خانه های رنگارنگ ال آلتو؛ بولیوی

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
خانه های رنگارنگ ال آلتو؛ بولیوی

 ال‌آلتو شهری در بولیوی است که به داشتن ساختمان‌های رنگارنگ با طرح‌های عجیب و غریب شهرت دارد. امروزه داشتن یکی از این خانه‌ها در این شهر، نشانه‌ی ثروت و موقعیت اجتماعی بالا است. با کجارو همراه شوید.

شهر ال‌آلتو در ارتفاعات بولیوی قرار دارد و پر از خانه‌های آجری است که اغلب نماهای بیرونی آن‌ها ناتمام و رنگ‌نشده است که در دو طرف خیابان‌های بدون آسفالت و گرد و خاکی قرار گرفته‌اند. زندگی در چنین خانه‌هایی بسیار خسته‌کننده، یکنواخت و افسرده‌کننده است؛ به همین دلیل ساکنان رنگ‌های مختلف را هر جا که در نمای ساختمان می‌توانستند، پاشیدند. آن‌ها همچنین شروع به طراحی خانه‌های خود، به شکل‌های عجیب و غریب کردند. 

ال آلتو بولیوی

رهبری این انقلاب معماری جدید، یک معمار خودآموخته به نام «فردی ممانی سیلوستر» (Freddy Mamani Silvestre) بود که خانه‌های خودنما و انتخاب‌های رنگ‌های رنگ و رو رفته در سراسر شهر به چشم می‌خورد. به این ساختمان‌ها «cholet» می‌گویند که از کلمه‌ی chalet که به معنی خانه بزرگ (خانه‌ی ییلاقی) است و از کلمه‌ی chola که اصطلاحی است که به افراد قبیله‌ی «آیمارا» اطلاق می‌شود، گرفته شده است.

ال آلتو بولیوی

ال‌آلتو حدود یک قرن پیش تاسیس شد و در ابتدا محله‌ای فقیرنشین بود که بالاتر از لاپاز، در حومه‌ی آن قرار داشت که پایتخت اداری کشور بود. اما در سال‌های اخیر این منطقه بزرگ‌تر شد و لاپاز بعد از سانتاکروز، به دومین شهر پرجمعیت بولیوی تبدیل شد. این شهر یکی از مرتفع‌ترین کلان‌شهرهای جهان است و سریع‌ترین رشد را در میان کشورهای آمریکای جنوبی دارد.

ال آلتو بولیوی

تغییرات در سال ۲۰۰۵، پس از روی کار آمدن رییس جمهور بولیوی، «Evo Morales»، آغاز شد. او به عنوان یکی از اهالی آیمارا، به مردم این قبیله اعتماد به نفسی دوباره داد که در گذشته در جامعه‌ی بولیوی در حاشیه قرار گرفته بودند. این رییس جمهور به گروه‌های بومی استقلال سیاسی بیشتری بخشید و آن‌ها را تشویق کرد تا در سرمایه‌گذاری‌های تجاری فعالیت بیشتری انجام دهند. در دوران رییس جمهوری Morale، در ۱۰ سال گذشته، کسانی که زیر خط فقر بودند، به کمتر از یک سوم کاهش یافت. تا سال ۲۰۱۲، حدود ۱/۲ میلیون نفر از اهالی بولیوی به افرادی از طبقه‌ی متوسط جامعه تبدیل شدند. معماری ممانی (Mamani) نماد این اعتماد به نفس تازه کشف‌شده و شکوفایی اقتصادی بولیوی است. 

ال آلتو بولیوی

برخی از اهالی آیماران به قدری ثروتمند شدند که اکنون می‌توانند chalet (کلبه‌ی ییلاقی) خود را بسازند. ساختمان‌هایی که Freddy Mamani Silvestre در هرجا ساخته است، بین ۳۰۰ هزار الی ۶۰۰ هزار دلار (در برخی موارد حتی بیشتر از آن) هزینه دارد. برای تاجران ثروتمند آیمارا، آثار ممانی به عنوان نمادی از موقعیت آن‌ها است. 

ال آلتو بولیوی

تاکنون ممانی حدود ۶۰ یا ۷۰ ساختمان درال‌آلتو ساخته و چندین ساختمان دیگر نیز در حال ساخت دارد. او حتی رویاهای بزرگ‌تری برای این شهر دارد. او می‌خواهد برای ال‌آلتو، پلازا، ایستگاه اتوبوس و چندین بلوار بسازد. 

ال آلتو بولیوی

برخی منتقدان استفاده‌ی ممانی از رنگ‌های روشن و طرح‌های عجیب او را زیاد قبول ندارند، اما برخی دیگر نیز او را با Hundertwasser مقایسه می‌کنند. 

ال آلتو بولیوی

برخی اعتقاد دارند ممانی می‌تواند همان را با ال‌آلتو بکند که Antoni Gaudí با بارسلونا و Oscar Niemeyer با برزیلیا کرد؛ این دو فرد شکل و زیبایی شهرهای ذکر شده را کاملا تغییر دادند. 

خود ممانی با اعتماد به نفس می‌گوید:

در ۲۰ سال، نیمی از خانه‌های این شهر به سبک من ساخته خواهد شد.

ال آلتو بولیوی

ال آلتو بولیوی

ال آلتو بولیوی

ال آلتو بولیوی

ال آلتو بولیوی

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه