حقایق جالب در مورد جاکارتا، اندونزی

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۱۵
حقایق جالب در مورد جاکارتا، اندونزی

جاکارتا بزرگ‌ترین شهر و پایتخت اندونزی است. اگر علاقه دارید در مورد حقایق جالب این شهر بیشتر بدانید، با کجارو همراه شوید.

جاکارتا در اندونزی، یکی از پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای اسلامی است. این شهر مرکز اقتصادی، تجاری، حمل‌ونقل و صنعتی اندونزی نیز محسوب می‌شود. جاکارتا شهری قلعه‌ای و قدیمی است و قدمت زیادی دارد. در ادامه می‌خواهیم حقایق جالب در مورد این شهر را با شما به اشتراک بگذاریم:

۱. جاکارتا از همان اول به این نام شناخته نمی‌شد. نام این شهر ۵ بار عوض شده است: از سال ۳۹۷ تا ۱۵۲۷ میلادی نام آن «سوندا کلپا» بود. سپس از سال ۱۵۲۷ تا ۱۶۱۹ با نام «جایاکاتارا» شناخته می‌شد. در سال ۱۶۱۹ «باتاویا» نامیده شد و این اسم تا سال ۱۹۴۲ روی این شهر باقی ماند. دوباره در سال ۱۹۴۲ «Djakarta» تغییر یافت. در نهایت در سال ۱۹۷۲ نام فعلی این شهر، یعنی جاکارتا برای آن انتخاب شد. 

جاکارتا

۲. جاکارتا، پایتخت اندونزی، به طور رسمی یک شهر نیست؛ جاکارتا در واقع یک استان است اما وضعیت خاصی پیدا کرده و به پایتخت اندونزی تبدیل شده است. 

۳. اگر از نظر جغرافیایی بخواهیم جاکارتا را مورد بررسی قرار دهیم، این شهر جایگاه سیزدهمین شهر بزرگ جهان را دارد. این شهر به قدری بزرگ است که سیستم متروی آن اسم جداگانه‌ای دارد: «Jabodetabek». اگر بخواهیم در مورد جمعیتش هم بگوییم، جمعیت این شهر در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۰ میلیون نفر به ثبت رسیده است.

۴. زمانی که بخواهیم راجع به پیشرفت سریع یک شهر صحبت کنیم، هیچ شهری قابل قیاس با نیویورک نیست. اما پیشرفت سریع جاکارتا باعث شده تا بسیاری از افراد آن را نمونه اندونزیایی نیویورک بدانند و همان‌طور که نیویورک بیگ اپل (سیب بزرگ) نامیده می‌شود، جاکارتا را بیگ دورین (خارگیل بزرگ) نامگذاری کرده‌اند.

۵. در طول چند دهه‌ی گذشته، جاکارتا با بلایای طبیعی زیادی مواجه شده است؛ از این رو تا به امروز این شهر تا ۱۵۰ سانتی‌متر پایین‌تر رفته است.

جاکارتا

۶. قبل از جنگ جهانی دوم اندونزی مستعمره‌ی هلند بود و هنوز هم برخی از حقایق تاریخی و مربوط به گذشته در این کشور باقی مانده است، مانند توپ (جنگ‌افزار) هلندی که هنوز هم در شهر قدیمی جاکارتا قرار دارد.

۷. ساکنان جاکارتا عاشق بلک‌بری هستند؛ منظور ما میوه‌‌ی بلک‌بری (شاه‌توت) نیست! آن‌ها دیوانه‌وار عاشق گوشی‌های تلفن همراه بلک‌بری (Blackberry) هستند. بیشتر مردم جاکارتا ۲ گوشی تلفن همراه دارند که حتما یکی از آن‌ها بلک‌بری است!

۸. در سال ۲۰۱۲ یک نظرسنجی توسط «Semiocast» انجام شده است که نشان داد جاکارتا یکی از شهرهایی است که اهالی آن در توییتر بسیار فعال هستند. در جاکارتا توییتر به قدری محبوب است که در سال ۲۰۱۵، توییتر به طور رسمی یکی از دفاتر خود را در این شهر افتتاح کرد!

۹. جاکارتا شهر عاشقان خرید است! مردم جاکارتا به قدری به خرید و گشت‌وگذار در مراکز خرید علاقه دارند که مراکز خرید بزرگ این شهر تا نیمه‌های شب باز هستند. حدود ۱۳۰ مرکز خرید بزرگ در سطح شهر جاکارتا به صورت پراکنده وجود دارد.

۱۰. در جاکارتا نوازش کردن سر بسیار بد است و بی‌ادبی و گستاخی محسوب می‌شود. در اروپا این کار نشانه‌ی محبت است اما در جاکارتا هرگز چنین کاری نکنید چون مردم این شهر، این کار شما را توهین‌آمیز می‌دانند.

۱۱. جاکارتا اغلب از ترافیک شدید در طول روز، به خصوص ساعت پیک رنج می‌برد و به همین دلیل قوانین سخت‌گیرانه‌ای در این ساعت اجرا می‌شود. طبق قوانین، اگر خودرویی در ساعت پیک و اوج ترافیک کمتر از ۳ سرنشین داشته باشد، جریمه می‌شود. در این شهر ممکن است رفتن مسیری که می‌توان ۱ ساعته طی کرد، ۳ ساعت طول بکشد. 

ترافیک جاکارتا

۱۲. اگر از رانندگی در خیابان‌های پرترافیک جاکارتا فرار می‌کنید، تاکسی بگیرید. پرنده‌ی آبی (Blue Bird) تاکسی آبی رنگی است که می‌توانید در سراسر شهر ببینید. این شرکت، قابل اطمینان‌ترین شرکت تاکسی‌ در جاکارتا است. 

۱۳. اهالی جاکارتا عاشق غذا خوردن هستند. علاقه‌ی آن‌ها به غذا به قدری زیاد است که تقریبا تمامی قرارها در رستوران انجام می‌گیرد. همچنین رستوران‌ها و فروشندگان غذاهای خیابانی در تمامی ایام هفته تا دیروقت باز هستند. حتی مردم محلی جاکارتا معتقد هستند که غذاهای خیابانی بسیار بهتر از رستوران‌های ۵ ستاره است. 

۱۴. اگر در حال برنامه‌ریزی برای بازدید از جاکارتا هستید، برای بازدید از «هزاران جزیره» نیز برنامه بریزید که در ساحل جاکارتا قرار دارد. اینجا مجموعه‌ای از ۷۶ جزیره‌ی مرجانی است که به شما این امکان را می‌دهد که غواصی کنید. همچنین در این مکان بیش از ۱۴۴ گونه ماهی زندگی می‌کند. 

جاکارتا

۱۵. جمعیت جاکارتا حدود ۲ میلیون نفر بیشتر از جمعیت لندن است. 

۱۶. جاکارتا حدود ۸ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. 

۱۷. در سال ۲۰۱۳ حدود ۸,۸۰۲,۰۰۰ گردشگر به اندونزی رفتند که اغلب آن‌ها برای دیدن تمدن پرشکوه، غذاهای بسیار خوشمزه و فرصت‌های خرید متععد از جاکارتا بازدید کردند. 

۱۸. جاکارتا تلفیقی از معماری غربی و فرهنگ سنتی اندونزیایی است.

۱۹. بهترین زمان برای بازدید از جاکارتا در طول عید فطر است. در این زمان اهالی شهر جاهای دیگر می‌روند و شهر آرام است، آلودگی و تراکم آن کمتر است و می‌توانید آسمان آبی را ببینید. 

۲۰. اکثر مردم جاکارتا (به طور کلی اندونزی) به علت آب‌وهوای آفتابی و گرم، یک بار صبح و یک بار عصر دوش می‌گیرند. 

۲۱. استادیوم «Gelora Bung Karno» یکی از بزرگ‌ترین استادیوم‌های جهان است. زمانی که در سال ۱۹۶۲ ساخت آن به پایان رسید تا میزبان بازی‌های آسیایی باشد، ظرفیت اصلی آن ۱۲۰۸۰۰ نفر بود که آن را به دومین استادیوم بزرگ تبدیل کرده بود.

جاکارتا

مطالب مرتبط:

دیدگاه