روزشمار: ۲۱ اسفند؛ مرگ «ريچارد بيرد» جهانگرد آمريكایی

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی شنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۲۱ اسفند؛ مرگ «ريچارد بيرد» جهانگرد آمريكایی

«ريچارد ايولين بيرد» مكتشف و قطب شناس آمريكایی در چنین روزی در سال ۱۹۵۷ میلادی درگذشت. 

«ريچارد ايولين بيرد» جهانگرد و مكتشف آمريكايى در ۲۵ اكتبر سال ۱۸۸۸ میلادی در وينچستر آمريكا به دنيا آمد. ریچارد پس از پشت سر گذاشتن دروس متوسطه، به دليل علاقه به سير و سياحت، وارد دانشكده نيروی دريايى آمريكا شد و در جريان جنگ جهانی اول، فرمانده نيروی هوايى آمريكا در كانادا شد.

ريچارد بيرد

ريچارد بيرد

بيرد از كودکی شوق فراوانی برای سفر به قطب جنوب داشت. به همين دليل هميشه خود را برای اين سفر آماده نگه می‌داشت به طوری كه برای اينكه خود را به سرما عادت دهد، در زمستان با لباس نازک به سر می‏‌برد. سرانجام طی مأموريتی، از فراز قطب شمال پرواز كرد و پس از چندی راهی قطب جنوب شد.

ريچارد بيردبيرد در حالی اين كار را انجام داد كه به دليل نقص عضو و از دست دادن پايش در فوتبال، از نيروی هوايى اخراج شده بود؛ با اين حال وقتی دولت، ‏شور و اشتياق او را برای سياحت در قطب جنوب ملاحظه كرد، وی را به همراه یک هيئت علمی به قطب جنوب فرستاد تا نقشه زمين‌‏های منطقه را تهيه كند.

ريچارد بيردبيرد در طی سفرهای خود، تحقيقات مفصلی درباره قطب شمال و جنوب به انجام رساند و علاوه بر كشف پنج جزيره، شش رشته كوه و تعدادی خليج و تنگه در نواحی قطبی، مجهولات زيادی را درباره قطب، برای بشر روشن ساخت.

ريچارد بيردوی هنگامی كه پيروزمندانه از سفر برگشت، هزاران نفر از او استقبال كردند و دولت آمريكا با اين‏كه چهارده سال قبل از آن او را از خدمت نظام اخراج كرده بود، به او عنوان درياسالاری داد. وی همچنین برنده جوایزی همچون نشان افتخار آمریکا شده است.

ريچارد بيردريچارد بيردريچارد بيرد، سرانجام در يازدهم مارس سال ۱۹۵۷ میلادی در ۶۹ سالگی درگذشت.

ريچارد بيردريچارد بيرد

مطالب مرتبط:

منبع راسخون

دیدگاه