نکاتی مهم در سفر به کوردوبای اسپانیا

حمید حسن‌زاده
حمید حسن‌زاده پنجشنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
نکاتی مهم در سفر به کوردوبای اسپانیا

سفر به جنوب اسپانیا به این می‌ماند که انسان به دنیای اعجاب‌انگیز قصه‌های کهن قدم می‌گذارد. با کجارو همراه باشید تا ۴ نکته مهم در سفر به کوردوبای اسپانیا را بخوانید.

این متن سفرنامه گردشگر «Lavi Nair» است که در سایت «Goseewrite» منتشر شده است.

اولین باری که از مادرید بازدید کردم به حدی مجذوبم کرد که به مدت یک سال به آنجا نقل مکان کردم. تا جایی که زمان اجازه می‌داد آخر هفته‌هایم را در شهرهای مختلف اسپانیا به گشت‌و‌گذار می‌پرداختم. یکی از نواحی محبوبم قسمت جنوبی آندلوسیا (Andalusia) بود.

این بخش از اسپانیا به دلیل گستردگی تاثیرات فرهنگی و مجاورت با آفریقای شمالی تفاوت بارزی با سایر نواحی آن دارد. در هفته‌های اخیر از گرانادا و سویل دیدن کردم، پس طبیعتن مقصد بعدی من برای کندوکاو بیشتر در نواحی آندلوسیایی شهر کوردوبا بود.

برای کسانی که تمایل دارند از تجربه‌ی سفری اصیل بهره‌مند شوند ۵ فعالیت مهم را فهرست کرده‌ایم تا در شهر باشکوه آندلوسی انجام دهند.

از طارمی‌ها عکاسی کنید

طارمی کوردوبا

کوردوبا شهری است با طارمی‌ها و بالکن‌هایی تماشایی که از آن‌ها گلدان‌های رنگارنگ آویخته شده‌اند. سالانه در ماه می مسابقه‌ای در شهر برگزار می‌شود که در آن شهروندان طارمی‌های خود را در معرض نمایش عموم قرار می‌دهند.

درهای غالب طارمی‌ها، حتی آنانی که در املاک شخصی قرار دارند، برای تماشا و لذت عابران گشوده است. من عاشق پرسه‌زنی در خیابان‌های تنگ‌وتار کوردوبا هستم و هر وقت بالکنی چشمم را می‌گیرد، به تماشای آن می‌روم.

از مزقویتاد کوردوبا (Mezquita de Cordoba) دیدن کنید

مزقویتا د کوردوبا

یکی از جالب‌ترین چیزها درباره نواحی جنوبی اسپانیا، تاثیر پذیرفتن معماری آن از سبک موریش است. مزقویتای کوردوبا، یا مسجد اعظم کوردوبا، تجسم متعالی سبک معماری خیره‌کننده موریش است.

این بنا که در ابتدا کلیسا بود، پس از فتح اسپانیا توسط تمدن اسلامی به شکل جزئی به مسجد تبدیل می‌شود. پس از آن کوردوبا دیگربار تحت سلطه مسیحیان در‌آمد و مسجد به کلیسا تغییر کاربری داد.

ترکیبی از تاثیرات مسلمانان و مسیحیان بر ستون‌ها، قوس نعل اسب‌ها، راهرو‌ها و چیپل‌ها (کلیسا‌های کوچک) مشهود است.

در باغ‌های الکازار (Alcazar) پرسه بزنید

کاخ الکازار

قلعه‌ی Alcazar de los Reyes Cristianos به حوض‌های شادابش شهرت دارد و معماری آن نیز متاثر از سبک موریش است. در زمان خودش قلعه آلکازار به عنوان دژی تدافعی در جنگ‌های داخلی و زندان به کار گرفته می‌شد.

اکنون این ملک باشکوه که قیمت ندارد گردشگران را از سرتاسر جهان به سمت خود جذب می‌کند. از برخی از برج‌های قلعه می‌توانید مناظر فوق‌العاده‌ای از شهر را تماشا کنید.

روزی که من به دیدن قلعه رفتم باران شدیدی می‌بارید و وجود ابرهای خاکستری بر حس دراماتیک این قلعه افزوده می‌شد. در میان گذرگاه‌ها پرسه زدم و شکوه باغچه‌ها و گل‌ها مرا به فکر فرو برد که زندگی در کوردوبا در زمان رکنقویستا (Reconquista) به چه شکل بوده است.

از روی پل رومن (Roman Bridge) عبور کنید

پل رومن کوردوبا

مرکز تاریخی کوردوبا را با پای پیاده بهتر می‌توان کشف کرد. بی‌وقفه در مسیرهایی که شناختی نداشتم قدم می‌گذاشتم تا گنجینه پنهان شهر را بیشتر ببینم. یکی از راهپیمایی‌های مورد علاقه من عبور از پل رومن بود.

این پل اگرچه در اصل به دست رومی‌ها بنا شده، اما بعدها توسط موری‌ها مرمت شده است و به ساختار قوسی شکل‌اش شناخته می‌شود.

منظره‌ی باشکوه دیگری از شهر را می‌توانید روی پل تماشا کنید.

مطالب مرتبط:

منبع Go See Write

دیدگاه