سفر ارزان به مالدیو (قسمت دوم)

رضا  حبیب زاده
رضا حبیب زاده دوشنبه، ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۰
سفر ارزان به مالدیو (قسمت دوم)

برای داشتن سفری ارزان به جزایر زیبای مالدیو بایستی یک سری نکات را مد نظر داشته باشید. در قسمت اول مقاله درباره‌‌ی اقامتگاه‌های مالدیو مطالبی آورده شد. در ادامه با قسمت دوم این مقاله همراه کجارو باشید.

نقشه مالدیو

«لورن» (Lauren) یک کوله‌گرد است و ماجرای سفرهای خود را در مجله‌ی Never Ending Footsteps می نویسد. در سفرش به مالدیو نکاتی را برای یک سفر ارزان آورده است که در ادامه می‌خوانید:

حمل‌ونقل

در مالدیو حمل‌ونقل ارزان است. متاسفانه قایق‌های محلی با برنامه نامنظمی حرکت می‌کنند ولی هزینه برای یک گشت سه ساعته بیشتر از ۲ تا ۴ دلار (۶,۵۰۰ تا ۱۳,۰۰۰ تومان) نمی‌شود. برای قایقی از فرودگاه «ماله» به داخل شهر ۰/۶ دلار (۲,۰۰۰ تومان)، برای قایق از «ماله» به مافوشی ۳ دلار (۱۰,۰۰۰ تومان)، برای قایق از مافوشی به فولیدهو ۴ دلار (۱۳,۰۰۰ تومان) و برای قایق از مافوشی به گورایدهو ۲ دلار (۶,۵۰۰ تومان) پرداخت کردیم.

قایق مالدیو

اگر می‌خواهید از استراحتگاهی دیدن کنید، بایستی سوار قایق‌های تندرو شوید زیرا که قایق‌های محلی در جزایر استراحتگاه‌ها توقف نمی‌کنند. قایق‌های تندرو بسیار گران هستند، ما برای یک سفر رفت و برگشتی ۴۵ دقیقه‌ای به‌ازای هر نفر ۲۸۰ دلار (۹۰۰,۰۰۰ تومان) پرداخت کردیم یا برای یک سفر ۱۰ دقیقه‌ای برگشت از این جزایر به‌ازای هر نفر ۲۰۰ دلار (۶۵۰,۰۰۰ تومان) پرداختیم. امکان دیگر این بود که به نزدیک‌ترین جزیره می‌رفتیم و از یک ماهی گیر محلی خواهش می‌کردیم که با قایق خود ما را ببرد.

جزایر مالدیو

اگر به‌دنبال سفری ارزان هستید، هواپیماهای دریایی را سوار نشوید؛ زیرا که برای یک سفر ۲۰ دقیقه‌ای بایستی ۵۰۰ دلار (۱,۶۰۰,۰۰۰ تومان) هزینه کنید.

هواپیما دریایی

غذا

هزینه‌ی غذا برای هر وعده حدود ۵ تا ۱۰ دلار (۱۶,۰۰۰ تا ۳۲,۰۰۰ تومان) است ولی اکثر مهمان‌خانه‌ها دارای صبحانه‌ی رایگان و فوق‌العاده خوشمزه هستند. من و «دیو» (Dave) ناهار نمی‌خوردیم و تنها برای شام هزینه می‌کردیم. پرداخت روزی ۵ دلار (۱۶,۰۰۰ تومان) برای غذا جای اعتراض ندارد.

صبحانه مالدیو

عموما هرچه جزیره کوچک‌تر باشد، انتخاب‌های کمتری برای غذا خواهید داشت و اکثر وعده‌های غذایی را در مهمان‌خانه خواهید خورد. در فولیدهو که کوچک‌ترین جزیره‌ای بود که از آن دیدن کردیم، چه چلومرغ، چه برنج ادویه‌دار و چه باربکیو ماهی سفارش دادیم، هزینه‌ی آن ۱۰ دلار (۳۲,۰۰۰ تومان) بود. تنها سه رستوران در جزیره وجود داشت و قیمت همه آن‌ها حداقل برای گردشگران یکی بود.

ماهی مالدیو

برای جزیره‌ی شلوغی مثل مافوشی، گزینه‌ها برای غذا زیاد بود. شاید ۱۲ رستوران در این جزیره بود که همه آن‌ها قیمت مناسبی داشتند. حدودا ۵ تا ۱۰ دلار (۱۶,۰۰۰ تا ۳۲,۰۰۰ تومان) برای هر وعده پرداخت کردیم. غذای ما شامل برنج ادویه‌دار، چیپس با ماهی و تن ماهی با برنج، که اکثر آن‌ها غذاهای بر پایه ماهی بودند.

غذای مالدیو

گردش و تفریح

ارزان‌ترین راه برای گردش تفریحی رزرو کردن آن از طریق مهمان‌خانه است. من خیلی غواصی نمی‌کنم ولی مطمئنا اکثر شما مایلید بدانید که چگونه می‌توان با هزینه‌ی کم در مالدیو غواصی کرد. اگر بخواهید از طریق مهمان‌خانه یا از طریق یک مرکز غواصی، غواصی کنید به‌ازای هر بار غواصی ۵۰ دلار (۱۶۰,۰۰۰ تومان) باید هزینه کنید. ارزان‌ترین راه برای غواصی در مالدیو یک سفر کوتاه با قایق برای غواصی است.

غواصی مالدیو

گزینه‌ی دیگر برای تفریح، غواصی در عمق کم است. اگر خوش‌شانس باشید و در فصل کوسه‌نهنگ و سفره‌ماهی در مالدیو باشید، می‌توانید سفری تدارک دیده تا آن‌ها را ببینید. در گورایدهو تلاش کردیم این کار را انجام دهیم ولی متاسفانه هیچ سفره‌ماهی ندیدیم. برای هر نفر ۵۰ دلار (۱۶۰,۰۰۰ تومان) هزینه کردیم تا به یک سفر غواصی کم‌عمق در یک نصف روز برویم. بسیار باارزش بود و یکی از بهترین تجارب غواصی کم‌عمق من بود. یک منظره‌ی عالی، هزاران ماهی استوایی و لاک‌پشت‌های دریایی شگفت‌انگیز که در کنار ما شنا می‌کردند.

غواصی مالدیو

اکثر مهمان‌خانه‌ها سفر ماهیگیری نیز تدارک خواهند دید که برای هر نفر ۵۰ دلار (۱۶۰,۰۰۰ تومان) هزینه دارد یا سفرهای روزانه به استراحتگاهی با هزینه‌ی ۵۰ دلار (۱۶۰,۰۰۰ تومان) برای هر نفر به‌اضافه نفری ۳۰ دلار (۱۰۰,۰۰۰ تومان) هزینه ورود. همچنین می‌توانید با نفری ۲۵ دلار (۸۰,۰۰۰ تومان) به سواحل شنی سفر کنید و با نفری ۵۰ دلار (۱۶۰,۰۰۰ تومان) در اطراف جزیره‌ی مرجانی به سفر جزیره‌ای بروید.

مالیات و دستمزدها

دولت مالدیو یک سری مالیات و هزینه از شما طلب می‌کند که پرداخت آن‌ها موجب اعصاب‌خوردی است. برای هر شبی که در مالدیو به سر می‌برید، این هزینه‌ها را نیز در بر دارد:

  • شبی به‌ازای هر نفر، مالیات ۸ دلار (۲۵,۰۰۰ تومان) برای مکان خواب
  • ۸ درصد مالیات خدمات و لوازم برای اتاق
  • ۱۰ درصد هزینه خدمات: البته هزینه خدمات از طرف دولت جمع‌آوری نمی‌شود بلکه هزینه‌ای اجباری است که از طرف ارائه‌دهندگان خدمات در اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و غیره اخذ می‌شود.

پول مالدیو

صاحبان مهمان‌خانه‌ها ترجیح می‌دهند که این هزینه به دلار آمریکا پرداخت شود. این هزینه‌ها آزاردهنده و گران است و از طرفی هم پرداخت پیشاپیش آن‌ها می‌تواند مسئله‌ساز باشد زیرا که احتمال کم‌آوردن پول وجود دارد.

در این کشور تنها در «ماله» خودپرداز وجود دارد که باعث می‌شود پرداخت هزینه در جزیره‌ها به مشکل بخورد

در این کشور تنها در «ماله» خودپرداز وجود دارد. همین امر باعث می‌شود پرداخت هزینه در جزیره‌ها به مشکل بخورد. بریتانیا یک قانون آزاردهنده دارد و آن اینکه روزانه تنها ۳۵۰ دلار (۱,۱۰۰,۰۰۰ تومان) می‌توانید از عابر بانک بردارید. از آنجایی که من تنها ۶ ساعت در «ماله» بودم، این مقدار پول تمام مبلغی بود که می‌توانستم برای یک سفر سه‌ هفته‌ای همراه خود داشته باشیم. به همین دلیل بهتر است که اقامتگاه خود را از قبل رزرو کرده باشید تا قبل از سفر بتوانید پرداخت کنید. در برخی موارد مهمان‌خانه‌ها کارت اعتباری قبول می‌کنند ولی ۴ درصد هزینه برای آن اخذ می‌کنند.

ماله

مالیات و هزینه‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد اکثرا باید نقدی پرداخت شوند. اگرچه صاحبان مهمان‌خانه از ما دلار آمریکا طلب می‌کردند، ما با روفیه مالدیو پرداخت می‌کردیم. در رستوران‌ها، قایق‌ها و فروشگاه‌های محلی همه پرداخت‌ها باید به روفیه باشد.

فرودگاه مالدیو

همچنین، به هنگام ترک مالدیو، برای مبادله‌ی روفیه با دیگر ارزها به مشکل برمی‌خورید. اکثر گزارش‌های آنلاین درباره‌ی اینکه صرافی‌های «ماله» از ارجاع ارز خودداری می‌کنند، تذکری نداده‌اند. گرفتن ارز زیاد در ابتدا، با این پیش‌فرض که مبلغ باقی‌مانده‌ی آن را می‌توان به‌راحتی پس داد، اصلا ایده‌ی خوبی نیست. پیشنهاد می‌کنم که چند صد دلار آمریکا با خود به مالدیو ببرید تا در صورت بروز مشکل در برگرداندن ارز، این مبلغ را به‌عنوان پشتیبان همراه داشته باشید.

نظر شما در رابطه با سفر ارزان به مالدیو چیست؟ با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه