طلوع صنعت هوایی: نقشه ها و پوسترهای تاریخی

حمید حسن‌زاده
حمید حسن‌زاده یکشنبه، ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۰
طلوع صنعت هوایی: نقشه ها و پوسترهای تاریخی

کجارو قصد دارد در این مقاله نقشه‌های مسیر و پوسترهای روزهای آغازین خطوط هوایی عمومی ارائه دهد.

نگاه به گذشته و در اندیشیدن به تاریخچه صنایع، آموزنده و بسیار جذاب است.

در این مقاله به بررسی کوتاه پوسترها و عکس‌های به یادگار مانده از دوران آغاز به‌کار صنایع حمل‌ونقل هوایی عمومی پرداخته می‌شود.

باید افزود که پوسترها درباره‌ی تاریخچه‌ی کهن هواپیمایی بریتیش ایرویز است.

نقشه مسیر هوایی

فراموش کردن مدت زمان طولانی پرواز به استرالیا در گذشته امری طبیعی است. در حالی که پرواز یک-توقفه از لندن به سیدنی ۲۲ ساعت زمان می‌برد، همان‌گونه که این نقشه مسیر نشان می‌دهد، این سفر روزگاری ۱۲ روز به طول می‌انجامیده و شامل توقف‌هایی در بریندیسی، غزه، بصره و دهلی بوده است.

نقشه توسط خطوط هوایی سلطنتی به کار گرفته می‌شده که خود طلایه‌دار BOAC بوده و سپس با «شرکت خطوط هوایی اروپایی بریتانیا» ادغام می‌شود. این نقشه در کتاب جدیدی که کیوریتور مرکز میراث BA منتشر کرده یافت می‌شود.

نقشه مسیر هوایی

رسیدن به کیپ تاون ۹ روز زمان می‌برد و شامل توقف‌هایی در رم، الکساندریا، وادی هالفا، جوبا، نایروبی، مبیا، سالیسبوری و ژوهانسبورگ بود.

نقشه مسیر هوایی

این پوستر در ۱۹۳۵ پیچیدگی‌هایی را که در سفر از بروکسل به کنگو وجود داشته به تصویر می‌کشد. هواپیما در شهرهای مانند پاریس، بریندیسی، آتن، الکساندریا، خارطوم و نایروبی توقف می‌کرد.

پوستر هواپیما

خطوط هوایی سلطنتی از ۱۹۲۴ تا ۱۹۳۹ فعال بوده و در مسیرهایی به آفریقای جنوبی، هند و شرق دور به امپراطوری بریتانیا خدمت می‌کرد.

نقشه هوایی

فرودگاه کرویدون (Croydon Airport)، قبل از روی کار آمدن نورت‌هلت آرودروم (Northolt Aerodrome)، هیث‌رو (Heathrow) و گتویک (Gatwick)، روزگاری مرکز اصلی لندن بوده است.

نقشه مسیر هوایی

سال ۱۹۳۱. این نقشه مسیر مسافران را به توقف و بازدید از الکساندریا «محلی که دریانوردان سرتاسر جهان گرد هم می‌آیند»، بغداد «جواهر شرق» و بصره «خانه سندباد، قطب خرما، نفت و فرش» دعوت می‌کند.

پوستر هواپیمایی

پوستری که نشان می‌دهد خطوط هوایی سلطنتی، آنچه زمانی عنوان بزرگ‌ترین خطوط‌هوایی جهان را به یدک می‌کشید، چگونه کار می‌کرد.

پوستر هواپیمایی

«خطوط هوایی اروپایی بریتانیا» به سال ۱۹۴۶ پایه‌گذاری شده و سرانجام با ادغام شدن با BOAC به خطوط‌هوایی بریتانیا تبدیل می‌شود. این اعلامیه نمایان‌گر تبلیغات مجذوب‌کننده دهه‌ی پنجاه میلادی بود: عصر طلایی سفر هوایی.

پوستر هواپیمایی مسیر

این بروشور تبلیغاتی در سال ۱۹۲۶ به قیمت ۶ دلار به فروش می‌رفت و در آن سفر ۲/۵ ساعته هوایی به پاریس، با سفر ۷ ساعته از طریق قطار و کشتی مقایسه شده است.

پوستر هواپیمایی

خطوط هوایی آمریکای جنوبی بریتانیا به مدت کوتاهی در اواخر دهه ۴۰ میلادی فعالیت می‌کرد. این خطوط از لیسبون، داکار، ناتال، ریو، مونت‌ویدئو و بوئینس آیرس به سانتیاگو پرواز داشته‌اند.

پوستر هواپیمایی

لندن به زوریخ فقط با ۱۳ یورو؟ ظاهرا بسیار به صرفه می‌نماید اما باید در نظر داشته باشید که با نرخ امروز، این سفر حدود ۷۵۰ یورو هزینه داشته است.

پوستر هواپیمایی

BOAC بوسیله عبور از قطب جنوب، زمان پرواز از لندن به قطب جنوب را کاهش داد، حقیقتی که تیم تبلیغاتی آن هم‌چنان از آن بهره می‌گیرد.

پوستر هواپیمایی

زمانی که خطوط هوایی BOAC مسیرهایش را به سرتاسر جهان از اقیانوس آرام آغاز نمود هزینه‌ی بسیاری از سفرها کاهش یافت.

پوستر هواپیمایی

خطوط هوایی سلطنتی بریتانیا محدوده پوشش خود را در این پوستر نمایش می‌دهد.

پوستر هواپیمایی

تا این که در دهه ۵۰ BOAC توانست خود را به عنوان هواپیمایی بین‌المللی معرفی کند.

مطالب مرتبط:

منبع Telegraph UK

دیدگاه