روزشمار: ۳ فروردین؛ جشنواره گل کوکنهوف هلند

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی پنجشنبه، ۳ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۳ فروردین؛ جشنواره گل کوکنهوف هلند

«کوکنهوف» که با نام باغ اروپا هم شناخته می‌شود یکی از محبوب‌ترین باغ‌های گل کشور هلند است که در بهار و به مدت دو ماه بازگشایی می‌شود تا بازدیدکنندگان بتوانند از زیبایی‌هایش استفاده کنند، این دو ماه که با نام جشنواره لاله هم شناخته می‌شود بزرگ‌ترین جشنواره گل لاله در جهان است.

جشنواره گل کوکنهوف هلند مشهورترین جشنواره گل لاله در جهان است و باغ گل کوکنهوف، مرکز برگزاری جشنواره سالانه گل لاله کشور هلند محسوب می‌شود. باغ گل کوکنهوف از معروف‌ترین باغ‌های دنیا و از زیباترین باغ‌های گل جهان به شمار می‌آید. این باغ یکی از برترین پارک‌های کشور هلند است.

جشنواره گل کوکنهوف

این جشنواره دقیقاً در جنوب شهر آمستردام در شهر کوچک لیسه برگزار می‌شود. باغ گل کوکنهوف، هر سال فقط دو ماه در فصل بهار به روی عموم باز است تا بهترین گل‌های لاله، زعفران، نرگس (لاله یا نرگس زرد) و سایر گل‌های پیازدار هلندی را در معرض نمایش عمومی بگذارد. شرکت در این جشنواره برای علاقه‌مندان به گل و گیاه و باغبانی، سفر سرگرم‌کننده یک روزه‌ای از پایتخت به این باغ گل به شمار می‌آید.

محل برگزاری جشنواره گل کوکنهوف

تنوع گل‌ها و رنگ‌ها در باغ گل کوکنهوف، اعجاب‌انگیز است. هر سال حدود ۷ میلیون پیاز گل در این باغ ۸۰ هکتاری مشهور کاشته می‌شود. برخی از بهترین و جالب‌ترین گل‌های لاله در غرفه‌های سرپوشیده این باغ نگهداری می‌شوند. این غرفه‌ها، جایگاهی هستند که در آن می‌توانید شاهد گل‌های لاله از هر رنگ و نوعی که تصورش را بکنید، باشید و این غرفه‌ها در کل مدت برگزاری جشنواره، غرق در گل هستند. این غرفه‌ها همواره رنگ‌ها و انواع جدیدی از گل‌های لاله را تجربه می‌کنند. می‌توانید شاهد یک یا دو شاخه گل لاله با رنگ‌های حیرت‌انگیز و باورنکردنی باشید. در این باغ تمامی گل‌ها با دست و بدون کمک ماشین‌آلات کاشته می‌شوند. در صورتی که به گل‌های لاله یا در کل به گل یا باغبانی علاقه‌مند هستید، حتماً از باغ گل کوکنهوف خوشتان خواهد آمد.

جشنواره گل کوکنهوف

پیشینه باغ گل کوکنهوف که نام آن به معنای «باغچه آشپزخانه» است به قرن پانزدهم برمی‌گردد. «کنتس ژاکلین باواریا»، «جاکوبا وان بییرن»، میوه‌ها و گل‌ها را از جنگل جمع‌آوری می‌کردند و از آنها در باغ گل قصر Teylingen استفاده می‌کرد. قصر کوکنهوف در سال ۱۶۴۱ میلادی ساخته شد، و زمین‌های آن تا مساحت بیش از ۲۰۰ هکتار گسترش یافت.

جشنواره گل کوکنهوفمعمار منظر، «ژان دیوید زوچر» و پسرش، «لویی پاول زوچر» که پارک وندل آمستردام را نیز طراحی کرده، در سال ۱۸۵۷ میلادی، باغ‌های این قصر را مجدداً طراحی کرد. پارک وندل که به سبک مناظر انگلیسی طراحی شده، اساس و مبنای شکل‌گیری باغ گل کوکنهوف است.

در سال ۱۹۴۹ میلادی، گروهی از صادرکنندگان پیازهای انواع گل لاله به این نتیجه رسیدند تا از زمین‌های این قصر برای نمایشگاه دایمی پیازهای گل‌های بهاری، به نشانه تولد کوکنهوف به عنوان یک باغ گل استفاده کنند. این باغ گل، دروازه‌های خود را در سال ۱۹۵۰ میلادی به روی عموم گشود و با حضور ۲۳۶۰۰۰ بازدیدکننده تنها در نخستین سال افتتاحش، خیلی زود با موفقیت روبرو شد.

جشنواره گل کوکنهوف هلند برای بخش پرورش گل هلند و با تاکید ویژه بر پیازهای گل، مکان مستقل و بین‌المللی نمایش به شمار می‌آید. کوکنهوف در طول مدت ۸ هفته، تمام آنچه را که بخش پرورش گل هلند قصد ارائه آن را دارد، در معرض نمایش قرار می‌دهد. تمرکز این باغ گل بر ۷ میلیون پیاز گل‌های بهاری است. ۱۰۰ شرکت پرورش گل شرکت‌کننده در این جشنواره، کاتالوگ محصولات خود را به طور زنده به نمایش می‌گذارند. در بیش از ۲۰ نمایشگاه گل، ۵۰۰ پرورش‌دهنده گل، طیف متنوعی از شاخه‌های گل و گیاهان گلدانی را ارائه می‌کنند.

جشنواره گل کوکنهوفبه جز ورودی، در چندین بخش دیگر از باغ، میوه و نوشیدنی و همچنین نیمکت‌هایی برای استراحت بازدیدکنندگان در دسترس است. در مرکز باغ هم بخشی که گلخانه‌‌ای بزرگ به نام شاهزاده ویلهم الکساندر که به عنوان پادشاه جانشین مادرش شد هلند نامگذاری شده، یک رستوران نسبتا بزرگ ساخته شده است.

جشنواره گل کوکنهوفکوکنهوف، جایگاه عرضه محصولات بخش پرورش گل هلند به شمار می‌آید. نمایشگاه‌های مازادی هم برای نگهداری پیازهای گل، گل‌ها و گیاهان غرفه‌داران و شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های گل این جشنواره در نظر گرفته می‌شود.

این همان چیزی است که جشنواره گل کوکنهوف هلند را به فرصتی عالی برای ایجاد شبکه ارتباطی و ملاقات با همکاران تجاری تبدیل می‌کند. برای پرورش‌دهندگان گل به طور مرتب رویدادهای تجاری هم ترتیب داده می‌شود. جشنواره گل کوکنهوف هلند با تمام سازمان‌های مرتبط در بخش‌های پرورش گل و گردشگری نیز ارتباطات قوی دارد.

جشنواره گل کوکنهوفبرای بازدید از این باغ گل زیبا باید به خاطر بسپارید که باغ کوکنهوف تنها از ماه مارس تا ماه مه باز است، بنابراین بازه زمانی بازدید از کوکنهوف بسیار محدود است و شما می بایست پیش از سفر به هلند، تاریخ دقیق بازگشایی باغ را بررسی کنید زیرا هر سال کمی تغییر می‌کند.

باغ کوکنهوف از ساعت هشت صبح تا هفت و نیم شب باز است، البته باید به این نکته توجه داشته باشید که دفاتر فروش بلیط از ساعت شش عصر بسته خواهند شد. به اعتقاد اکثر گردشگران هلند واقعی را می‌توان در کوکنهوف یافت.

افتخارات باغ گل کوکنهوف هلند

  • دارا بودن ۲۵۰۰ اصله درخت در ۸۷ گونه مختلف
  • برنده جاذبه پرجاذبه‌ترین نقطه اروپا
  • بازدید ۴۴ میلیون نفر طی ۶۰ سال گذشته از این باغ گل
  • بزرگ‌ترین باغ گل لاله دنیا
  • طراحی ۱۵ کیلمتر راه برای پیاده‌روی
  • بزرگ‌ترین باغ مجسمه در هلند

در همین روز:

  • تاج‌‏گذاری «آقا محمدخان قاجار» در تهران و آغاز پايتختی اين شهر (۱۱۷۵ شمسی)
  • روز جهانی هواشناسی

مطالب مرتبط:

منبع ilikevents

دیدگاه