برای سفرهای شما برنامه داریم!

مینا رهبری
مینا رهبری یکشنبه، ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
برای سفرهای شما برنامه داریم!

برای سفر همیشه باید برنامه‌ریزی کرد تا طبق آن بتوان از تمامی دیدنی‌های یک شهر یا یک منطقه دیدن کرد. با کجارو همراه باشید با برنامه‌ی سفر به نقاط مختلط ایران و جهان را به شما ارائه کنیم.

کجارو همواره سعی داشته با معرفی جاذبه‌های گردشگری تمامی نقاط ایران و جهان، زیبایی‌‌های این دنیای شگفت‌انگیز را به شما معرفی کرده و شوق و انگیزه‌ی سفر را در شما زنده کند. این بار علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری، می‌خواهیم بهترین برنامه‌ی سفر به نقاط مختلف ایران و جهان را به شما ارائه کنیم تا با برنامه‌ریزی دقیق سفر کنید و بتوانید از تمامی دیدنی‌های مقصد خود دیدن کنید. 

سفر ۷ روزه به دبی

دبی

دبی، یکی از شهرهای شگفت‌انگیز جهان است که اکنون به یکی از کلان‌شهرهای بسیار زیبا، دیدنی، گردشگری تبدیل شده است. در روز اول سفر خود می‌توانید به‌ترتیب از پارک صفا، مراکز خرید مختلف مانند مرکز خرید ابن بطوطه، بازار طلا، بازار ادویه و پارک آبی ویلد وادی دیدن کنید.

روز دوم را با بازدید از برج خلیفه شروع کنید؛ سپس به ساحل جمیرا بروید و پس از آن به تماشای برج‌العرب بنشینید. برای خرید می‌توانید به دبی مال برویدکه یکی از بهترین مراکز خرید دبی است و بازدید روز دوم را اینجا به اتمام برسانید.

برای روز سوم آکواریوم دبی شروع ناسبی است. سپس دهکده‌ی میراث و غواصی و بعد از بازدید از جاده‌ی شیخ زاید توصیه می‌شود. بعد از آن به مسجد جمیرا رفته و از زیبایی معماری آن لذت ببرید. 

روز چهارم به شن‌سواری و سپس بازدید از موزه‌ی دبی می‌گذرد. 

در روز پنجم ابتدا به بیان‌گردی در کویر این منطقه بپردازید و پس از بازگشت به داخل شهر به بازار امارات رفته و از فروشگاه‌های آن خرید کنید. برای پایان روز پنجم از دهکده‌ی جهانی (گلوبال ویلیج) بازدید کنید که در آن رویدادهای متنوعی نیز برگزار می‌شود. 

روز ششم را با بازدید از مسجد شیخ زاید (سومین مسجد بزرگ جهان) شروع کنید. سپس می‌توانید سری به مارینا مال زده و خرید کنید. ساحل Corniche مقصد بعدی شما است. پس از گشت‌وگذار در این ساحل، قدم در کاخ امارات بگذارید و به بازدیدهای روز ششم پایان دهید.

روز آخر را با بازدید از دنیای فراری ابوظبی شروع کنید. سپس به رستوران Circo بروید و غذای موردعلاقه‌ی خود را نوش جان کنید. سپس دنیای آبی یاس مقصد بعدی شما است. بازدید از باغ وحش امارات آخرین مقصد سفر شما خواهد بود. 

سفر ۳ روزه به آنتالیا

آنتالیا

آنتالیا یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری ترکیه است و جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. هتل های آنتالیا را شاید بتوان از مهم‌ترین جاذبه‌های آن نامید. کسانی هم که عاشق خرید هستند، می‌توانند با سفر به این شهر از اجناس باکیفیت ترک و تخفیف‌های بالا در فصول مختلف بهره ببرند. اگر شما هم در سفر به این شهر قصد خرید دارید، حتما مقاله‌های راهنمای خرید در آنتالیا را مطالعه کنید تا با مراکز خرید و اجناسی که می‌توانید آنجا پیدا کنید، اطلاعات دقیقی داشته باشید. سیستم حمل‌ونقل آنتالیا نسبتا راحت و ارزان است، پس در رفت‌وآمد هم مشکلی نخواهید داشت. همچنین می‌توانید قبل از سفر به این شهر، با فرودگاه آنتالیا آشنا شوید تا بتوانید هزینه‌ی تردد بین فرودگاه هتل خود را ارزیابی کنید و هزینه‌ی اضافی گریبان‌گیر شما نشود.

روز اول را با بازدید از محله‌ی کالایچی شروع کنید. کالایچی محله‌ای قدیمی و باستانی در آنتالیا است. در روز اول سفر می‌توانید در تورهای پیاده‌روی شرکت کرده و از این محله‌ی بسیار زیبا دیدن کنید. برای بازدید از این محله به ۲ تا ۳ ساعت زمان نیاز دارید. سپس به مسجد ییولی مناره بروید که بازدید از آن کمتر از یک ساعت زمان می‌برد. دروازه‌ی هادریان مقصد بعدی شما است. از پارک کارا علی اوغلو هم دیدن کنید. برج هیدیرلیک در کنار پارک کارا علی اوغلو قرار دارد و برای بازدید از این مکان عصر بیایید تا بتوانید به تماشای غروب خورشید در امتدا ساحل بنشینید. ساحل مرمرلی آخرین دیدنی روز اول است. 

موزه‌ی آنتالیا اولین مقصد شما در روز دوم است. شهر مینیاتوری آنتالیا جایی است که تمامی بناهای مهم و تاریخی ترکیه را در اندازه‌های کوچک‌تر می‌توانید ببینید. بازدید از این پارک نیم ساعت زمان می‌برد. اگر گرسنه شدید، به کباب‌سرای پاشابیگ در آن حوالی بروید. مقصد بعدی بندر تاریخی آنتالیا است که منطقه‌ای پرجنب‌وجوش است که مغازه‌های سوغاتی فروشی، کافه‌ها و قایق‌های بادبانی بسیار زیادی را می‌توان یافت. آبشار دودن (Duden Waterfalls) منظره‌ی بسیار زیبایی دارد که بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود. 

روز سوم را با بازدید از شهر باستانی پرگ آغاز کنید. بازدید از این منطقه ۱ تا ۲ ساعت زمان می‌برد.  ویرانه‌ها و تئاتر آسپندوس در نزدیکی شهر باستانی پرگ قرار دارد و حتما باید از آن بازدید کنید. مقصد بعدی طبیعت آبشار و رودخانه ماناوگات است. معبد آپولو یکی از برجسته‌ترین این آثار باستانی است که با قرار گرفتن در لبه‌ی صخره‌های ساحلی چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد. بازدید از معبد آتنا، بنای تاریخی ورودی شهر قدیمی، آگورا (محل گردهمایی) و تئاتر بسیار بزرگی که ظرفیت آن ۲۰ هزار نفر بود را نیز از دست ندهید. 

سفر ۱۰ روزه به شمال؛ جاده چالوس

جاده چالوس

طبیعت بی‌نظیر و آب‌وهوای معتدل در نوار ساحلی جنوب دریای خزر را با چهارمین جاده زیبای دنیا کنار هم بگذارید، معرکه نیست؟ بی‌گمان همین است که نمی‌شود قصد سفر شمال به‌ویژه در ایام نوروز کرد و گزینه سفر از جاده چالوس را به‌راحتی کنار گذاشت. مازندران، این تاج سرسبز گردشگری ایران جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی بی‌شماری را در خود جای داده است. این استان که در بخش طبیعت‌گردی، قطب گردشگری کشور به شمار می‌رود، هرساله پذیرای نزدیک به دوازده میلیون نفر گردشگر داخلی و ده‌ها هزار توریست خارجی است. همراهان کجارو و همه رهروان سفر خوب می‌دانند، دل سپردن به سفر و گردش در مازندران، ماه‌ها پشت ماه‌ها تازگی و زیبایی برای تجربه به‌همراه دارد.

در روز اول جاده چالوس مسیر مقصد ماست. صبحانه را در کنار آبشار و طبیعت زیبای روستای ارنگه میل کنید. هریجان، کندلوس، کلاردشت و دریاچه‌ی ولشت مقاصد بعدی شما در روز اول است. می‌توانید شب را نیز در کلاردشت صبح کنید. 

روز دوم با گذر از مازیچال و دره‌ی بلوط شروع می‌شود.  پارک جنگلى فین چالوس و مرداب کندوچال مقصد بعدی است.برای شب هم می‌توانید در خود چالوس اقامت کنید. 

روز سوم به نمک‌ابرود رفته و از طبیعت و تفریحات این موجود در این شهر لذت ببرید. سپس وارد جنگل دالخانی شوید و از کوهنوردی در آن و دیدن طبیعت شگفت‌انگیز آن لذت ببرید. دشت دریاسر مقصد بعدی است. به شما پیشنهاد می‌کنیم شب را نیز در رامسر بمانید. 

روز چهارم را به گشت‌وگذار در رامسر اختصاص دهید. هتل قدیم رامسر، کاخ مرمر، چند کاخ‌موزع، پارک آبی و بوستان جنگلی صفارود جاهایی است که در این روز باید از آن بازدید کنید.

در روز پنجم ابتدا به جواهرده بروید. سپس پلاژ ساحلی رامسر و ییلاق سه هزار می‌تواند مقاصد بعدی روز پنجم باشد. شب را هم در تنکابن می‌توانید بمانید. 

روز ششم را به سفر به نوشهر و اطراف آن اختصاص داده و از باغ اکولوژی این شهر، آبشار چلندر، بازار روز و پارک جنگلی سسنگان دیدن کنید. شب را هم در این شهر سپری کنید. 

روز هفتم به‌سمت نور حرکت کنید. روستای نجارده، پارک جنگلی نور، آبشار آب پری و الیمالاتجاهایی است که باید به آن‌ها سر بزنید. 

روز هشتم به فریدون‌کنار بروید. تالاب و باغ پرندگان فریدون‌کنار جاهایی است که می‌تواند خاطرات خوبی از سفر به این شهر در یاد شما ایجاد کند. بازدید از باغ وحش بابلسر حسن ختام این روز است. 

روز نهم با بازدید از پارک و اسکله‌ی قایقرانی بابلسر آغاز می‌شود. بازار سنتی ساری و پناهگاه حیات وحش سمسنکده مقاصد بعدی این روز هستند. 

در روز دهم که روز آخر سفر است، از چشمه‌های باداب سورت دیدن کنید. در مسیر بازگشت از ساری به‌سمت کرج، سد سلیمان تنگه را خواهید دید.

سفر ۱۰ روزه به جنوب ایران

جنوب ایران

جنوب کشور، به‌طور قطع، یکی از پرطرفدارترین مقاصد ایرانگردی در تعطیلات نوروز است. بی‌شک، صفا و صمیمیت مردمان خون‌گرم و مهمان‌نواز جنوب، هوای مطبوع بهاری و البته آبی بی‌کران خلیج فارس است که این‌گونه مردم کشورمان را راهی شهرهای جنوبی می‌کند.

روز اول را به سفر به دزفول اختصاص دهید. موزه‌ی مردم‌شناسی، بازار قدیم دزفول، حمام شاه رکن‌الدین، خانه تاریخی سوزنگر و رودخانه‌ی علی کله جاهایی است که در سفر به دزفول می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.  

صبح روز دوم را باید چند کیلومتری به‌سمت جنوب غرب دزفول برانید تا به شهر تاریخی شوش برسید. این مسیر تنها ۳۸ دقیقه طول می‌کشد. در این روز به قلعه شوش، آرامگاه دانیال نبی و محوطه‌ی تاریخی چغازنبیل بروید.

در روز سوم باید به آبادان و خرمشهر بروید. در خرمشهر ابتدا به مرکز خرید کنزالمال بروید. پل کابلی و فلالی اکبر برزیلی مقاصد بعدی شما در این دو شهر است.

در روز چهارم ابتدا به شادگان بروید. تالاب شادگان از آن دست جاذبه‌‌های استان خوزستان است که به‌هیچ‌وجه نباید از دست بدهید. در اینجا می‌توانید از طبیعت زیبا، پرواز پرندگان مهاجر و قایق‌سواری لذت ببرید. پس از ساعتی خوش‌گذارانی در این محل خیلی سریع باید از راه هندیجان راهی بندر دیلم شوید. فاصله شادگان تا دیلم چیزی حدود ۲:۳۵ دقیقه است. بندر ديلم در شمال غربی استان بوشهر نزديک مرز استان‌ خوزستان قرار دارد. این بندر در فصل بهار هوایی گرم و مرطوب دارد و بهترین مکان برای لذت بردن از ساحل زیبای خلیج فارس است. اگر اهل خرید هستید هم می‌توانید از بازارهای کنار ساحل و هم از خرید و گشت‌وگذار در بازار قدیمی (بازار کویتی) شهر لذت ببرید. اجناس خارجی در اين شهر با قيمتي کمتر از بازار بقيه ايران به فروش می‌رسند؛ ازاین‌رو در ايام نوروز دیلم از شلوغ‌ترين شهرهای استان بوشهر است. پیشنهاد ما برای اقامت در دیلم برپا کردن چادر در کنار ساحل است. 

روز پنجم روز بوشهر است. بازار قدیم این شهر، عمارت کلاه فرنگی و موزه‌ی دریانوردی و عمارت ملک دیدنی‌های این شهر زیبا است که باید به آن‌ها سر بزنید. 

روز ششم باید به عسلویه سفر کنید. مسیر طولانی تا مقصد بعدی یعنی قشم در پیش دارید؛ بنابراین شاید بهتر باشد یک روزی را در عسلویه بگذرانید تا هم استراحتی کرده باشید و خستگی مسیر را از تن خارج کنید و هم از ساحل زیبای این منطقه لذت ببرید. هتل آپارتمان رمیله عسلویه، هتل پیشنهادی ما برای اقامت در این شهر است.

در روز هفتم مقصد ما جزیره‌ی قشم است. در قشم ابتدا به آکواریوم این جزیره بروید و سپس از منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی حرا و تالاب خوخوران دیدن کنید. 

در روز هشتم از پارک کروکودیل و جزایر ناز قشم دیدن کنید. این جزایر در ۲۲ کیلومتری شهر قشم قرار دارد و تنها محلی است که با پای پیاده یا با اتومبیل شخصی می‌توانید تا فاصله یک کیلومتری به درون آب‌های نیلگون خلیج فارس را بپیمایید، زیبایی که هر جایی نمی‌توانید تجربه کنید.

صبح روز نهم، به سوی شهر زیبای بندرعباس می‌رویم. برای اقامت در بندرعباس هتل سه ستاره ایران را پیشنهاد می‌دهیم. این هتل در میدان ۱۷ شهریور واقع است و به مراکز خرید سیتی سنتر، ستاره شهر، زیتون و اسکله‌ی مسافربری قشم نزدیک است.

تا به بندرعباس (شهر خوراک‌های دریایی) برسید وقت ناهار است. حتما هواری را امتحان کنید؛ این غذای دریایی در جنوب بسیار محبوب‌ است و با میگو و ماهی درست می‌شود. در این شهر باید از موزه ی بزرگ و بازار مرکزی سیتی‌سنتر دیدن کنید. 

روز دهم نیز در بندرعباس اقامت می‌کنید. معبد هندوها در بلوار امام خمینی، روبه‌روی بازار روز بندرعباس در استان هرمزگان قرار دارد. ساختمان این معبد، در سال ۱۳۱۰ هجری قمری ساخته شده است. سبک معماری گنبد این معبد نه ‌تنها از دیگر گنبدهای سواحل خیلج‌فارس، بلکه از گنبدهای سراسر ایران متفاوت است. به‌طور کلی، طرح این بنا از معماری معابد هندی متاثر است. پس از بازدید از این بنای دیدنی می‌توانید در بازار روز قدم بزنید و بیشتر در میان مردم بندرعباس قرار بگیرید.

سفر ۷ روزه به کیش

کیش

سفر ۷ روزه به جزیره زیبای کیش، با ساحلی نقره‌ فام، آفتاب تابستانی، آسمانی آبی و آرام، آب‌هایی نیلگون، هوایی پاک وآرامشی بی‌نظیر تمام آنچه از یک سفر خاطره‌انگیز انتظار دارید، را به شما هدیه می‌کند. ساحل کیش از کم‌خطرترین سواحل دنیا است.

آب‌های ساحلی کیش فاقد کوسه خطرناک بوده و استفاده از آب دریا کاملا بی‌خطر است. کوسه‌هایی که گاه در ساحل کیش دیده می‌شوند از ماهی‌های کوچک تغذیه می‌کنند و برای شناگران خطری ندارند.

ساحل کیش از آن نوع سواحل استثنایی است که هم در فصل سرد و هم در فصل گرم برای مسافران قابل استفاده است و امکان هرگونه تفریح دریایی برای گردشگران در آن فراهم شده است. با برنامه سفر به مروارید خلیج فارس، جاذبه‌هایی همچون کشتی یونانی، شهر زیر زمینی کاریز و شهر باستانی حریره را در کنار شمار کم‌نظیری از تفریحات دریایی و مهیج جای داده‌ایم.

روز اول را با رفتن به مجتمع تفریحات دریایی آغاز کنید.برای صرف ناهار به فود کورت دامون بروید. مقصد بعدی پارک دلفین و باغ پرندگان کیش است. شب هم برای خرید سری به مرکز خرید سارینا ۱ بروید. 

روز دوم را با بازدید از کشتی یونانی آغاز کنید. کاریز که قناتی است، با قدمت ۲۵۰۰ ساله که روزگاری آب شیرین مردمان این منطقه را تامین می‌کرد، مقصد بعدی ما در روز دوم سفر است. برای صرف ناهار به فودلند بروید. مقصد بعدی پارک تفریحی ساحلی مرجان است. شب را هم برای خرید از مرکز خرید مرجان اختصاص دهید. 

روز سوم روز بازیدید از روستای باغو و دیدن آهوها است. بعد از بازدید ۳ ساعته‌ی خود از این منطقه به موزه‌ی مردم‌شناسی بروید. برای صرف ناهار هم رستوران شاورما را به شما پیشنهاد می‌دهیم.اسکله‌ی تفریحی و سپس کلبه‌ی هور می‌تواند حسن ختام خوبی برای روز سوم باشد. 

دره‌ی پرتغالی‌ها و درخت سبز را در آغاز روز چهارم به تماشا بنشینید. آکواریوم کیش مقصد بعدی است. مجموعه تفریحی بولینگ مریم ورزش‌ها و تفریحاتی چون بیلیارد، بولینگ، بدن‌سازی، سونا، دنیای بازی، رستوران و کافی‌نت را در یک مجموعه مفرح به دور هم گردآورده تا مسافران ساعتی خوش را در اینجا تجربه کنند و می‌توانید به اینجا هم سر بزنید. رستوران دیدنی‌ها هم جایی است که می‌توانید برای صرف ناهار انتخاب کنید. کارتینگ و قلعه وحشت آخرین مکان‌های شما برای بازدید در روز چهارم است. 

روز پنجم را با بازدید از شهر باستانی حریره آغاز کنید. بعد از ۳ ساعت گشت‌وگذار در این شهر برای صرف ناهار به رستوران توتی فروتی بروید. سافاری در کیش لذت زیادی دارد که می‌توانید تجربه کنید. پارک کیبل اسکی آکواکوم اولین سایت اسکی روی آب کشور است و می‌توانید اینجا لحظات نابی از سفر به کیش تجربه کنید.

در روز ششم ابتدا به پایاب کیش بروید که قدمتی دو هزار ساله دارد، در محلی در نزدیکی مجموعه درخت سبز قرار گرفته است. مقصد بعدی کشتی تفریحی است. ما برای ناهار رستوران جوجه اناری را پیشنهاد می‌کنیم. بعد از ناهار و کمی استراحت دوچرخه‌سواری می‌تواند لحظات هیجان‌انگیزی برایتان رقم بزند. گذر هنرمندان هم جایی است که در پایان روز دوم می‌توانید با پیاده‌روی در آن مجسمه‌هایی از هنرمندان شاخص ایرانی را به تماشا بنشینید. 

روز هفتم پایان سفر شما است. این روز را با رفتن پارک و اسکله‌ی تفریحی میرمهنا آغاز کنید. بعد از آن می‌توانید به باشگاه سوارکاری کلهر بروید. برای ناهار رستوران را میرمهنا را پیشنهاد می‌کنیم. بعد از ناهار می‌توانید به مراکز خرید این جزیره بروید که می‌توان به مرکز تجاری کیش، پردیس، زیتون، پانیذ و مریم اشاره کرد.

تعطیلات نوروز فرصت بسیار خوبی برای تهرانگردی و بازدید از دیدنی‌های بی‌شمار تهران است. در این زمان از سال، تهران بسیار خلوت شده و برای رفتن به نقاط مختلف شهر، در ترافیک همیشگی تهران معطل نخواهید شد.

سفر ۵ روزه به تهران

تهران

اگر قصد سفر به تهران در تعطیلات نوروز را دارید، یا ساکن تهران هستید، در این روزهای خلوت می‌توانید بسیاری از دیدنی‌های تهران را ببینید.

روز اول سفر را با بازدید از مجموعه‌ی کاخ گلستان آغاز کنید. مدت زمان کافی برای بازدید از این مجموعه ۴ تا ۵ ساعت است. بعد از بازدید از تمامی قسمت‌های مجموعه، به‌سمت بازار تهران بروید. اگر به بازار تهران رفتید، سعی کنید علاوه بر خرید و دقت کردن به ویترین مغازه‌ها، گاهی نگاهی هم به بالای سر خود بیندازید و از معماری زیبای آن و همچنین جاذبه‌های گردشگری که در آن قرار دارد، مثل قهوه‌خانه حاج علی درویش، سبزه میدان، تیمچه حاجب‌الدوله و خانه ترمه ایران هم دیدن کنید. قهوه‌خانه حاج علی درویش مقصد بعدی شما در روز اول است. قهوه‌خانه حاج علی درویش که عنوان کوچک‌ترین قهوه‌خانه دنیا را یدک می‌کشد، یکی از جاذبه‌های گردشگری بازار تهران است.

از قهوه‌خانه‌ی حاج علی درویش تا کوچه‌ی مروی فقط ۶ دقیقه پیاده راه است. کوچه مروی و فلافلی مروی که در سر این کوچه قرار دارد، قطعا از دیدنی‌ترین نقاط این منطقه هستند. در کوچه مروی لوازم آرایشی و بهداشتی به فروش می‌رسد. مقصد بعدی خیابان ناصر خسرو است. در این خیابان بناهای تاریخی بسیاری از گذشته به‌جای مانده است. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شمس العماره، مدرسه دارالفنون و سرای روشن اشاره کرد که خوشبختانه با مرمت و بازسازی‌هایی که روی آن‌ها انجام می‌گیرد، اوضاع بهتری نسبت به بسیاری از بناهای تاریخی تهران و ایران دارند. میدان توپخانه (امام خمینی) مقصد آخر روز اول است. میدان توپخانه یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های تهران است که همچنان از پر رفت و آمدترین آن‌ها هم محسوب می‌شود. ساختمان مخابرات که جایگزین ساختمان تلگراف‌خانه قدیمی شد، از بدو تاسیس تاکنون تبدیل به نماد این میدان شده است. 

تجریش اولین مقصد ما در روز دوم است. تجریش یکی از محله‌های قدیمی تهران است که جاذبه‌های گردشگری زیادی در آن قرار دارد و همه‌روزه عده زیادی از مردم برای خرید کردن در بازار آن و بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن به این محل مراجعه می‌کنند. حرم امامزاده صالح (ع) از خاطره‌انگیزترین مراکز گردشگری مذهبی در تجریش است. از امامزاده صالح تا باغ موزه‌ی هنر ایرانی ۱۵ دقیقه پیاده راه است. باغ موزه هنر ایرانی، یکی از مقاصد گردشگری شهر تهران است که پس از بازسازی‌های انجام شده در سال ۱۳۸۴ کم‌کم جای خود را بین گردشگران باز کرد. این باغ دارای جاذبه‌هایی از جمله نمایشگا‌ه و کارگاه‌های هنری، فضای سبز و باغ ایرانی و مرکز فروش صنایع دستی و محصولات فرهنگی است. اما یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این باغ ماکت‌های اماکن دیدنی و تاریخی کشورمان است که گفته می‌شود برای جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی به هنرمندان ایتالیایی سفارش داده شده است. 

فاصله‌ی باغ موزه‌ی ایرانی از موزه‌ زمان، ۶ دقیقه پیاده راه است. موزه زمان (خانه حسین خداداد) یکی از خانه‌های تاریخی تهران است که مربوط به دوران قاجار است. این خانه و موزه زیبا در سال ۱۳۸۲ به ثبت ملی رسید. در این موزه اشیایی گران‌بها که مربوط به زمان و زمان‌گیری هستند نگهداری می‌شوند. از جمله این اشیا می‌توان به ساعت‌هایی که از مشاهیر ایران همچون «پروفسور محمود حسابی» در موزه به نمایش در آمده است، ساعت‌های تاریخی و قدیمی مثل ساعت آفتابی «ناصرالدین‌شاه»، ساعت‌های لوکس و دکوری قدیمی و همچنین اسناد و مدارکی مرتبط با موضوع زمان اشاره کرد. 

اگر پیاده از موزه‌ی زمان راه بیفتید، ۱۰ دقیقه بعد به کاخ سعدآباد می‌رسید. مجموعه سعدآباد در کوهپایه‌های توچال و دره‌ سرسبز دربند قرار گرفته است. این مجموعه از هجده کاخ کوچک و بزرگ از دوره‌های قاجاریه و پهلوی از جمله کاخ شهوند، کاخ موزه ملت، کاخ شمس و... تشکیل شده است. از اینجا تا کاخ نیاوران ۲۰ دقیقه با ماشین راه است. کاخ نیاوران در زمان محمدرضا پهلوی به سبکی مدرن جهت سکونت او و خانواده‌اش ساخته شد. برخی از بناهای کوچک باغ نیاوران تخریب شد و این کاخ در سال ۱۳۴۷ هجری شمسی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و تا واپسین ساعات خروج خانواده پهلوی از کشور محل اصلی سکونت محمدرضا پهلوی و خانواده وی بود.

روز سوم را با گشت‌گذار در پارک خاقانی آغاز کنید. پارک طالقانی در سال ۱۳۶۱ افتتاح شد، اما بیشترین تغییرات در دهه اخیر در پارک طالقانی انجام شده است. این پارک با احداث پل طبیعت روی بزرگراه مدرس به پارک آب و آتش متصل شد. باغ‌موزه دفاع مقدس در کنار این پارک ساخته شد و بزرگترین پرچم ایران در این پارک قرار گرفت که ۱۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. پل طبیعت یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در تهران است که با امکانات مناسبی که برای گردشگران در آن تدارک دیده شده، هرروز شاهد حضور گردشگران زیادی است. از جمله این امکانات می‌توان به رستوران و کافی‌شاپ، فضای سبز زیبای کار شده در دو طرف پیاده راه و کافه گالری اشاره کرد.

در فاصله‌ی ۶ دقیقه پیاده از پل طبیعت، پل ابریشم قرار دارد.  پل ابریشم بوستان بنادر را به بوستان نوروز و گنبد مینا متصل می‌کند. از پل ابریشم تا گنبد مینا فقط ۲ دقیقه پیاده راه است. گنبد مینا نام بزرگترین آسمان‌نمای ایران است که در سال ۱۳۹۳ در به بهره‌برداری رسید. در این دوره و زمانه که آلودگی هوا مانع از این شده است تا کمتر به آسمان نگاه کنیم، چنین بنایی به‌منظور جدا کردن ما از زندگی پر هیاهوی شهری ساخته شده است، تا برای ساعتی هم شده روی صندلی نشسته و دیدن زیبایی‌های آسمان لذت ببریم و کهکشان‌ها و ستاره‌ها را از نزدیک‌ ببینیم و از دیدن آن‌ها لذت ببریم.

گنبد مینا، بزرگترین آسمان‌نما یا پلانتاریوم خاورمیانه، یک شبیه‌ساز از جهان هستی و کرات و ستارگان است که در آن به‌صورت سه‌بعدی فیلم‌هایی با موضوعات نجومی به نمایش در می‌آید. مقصد بعدی پارک ملت است. فاصله‌ی این پارک تا گنبد مینا حدود ۱۵ دقیقه با ماشین است. پارک ملت از قدیمی‌ترین و وسیع‌ترین پارک‌های تهران است که همه‌روزه، از سالیان بسیار دور پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. این پارک به‌لحاظ تاریخچه، قدمت، قرار گرفتن در منطقه‌ای زیبا و خوش آب و هوا، معماری اصولی و امکانات از اهمیت بالایی برخوردار است و شهرداری تهران هم به وضعیت آن با کیفیت خوبی رسیدگی می‌کند.

باغ موزه نگارستان اولین مقصد شما در روز چهارم است. باغ نگارستان یکی از بناهای قدیمی و ارزشمند تهران قدیم است که به دستور فتحعلی‌ شاه‌ قاجار ساخته شد. این بنا چه از نظر تاریخچه، معماری و هنر به کار رفته در ساخت آن و چه از نظر موقعیت کنونی و آثاری که در موزه‌های آن به نمایش در آمده، دارای اهمیت بسیار زیادی است. سپس به عمارت مقصودیه بروید که فاصله‌ی آن از باغ موزه‌ی نگارستان فقط ۱۴ دقیقه پیاده است.

موزه‌ی آبگینه مقصد بعدی است. موزه آبگینه و سفالینه تهران در یکی از خانه‌های تاریخی تهران واقع شده است و به‌طور تخصصی به نمایش ظروف و اشیای آبگینه و سفالینه از گذشته‌های بسیار دور تا قرون گذشته می‌پردازد.  مجموعه‌ی چارسو در فاصله‌ی ۴ دقیقه‌ای موزه‌ی آبگینه قرار دارد. این مجموعه یک مرکز تجاری، تفریحی و فرهنگی است که شامل مرکز خرید، فودکورت و پردیس سینمایی چارسو می‌شود. این مجموعه درست رو‌به‌روی پاساژ معروف علاءالدین واقع شده است و محل مناسب، معماری و امکانات مدرنی که دارد باعث شده تا مورد استقبال بسیار زیادی قرار بگیرد. 

گالری آران یکی از ده‌ها گالری جذاب و دیدنی در تهران است. این گالری به نمایش آثار هنری هنرمندان معاصر و آثاری همچون نقاشی و لیتوگرافی و همچنین آثار حجمی مختلف می‌پردازد. گالری آران محیطی بسیار دوست‌داشتنی دارد و بودن در آن حس خوبی را به شما می‌دهد. در طبقه بالای این گالری، کافه ری‌را قرار دارد که پس از گشت‌وگذار در گالری، می‌توانید به این کافه مراجعه کنید و در آن به خوردن و نوشیدن خوراکی‌های خوشمزه و گپ زدن با دوستان خود بپردازید.

روز آخر سفر، یعنی روز پنجم را باگشت‌وگذار در چهارراه ولیعصر آغاز کنید. چهارراه ولیعصر به تقاطع خیابان ولیعصر و انقلاب اسلامی گفته می‌شود. این چهارراه به‌دلیل وجود مراکز فرهنگی، تفریحی، تجاری و دانشگاهی در اطراف خود یکی از پر رفت و آمدترین نقاط پایتخت است. از چهارراه ولیعصر تا پارک دانشجو ۲ دقیقه پیاده راه است. پارک دانشجو یکی از پارک‌های قدیمی و خاطره‌انگیز تهران است. این پارک در زمینی به مساحت ۳۲۰۰۰ متر مربع و در سال ۱۳۴۶ افتتاح شد. این پارک به‌دلیل وجود تئاتر شهر و کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد هنرهای نمایشی در آن و همچنین مجاورت با تالار وحدت در خیابان استاد شهریار و پژوهشکده فرهنگ و هنر در خیابان انقلاب اسلامی، یکی از پاتوق‌های اهالی هنر بوده و هست و هرروز افراد زیادی به‌ویژه جوانان هنرمند و دوست‌داران هنر در آن حضور می‌یابند.

از چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب ۱۶ دقیقه پیاده راه است. میدان انقلاب یکی از مهم‌ترین میدان‌های شهر تهران است. در اطراف این میدان تعداد زیادی کتاب‌فروشی‌ وجود دارد که به فروش کتاب‌های عمومی، تخصصی و زبان می‌پردازند. سینما بهمن در شمال‌شرقی میدان، سینماهای مرکزی شهر تماشا و پارس در جنوب غربی میدان قرار دارند. 

پارک لاله نام یک پارک قدیمی در تهران است که در سال ۱۳۴۵ ساخته شد و امروزه با گذشت ۵۰ سال از ساخت آن همچنان یکی از زیباترین و پربازدیدترین پارک‌های تهران است. این پارک ۳۵ هکتار وسعت دارد. این محل پیش از آنکه به پارک تبدیل شود، زمین سوارکاری و رژه ارتش بوده است. موزه‌ی هنرهای معاصر تهران هم در نزدیکی پارک لاله قرار دارد. موزه هنرهای معاصر یکی از سرشناس‌ترین موزه‌های ایران و جهان است و گنجینه‌ای بسیار گران‌بها از بزرگترین هنرمندان دنیا همچون گوگَن، رُنوار، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهول، لُویت، و جاکومتی در آن نگهداری می‌شود. بنای این موزه با الهام گرفتن از بادگیرهای کویری ایران طراحی شده است. این موزه زیبا در سال ۱۳۵۶ بنا شده و در گوشه پارک لاله تهران که در آن زمان پارک فرح نام داشت قرار دارد.  

سفر ۵ روزه به پاریس

پاریس

پاریس را می‌توان مرکز دنیا برای تجارت، فرهنگ و مد دانست. به‌سختی می‌توان این شهر که تاریخ، فریبندگی و مد را تراوش می‌کند دوست نداشت. موارد زیادی در مورد پاریس وجود دارد. به‌راحتی می‌توان موزه‌ها و بناهای یادبود این شهر را جزو بهترین‌های دنیا قلمداد کرد، خصوصا اگر عاشق هنر باشید. شهری که اغلب روی زیباترین کارت پستال‌های جهان می‌توان آن را مشاهده کرد.

روز اول را با بازدید از باغ‌های لوکزانبورگ آغاز کنید. این مکان یکی از زیباترین نقاط تمام پاریس به شمار می‌رود که تقریبا برای هر نوع سرگرمی فضای باز مناسب است. این روزها مجلس سنای فرانسه در قصر این باغ ملاقات می‌کنند ازاین‌رو ممکن است با هرکدام از آن‌ها برخورد کنید. مقبره‌ی پانتئون مقصد بعدی است. ساخت «پانتئون» که ابتدا با کاربری کلیسا به دستور لویی پانزدهم در سال ۱۷۵۸ شروع و در سال ۱۷۸۹ به پایان رسیده بود، در حال حاضر به‌عنوان مقبره‌ی مشاهیر فرانسوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محله‌ی «لاتین» ناحیه‌ای تاریخی نزدیک نتردام، با کوچه‌های باریک و پیچ‌درپیچ به‌همراه رستوران‌های کوچک است که می‌توانید طعم‌های بی‌نظیر و خوشمزه‌ای را در آن‌ها تجربه کنید. «سنت شاپل» با قاطعیت یکی از زیباترین و فوق‌العاده‌ترین کلیساهایی است که در دنیا وجود دارد. فاصله‌ی این کلیسا تا کلیسای نتردام فقط ۶ دقیقه پیاده است. مرکز «پامپیدو» یکی از سرگرم‌کننده‌ترین موزه‌های پاریس برای زمان‌های کوتاه به شمار می‌رود. این مکان بزرگ رنگارنگ کاملا منحصربه‌فرد است و بزرگ‌ترین موزه‌ی هنر مدرن اروپا محسوب می‌شود که آثاری از هنرمندان مشهوری همچون پیکاسو، وارهول و ماتیس به‌علاوه هنرمندان دیگر را به نمایش می‌گذارد.  

موزه‌ی لوور اولین مقصد روز دوم است. این موزه بزرگ‌ترین موزه‌‌ی جهان است که هزاران متر مربع مساحت دارد و میلیون‌ها آثار هنری را در خود جای داده است.  پس از بازدید از این موزه به میدان کنکرد بروید. محل سکونت «اینولید» (Invalides) آخرین مقصد روز دوم است؛ ٰاین قصر دهه هفتمی از قرن شانزدهم، در خود موزه‌ها و یادبودهای تاریخ نظامی فرانسه را جای داده است. این قصر در گذشته به‌عنوان بیمارستانی برای مجروحین جنگی و خانه‌ی بازنشستگی برای از جنگ برگشته‌ها بود.

روز سوم با بازدید از کلیسای باسیلیکا آغاز می‌شود. «باسیلیکا» یک کلیسای کاتالوک رومانیایی است که طبق گفته‌ها به قلب مقدس و تپنده‌ی مسیح اهدا شده است. منطقه «دخت» (Tertre) که منطقه‌ای هنری است، تنها چند خیابان با «باسیلیکا» فاصله دارد، یادآور دوران اوج هنری پاریس است. محله‌ی موماتغ هم فقط چند دقیقه با این منطقه فاصله دارد. اگر به شمال نگاه کنید، شهر در محله‌ی «موماتغ» به دامنه‌ی کوه رسیده است. زمانی مرکز هنر پاریس، با کوچه‌های پیچ‌درپیچ و باریکش، محل زندگی پیکاسو، «دالی» (Dali) و «ونگوگ» (Van Gogh) بودند. رستوران Chez Toinette که در محله‌ی «موماتغ» واقع شده است، برای سرو غذاهای سنتی فرانسوی‌ به‌همراه نوشیدنی‌های فوق‌العاده‌اش معروف است.

طاق «دخیومف» (Triomphe) اولین مقصد روز چهارم است. این طاق سمبل مهمی برای شهر پاریس محسوب می‌شود که به افتخار مردانی که در جنگ‌های ناپلئونی و انقلاب فرانسه به مبارزه پرداختند ساخته شده است. از اینجا برای رفتن به طاق دفانس باید سوار تاکسی شوید و رسیدن به آنجا ۱۳ دقیقه زمان می‌برد. این ساختمان با معماری مدرن و بکر خودش در قلب ناحیه‌ی «لادفانس» (La Défense) قرار دارد. این طاق که در سال ۱۹۸۹ ساخته شده بیش از ۱۰۰ متر ارتفاع دارد. کمی آنطرف‌تر، منطقه‌ی لا دفانس قرار گرفته است. قلب پاریس «لا دفانس» (La Défense) است. این ناحیه‌ی تجاری و پیشرفته که مملو از آثار هنری است، گواه بر این است که پاریس، طوری طراحی شده که حتی در حین کار نیز، می‌توان از زندگی لذت برد. برای آخرین بازدید روز چهارم، سوار تاکسی شده و به کاخ ورسای بروید. این کاخ قدیمی مربوط به پادشاهان فرانسه، در نزدیکی پاریس واقع شده است. لویی چهاردهم به‌منظور نشان دادن قدرت و ثروت خود، دستور ساخت این کاخ را صادر کرد. .

روز پنجم روز آخر سفر است. برج ایفل اولین مقصد این روز است. بعد از بازدید از این برج معروف به قصر «شایو» (Chaillot) بروید. برای پایان روز پنجم ما بازدید از خیابان شانزلیزه را پیشنهاد می‌کنیم. خیابان شانزلیزه یک خیابان بسیار زیبا و معتبر در پاریس است که با سینما‌ها، کافه‌ها، فروشگا‌های ویژه و لوکس مزین شده است. به‌راحتی می‌توان آن را یکی از مشهورترین خیابان‌های جهان دانست که از طاق قوس «دخیومف» تا موزه‌ی معروف لوور کشیده شده است. البته باید بدانید که این خیابان شلوغ و گران محسوب می‌شود. همچنین این خیابان میزبان بهترین و مشهورترین برندهای جهان از جمله (Chanel) و (Louis Vuitton) است و به‌علاوه بعضی از برندها همچون (Zara، H&M، Gap و Sephora) در اینجا شعبه‌ای دایر کرده‌اند. فروشگاه‌های این خیابان تا ساعت ۱۰ شب باز هستند.

سفر ۴ روزه به استانبول

استانبول

استانبول یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری جهان است که هر ساله گردشگران بسیاری برای بازدید از بکرترین آثار تاریخی آن، به این شهر سفر می‌کنند. کشور ترکیه چون در مجاورت کشور ما قرار دارد، هموطنان بیشتر تمایل دارند در سفرهای خارجی خود ترکیه را در اولویت خود قرار دهند. شاید شما بارها به ترکیه و استانبول سفر کرده باشید اما هستند کسانی که برای اولین بار قصد سفر به این شهر را دارند.

روز اول باید از مسجد کبود یا همان مسجد سلطان احمد بازدید کنید. در ادامه به دیدن مسجد ایاصوفیه بروید. از مسجد ایاصوفیه تا کاخ توپکاپی ۶ دقیقه پیاده راه است. بعد از بازدید از کاخ توپکاپی به موزه‌ی باستان‌شناسی استانبول بروید و گردش روز اول را به  پایان رسانید. 

اولین مقصد روز دوم سفر مسجد ایاصوفیه کوچک است. بعد از آن به بازدید هیپودروم (میدان ارابه رانی) بروید که در دوران امپراتوری روم، برای مسابقات ارابه‌رانی استفاده می‌شد و مرکز فعالیت‌های ورزشی و اجتماعی بیزانس بود. موزه هنرهای ترکی و اسلامی مقصد بعدی است. آب انبارهای باسیلیکا در نزدیکی موزه‌ی هنرهای ترکی و اسلامی قرار دارد و سری هم باید به آنجا بروید. در این روز باید از بازار بزرگ هم بازدید کرده و خرید کنید. بازدید از مسجد سلیمانیه آخرین مقصد روز دوم است. 

روز سوم را با بازدید از قصر دولما باغچه آغاز کنید. خیابان استقلال یکی از مشهورترین خیابان‌های این شهر است که در قسمت اروپایی آن، در بخش بی‌اوغلو قرار دارد.  که حتما باید از آن بازدید کرده و خرید کنید. موزه‌ی هنرهای مدرن استانبول مقصد بعدی است. برج گالاتا هم جایی است که باید از آن دیدن کرد. برج گالاتا یا همان برج مسیح در سال ۱۳۴۸ میلادی توسط Genoese در قرون‌وسطا ساخته شد. این برج به‌منظور محافظت از ورودی شاخ طلایی ساخته شده بود. بازدید و خرید از بازار ادویه آخرین مقصد روز سوم است. 

روز آخر را با بازدید از موزه کارخانه راحمی کوچ (Rahmi Koc Museum) آغاز کنید. سپس به بازدید از کلیسای چورا  بروید. مسجد میهریماه (مهرماه) سلطان مقصد بعدی است. بعد از آن از مسجد فاتیح هم دیدن کنید. آبراهه والنس در نزدیکی این مسجد قرار دارد که یک آبراهه‌ی رومی در استانبول است که برای آب‌رسانی برای پایتخت روم ایجاد شده بود. آخرین بنا برای بازدید مسجد شاهزاده است که یکی دیگر از مساجد تاریخی استانبول است که از دوران حکومت عثمانی به یادگار مانده است. سلطان سلیمان از معمار سنان می‌خواهد که به یاد فرزندش محمد که در سال ۱۵۴۳ درگذشته بود، مسجدی بنا کند. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه