اسکلت های شناور بر سطح دریاچه ای در هند (داستان واقعی)

مریم اصلانی
مریم اصلانی یکشنبه، ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۵
اسکلت های شناور بر سطح دریاچه ای در هند (داستان واقعی)

منظره‌ی دریاچه‌ی زلالی که از ذوب شدن برف‌ها شکل گرفته، رویایی و دلچسب  است. اما اگر اگر اسکلت‌هایی را شناور بر سطحش ببینید چطور؟ همراه کجارو باشید.

به صورت معمول دریاچه‌های حاصل از ذوب شدن یخ‌ها و یخچال‌های قدیمی از آبی زلال و منظره‌ای تماشایی و شگفت‌انگیز برخوردارند. اما دریاچه‌ای محصور در میان دره‌ای در کشور هند از این قاعده مستثنی است. دریاچه‌ای که کشفش با موجی از وحشت و ناباوری همراه بود و نزدیک به هفتاد و پنج سال طول کشید تا پرده از اسرار مخوفش برداشته شود. در مرور این پرونده عجیب و پایان عجیب‌ترش همراه ما در بخش گردشگری وحشت کجارو باشید.

دریاچه مرموز اسکتی در هند

دریاچه مرموز اسکتی در هند

در سال ۱۹۴۲ یک رنجر و جنگلبان فعال در «پارک ملی ناندا دوی» (Nanda Devi National Park) در منطقه‌ی «روپ‌کِند» (Roopkund) واقع در ایالت «اوتّاراکاند» (Uttarakhand) هند موفق به کشفی عجیب و غیر منتظره شد. در ارتفاع ۵,۰۲۹ متری بالاتر از سطح دریا و در کف یک دره‌ی تنگ و باریک، دریاچه‌ای کوچک واقع شده بود که داستان ترسناکی را بازگو می‌کرد، داستانی که با مرگ و میری قابل توجه و البته مرموز در پیوند بود.

دریاچه مرموز اسکتی در هند

 در آن تابستان، یخ‌ها ذوب شده و پرده از اسراری ناگفته برداشته بودند. این جنگلبان در بدو امر با دیدن صحنه‌ی پیش رو عمیقا حیرت‌زده و چه بسی هراسان شد. تعداد زیادی اسکلت روی آب این دریاچه شناور بودند و بسیاری دیگر نیز در لبه‌های کناری دریاچه جا خوش کرده بودند. همه چیز خبر از اتفاقی ترسناک می‌داد که زمانی در این نقطه رخ داده بود.

دریاچه مرموز اسکتی در هند

نخستین فرضیه‌ای که به سرعت مورد توجه قرار گرفت، ناخودآگاه از وضعیت آن دوران نشأت گرفته بود. در آن روزهای سراسر ترس از جنگ خانمان‌سوز، این شایعه به صورت گسترش یافت که شاید این اسکلت‌ها بقایای سربازان ژاپنی هستند که حین گشت و گذار مخفیانه در این سرزمین جان سپرده‌اند. دولت انگستان که از تهاجم ژاپن به هندوستان وحشت‌زده شده بود، به سرعت تیمی را برای بررسی صحت و سقم این مسئله به منطقه مذکور اعزام کرد. هر چند در خلال اولین بررسی‌ها مشخص شد که این استخوان‌ها متعلق به سربازان ژاپنی نیست.

دریاچه مرموز اسکتی در هند

مدارک موجود خبر از قدمت این استخوان‌ها می‌داد. گوشت، مو و استخوان‌های آنها به خاطر مجاورت با هوای سرد و البته خشک شدن سالم باقی مانده بود، اما هنوز هم قدمت و نیز هویت این اسکلت‌ها در پرده‌ی ابهام بود.

پیدا شدن دویست اسکلت دانشمندان را سردرگم کرده بود. چرا و چگونه این تعداد انسان کشته شده بودند؟

به علاوه پیدا شدن این تعداد جسد آن هم در دره‌ای به این کوچکی پرسش‌های بیشتری را پیش روی محققان قرار می‌داد چرا که آن‌ها هیچ ایده‌ای نداشتند که چگونه بیش از دویست نفر در این منطقه کشته شده‌اند. تئوری‌های دیگری هم در مورد این مرگ و میر عجیب وجود داشت، مواردی همچون شیوع یک بیماری مسری، زلزله یا جایجایی زمین و البته خودکشی مذهبی. اما برای دهه‌ها هیچکس نتوانست پرده از اسرار این اسکلت‌های مرموز بردارد.

دریاچه مرموز اسکتی در هند

اما خوشبختانه در نهایت و در سال ۲۰۰۴، هیئت تحیقاتی اعزامی به این محل سرانجام موفق به کشف رمز و راز این منطقه‌ی عجیب و ترسناک شده و نیز علت مرگ و میر این تعداد انسان را نیز مشخص کردند. پاسخ اما عجیب‌تر از آن چیزی بود که کسی حتی تصورش را داشته باشد.

در وهله نخست مشخص شد که این اجساد متعلق به ۸۵۰ پیش از میلاد مسیح است. بررسی دی‌ان‌ای (DNA) بدست آمده از اجساد مشخص کرد که دست کم این افراد از دو گروه مجزای نژادی بودند. گروه بزرگ‌تر افراد یک خانواده یا قبیله بودند که ارتباط خونی نزدیکی با هم داشتند و گروه دوم و کوچک‌تر ظاهرا متعلق به مردم محلی بود که احتمالا در مقام نگهبان یا باربر در خدمت این خانواده بودند. همچنین ظاهرا هفتاد درصد گروه بزرگ‌تر به نوعی با ایران نزدیکی داشتند.

دریاچه مرموز اسکتی در هند

به دنبال جستجوهای گسترده‌تر به تدریج حلقه، کفش‌های چرمی، نیزه و چماق‌های ساخته شده از چوب بامبو نیز کشف شد و کارشناسان را به باور این مسئله هدایت کرد که این گروه احتمالا زائرانی بودند که در طول حرکت در این دره از کمک مردم بومی استفاده می‌کردند یا به دنبال سکونتگاهی جدید یا مناسب می‌گشتند. 

از طرف دیگر با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که تمامی این افراد به شیوه‌ای مشابه از این دنیا رفته‌ا‌ند که البته مرگ خوشایندی هم نبوده است، همه آنها از ناحیه سر دچار جراحات شدیدی شده بودند. هرچند بررسی‌های دقیق‌تر روی جمجه‌ی این افراد مشخص کرد که این جراحات بی‌شک ناشی از شلیک اسلحه نبوده است، اما به هر حال آنها با شی گردی مورد حمله قرار گرفته بودند که صدماتی جدی به جمجمه وارد کرده بود. به هر حال این پرسش مطرح بود که چه چیزی عامل مرگ این چند صد نفر بوده است؟

دریاچه مرموز اسکتی در هند

اما سرنخ حل این راز خیلی ناگهانی در اختیار محققان قرار گرفت. در میان زنان هیمالیایی یک ترانه‌ی قدیمی و محلی باستانی وجود دارد. شعر این ترانه در مورد الهه‌ای است که ساکن بخشی از کوهستان بوده و با کسانی که جرأت تعدی به قلمروی او را به خود دهند، به سختی برخورد می‌کند. ظاهرا او بارانی از تگرگ بر سر آنان می‌ریزد که به سختی آهن هستند.

و این گونه بود که بعد از این همه تحقیقات و بررسی‌های انجام شده، هیئت تحقیقاتی به پاسخ خود رسید، جوابی که از دل یک ترانه قدیمی به دست آمده بود. آنها اعلام کردند که هر دویست نفر جان خود را به دلیل بارش ناگهانی و البته شدید تگرگ از دست داده‌اند.

دریاچه مرموز اسکتی در هند

در میان یک دره‌ی باریک و بدون جایی برای پنهان شدن و پناه گرفتن، بارش این توپ‌های سخت  که احتمالا در حدود ۲۳ سانتی‌متر قطر داشته‌اند، از شلیک هر اسلحه‌ای مرگبارتر بوده است. به خصوص وقتی نه یکی، نه ده تا یا صدتا بلکه هزاران توپ سخت باریدن بگیرد و در نتیجه هم مسافران و هم همراهان آنها ناگزیر تسلیم مرگ شدند. طی سالیان بعد با بارش بارف رفته رفته اجساد از نظر محو شده و داستان خود را برای مدتی بسی طولانی در سینه پنهان کردند. در واقع بقایای آنها در اعماق این دریاچه و برای نزدیک به هزار و دویست سال آرام گرفته بود تا در نهایت کشف شده و داستان خود را در قالب آهنگی قدیمی بازگو کردند.

دریاچه مرموز اسکتی در هند

امروزه این منطقه به خصوص به دلیل وجود این دریاچه به شهرت رسیده و پذیرای گردشگرانی است که حین گشت و گذار در سرزمین زیبا و پر رمز و راز هند سری هم به دریاچه‌ی اسکلت‌ها زده و با داستان آن مردمان بدشانس آشنا می‌شوند.

دریاچه مرموز اسکتی در هند

دریاچه اسکلتی در ایالت «اوتارکند»- هند

امیدوارم از مطالعه این مطلب که آخرین مطلب بخش گردشگری وحشت در سال ۹۵ بود، لذت برده باشید. خوشحال خواهیم شد نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده‌ی خود را با ما در میان گذاشته و ما را در بهتر کردن محتوای این بخش در سال جدید یاری کنید. پیشاپیش سال نو را به شما عزیزان تبریک گفته و سالی سرشار از شادی، سلامت و موفقیت را برای شما آرزومندیم.

مطالب مرتبط:

منبع atlasobscura

دیدگاه