کجا شیطان تاسمانی ببینیم؟

شایان شفایی
شایان شفایی پنجشنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۵
کجا شیطان تاسمانی ببینیم؟

شیطان تاسمانی، پستانداری که همواره نامش در لیست وحشی‌ترین حیوانات جهان می‌درخشد، جانوری است که در این مقاله قصد آشنایی بیشتر با آن را داریم. پس در ادامه با کجارو همراه باشید تا با اطلاعات و حقایقی جالب از این جانور آشنا شویم.

شیطان تاسمانی، کیسه‌دار کوچکی است که از لحاظ ظاهری با یک موش بزرگ بی شباهت نیست! از ویژگی‌های این پستاندار کوچک می‌توان به دندان‌های بسیار تیز و خز متراکم سیاه یا قهوه‌ای‌ آن اشاره کرد. این جانور بر خلاف ظاهر کوچکش شیوه مبارزه بسیار ترسناکی دارد.

شیطان تاسمانی جانوری است که تا کنون به دفعات زیادی در کارتون‌های تلویزیونی از آن الهام گرفته شده؛ اما همواره اندازه این جانور در کارتون‌ها بسیار بزرگ‌تر از اندازه واقعی این جانور به تصویر کشیده شده است. شیطان تاسمانی پستاندار کوچکی است که طول بدنش بین ۵۱ تا ۷۹ سانتی‌متر و وزن آن بین ۴ تا ۱۲ گرم است.

رژیم غذایی

شیطان تاسمانی

شیطان تاسمانی استخوان شکار را هم می‌خورد!

شیطان تاسمانی بزرگ‌ترین کیسه‌داری است که گوشتخوار است. این جانوران اکثر اوقات مشغول خوردن پرندگان، مارها، ماهی‌ها و حشرات هستند. بعضی مواقع نیز مشاهده شده است که تعداد زیادی از شیطان‌های تاسمانی دور لاشه‌ای جمع شده‌اند و از آن تغذیه می‌کنند.

هنگامی که بحث غذا خوردن در میان باشد، شیطان‌های تاسمانی هیچ عضوی از بدن لاشه را هدر نمی‌دهند. آن‌ها استخوان، مو، تمامی اعضای داخلی بدن و ماهیچه‌های لاشه را می‌خورند.

رفتار و عادات طبیعی

شیطان تاسمانی

شیطان‌های تاسمانی اعصاب آرامی ندارند.

تمامی شیطان‌های تاسمانی یک وجه اشتراک با یکدیگر دارند و آن هم این است که هیچ کدام از آن‌ها به هیچ وجه اعصاب آرامی ندارند. هنگامی که این جانوران مورد تهدیدی قرار می‌گیرند، به حالتی بسیار عصبانی از خود صداهای ترسناک تولید می‌کنند، به طرفین می‌پرند و دندان‌های تیز خود را نشان می‌دهند.

مهمترین نکته در هنگام عصبانی شده این جانوران این است که جیغ بسیار بلند و وحشتناکی از خود تولید می‌کنند که در قدیم مردم محلی بر این باور بودند که صدای جیغ این جانوران صدای شیطان است و به همین دلیل این جانوران شیطان تاسمانی نام گرفتند.

شیطان تاسمانی ترجیح می‌دهد که در شب فعالیت کند و روزها را بخوابد. شب‌ها بهترین موقع است تا این جانوران شکار کنند. شیطان‌های تاسمانی گاهی اوقات در شب برای شکار کردن بیش از ۱۶ کیلومتر مسافت را طی می‌کنند.

وضعیت بقا

شیطان تاسمانی

شیطان‌های تاسمانی در خطر انقراض قرار دارند.

بر طبق گزارشات IUCN، شیطان‌های تاسمانی در خطر انقراض قرار دارند و تعداد آن‌ها در سال‌های اخیر شدیدا کاهش یافته است.

در سال‌های گذشته شیوع یک بیماری که به صورت یک تومور مغری بود در بین این جانوران شایع شد و همین عامل باعث شد تا تعداد آن‌ها شدیدا کاهش یابد و امروزه در خطر انقراض باشند. این بیماری به گونه‌ای بود که قدرت غذا خوردن را از جانور می‌گرفت و در نهایت جانور از گرسنگی می‌مرد.

تولید مثل

شیطان تاسمانی

شیطان تاسمانی ماده پس از سه هفته حدود پنجاه نوزاد به دنیا می‌آورد. نوزادان مو ندارند، صورتی رنگ هستند و اندازه هر کدام به اندازه یک دانه برنج است. فرزندان در کیسه مادر می‌مانند و از آنجایی که تنها چهار عدد از نوزادان قادر به تغذیه از مادر هستند، بقیه نوزادان می‌میرند و تنها چهار عدد از آن‌ها بزرگ می‌شوند و رشد می‌کنند! نوزادان چهار ماه در کیسه می‌مانند و هنگامی که از کیسه بیرون می‌آیند همچنان قادر به حرکت نیستند و بر پشت مادر سوار می‌شوند. پس از گذشت ۸ الی ۹ ماه، فرزندان به حدی بزرگ شده‌اند که مستقل شوند.

حقایق

  • پاهای جلویی شیطان تاسمانی از پاهای عقبی‌اش بزرگ‌تر است!
  • بر خلاف ظاهر کوچکش، شیطان تاسمانی بیشترین قدرت گاز گرفتن را در بین پستانداران دارد. این نتیجه از آزمایشات «نشنال جئوگرافیک» بر روی قدرت فک حیوانات به دست آمده است.
  • شیطان‌های تاسمانی چربی‌های مازاد بدن خود را در دم خود ذخیره می‌کنند!
  • شیطان‌های تاسمانی در بالا رفتن از درختان بلند مهارت بسیار زیادی دارند.

کجا شیطان تاسمانی ببینیم؟

شیطان تاسمانی

این جانوران در جزیره تاسمانی در استرالیا زندگی می‌کنند. از آنجایی که این جانوران تقریبا می‌توانند در تمام نقاط این جزیره زندگی کنند، آن‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند تا در جنگل‌ها زندگی کنند. شیطان‌های تاسمانی عادت دارند تا در غارها یا زیر تخته سنگ‌ها بخوابند و علاقه چندانی به آب، مناطق مرطوب و دریا ندارند.

 نظر شما در مورد شیطان‌های تاسمانی چیست؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع livescience

دیدگاه