سفر به ادینبورگ، زادگاه هری پاتر

عدنان ایرانی
عدنان ایرانی دوشنبه، ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
سفر به ادینبورگ، زادگاه هری پاتر

ادینبورگ شهری است با داستان‌های ناگفته، این شهر یک تجربه جادویی برای هواداران هری پاتر است. برای شناخت این شهر با کجارو همراه باشید.

ادینبورگ دارای تاریخ ادبی است که شامل «آرتور کانن دویل» (Arthur Conan Doyle) و «روبرت لوئیس استیونسن» (Robert Louis Stevenson) تا نویسندگان معاصر مانند «یان رانکین» (Ian Rankin) و «الکساندر مک کال اسمیت» (Alexander McCall Smith) می‌شود. اما هیچ‌ کدام از این نویسندگان به شهرت «جی کی رولینگ» (J.K. Rowling) دست نیافتند، که خالق پسری است که در پایتخت اسکاتلند زندگی می‌کرد.

در هر بخش از داستان‌های هری پاتر، رولینگ مناظر ادینبورگ را در دنیای جادوگرها آورده است. از خانه‌های بلند (ساختمان‌های بلند قرون وسطایی) و کوچه‌های تنگ شهر قدیمی گرفته تا مناره‌های مدارس محلی، این مناظر در هر کتاب نقشی دارند.

هواداران هری پاتر باید برای بازدید از محله‌های ادینبورگ برنامه‌ریزی کنند تا در سحر و جادو غوطه‌ور شوند، هر گوشه از آن شهر یادآور جادو است.

کافه اسپون (Spoon)

«کافه اسپون» (Spoon)

این کافه (که قبلا به نام کافه نیکولسون مشهور بود، ولی الان مالک جدیدی دارد) جایی بود که رولینگ برای اولین بار «هری پاتر و سنگ جادو» (Harry Potter and the Philosopher's Stone) را نوشت.

یک مادر تنها که به دنبال زندگی در آسایش است، رولینگ از این مکان به عنوان یک فرصت مقرون به صرفه به جای آپارتمان سردش انتخاب کرد. صاحبان قبلی به رولینگ فرصت می‌دادند تا به ارزش یک اسپرسو تمام روز را بنویسد.

در یک پیاده‌روی درون شهر قدیمی، در کافه اسپون برای ناهار خوردن توقف کنید. سوپ آن‌ها کاملا مناسب هوای اسکاتلند است.

کلیسای گریف ریارس (Greyfriars Kirkyard)

«کلیسای گریف ریارس» (Greyfriars Kirkyard)

کلیسای گریف ریارس با نقاشی فوق‌العاده خود، نقطه عطفی برای هواداران هری پاتر است. یک مقبره در لبه جنوبی شهر قدیمی، این گورستان به خاطر یک ساکن چهار پا مشهور شده است، بابی گرفریاس، سگی که در قرن ۱۹، ۱۴ سال را بر سر قبر مالکش به سر برد.

شایعه شده است که این محیط شبح‌وار همچنین خانه «پولترجیست» (poltergeist) است و مکان قبر «توماس ریدل» (Thomas Riddell)  که شبیه نام کودکی «ولدرمورت» (Voldemort) است.

رولینگ در حین نوشتن داستان‌ها در اسپون و کاخ فیل (دیگر کافی شاپ محلی) بین قبرها قدم می‌زد و اسامی روی سنگ قبرها به داستان نفوذ کرده‌اند. هواداران هری پاتر می‌توانند سنگ قبر ۲۱۱ ساله ریدل را در اینجا بیابند مانند سنگی که برچسب «مک گوناگال» (McGonagall) دارد.

خیابان شمع ساز (Candlemaker Row)

«خیابان شمع ساز» (Candlemaker Row)

برای رسیدن به کلیسای گریفریاس، بازدید کنندگان نیاز به عبور از خیابان مجاور گراس مارکت دارند. کوچه باریک، مغازه‌ها، باشگاه‌هایی برای دانش آموزان کوچک و تابلوهای اشتباه (ظاهرا برای «دیاگون آلی» (Diagon Alley) الهام گرفته شده است)، «فروشگاه اولی واندر» (Ollivander's wand shop) را اضافه کنید، این مکان‌ها به راحتی می‌توانند دنیای جادوگران را منتقل کنند.

خیابان شمع‌ساز بی‌دردسر نیست، برخی «پاتر هیدهای» (Potterheads) محلی استدلال می‌کنند که همسایگی خیابان ویکتوریا به تصورات رولینگ نزدیک  است. هواداران باید خیابان ویکتوریا را هم چک کنند. این خیابان اطراف گوشه است.

دبیرستان جورج هریوت

دبیرستان جورج هریوت

در همان محله خیابان شمع‌ساز و کلیسای گریف ریاس واقع شده است، نمای بیرونی مدرسه شبیه یک قلعه مستحکم است که به سبک رنسانس ساخته شده است و یک نشان ملی روی دیوار سنگی آن حک شده است.

از آنجایی که رولینگ در کافی‌شاپ محلی می‌نشست و در حین قدم زنی در اطراف این محله، مدرسه برج مانند جلوی چشمش بود، به نظر می‌رسد که مدرسه جورج هریوت الگوی قلعه هاگوارتز بوده است.

گردشگران فقط در طول جشنواره هنر ادینبورگ می‌توانند وارد آن مکان شوند، اما به راحتی می‌توان یک نگاه دزدکی اجمالی به این ساختمان از محوطه کلیسای گریف ریاس یا از طریق دروازه آهنی آن کرد.

هتل بالمورال

هتل بالمورال

چندین هتل زیبا در ادینبورگ وجود دارد، اما هتل بالمورال گوهر این شهر است. با یک منظره از خیابان پرنسس، کالتون هیل و صندلی آرتور، این هتل به عنوان مظهر لوکس اسکاتلند می‌ماند.

هنگامی که رولینگ به یک مکان برای پایان دادن به هفتمین سری از کتاب (هری پاتر و یادگاران مرگ) نیاز داشت او یک مجموعه در یکی از برج گردان بلند هتل انتخاب کرد. رولینگ نشانه خود را با امضای مجسمه در آن مکان گذاشت.

شب را در یک آپارتمان جذاب در قلب شهر قدیمی سپری کرده و یک چای عالی در حیاط هتل بالمورال رزرو کنید و در عظمتی که محصور رولینگ در تکمیل کردن قسمت آخر داستانش بود، غوطه‌ور شوید.

هولیرود پارک (Holyrood Park)

«هولیرود پارک» (Holyrood Park)

صخره‌های سنگی در هولیرود پارک وحشت را فرا می‌خواند، منظره‌های غیر اهلی که به عنوان زمینه ساختگی برای قلعه هارگوارتز در ارتفاعات اسکاتلند به کار رفته‌اند.

یک پیاده‌روی تند در سراشیبی بلندترین قله، این چشم‌انداز با محیطی که رولینگ در کتاب‌هایش توصیف می‌کند یکسان است که این تصور به وجود می‌آید برج هارگوارتز بالای یک دره شبیه پارک بوده‌ است.

بازدیدکنندگان می‌توانند حرکت آرام رو به پایین خود را در پشت کوه در روستای عجیب و جالب دادینگستون قدیمی‌ترین قهوه‌خانه اسکاتلند پایان دهند. اگر چه نام این قهوه‌خانه شبیه سر خوک رولینگ در هاگزمیت است اما این بیشتر شبیه سه دسته جارو بدون باتربیر است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه