کارآفرین که طی جنگ جهانی اول در مناطق روستایی پروجا سفر می‌کرد و طی این سفرها عاشق پارچه‌های بافته شده توسط زنان کشاورزان شد، به وجود آمد. این کارگاه روی عموم مردم باز است و دوره‌های بافندگی و قلاب‌دوزی ارائه می‌کند. در مسیر سفر به «آمبریا» (Umbria) و «توسکانی» (Tuscany) بازدید از این کارگاه بخشی از برنامه سفر است.

کارآفرینی، کنیا

کنیا

مدیر اجرایی تور ماجراجویی‌های G در طی سفرهای خود به سراسر جهان پرو‌ژ‌ه‌های حمایتی از زنان در اقصی نقاط جهان را به راه انداخته است. یکی از جدیدترین این پروژ‌ه‌ها، «کافه اوبونتو» (café ubuntu) در نزدیکی‌ «مای ماهیو» (Maai Mahiu) است که زنان را آموزش می‌دهد و برای آن‌ها اشتغال‌زایی می‌کند. مسافران تورهای هیجانی G در مزرعه و مرکز مهارت‌های این منطقه محصولات ارگانیک و طبیعی مزرعه را که بر سر میز کافه می‌آید، امتحان می‌کنند.

در هند نیز گروه همکار آن‌ها به زنان محروم آموزش رانندگی می‌دهند تا مسافران را از فرودگاه‌ها منتقل کنند.

هتل بدون سود، تانزانیا

تانزانیا

هتل Stella Maris در نزدیکی «موشی» (Moshi) یک هتل عام‌المنفعه است که دید کلیمانجارو را دارد و توسط خانم «تدی چووا» (Teddy chuwa) اداره می‌شود. این هتل با همکاری بنیاد «مایلیسیتا» (Mailisita) در مجاورت هتل یک مدرسه برای کودکان یتیم و آسیب‌پذیر تاسیس کردند. «تدی» (Teddy) همچنین از پروژه‌های نو و جدید گردشگری نیز حمایت می‌کند. او باعث قدرت بخشیدن به زنان کشاورز منطقه از طریق صنعت توریسم شده است. او محصولات مورد نیاز هتلداران را از زنان کشاورز محل تهیه می‌کند و مستقیما از مزرعه به هتل می‌رساند.

پروژه‌های زنان، رواندا (Rwanda)

رواندا

مرکز زنان «نیامیرامبو» (Nyamirambo) در«کیگالی» (Kigali) که در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد دوره‌های آموزشی گوناگونی از کلاس‌های کامپیوتر و زبان گرفته تا کارگاه‌های آشنایی با حقوق زنان را ارائه می‌دهد. در این مرکز همچنین دست‌سازه‌هایی که توسط زنان هنرمند درست شده است، در معرض فروش گذاشته شده است. این مرکز در پروژه‌های توریستی نیز دخیل است و با برگزاری تور پیاده‌روی در مرکز شهر کیگالی گردشگران را با زندگی روزمره مردم کیگالی به‌خصوص زنان این شهر آشنا می‌کند. سایر فعالیت‌های این مرکز شامل دوره‌های آموزش آشپزی (غذاهای محلی رواندا) و آموزش سبدبافی است.

فعالیت‌های حمایت از محیط زیست، سارنیدیا

حیات وحش

«آسینارا» (Asinara) جزیره‌ای کوچک و غیر قابل سکونت در شمال غربی ساردینیا در ایتالیا است که در واقع یک پارک حفاظت‌شده است که علاوه بر مراتع و جنگل انبوه به خاطر زیستگاه گونه‌ی کمیاب الاغ زال شناخته شده است. علاقه‌مندان به طبیعت و محیط‌ زیست می‌توانند با تور «سی‌لند‌آسینارا» (Sealand Asinara) که یک تور آموزشی است به این منطقه سفر کنند. هدف این تور که توسط زنان تحصیلکرده و آموزش دیده اداره می‌شود؛ آشنا کردن مردم به مشکلات محیط زیست در تور جزیره آسینارا است.

خدمات این تور شامل گردش در جزیره و طبیعت‌گردی به‌همراه راهنمای آشنا به محیط با محوریت حیات وحش و باستان‌شناسی، شنا کردن در خلیج کوچک و عکاسی از گونه‌های جانوری منحصر به‌فرد است. در ایام تابستان نیز کمپ‌های چند روزه برای کودکان با هدف دوستی بیشتر با طبیعت و حیات وحش برگزار می‌گردد.

مطالب مرتبط:

منبع theguardian

دیدگاه