۲۷ مکان سورئال در دنیا که پیش از مرگ باید ببینید (قسمت اول)

حمیده کریمی
حمیده کریمی جمعه، ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۰
۲۷ مکان سورئال در دنیا که پیش از مرگ باید ببینید (قسمت اول)

طبیعت، شگفتی‌های بی‌نظیری دارد که در گوشه و کنار دنیا پراکنده شده‌اند. در ادامه با چند مورد از آنها آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

دنیای اطراف ما، شگفت‌انگیز و زیباست. گاهی در گوشه‌ای از این کره‌ی خاکی، عوامل طبیعی دست به دست هم می‌دهند و زیبایی بی‌بدیلی خلق می‌کنند که در جای دیگر دنیا مانند آن را نمی‌توان پیدا کرد. در این مقاله‌ی دنباله‌دار با ۲۷ مکان شگفت‌انگیز در دنیا آشنا می‌شویم که نمونه‌ی مشابه دیگری ندارند و انگار از دل رویاهای کودکی یا فیلم‌های تخیلی بیرون آمده‌اند.

۱. کوه‌های رنگارنگ Zhangye Danxia در چین

چین

این منظره‌ی رنگارنگ و شگفت‌انگیز، در استان گانسو واقع شده‌ است. رنگ‌های غیرمعمول و متمایز این صخره‌ها، نتیجه‌ی انباشته شدن ماسه‌سنگ‌های قرمز و مواد معدنی مختلف است که در طی ۲۰۰ میلیون سال به این شکل درآمده‌اند. این منطقه گاهی با عنوان «کوهستان رنگین‌کمان» هم شناخته می‌شود؛ نامی که به درستی انتخاب شده و زیبایی‌های این نقطه از کره‌ی خاکی را به درستی وصف می‌کند. نام کوهستان رنگین‌کمان در فهرست برترین شگفتی‌های جغرافیایی هم به چشم می‌خورد؛ فهرستی که توسط نشنال جئوگرافی انتخاب شده است. پارکی که این کوهستان شگفت‌انگیز در آن واقع شده، مساحتی معادل ۳۰۰ تا ۵۱۰ کیلومترمربع دارد. آب، باد و سایر عوامل فرسایش دست به دست هم داده‌اند تا تپه‌های زیبا و اشکال انتزاعی در این کوهستان ایجاد شود.

۲. تاب بازی در آخر دنیا، اکوادور

آخر دنیا

در اکوادور، یک خانه‌ی درختی وجود دارد که مشرف به یک آتش‌فشان فعال ساخته شده است. این خانه‌ی درختی در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا در منطقه‌ای واقع شده که به «آخر دنیا» شهرت دارد. در کنار این خانه‌ی درختی، درست لبه‌ی دره، یک تاب وجود دارد؛ تابی بی‌حفاظ که هر کسی شجاعت بازی کردن با آن را ندارد. اما اگر کسی بتواند این کار هیجان‌انگیز را انجام دهد، از تماشای زیباترین مناظر دنیا لذت خواهد برد. تاب بازی در آخر دنیا، تجربه‌ی شگفت‌انگیزی است که هیچ جای دیگر دنیا مشابه آن وجود ندارد. پس اگر به اندازه‌ی کافی شجاع و نترس هستید، این تاب‌بازی هیجان‌انگیز و استثنایی را امتحان کنید.

۳. گودال آبی بزرگ، بلیز

بلیز

گودال آبی بزرگ در بلیز، در ۹۶ کیلومتری ساحل واقع شده و یک گودال دریایی بزرگ است که از گونه‌های منحصربه‌فردی از ماهی‌ها و حیوانات دریایی دیگر میزبانی می‌کند. این گودال آبی، با صخره‌های مرجانی احاطه شده و ۳۰۵ متر عرض و ۱۲۲ متر عمق دارد. این گودال به عنوان بزرگترین گودال آبی دنیا شناخته می‌شود. غواصی و شنا از ورزش‌های محبوب در این گودال هستند. با پرواز بر فراز این گودال نیز از تماشای آن لذت خواهید برد.

۴. مزارع لاله در هلند

هلند

همه‌ی ما کشور هلند را به عنوان سرزمین گل به خصوص لاله می‌شناسیم. این مزارع لاله، اکثرا خصوصی هستند و البته بسیاری از افراد آن را با کوکنهوف (Keukenhof) که با عنوان «باغ اروپا» هم شناخته می‌شود، اشتباه می‌گیرند. این مزارع بی‌انتها با رنگ‌های روشن و زیبا، چون فرشی رنگارنگ، جلوه‌ای دیگر به کشور زیبای هلند داده‌اند. بسیاری از هنرمندان این کشور، این مزارع گل را در آثار خود به تصور کشیده‌اند. تماشای این زیبایی وصف‌ناشدنی از نزدیک، لطف دیگری دارد. بهترین زمان برای دیدن این مزارع رنگارنگ، ماه آوریل است. بهترین مزارع لاله در شمال هلند هستند و فقط ۳۰ دقیقه با ماشین از آمستردام فاصله دارند.

۵. غار سون دونگ (Son Doongویتنام

ویتنام

این غار در پارک ملی فونگ نها-که بانگ در استان کوانگ‌بن در کشور ویتنام قرار دارد و بزرگترین دهلیز آن بیش از ۵ کیلومتر طول، ۲۰۰ متر ارتفاع و ۱۵۰ متر عرض دارد. در واقع غار سون دونگ، بزرگ‌ترین غار دنیا است که ۲ تا ۵ میلیون سال پیش تشکیل شده است. این غار در سال ۱۹۹۱ توسط فردی محلی به‌نام هو-کان کشف شد. تا پیش از این، مردمان جنگل‌نشین منطقه به‌دلیل صدای سوت‌مانندی که در نتیجه جریان رود زیرزمینی از غار شنیده می‌شد از آن هراس داشتند. تعدادی از بلندترین استالاگمیت‌ (چکیده‌سنگ) های دنیا در این غار واقع شده‌اند. طول بعضی از آنها بیش از ۷۰ متر است.

۶. پارک ساحلی هیتاچی (Hitachiژاپن

پارک هیتاچی

اگر این پارک را بهشت روی زمین بنامیم، بی‌راه نگفته‌ایم. این پارک در فصل بهار به یکی از زیباترین نقاط دنیا تبدیل می‌شود. گردشگران زیادی برای تماشای کوچولوهای چشم‌ آبی (Nemophila menziesii) از این پارک دیدن می‌کنند. کوچولوی چشم آبی، گیاهی یکساله است که گل‌های آبی و سفید زیبایی دارد. این پارک ۱۹۰ هکتاری در تمام طول سال پر از گل است. در هر فصل، انواع مختلف گل‌ها در آن می‌روید. اما این پارک بیشتر به خاطر منظره‌ی رویایی کوچولوهای چشم آبی شهرت دارد. منظره‌ای که شبیه آن را فقط در رویاهای کودکانه می‌توان دید.

۷. غار یخی مندنهال (Mendenhall)، آلاسکا

آلاسکا

این غارهای یخی درست زیر یخچال مندنهال قرار گرفته‌اند. این یخچال ۱۹ کیلومتری، در دره‌ای به همین نام در جنوب شرقی آلاسکا واقع شده است. غارهای یخی داخل این یخچال قرار گرفته‌اند و متاسفانه به دلیل افزایش دمای زمین، در حال عقب‌نشینی هستند. سالانه هزاران گردشگر از این یخچال دیدن می‌کنند اما تعداد کمی از آنها این یخچال را از یک زاویه‌ی متفاوت می‌بینند: از داخل یخچال. این غارهای در حال آب شدن و ناپدید شدن هستند. بنابراین اگر دوست دارید این شگفتی طبیعت را از نزدیک ببینید باید زودتر اقدام کنید قبل از اینکه دیر شود.

۸. کوه رورایما (Roraimaونزوئلا

رورایما

این کوه شگفت‌آور که قله‌ای صاف و پهناور دارد، یکی از قدیمی‌ترین اشکال جغرافیایی در زمین است. قدمت آن به دو میلیارد سال پیش بر می‌گردد. این کوه، الهام بخش سازندگان کارتون آپ (UP) برای خلق «آبشار بهشت» بوده است. قله‌ی ۳۱ کیلومترمربعی این کوه با صخره‌های ۴۰۰ متری محدود شده است. اولین بار کاشف انگلیسی، سر والتر رالی (Sir Walter Raleigh) در جریان سفر اکتشافی خود در سال ۱۵۹۵، ویژگی‌های این کوه را شرح داد.

۹. منطقه‌ی باستانی کاپادوکیا (Cappadocia)، ترکیه

کاپادوچیا

این منطقه یکی از مقاصد گردشگری محبوب در دنیا و مکانی فوق‌العاده برای بالون‌سواری است. علاوه بر اشکال طبیعی منحصربه‌فرد در صخره‌های این منطقه، ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی متعدد باعث جلب توجه گردشگران به این منطقه شده است. اهالی روستاهای قلب منطقه‌ی کاپادوکیا، خانه‌ها و کلیساهای خود را در همین صخره‌های رسوبی و بازمانده‌های آتش‌فشانی ساخته‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع buzzfeed

دیدگاه