آخرین ماه گرفتگی سال ۹۵ را بامداد شنبه ببینید

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۵
آخرین ماه گرفتگی سال ۹۵ را بامداد شنبه ببینید

آخرین ماه گرفتگی نیم سایه‌ای سال ۹۵ بامداد شنبه ۲۳ بهمن رخ می‌دهد.

بامداد شنبه این هفته علاقه‌مندان به ستاره‌شناسی می‌توانند سه رویداد نجومی جالب را در یک قاب از آسمان شب مشاهده کنند.

در بامداد شنبه (۲۳ بهمن) ابتدا یک ماه‌گرفتگی بر روی ماه کامل زمستانی (ماه برفی) رخ خواهد داد و سپس چند ساعت بعد، دنباله‌دار ۴۵p موسوم به «سال نو» نیز پس از نزدیک شش سال به نزدیکترین فاصله خود از زمین می‌رسد.

ماه گرفتگی

«مهندس مسعود عتیقی» مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت:

ساعت ۲:۰۵ دقیقه بامداد شنبه ۲۳ بهمن، ماه وارد نیم‌سایه زمین شده و درساعت ۴:۴۱ بامداد به اوج گرفت خودمی‌رسد. این ماه‌گرفتگی درساعت ۶:۲۴ صبح به پایان خواهد رسید.

وی ادامه داد که با وجود آنکه به این واقعه خسوف غیر مرئی گفته می‌شود و چشم انسان حساسیت لازم را برای مشاهده این نوع گرفت ماه ندارد اما در اوج گرفت یعنی ساعت ۴:۴۱ دقیقه بامداد شنبه، بخش‌های شمالی ماه قدری تیره‌تر دیده خواهد شد و در ساعت ۶:۲۴ صبح شنبه، ماه از نیمسایه زمین خارج خواهد شد.

ماه گرفتگیعتیقی گفت که به جز قاره استرالیا، اهالی غرب آسیا، اروپا و افریقا، شرق کانادا و آمریکا از ورود تا خروج ماه از نیم‌سایه رو مشاهده خواهند کرد.

وی افزود که تقریبا کل چهار قاره آسیا، آمریکا، اروپا و آفریقا در زمان گرفت ماه، این جرم رو در آسمان خود دارند. (در زمان گرفت، شرق آسیا در وضعیت غروب ماه و غرب آمریکا در وضعیت طلوع ماه قرار دارند).

ماه‌گرفتگی زمانی رخ می‌دهد که زمین بین ماه و خورشید در یک خط قرار می‌گیرند. این هم‌ترازی باعث می‌شود که سایه زمین به طور کامل روی ماه افتاده و خسوف رخ بدهد.

ماه فوریه محل نمایش رویدادهای جالب دیگری نیز هست و به طور مثال، امروز بارش شهابی «آلفا قنطورسی» نیز آغاز خواهد شد که هرساله در اوایل فوریه رخ می‌دهد. این بارش در سال ۱۹۶۹ کشف شد.

از سوی دیگر در روز ۱۵ فوریه، ماه و مشتری در کنار هم در یک قاب در آسمان قرار خواهند گرفت و روز ۲۰ فوریه نیز زحل به ملاقات ماه خواهد پرداخت.

روز ۲۶ فوریه (هشتم اسفند) نیز یک خورشیدگرفتگی حلقوی رخ خواهد داد که ساکنان جنوب کشورهای شیلی و آرژانتین و جنوب اقیانوس اطلس در قاره آمریکا و کشورهای آنگولا و کنگو در قاره افریقا این پدیده را مشاهده خواهند کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه