روزشمار: ۱۷ بهمن؛ کشف کشور سيرالئون توسط «داسنتیرا» جهانگرد پرتغالی

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی یکشنبه، ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۱۷ بهمن؛ کشف کشور سيرالئون توسط «داسنتیرا» جهانگرد پرتغالی

کشور سيرالئون در ۵ فوریه سال ۱۴۶۱ توسط «داسنتیرا» جهانگرد پرتغالی کشف شد.

سیرالئون کشوری است کوچک که در غرب آفریقا و در کنار اقیانوس اطلس قرار دارد. ۷۱۶۲۰ کیلومتر مربع از خاک این سرزمین در خشکی و ۱۲۰ کیلومتر مربع از آن در دریاست. این کشور از شمال و شرق‌ با گینه به طول ۶۵۲ کیلومتر و از جنوب شرقی با لیبریا ۳۰۶ کیلومتر مرز مشترک دارد.

سیرالئون کشف سيرالئون از سوی اروپاییان در سال ۱۴۶۱ و توسط ماجراجويان پرتغالی‌ها صورت گرفت. نام سیرالئون نیز از زبان پرتغالی گرفته شده و به معنای «کوه شیران» است. منطقه سیرالئون در آن دوره تبدیل به یکی از مناطق تجارت برده برای اروپاییان شد.

پس از آن كه سرزمين سيرالئون كشف شد، نخستين مهاجران اروپايى نيز در سال ۱۴۶۲ میلادی وارد آن شدند. در قرن شانزدهم ميلادی، كاشفين انگليسی به تسخير سيرالئون پرداختند و به تدريج بر تمام سواحل اين سرزمين مسلط شدند. سواحل سيرالئون تا اواسط قرن هجدهم، مركز تجارت برده بود و انگلستان در سال ۱۸۰۸ میلادی اين كشور را به طور رسمی به عنوان مستعمره خود اعلام كرد. با اين حال بوميان سيرالئون از اوايل قرن بيستم شورش‌‏هايى را بر ضد انگلستان برپا كردند و پس از اعطای استقلال داخلی آن در سال ۱۹۵۱ میلادی، استقلال كامل سيرالئون در سال ۱۹۶۱ میلادی به رسميت شناخته شد. كشور آفريقايى سيرالئون با ۷۱۷۴۰ كيلومترمربع مساحت، بر كرانه شرقی اقيانوس اطلس و در غرب آفريقا واقع شده است. فري‏تاون پايتخت و زبان انگليسی و فرانسه در آن متداول است. اين كشور در حدود ۵ ميليون نفر جمعيت دارد كه اكثريت نژادی را سياهان تشكيل می‌‏دهند. شهرهای مهم آن عبارتند از كينما، ماكنی و بونت. ۶۰ درصد از مردم سيرالئون مسلمان و مابقی دارای مذاهب بومی و مسيحيت هستند.

سیرالئونآب و هواى سيرالئون حاره‌اى و پرباران بوده و درجه حرارت اين سرزمين بين ۱۶ تا ۲۸ درجه سانتى‌گراد نوسان دارد، ميزان بارندگى در نقاط گوناگون آن بين ۱۸۳ تا ۶۷۸ ميلى‌متر متغير است، رودهايش از قبيل منو ليبريا و موآ جهت شرقى غربى داشته و به اقيانوس اطلس مى‌ريزند از لحاظ پستى و بلندى اين كشور را به پنج بخش مى‌توان تقسيم كرد: زمين‌هاى ساحل اقيانوس اطلس، دشت‌هاى كم‌ارتفاع داخلى، فلات داخلى، شبه جزيره فرى تاون و منطقه كوچک فوتاجالون.سیرالئونمنطقه ساحلى آن را جنگل مرطوب پوشانيده است. در لابه‌لاى درختان بزرگ، متراكم و درهم جنگل‌ها كه با برگ‌هاى هميشه سبز و فراوان، یک زندگى پيچيده و هراس‌آورى را ايجاد كرده و روزنه‌هاى نادر و كم‌وسعتى را مى‌توان از داخل یک هواپيماى در حال پرواز در سطح پايين تشخيص داد كه نواحى توسط كشاورزان ايجاد شده‌اند در اين نقاط هنرمندان محلى به پيكرتراشى مشغولند.

شما می‌توانید برای دیدن سواحل شگفت‌انگیز، روستاهای دیدنی و مردمی خنده‌رو و مهمان‌نواز به سیرالئون، سفر کنید.

سیرالئون

شرایط دریافت ویزای کشور سیرالئون

اتباع ایرانی جهت ورود به سیرالئون نیاز به دریافت ویزا دارند و این ویزا باید قبل از مسافرت به این کشور دریافت شود. جهت دریافت ویزای سیرالئون نیاز به حضور شخص متقاضی در سفارت نیست و آژانس‌های مسافرتی و شخصی که دارای وکالت‌نامه باشد می‌تواند اقدام به دریافت ویزا سیرالئون برای شخص مسافر کنند.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای سیرالئون

  • اصل پاسپورت با اعتیار حداقل ۶ ماه
  • ۲ قطعه عکس ۶ در ۵ رنگی با پس زمینه سفید
  • رزرو بلیط هواپیما
  • رزرو هتل سیرالئون
  • واکسن تب زرد
  • فرم سفارت
  • اطلاعات فردی
  • کپی کارت ملی و شناسنامه

انواع ویزاهای کشور سیرالئون

  • ویزای تجاری
  • ویزای توریستی

نکاتی در مورد ویزای کشور سیرالئون

جهت دریافت ویزای توریستی حداقل ۱۴ روز کاری زمان لازم است و این زمان جهت ویزا تجاری ممکن است بیشتر شود.

بعد از ورود به ساحل عاج امکان ۲۰ روز اقامت به شما داده می‌شود.

آدرس و تلفن سفارت سیرالئون در تهران

خیابان اقدسیه- خیابان فیروزبخش- خیابان باستان- کوچه کامران پلاک ۲ تلفن: ۲۲۲۹۱۶۱۹، فکس: ۲۲۲۸۲۹۷۷، ایمیل: sltehran@foreignaffairs.gov.sl

راهنمایی جهت خرید بلیط هواپیما به سیرالئون

در حال حاضر پرواز مستقیمی از ایران به سیرالئون وجود ندارد و بهترین مسیرهای پروازی به سیرالئون از ایران به وسیله هواپیمایی ترکیش (دو توقف در استانبول و آکرا غنا) انجام می‌شود.

در همین روز:

  • تصرف سرزمين مازندران توسط سپاهيان «علاءالدين محمدتكش خوارزمشاه» (۶۰۶ قمری)
  • اعلام جمهوری مكزیک در قاره آمريكا (۱۹۱۷ میلادی)

مطالب مرتبط:

دیدگاه