بناها وبافتهای تاریخی کشور و حفاظت آن توسط مردم

تیم  کجارو
تیم کجارو جمعه، ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۰
بناها وبافتهای تاریخی کشور و حفاظت آن توسط مردم

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری محمد حسن طالبیان درخواست ویژه‌ای در آخرین روزهای سال ۹۵ از مردم عزیزمان دارد تا خودشان حافظ هویت و بناهای تاریخی کشورشان باشند و اجازه تخریب بناها و بافتهای تاریخی را به کسی ندهند.

از آنجایی که تعطیلات نوروز هر ساله بیشترین تخریب‌ها را در تمامی بافتها و بناهای تاریخی به‌همراه دارد و اتفاقات مخفیانه در سراسر کشور در شهرهای چون تهران قم و کرمان و شیراز و دیگر شهرهای تاریخی کشور رخ می‌دهد و تا ماه‌ها بعد کسی از آن خبر دار نمی‌شود. به همین دلیل محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از مالکان آثار تاریخی در سراسر کشور یک درخواست ویژه دارد.

او می‌گوید:

درخواست ویژه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از مردم این است که خودشان در نوروز باستانی از فرهنگ و ثروت فرهنگی کشورشان حفاظت کنند و برای دیگران الگو باشند تا بتوانند آن‌ها نیز در این زمینه قدم بردارند.

وی همچنین مالکان و بهره‌برداران آثار تاریخی را بهترین افرادی می‌داند که می‌توانند با اندیشیدن تمهیداتی ویژه‌، کاری کنند تا گردشگران داخلی و احیانا خارجی نیز در نوروز خود را یک حافظ میراث فرهنگی بدانند.

از آنجایی که تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای بازدید از بناها و مکانهای تاریخی است مالکان بناهای تاریخی میتوانند بدین وسیله با ساماندهی بناهای خود و اجازه‌ی بازدید به مردم می‌توانند به‌صورت عملی به گردشگران و بازدیدکنندگان طریقه حفاظت از ارزشهای تاریخی کشورمان را آموزش دهند.

پایگاه‌های میراث فرهنگی مانند تخت‌جمشید، توس یا حافظیه که بیشترین حضور گردشگران را دارد میتواند بیشتر در معرض خطر و تخریب قرار بگیرد ازاین‌رو در این پایگاه ها و مکانهای تاریخی مسیرهای گردشگری و بخش‌هایی مانند راه‌های چوبی که نیاز به مرمت دارند، ساماندهی شده یا در دست کار هستند، از سوی دیگر با افزایش تعداد راهنماها و توجیه‌های حفاظتی و تذکرهای مورد نیاز، آموزش‌های لازم به افراد داده شده وتیم‌های ویژه در نقاط مختلف این پایگاه‌ها حضور دارند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد:

اینکه هر بافت تاریخی در شهرهای مختلف کشور که احتمال حضور گردشگران را دارد، افرادِ راهنما با لباس مخصوص راهنمای سازمان میراث فرهنگی تعبیه شده‌اند، ادامه می‌دهد:‌ بافت‌ها و بناهای تاریخی که در اختیار دستگاه‌های دولتی هستند و امکان بازدید رسمی دارند به‌طور مرتب برای جلوگیری از هر آسیبی کنترل می‌شوند، از نمونه‌ی این موارد هسته تاریخی یزد، کاشان و اصفهان را می‌توان نام برد.

در این زمینه بخشنامه‌ای صادر شده که با برنامه‌ریزی تمامی دستگاه ها اقداماتی تعامل یافته با تمامی سطح استانها باهم داشته باشند. اگر همراهی و مشارکت مردم برای حفاظت از آثار تاریخی نباشد، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به هیچ عنوان در حفاظت از آثار و هویت تاریخی کشور موفق نمی‌شود، زمانی به این موفقیت دست پیدا می‌کنیم که مردم نیز با ما همسو، همفکر و در تعامل باشند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه